Kormányzati erőszak

A Magyar Köztársaság kormánya súlyosan megsértette a társadalmi párbeszéd írott és íratlan szabályait, elvonta a szociális partnerektől a bérmegállapodás jogát, s véleményüket, szakmai érveiket figyelmen kívül hagyva önkényes módon határozta meg a legkisebb munkabér összegét – áll a munkaadói oldal közleményében, amelyet az Országos Munkaügyi Tanács 2000. november 24-ei ülése után osztottak ki. Volt ideje a munkaadói oldal fogalmazóinak, hogy elkészítsék a szöveget: két nap híján egy hónap telt el azóta, hogy átadták a kormány képviselőinek a 40 ezer forintos minimálbér bevezetésének feltételeire vonatkozó javaslataikat, azóta néma csend. Az idő a kormánynak dolgozott: a munka törvénykönyve októberi módosításával gyakorlatilag árnyékbokszolássá minősítette az addig tétre menő egyeztetéssorozatot. November 24-én új fejezet kezdődött – korántsem váratlanul – a hazai szociális párbeszéd történetében.

Kormányzati körök az EU szellemiségének megfelelő szociális párbeszédre hivatkozva alakították át 1999 elején az érdekegyeztetés intézményeit: az Érdekegyeztető Tanács (ÉT) helyébe az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) és a Gazdasági Tanács (GT) lépett. Sőt – elvileg – ez az EU-szellemiség szolgál elméleti hátteréül annak a kormányzati gyakorlatnak is, amelynek eredménye volt az OMT november végi ülésének kudarca.

Mit jelent a szociális párbeszéd?
Pontos definíció nincs arra, mi is az a „social dialogue”, a társadalmi párbeszéd. A Munkaügyi kapcsolatok a rendszerváltás után című, ez év tavaszán megjelent tanulmánykötet szerint „egyike azoknak a fogalmaknak, amelyek az euro-zsargont alkotják. Értelmezése éppen úgy nehézséget jelent az Európán kívüli szakembereknek, mint a munkaügyi kapcsolatok fogalmi tradícióin felnövekedett generációknak”.

A tanulmány írói szerint végül is az EU-ban „minden olyan intézményt a szociális párbeszéd részének tekintenek, amelyek a munkaadók és a munkavállalók képviselőinek a döntéshozatali folyamatba történő intézményesített bevonására szolgálnak, és a szociális partnerekkel történő konzultációt, illetve tárgyalásokat szolgálták”.

A szociális párbeszéd fogalmába tehát egyaránt belefér a konzultáció és az együttdöntés is. Értelmezés kérdése, hogy ki mire teszi a hangsúlyt.

Kormányvélemény: politikai okok
Az újjáalakult érdekegyeztetés 10. évfordulója alkalmából megjelent, már idézett tanulmánykötet bevezetőjében Herczog László, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkára – aki az 1988-as kezdetektől egyengeti a párbeszéd útját – a következőképp fogalmazott: „Van mit ünnepelni akkor, amikor rendszeresek a kormány és szociális partnerek közötti viták, sőt vádaskodások, s talán soha nem állt egymástól ilyen távol a kormány és a szociális partnerek álláspontja?”

De miért? Kérdésemre Herczog László a kormány hivatalos álláspontját tolmácsolja:
– Egyértelműen politikai oka van, a szakszervezetek jelentős része közel áll a legnagyobb ellenzéki párthoz. – Ami pedig az adó- és költségvetési törvények tervezetének kiemelését illeti a konzultációs körből, a helyettes államtitkár leszögezi: – 1998 óta egységes a kormány abban, hogy ezekben a kérdésekben nem hagyja magát befolyásolni a szociális partnerektől.
Ez utóbbi kapcsán Dávid Ferenc, a munkaadói oldal szóvivője úgy fogalmazott:
– Nem vitattuk, hogy komoly döntési jogosítványunk csak munkaügyi kérdésekben legyen. De ehhez meg kell vitatni legalább konzultációs szinten a költségvetést, adót, tb-t szabályozó törvénytervezeteket.
Ami pedig a „véleménytávolságot” illeti, a szóvivő szerint „nem akartak egy ennyire rendszeresen, nagy nyilvánosság előtt működő érdekegyeztetést. Ezért tudatosan háttérbe szorították”. Dávid Ferenc, aki szintén a kezdetektől vesz részt a háromoldalú tárgyalásokon, úgy látja, hogy az egyre ritkuló ülések, az egyre kevesebb megegyezés következtében halódik az érdemi érdekegyeztetés, s a minimálbérrel kapcsolatos kormányzati hozzáállás mintegy betetőzte a másfél éves folyamatot. „Ezzel a kormány megmiskárolta a fórumot.”

„Buta kormány”
– Az a kérdés, hogy van-e befogadó magatartás, vagy nincs – fogalmazott, egy magát megnevezni nem akaró kormánytisztviselő, s lényegében ugyanezt mondta Várkonyi Júlia, az IPOSZ főtanácsadója is:
– Nem a forma a lényeg, hanem a hajlandóság az érdemi párbeszédre.
Márpedig, úgy tűnik, hogy az ilyesmi hiánycikk a kormányzati oldalon. Erre utal az EU országjelentésének azon megállapítása is, miszerint „különösen a Gazdasági Tanácsot a kormány pusztán arra használja fel, hogy tájékoztatást adjon a társadalom különböző rendű és rangú képviselőinek, köztük a szociális partnereknek, a párbeszéd lehetősége nélkül”.
– Összeállt egy csapat mindhárom oldalon – mondja Dávid Ferenc –, akik, igaz érdekeik által vezérelve, de tudták, hogyan működik nagyban az egyeztetés, utaztak a világban, begyűjtöttek az évek során egy szellemi apportot. Ezt most szélnek eresztik. Buta az, aki az ingyen szakértői gárdát nem használja. A magyar kormány ilyen.

Kiüresedett fórumok
Az Orbán-kormány munkálkodásának eredményeként, az intézményes formák átalakításával a konzultációk irányába mutató, EU-konform elmozdulás történt az érdekegyeztetésben.
A tényleges gyakorlat azonban jobbára e formák kiüresedéséről szól.
A két év során a korábbi időszakokhoz képest radikálisan csökkent a szociális partnerek által tett azoknak a javaslatoknak a száma, amelyeket a kormányoldal elfogadott. A kabinet e téren lényegében ugyanazt teszi, mint a politikai életben: elutasítja a párbeszédet, stílusa lekezelő, „én mindent jobban tudok”, központosítja a hatalmat, akár az írott és íratlan szabályok megsértése árán is.
A tavasszal meghirdetett 40 ezer forintos minimálbér-elképzelés keresztülverése az OMT-n mindennek látványos példája volt. A munkaadók minden tiltakozása, ellenvetése, kompenzációt célzó kompromisszumos javaslata ellenére érvényesült a kormányzati akarat. És azért érvényesülhetett, mert egy törvénymódosítással gyakorlatilag megszüntették a szociális oldal minimálbér-megállapításra vonatkozó együttdöntési jogosítványát.

A következményeket csak sejteni lehet
Hogy e kormányzati magatartásnak milyen következményei lesznek általában és konkrétan a szociális párbeszéd területén, csak sejteni lehet. Ami tény: az EU-országjelentés lényegében elfogadta az Orbán-kormány érdekegyeztetés-teljesítményét, azzal a megszorítással, hogy „külön értékelés készül a szociális párbeszéd hatékonyságáról, ami bekerül a jövő évi országjelentésbe. S ha Brüsszel elégedetlen lesz, akkor a dossziét újból ki kell nyitni”.

Az is tény viszont, hogy szaporodnak azok a munkaadói és munkavállalói megnyilvánulások – demonstrációk, tiltakozó nyilatkozatok, alkotmánybírósági beadványok –, amelyek e kormányzati gyakorlat elutasításáról szólnak. Dávid Ferenc szerint „szerelemből ez a kormány nem fogja működtetni a szociális párbeszéd fórumait. Csak akkor lesz érdemi változás, ha a kormány erre rákényszerül”. Várkonyi Júlia is úgy ítéli meg, hogy „a gazdaság konszolidációjával párhuzamosan üresedtek ki a fórumok, amiknek jelenleg úgy nincs értelmük, ahogy vannak”.
Az egyik munkaadói képviselet vezetője szokta volt mondani baráti körben, hogy ezek – tudniillik a kormányzati képviselők – jönnek-mennek, mi viszont maradunk. A történetbe belefér, hogy belátható időn belül már ennek a kijelentésnek sem lesz valóságalapja.

***

Párbeszéd-történelem
Tizenkét évvel ezelőtt, amikor az OMT „őse”, az Országos Érdekegyeztető Tanács a kormány kezdeményezésére létrejött, a bérről – így a minimálbérről is –, a foglalkoztatásról tárgyaló felek együttdöntési jogot gyakoroltak. Ez az „alapozás” meghatározó lett az idők során.

Az Antall-kormány deklarált célja volt az akkor már Érdekegyeztető Tanács (ÉT) névre hallgató testület hatás- és jogkörének bővítése, amire a szociális partnerek nyitottak voltak, sőt újabb és újabb területeket kívántak bevonni az általános érdekegyeztetés körébe. Ez komoly ellenérzést váltott ki az államigazgatásban és a parlament tagjainál, de a taxisblokád kapcsán megtapasztalt konfliktuskezelő erő nemcsak legitimitást, hanem jelentős mozgásteret is biztosított az ÉT számára. A hat munkavállalói és kilenc munkaadói szervezetnek – konzultációs joggal – gyakorlatilag illetékessége volt a gazdaság- és szociálpolitika összes területére, különös tekintettel a munkaügyi kapcsolatokra és a minimálbérre; a versenyszférára vonatkozó bérajánlások is érdemben az ÉT-üléseken dőltek el.

A Horn-kormány idején lényegében nem változott a helyzet. Volt ugyan egy próbálkozás – közel fél éven át – egy átfogó társadalmi-gazdasági megállapodás megkötésére, de ez, nem utolsósorban a szociális partnerek mohósága miatt – jelesül, hogy minél több konzultációs jogot szerettek volna megállapodásos joggá változtatni – meghiúsult. A tárgyalások során felmerült egy korántsem új keletű kérdés: a szervezetek reprezentativitása, s az, hogy az esetleges megállapodásokat mennyire képesek betartani, illetve betartatni. Végül érintetlenül maradt a résztvevők reprezentativitásának ügye.

Az Orbán-kormány 1998. december végén kormányhatározatban kezdeményezte a hazai érdekegyeztetés megújítását, a társadalmi párbeszéd új intézményrendszerének kiépítését. Az átalakítás 1999 elejére fejeződött be, s ami a szociális partnerek jogait, kompetenciáit illeti, azok lényegében változatlanok maradtak – egy kivételtől eltekintve. Ez pedig a jogalkotással, konkrétan az adó- és költségvetési törvénnyel kapcsolatos konzultációs forma megszüntetése volt, illetve átalakítása véleményezési lehetőségre, de immár a Pénzügyminisztérium hatáskörében.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo