Költségvetési hajrá

Az unióban javában dúlnak a jövő évi és az azt követő hétéves időszak költségvetése körüli viharok, itthon, a hazai büdzsé főbb számainak elfogadását követően csöndes érdektelenség övezi a parlamentben a december végi végszavazás előtt a részletekről folyó diskurzust. A különbség azonban csak látszólagos: az unióban és itthon is a jövőbeli versenyképesség a tét.

A 2006-ra tervezett büdzsével csak két probléma van: a bevételi és a kiadási oldal - állította a költségvetési vita során korántsem viccelődve Varga Mihály, a Fidesz pénzügyi szakértője. Az ellenzéki párt volt pénzügyminisztere szerint ez egy kártyavár-költségvetés. Frakciójuk módosító javaslatai elsősorban a kiadási oldalon jelentettek volna átcsoportosításokat, mert úgy vélik, nem jut elég pénz munkahelyteremtésre, az egészségügyre, az oktatásra és az önkormányzatoknak. A képviselőknek egyébként mintegy 930 indítványáról közel kétezerszer kellett szavazniuk.

Az önkormányzatokért a kormánypárti képviselők is aktívan lobbiztak. Így a november 29-ei parlamenti szavazáson - ami még nem zárószavazás volt, az majd december 19-én lesz esedékes, hanem a fő számok és a költségvetés szerkezetének az elfogadása - a helyhatóságoknak az eredetileg tervezetthez képest 24 milliárd forinttal több jut jövőre, igaz, összességében még így is kevesebből kell gazdálkodniuk, mint az idén. Többletforrásokat kapnak egyebek mellett a kistérségi célú önkormányzati társulások. Jól jártak a módosító indítványokkal a művészeti oktatásban érintettek is: nekik ez az idei támogatási mérték megmaradását jelenti jövőre. A bíróságok azonban kevesebből lesznek kénytelenek gazdálkodni - 19 milliárd forinttal rövidül meg a keretük -, az ügyészségek pedig 4,3 milliárdról kell lemondaniuk, tőlük az elvonásokat a kormány azért tartja indokoltnak, mert megítélése szerint ezek a szervezetek túltervezték a saját költségvetésüket. Az így felszabaduló pénzt lakástámogatásra fordítják, amire az idei 215 milliárd után jövőre 216 milliárd jut.

Csökkentett tartalékok

Igenek és nemek, tartózkodás nélkül
A november 29-ei ülésnapon a képviselőknek hat és fél órán át mintegy 930 indítványról közel kétezerszer kellett szavazniuk. Hét-tíz másodperc jutott egy-egy módosító indítványra. Ilyenkor persze már senki nem mérlegel, hiszen a bizottsági és frakcióegyezetések után mindenki tudja, hogy melyik oldalon számolnak azzal, hogy a jó gombot nyomja meg. A frakcióigazgatók zászlólengetéssel és közbekiabálásokkal irányítják a frakciótagokat. Az önkormányzati törvényt érintő, kétharmados többséget igénylő indítványt például 245 igennel, ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadták el a képviselők. Míg a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal költségvetésének a módosítását 187 igennel és 111 nemmel. Ezt ugyanis az előterjesztő nem támogatta. A költségvetési bizottság módosító javaslatát pedig, ami a fő számokat érintette, 192 igennel és 84 nemmel fogadták el. Az állami adósságkezelésre szánt 835 milliárd forint célelőirányzatot és a minisztériumok igazgatási költségeit nem érinthették a módosító indítványok.
A pluszforrásokat a pénzügyi kormányzat elsősorban az úgynevezett vésztartalékok csökkentésével teremtette elő, legalábbis papíron: a benyújtott tervezet még 143,6 milliárd forint általános és államháztartási tartalékalapot tartalmazott, ami végül 117,9 milliárdra apadt. Összehasonlításként: idén a 222 milliárd tartalék sem bizonyult elegendőnek a költségvetési hiány kezeléséhez. Az önkormányzatoknak is 28,3 milliárd forint államháztartási tartalékot kellett volna képezniük a költségvetési tervezet szerint, az elfogadott változatban ez több mint a felére csökkent.

A 2006. évi állami költségvetés fő számai: 5975,8 milliárd forint bevétellel 7506,8 milliárd forint kiadás áll szemben, vagyis a tervezett hiány 1531 milliárd. Ez utóbbi a GDP 4,7 százalékát teszi ki. Ez az arány nem módosult a benyújtott tervezethez képest, ám összege mégis 2,3 milliárddal kevesebb - más kérdés persze, hogy miként lehet ezt majd az év során tartani! -, ami úgy jött ki, hogy a kiadási főösszeg az eredeti előirányzathoz képest 197,7 milliárd forinttal, míg a bevételi főösszeg 200 milliárddal emelkedett.

A bevételi oldalról itt és most csak annyit: vajon mennyire tekinthető megalapozottnak, ha egyszer csak 9,45 milliárd forinttal magasabb személyi jövedelemadó-bevétellel kalkulálnak, mint előtte? És egyik napról a másikra tényleg megnövelhető-e 4 milliárd forinttal az előirányzat általános forgalmi adóból?

Osztogatás helyett kompromisszumok

Kik nyernek, és kik veszítenek? - merül fel minden egyes költségvetési vita során. A kormánypárti kommentátorok szerint nyertes az egész társadalom, mert teljesülnek a 100 lépés programban meghirdetett célkitűzések, mint például az adócsökkentés vagy a családtámogatási rendszer átalakítása. De persze kompromisszumokra van szükség. És bár mindenki fel tudna sorolni sok-sok területet, jogos követelést, ahova több pénzre lenne szükség, mondják, egy takarékos költségvetésben - márpedig a kormányoldal állítja, hogy nem választási, hanem takarékos költségvetést készített - rangsorolni kell.

Az ellenzék válasza viszont az idén az, hogy a nyerteseket a kormányzati körökben érdemes keresni, hiszen - ahogy ők fogalmaznak - "ezekben a nehéz időkben is" többletforrások áramolnak például a Miniszterelnöki Hivatalhoz, és az állami bürokrácia nem csökken. A vesztesek sora pedig az ellenzéki listákon végtelen. De mivel a választásokig úgyis elfogynak a támogatások, akárki is alakíthat majd kormányt, annak a második félévre mindenképpen új költségvetést kell készítenie - teszik hozzá.

Játsszunk pénzügyminisztert!
A költségvetés parlamenti vitája alatt bárki elkészítheti az állami költségvetést az interneten. A www.koltsegvetes2006.hu weboldalon elérhető program segítségével, csakúgy, mint a parlamentben, előbb a kiadásokon, majd a főösszegeken, az adóbevételeken és az államháztartási hiányon lehetett, illetve lehet változtatni. Mindenki fejenként havi 89 ezer 900 forintot oszthat el, összesen tíz terület között: az állam működése, törvénykezés; védelem, biztonság; oktatás, kultúra; egészségügy; szociálpolitika, családtámogatás; nyugdíj; szabadidő, kultúra, vallás; gazdaság, infrastruktúra; környezetvédelem, agrárium; államadósság-kezelés, egyéb kiadások. Azért pont ennyit, mert az eredetileg benyújtott költségvetési tervezetben összesen 10 ezer 787 milliárd forintnyi kiadás szerepel, azaz egy állampolgárra évente 1 millió 100 ezer forint, havonta pedig 89 ezer 900 forint jut. Az alapelv: ha a játékos valamelyik kiadást növeli, egy másikat csökkentenie kell ahhoz, hogy a végösszeg ugyanannyi maradjon. Az induláshoz megadott alapadatok valódiak, tehát megegyeznek azokkal a számokkal, amelyekről a képviselők tárgyalnak.
Mi derül még ki a számokból? Az eredeti elképzeléseknek megfelelően jövőre kevesebbet kap az egészségügy, arányaiban kevesebb jut iskolai előkészítésre és alapfokú oktatásra, és csökken a települési és közösségi tevékenységre, szolgáltatásokra fordított pénz. Mérséklődnek a rendvédelmi és közbiztonsági kiadások. Az ideinél több pénz jut viszont környezetvédelmi kiadásokra, az egyetemekre és az alternatív oktatási formákra, a nyugdíjakra - megszavazta parlament a méltányossági özvegyi nyugdíjakról szóló módosító javaslatot -, valamint egyes jóléti szolgáltatásokra. Például a jogosultak jövőre nem egy, hanem két alkalommal is kaphatnak majd rendszeres gyermekvédelmi támogatást, és évi 15 ezer forintra emelkedik az adóköteles jövedelemmel nem rendelkező, gyermeket nevelő törvényes gyámok egyszeri támogatása.

A képviselői indítványok ellenére sem növelték azonban a romatelepeken élők integrációs programjára eredetileg szánt összeget, és a szociális étkeztetés egy főre jutó normatíváját. Többet kap ugyanakkor az ideinél az agrár- és vidékfejlesztés és a közúti közlekedés.

S még egy fontos tétel: a magyar költségvetéssel párhuzamosan készül az európai unió büdzséje. Mivel jövőre várhatóan 67 százalékkal, 449 milliárd forintra emelkedik az uniós fejlesztési források összege, a hazai társfinanszírozáshoz az idei 91 milliárd helyett jövőre 140 milliárdot ad a költségvetés.

Aggodalmak, nem csak itthon

Az elfogadott 4,7 százalékos jövő évi költségvetési hiányt az Európai Bizottság is kétkedéssel fogadta: 2006-ra 6,7 százalékos magyar hiányt prognosztizált, többek között azért is, mert kockázatosnak tartja az adóreformot. Ha a bizottság várakozása igaznak bizonyul, akkor az államháztartási hiányt tekintve hazánk a legutolsó helyre kerül az unióban. Ráadásul a bizottság szerint, változatlan gazdaságpolitika mellett a deficit 2007-ben eléri a 6,9 százalékot. Hazai és külföldi elemzők egyaránt úgy vélik ugyanis, hogy a jövő évi választások után mindenképpen határozottabb lépésekre lesz szükség a költségvetési politika és a nagy elosztórendszerek terén. Veres János pénzügyminiszter - biztosan nem függetlenül a választásoktól - ezt úgy értelmezi, hogy tulajdonképpen a büdzsé hiánya az egyetlen olyan pont, amelynek megítélésében eltérés van a kormány, az unió és az elemzők között. Vélekedését alátámasztani látszik, hogy a bizottság megítélése szerint is az export és a beruházások serkentik a növekedést.

Ám az államháztartás tartósan nagy mértékű deficitje korántsem pusztán elméleti, adminisztratív kérdés, kihat egyéb területekre is. Elég csak a Fitch Rating hazánk adósságbesorolását lerontó december közepi döntésére gondolni, amelynek indoka ugyancsak a büdzsé hiányának mértéke és a tervezettől való sokadszori eltérése volt. A londoni székhelyű Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) - amelynek éves átalakulási jelentése szerint idén Magyarországon lesz a legmagasabb államháztartási hiány a térségben, ugyanis eléri majd a GDP 6 százalékát - szintén erőteljes költségvetési intézkedéseket tart szükségesnek Magyarországon a deficit és a közkiadások csökkenésére. Elsősorban szerkezeti változásokat sürget elengedhetetlenül, többek között az egészségügy, az oktatás és az önkormányzatok terén. Mindezt azért, hogy az ország gazdaságának stabilitása ne kerüljön veszélybe.

Ennek ellenére a bank dicséretesnek ítéli hazánk gazdasági átalakulását, az új EU-tagállamok egyik legfejlettebbikének minősíti, és - a múlt évhez hasonlóan - az átalakulást jellemző összes kategóriában Magyarországot sorolta a térségben az első helyre.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo