Piac és Profit: A kormány két évre, 2001-re és 2002-re szóló költségvetést nyújtott be a parlamentnek. Miért jó, vagy miért rossz az, ha két évre terveznek? Milyen érvek szólna mellette, s melyek ellene?
Akar László: Abban a formában, ahogy most megvalósult, ez politikai és nem szakmai döntés. Szakmailag annak lenne értelme, hogy az éves költségvetés mellett néhány éves keretdöntések szülessenek a fontosabb pénzügyi és költségvetés-politikai számokról. De amiről most szó van, az két év költségvetésének egyidejű elfogadása. Ráadásul látszik, hogy amit 2002-re most elfogadtatnak, az a későbbiekben módosul majd. Hogy milyen formában, az külön kérdés, valószínűleg csendesen, a zárszámadási vagy valamilyen más törvény végén. Ami a lényeg, hogy jövőre a választást megelőző időszak politikai életéből ki lehet kapcsolni a költségvetés körüli alkufolyamatokat, nem kell például az agráriumnak járó tételekről politikai egyeztetéseket folytatni a koalíciós partnerrel. Gazdaságilag tehát nincsenek a kétéves költségvetésnek különösebb pozitívumai, sőt, negatívuma, hogy a közpénzekkel való gazdálkodás még alacsonyabb szintre kerül, a parlament szerepe háttérbe szorul.
Várkonyi Júlia: Egyetértek, kiegészítve azzal, hogy annak idején „az átkosban”, három-öt éves terveket, és ezen belül gazdaságpolitikai elképzeléseket fogalmaztak meg, s mi, mint az ördög a tömjénfüsttől, úgy irtózunk attól, hogy valami hasonlót csináljunk. Holott erre – legalábbis a több éves távlatban való tervezésre – szükség lenne, s látok is ilyen tendenciát. Csakhogy ezt nem fiskális eszközökkel kellene megvalósítani, hanem egy átgondolt gazdaságpolitika eszközeként, nem politikai alapon.
Szilágyi Katalin: Én is azt gondolom, hogy ez alapvetően politikai döntés, így értékelendő, és nem gazdasági szempontból. Céljai szerint stabilitást sugall, ugyanakkor nem kell ezeket a 2002-es számokat annyira véglegesnek tekinteni. Idén is megtörtént, hogy a zárszámadással együtt benyújtottak egy költségvetési módosítást. Számos lehetősége nyílik a kormánynak arra, hogy idővel szépítsen, finomítson a helyzeten. A kétéves költségvetés politikailag egy nagy gesztus, hogy „mi elkötelezettek vagyunk, stabilan tervezhető világot nyújtunk”. Hogy ez mennyire lesz így, azt majd meglátjuk.
Piac és Profit: A parlamenti vitában elhangzott, hogy ez nem az áttörés költségvetése, ahogyan a kormány fogalmaz, hanem az átverésé. Mennyire igaz az, hogy valótlanságokra épül, valótlanságokat tartalmaz? Vagy másképpen: mennyiben tartalmaz több valótlanságot, mint az eddigi költségvetések?
Szilágyi Katalin: Az ideihez képest nem sokkal. De ezzel persze még nem mondtunk sokat. Hiszen az infláció alulbecslése a költségvetési prognózisban tendenciózus, ami miatt nagyon nehéz értékelni a mostani tervezetet, mert valójában nem tudjuk, hogy mit mihez viszonyítsunk. Szükség volna egy bázisra, és ezt – a tudatos vagy nem tudatos, de nagyságrendjében mindenesetre a szakértői vagy piaci konszenzustól jelentősen eltérő rossz kormányzati prognózis miatt – nem tudjuk megtalálni. Ez hiteltelenséget is visz a rendszerbe. Ha a piaci szereplők azt látják, hogy a tényleges inflációs szám megint 2-2,5 százalékkal magasabb, mint amit a kormány mond, akkor senki nem hiszi el azt sem, hogy az antiinflációs politika kitűzése reális.
Akar László: Vannak persze előzményei az infláció alábecslésének a magyar költségvetés-politikában, hiszen 1996-ig elég gyakran alkalmazták a legkülönbözőbb színű kormányok. Azután, ahogy az infláció megfékezése került előtérbe, meg kellett próbálni pontosan előre jelezni. Állítom, hogy az idei inflációs alábecslés abszolút tudatos volt. A kormány csinált egy nagyon kemény kiadási restrikciót, miközben a bevételi oldalon szépen bugyognak az adó- és járulékbevételek. De ez veszélyes stratégia, mert bizony az inflációs várakozások nem úgy alakulnak, ahogy azt a kormányzat hiszi, hanem ahogy a gazdaság az egyre hiteltelenebb alacsony inflációs üzenetekre reagál. 2001-re vonatkozóan azonban nem igazán érthető, hogy miért van szükség az inflációs alátervezésre. Valamilyen tartalékot ugyan jelent, de „cserébe” számtalan problémát okoz az államháztartás bevételi és kiadási oldalán. Összességében a kétéves költségvetési számokból az látszik, hogy jövőre lesz egy egyensúlyi elcsúszás, ami egy normál politikai ciklus egyik éve, és ami a demokráciákban néha szokásos, de ezután a későbbi időszakban kapaszkodni kell. S hogy ez kapaszkodás, pénzügyi kiigazítás 2002 második felében, vagy már csak 2003-ban vagy 2003–2004-ben fog-e végbemenni, és hogy miként, azt ma még nem lehet látni.
Piac és Profit: Mindenesetre csak a választások után. Más: vajon a vállalkozói szektort mennyire érinti, hogy a költségvetés megbízható-e vagy sem, illetve érdekli-e egyáltalán a cégvezetőket?
Várkonyi Júlia: A kis- és közepes vállalkozások és az egyéni vállalkozók számára maga a költségvetés nem akkora probléma, mint ezen belül például az adó- és járulékrendszer. A költségvetéssel kapcsolatos szabályozóváltozások viszont rendkívül fontosak. Az elmúlt néhány évben – akkor még nem gondoltuk, hogy vissza fogjuk sírni – hozzá voltunk szokva ahhoz, hogy a szabályozók kialakításakor leültek és beszéltek velünk. Az érdek-képviseleti szervezeteken belül is nagy viták voltak, hogy miket engedjen a kormányzat, és mi az, amit kérjünk. Ehhez képest most nem kell vitatkozni, mert jellemzően meg sem kérdeznek minket. Ezen belül persze különbséget kell tenni a kis- és a nagyvállalkozások között. Mert annak ellenére, hogy kormányzati színezetre való tekintet nélkül, mindig azt deklarálták, hogy a kis- és középvállalkozásokat támogatni kell, a szabályozóváltozásokkal valahogy mindig a nagyok jártak jobban. Ha jól emlékszem, a nagyvállalkozások számára az átlagos adó 8 százalék, a kicsiknek meg 17. A szabályozás módszere és mértéke is egy elképzelt és elvont vállalkozásra vonatkozik, és nem a valóság színes, változatos formáira. Az adóterhelés nem is annyira, a járulékterhelés azonban borzasztó nagy. Volt szó arról, hogy lesz adóreform, járulékreform, mindenféle, a terheket mérséklő reform, hát erről most már szó sincsen.
Piac és Profit: Lesz viszont minimálbéremelés, és úgy tűnik, a munkáltatókkal és a munkavállalókkal történő megegyezés nélkül, kormányzati elhatározásból.
Várkonyi Júlia: E pillanatban ez a legnagyobb problémánk. A parlament által most elfogadott munkatörvénykönyv-módosítás szerint, ha nem állapodunk meg november 25-éig, akkor a kormány saját hatáskörben dönt. Az Európai Unióban a szociális fejezetet éppen a társadalmi párbeszéd hiányosságai miatt nem írták alá. A szociális partnereknek az egyetlen igazán fontos jogosítványa az volt, hogy megállapodjanak a minimálbérben. Most pedig egy diktátum áll előttünk: 40 ezer forint lesz a minimálbér, és pont. Ez az emelés nagyon jelentős többletkiadás, nem elsősorban a prosperáló vállalkozások számára, hanem a textilipari, a mezőgazdasági, a kereskedelmi cégek és az egyéni vállalkozások sokasága számára, hiszen a 309 ezer önfoglalkoztató egyéni vállalkozó 70-75 százaléka a minimálbér után fizeti a járulékot. Az említett ágazatokban ezért foglalkoztatási problémák lesznek. A vállalkozók persze megpróbálnak majd kibújni alóla, hogy működőképesek maradjanak, és elterjednek az atipikus foglalkoztatási formák – csúnya szó, de nem én használom először –: a részfoglalkoztatás, a normaváltoztatás – hiszen a teljes bér a százszázalékos normára jár –, és ismét tele lesz az ország egyéni kényszervállalkozókkal. A munkaadói oldal ugyan megpróbál még bizonyos kompenzációkat kiküzdeni, hogy – és itt térek vissza a költségvetéshez – a veszteségeket valamilyen módon fedezni tudja. Például el akarja majd valahogy engedtetni a tételes egészségügyi hozzájárulást. Tudjuk, hogy a költségvetésben erre tartalékot nem képeztek; sőt, a 40 ezer forintos bérek után tervezték a járulékbevételeket, miközben valós veszély, hogy ágazatok halhatnak meg, s nemhogy 40 ezer után, hanem forint húsz után sem fogják befizetni azt. Ahol pedig megmarad a munkahely, ott belépnek az említett atipikus foglalkoztatási formák, tehát nem fognak annyi járulékot fizetni, mint amennyi a tervezett.
Piac és Profit: Ez nagyságrendben mennyit jelenthet?
Várkonyi Júlia: Ha maradna a helyzet úgy, ahogy van, akkor a vállalkozók többletkiadása hozzávetőlegesen 140 milliárd forint lenne, a kikerülő technikák nélkül. Hogy valóban mennyi lesz, azt nem tudom megjósolni.
Akar László: Én egy másik aspektusból közelítenék. Jövőre ugyanis a közterhek szintje, ha mérsékelten is, de csökkenni fog, s ez vállalkozói szemmel jó. Ami már rontja, hogy ez együtt jelentkezik a minimálbér-emelés hatásával. S amikor ennyire emelkednek a minimálbérek, akkor nem a százalékos terhet kellett volna elsősorban csökkenteni, hanem a fix mértéket. Nem beszélve arról, hogy a személyi jövedelemadózásban olyan változásokat tervez a kormány, amelyek az adózás belső logikájában nem megfelelőek, s az átlagjövedelem megint belecsúszik a legmagasabb adókulcsba. Az adóterhelés tehát – szemben a propagandával, ami egytized százalékos csökkenésről szól – elég széles körben emelkedni fog. Az szja-szabályokat nem az egészséges irányba fejlesztik, és ez már nem pénzkérdés, hiszen a kisvállalkozóknak ígért úgynevezett beruházási adókedvezménynek a töredékével jobbá lehetett volna az adórendszer egészét tenni. Külön érdekesség, hogy a reprezentációs kiadásoknál például kőkemény szabályok jönnek, miközben a cégautó-vásárlásnál az említett beruházási adókedvezménynek köszönhetően, nagyfokú liberalizáció várható.
Szilágyi Katalin: Egy kicsit legalább árnyaljuk azért a dolgot, mert azt egyikünk sem vitatja, hogy minimálbér-emelésre szükség van. Azon vitatkozhatunk, hogy így, vagy úgy, milyen legyen a formája, a módszere, a mértéke…
Akar László: Ha azt mondta volna az állam, hogy emeljük meg, és nem fogja 20 százalékos szja-val sújtani a minimálbért, ha megosztotta volna a terheket a vállalkozókkal, akkor mindenki másként állna hozzá. S arra is kell gondolni, hogy milyen bérfeszültségeket okoz ez a döntés az éppen csak a minimálbér felett keresők és a minimálbéresek között, illetve, hogy mit mondanak a nyugdíjasok, hiszen az átlagnyugdíj ezzel mélyen a minimálbér alá kerül.
Piac és Profit: A kisvállalkozói beruházási adókedvezmény azért legalább gesztusként értékelendő, nem?
Várkonyi Júlia: A tízmilliós kedvezmény hangzatos és szép dolog, de mindennek mondható, csak nem kisvállalkozás-támogatásnak. Egyrészt ki kellene termelni. Másrészt pedig, ha valóban beruházási támogatás lenne, akkor lenne benne tartalékolási lehetőség, nem kellene az adott évben a pénzt elkölteni, mert így tényleg semmi másra nem jó, csak magángépkocsi-vásárlás fedezésére.
Akar László: Tudom, hogy a demokráciákban egy kormánynak nemcsak a gazdasági racionalitást kell követnie, hanem azért is harcol, hogy hatalmon tudjon maradni. Ebből a szempontból – el kell ismerni – ez a tízmilliós kedvezmény jó lépés. Sőt, a hatalmi logikában a minimálbér-emelés is, a beruházási adókedvezmény is az, és folytatható a sor az egészségügyi dolgozóknak és a pedagógusoknak beígért fizetésemeléssel. Csakhogy pénzt ehhez a költségvetés alig-alig ad oda, ahol majd fizetni kell. Tehát az önkormányzatokon és az egészségügyi intézményeken van a felelősség, hogy kigazdálkodják a béremeléseket. Ha mi most politológusok lennénk, akkor azt mondhatnánk, hogy ez egy jól összeállított intézkedéskompozíció. Közgazdasági szempontból viszont azt kell mondani, hogy egyáltalán nem az.
Eller–Kolossa
*
Fontosabb változások
A munkáltatói tb-járulék a mostani 33 százalékról 2001-ben és 2002-ben is 2-2 százalékkal mérséklődik. Ezzel párhuzamosan az úgynevezett fix egészségügyi hozzájárulás – ami az idén havi 3900 forint – jövőre 4200, 2002-ben pedig 4500 forint lesz.
A jövedéki adók emelésének mértéke 2002-ben átlagosan 5 százalékos lesz. Az üzemanyagok jövedéki adóját addig nem emelik, amíg a londoni alaptípusnak számító kőolaj, a Brent háromhavi átlagára 25 dollár alá nem süllyed. 2002. július elsején azonban mindenképpen az új, magasabb adó lép érvénybe.
Beruházási adókedvezményt kapnak a kisvállalkozások legfeljebb 10 millió forintos határig. Ehhez a beruházást üzembe kell helyezni, négy évig a gépek, eszközök nem adhatók el. Az adókedvezmény igénybe vehető új gépkocsi vásárlása esetén is. A fejlesztési hitelekhez adott kamattámogatás 40 százalék lesz.
Az áfabevallás negyedéves rendszere tér vissza jövőre.
Egyszerűsített adóbevallást készíthetnek azok a mezőgazdasági őstermelők, akiknek az éves bevétele – az eddigi 1,5 millió forint helyett – 2 millió forint.
A személyi jövedelemadóban az adókulcsok jövőre változatlanok maradnak, ám a hozzájuk tartozó adósávok módosulnak, így csökken az elvonás mértéke. A három vagy annál több gyermeket nevelőknél havonta és eltartottanként 3000 helyett 10 000 forintot lehet jövőre levonni az adóból, az egygyermekeseknél 2200 forintról 3000-re, a kétgyermekeseknél 4000-re emelkedik a gyermekkedvezmény, ami a felsőoktatási intézet nappali tagozatos hallgatói és a méhmagzat után is jár.
A társasházak úgy adóznak majd, mintha magánszemélyek lennének.
A gyed első határa jövőre 80 000, 2002-ben 83 000 forint lesz.
*
Az ellenzék szemszögéből
Az ellenzéki képviselők a 2001–2002. évi költségvetés október közepi, hatnapos parlamenti vitájában kevesellték a közlekedés fejlesztésére, az egészségügyre, a közbiztonságra szánt forrásokat, és álláspontjuk szerint törvénysértő a kétéves költségvetésről szóló javaslat benyújtása. A béremelésben, a nyugdíjemelésben és a családok támogatásában reménykedők becsapásának költségvetéseként jellemezték a törvényjavaslatot. Orbán Viktor miniszterelnök felvetését, hogy ha a szocialista párt partner abban, hogy felülvizsgálják a nyugdíjreformot, akkor a kormány kész arra, hogy a tervezettnél akár 70 milliárd forinttal nagyobb összeget különítsen el nyugdíjemelésre 2001-ben, az ellenzék közgazdasági nonszensznek minősítette, hiszen arról a 70 milliárd forintról van szó, amellyel a költségvetésnek a magánnyugdíj-pénztárakhoz átirányított járulék okozta hiányt kell pótolnia, márpedig ez a magánnyugdíj-pénztárak tekintetében alkotmányellenes helyzetet teremtene. Az ellenzéki politikusok szerint, ha a parlament megszavazza a kétéves költségvetést, akkor a Fidesznek már nincs feltétlenül szüksége többségre az Országgyűlésben, és el lehet képzelni a kisebbségi kormányzást is.
(Forrás: MTI)
Kinek jó a kétéves költségvetés?
Milyen érvek szólnak a kétéves költségvetés mellett, s melyek ellene? Fontos-e ez egyáltalán a vállalkozói szféra számára? A minimálbér-emelés, a beruházási adókedvezmény és más változások kire és hogyan hatnak? Többek között erről beszélgettünk Akar Lászlóval, a GKI Gazdaságkutató Rt. vezérigazgatójával, Szilágyi Katalinnal, a Kopint-Datorg Rt. kutatásvezetőjével és Várkonyi Júliával, az IPOSZ főtanácsadójával.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.