Ki „KAP” belőle?

Az uniós csatlakozást követően Magyarország jogosult lesz a Közös Agrárpolitika (KAP) keretében biztosított valamennyi támogatásra. Emellett az Európai Unió szabályozásának megfelelően nemzeti források is mozgósíthatók lesznek a hazai gazdálkodók, piaci szereplők finanszírozására. A pénz közvetlen termelői támogatásokra, többnyire intervenció és exporttámogatás formájában megjelenő piaci intézkedésekre, valamit vidékfejlesztésre használható fel.

A tíz csatlakozó állam esetében a nemzeti forrásból nyújtható támogatások két nagy csoportba sorolhatók.

Az első csoportba a csatlakozás idején még futó nemzeti támogatási rendszerek tartoznak. Ezeket 2004. augusztus végéig minden tagállamnak be kell jelentenie az Európai Bizottságnál (EB). Majd – ha a bizottság másként nem rendelkezik – 2006 végéig összhangba kell hozni őket az EU szabályaival, vagy meg kell szüntetni. Ez alatt a periódus alatt az EB felülvizsgálhatja az állami apanázs szisztémáját, és adott esetben joga van a tagállamot a támogatások azonnali megszüntetésére utasítani. A határozat nem visszamenőleges hatályú, a szokásos közösségi eljárással ellentétben sem büntetéssel, sem a támogatás visszatérítésének kötelezettségével nem jár.

A nemzeti költségvetés terhére elszámolt támogatások másik körét azok az unió irányelveinek megfelelő és az ország igényeihez idomuló új intézkedések jelentik, amelyek az EB jóváhagyását követően bármikor bevezethetők lesznek.

A közvetlen termelői támogatások

A KAP szerint meghatározott tevékenységi kört képviselő gazdálkodók közvetlen hektár, termésmennyiség vagy állatlétszám alapú termelői támogatásra jogosultak. A közösségi szabályozást és a hazai termelési szerkezet sajátosságait ötvöző szubvenciós rendszer szerint kifizetendő közvetlen támogatások 89 százalékának a gabona-, olaj- és fehérjenövény-termesztők, 7 százalékának a szarvasmarha- és juhtartó gazdák, a fennmaradó 4 százalékának pedig az egyéb növényeket termesztők lesznek a kedvezményezettjei. Számos ágazat, így a sertés- és a baromfitenyésztés, a cukorrépa-termesztés, a kertészet, valamint a borászat nem (!) részesül a közvetlen támogatás forrásaiból.

A közvetlen támogatásokat egy átmeneti – legrosszabb esetben 2013-ig tartó – időszak alatt vezetik be teljesen. Az új tagországok gazdálkodói jövőre ezeknek az egynegyedéhez, 2005-ben a 30 százalékához, 2006-ban közel az egyharmadához juthatnak hozzá, majd egy lépcsőzetes emelkedés után lesz ez a hányad teljes mértékben felhasználható. Az EU-val folytatott tárgyalások eredményeképpen azonban e támogatásokat a nemzeti költségvetésből – legfeljebb 30 százalékponttal – kiegészíthetik. Ezzel az opcióval az átmeneti időszak hat évre rövidülhetne.

Újabb könnyítést jelenthet az a szintén a tárgyalások során született elvi lehetőség, hogy 2004 és 2006 között az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) Garancia Részlege által nyújtott vidékfejlesztési források egy részét át lehetne csoportosítani a közvetlen támogatások kiegészítésére. A konstrukció megköveteli a 20 százalékos nemzeti társfinanszírozást, tehát a vidékfejlesztési keretből átsorolt tétel nem haladhatja meg a kiegészítés 80 százalékát.

A csatlakozást követő három évben az új tagállamok dönthetnek a közvetlen támogatások szétosztási elvét illetően. Az unióban azonban az összes közvetlen támogatást nem termékpályánként, hanem a hasznosított mezőgazdasági terület alapján adják majd. A nemzeti kiegészítés – néhány speciális kivétellel – ebben az esetben is megmaradna. A két lehetőség közötti, az átmeneti időre szóló választás – eredményének legkésőbb a csatlakozás időpontjáig meg kell születnie – kérdése szeptemberben (ez már lapzártánk utáni időpont!) kerül a parlament elé.

A Közös Agrárpolitika legfőbb erénye a kiszámíthatóság, a hosszú távra szóló tervezhetőség, ami főként a piacok stabilizálását szolgáló intézkedésekben ölt testet. A magyar agrárszektor szereplői részt vehetnek a közösségi intervenciós intézkedésekben és a külkereskedelmi szabályozásban. A piaci rendtartások megadják az intervenciós felvásárlási árakat, a piac-stabilizáló intézkedések támogatási rendszere, valamint az exporttámogatások ugyanazon termékre és azonos mértékben érvényesülnek.

EMOGA és AVOP

A KAP második pillérét jelentő vidékfejlesztési támogatások átmeneti időszak nélkül, elvileg a csatlakozással azonnal és teljes mértékben az új tagállamok pályázóinak rendelkezésére állnak. Ezek köre – tekintettel a most csatlakozó államok strukturális adottságaira – néhány speciális jogcímmel is kibővült.

Az EMOGA útján elérhető vidékfejlesztési támogatások – a hozzájuk kapcsolódó eljárásrend és a pénzügyi forrás alapján – az Orientációs és a Garancia Részlegre oszlanak.

Az Orientációs Részleg az EU Strukturális Alapjaihoz tartozik, így az ebből finanszírozott vidékfejlesztési intézkedések is részét képezik hazánk Nemzeti Fejlesztési Tervének, pontosabban az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Programot alkotják (AVOP). A Nemzeti Fejlesztési Terv egyébként öt operatív programot tartalmaz, és a kormány jelenlegi elképzelései szerint az AVOP-ra a rendelkezésre álló keret 18 százaléka használható fel.

Az Agrár- és Vidékfejlesztés Operatív Program célja a versenyképes alapanyag-termelés elősegítése, az élelmiszer-feldolgozás modernizálása és a vidéki térségek fejlesztése, és mindehhez közel egy tucat intézkedés kötődik. Olyanok, mint a mezőgazdasági beruházások támogatása, különös figyelemmel a higiéniai és állatjóléti, környezetvédelmi célú technológiák bevezetésére, a fiatal – legfeljebb 40 éves – gazdálkodók pályakezdési támogatása vagy a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése új, a mezőgazdasági termeléshez közeli tevékenységek bevezetésével, az idegenforgalom és a kézműipar fejlesztésével. Támogatások igényelhetők a falufejlesztés és -felújítás, a vidék tárgyi és szellemi örökségének a védelmét és megőrzését célzó beruházásokra is.

A mezőgazdaság szerkezeti átalakulását segítő „kísérő intézkedések”-et egy csokorba foglaló EMOGA Garancia Részlege a KAP 1992-es reformjának hozadékaként alakult meg. A prioritásait a Nemzeti Fejlesztési Tervtől különválasztott programozási dokumentumot alkotó, de a stratégiájával összhangban álló Nemzeti Vidékfejlesztési Terv tartalmazza majd.

Ezek a támogatások – az Orientációs Részleg működésétől eltérően – gazdálkodói önrészt nem, csak 20 százalékos nemzeti társfinanszírozást követelnek. A vidékfejlesztési terv a jelenlegi tagállamoknál bevezetett intézkedéseken felül több új átmeneti támogatási lehetőséget tartalmaz majd a csatlakozás után. A „szokásos”, fakultatív jellegű KAP-források – a még kidolgozás alatt álló hazai lehetőség- és feltételrendszerű – korkedvezményes nyugdíjaztatásra, a kedvezőtlen adottságú és környezetvédelmi megszorítások alá tartozó magyarországi térségek gazdálkodóinak segítésére, a mezőgazdasági területek erdősítésére használhatók fel. A vidékfejlesztési program egyetlen kötelező eleme az agrár-környezetgazdálkodási támogatás, amely a környezetkímélő gazdálkodási módszerek alkalmazását segíti elő. Ez előre kidolgozott célprogramokra, legalább öt évre, pályázattal igényelhető.

Friss pénzügyi források

A 2004 májusában csatlakozó országok négy olyan célra igényelhetnek forrásokat, amelyek a régi tagállamok gazdálkodóit nem illették meg.

A félig önellátó gazdaságok támogatása azoknak az egyéni gazdaságoknak szól, amelyek főként önellátásra termelnek, de a szükségleteiken felüli részt értékesítik. A támogatásra olyan üzleti tervvel pályázhatnak, amivel kimutatható, hogy öt év alatt gazdaságilag életképes vállalkozássá válnak. A támogatás felső határa gazdaságonként egységesen évi 1000 eurót tesz ki, és felhasználására nincs előírás.

A második támogatási jogcím a termelői csoportok – magyarán szövetkezetek – megalakulását finanszírozza. A szövetkezet, a létrehozását követő öt évben – az áruforgalomtól függően – összesen legfeljebb 94,5 millió forintot kaphat.

Az EU előírásainak való megfelelés támogatása a harmadik az újonnan rendelkezésre álló források listáján. Célja, hogy segítsen fedezni a gazdálkodóknak az unió környezeti-, higiéniai-, állatjóléti-, élelmiszer-biztonsági- és munkavédelmi előírásainak teljesítéséhez szükséges költségeket. Az támogatás összege az első évi hektáronkénti 48 ezer 500 forintról – vagy az alternatív módon kiszámított összegről – öt év alatt, évente azonos mértékben csökken.

Az utolsó, negyedik forrás nem a gazdálkodókat érinti, hanem a támogatási rendszer működtetésével járó költségek enyhítésére szolgál technikai segítségnyújtás címszó alatt.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo