Kétszereplős játéktér

A nemzetközi és a hazai távközlési szolgáltatások piacán évek óta tartó konvergencia közel sem érkezett a végéhez. A folyamat hatására ma már nehéz szolgáltatási áganként kategorizálni a szereplőket, egyre inkább a különböző technológiai platformok versenyeznek egymással. A megváltozott struktúrájú verseny arra készteti a piaci résztvevőket, hogy a hatékony működés érdekében minél nagyobbakká váljanak. Ennek egyik lehetősége az organikus fejlődés, azaz piacszerzés, a másik, hogy felvásárlásokkal érnek el méretnövekedést.

Miközben a mobilfejlesztések a minél jobb minőségben, minél kényelmesebben, bárhol hozzáférhető hangszolgáltatások volumenének növelésére irányulnak, a vezetékes szolgáltatók figyelme a hangforgalomról az egyéb tartalmakra terelődött. Míg a 20. században a hangszolgáltatások álltak a telekommunikációs cégek fókuszában, a 21. században a médiatartalomra is hatással lévő digitális képtovábbítás kerül a verseny középpontjába. 2006-ban például a szélessávú internet már nem elsősorban a sebességről szólt, hanem az IP tévé révén a tartalomról. A hangsúlyeltolódás hatással van a szolgáltatók viselkedésére is, derül ki a Deloitte 2007-es előrejelzéséből. Mind a hazai, mind pedig a nemzetközi piacokon tapasztalható mozgások is erre engednek következtetni.

Fogynak a szereplők

A jelentős koncentráció oka, hogy a hangsúly a szolgáltatások versenyéről a technológiák csatározására helyeződött. A vezetékes hangszolgáltatókat két oldalról is nyomja a piac: egyrészt a mobiltársaságok egyre nagyobb teret hódítanak, másrészt az alternatív hangszolgáltatók is igyekeznek minél nagyobb szelethez jutni az egyre kisebb tortából. A hatékony működés szempontjából minden szereplő arra törekszik, hogy minél több, jó minőségű szolgáltatást nyújtson az ügyfeleknek, ennek hátterében pedig a méret áll.

- Ma már akár egy szolgáltató nyújthat vezetékes telefon-, mobiltelefon-, internetszolgáltatást vagy akár a televíziózás élményét. A Vodafone például már hét országban kínál lehetőséget arra, hogy akár egy készüléken bonyolíthassák előfizetői a vezetékes és a mobil hanghívásokat. Sőt, öt országban - többek között Németországban és Olaszországban - a portfólió már internettel is kiegészül - mondja Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.

Mobilos jövőkép
A Deloitte technológia, média és telekommunikációs (TMT) csoportjának telekommunikációra vonatkozó előrejelzése szerint 2007 érdekes fejleményeket hoz a globális távközlési iparágban.
Az elemzésből kiderül, a fejlett országok mobilszektorában új, nagyszabású alkalmazás kifejlesztésén dolgoznak a hangátvitelből és SMS-üzenetekből származó bevételek kiegészítése érdekében: az egyik legnagyobb reménység a mobiltelevízió.
Ugyanakkor a Deloitte szerint a televízió mobiltelefonba integrálásával kapcsolatos optimizmus alaptalan lehet, viszont jelentősen növelné a szolgáltatók bevételét a felhasználók által megalkotott videotartalmak mobiltelefonról internetes oldalakra vagy televízióra való továbbítása.
A mobilszolgáltatók történelmi küldetése az volt, hogy kültéren teljes lefedettséget biztosítsanak - állapítja meg a tanulmány. Ma már azonban a beltéri percekért folyik a legnagyobb harc: 2007-ben egyre több mobilhívást beltérről kezdeményeznek majd, ami a vezetékes hálózatok kiszorításához vezet.
A Deloitte tanulmánya szerint 2007 a távközlési szolgáltatások adományozásának jegyében telik majd. A mobiltelefon és a szélessáv például két olyan tétel, amely várhatóan ingyenesen hozzáférhető lesz, még ha számos feltétel függvényében is.
Ezt igazolja a Deloitte vizsgálata is.

- A vezetékes szolgáltatóknak gyakorlatilag be kell látniuk, hogy a hagyományos beszédforgalom egyre inkább a mobileszközökre helyeződik át. Az egyre zsugorodó piacon a fixvonalas infrastruktúrának más területet kell magának találnia, és ez a Deloitte 2007-es előrejelzése szerint a képtovábbítás lesz. Itt a mobil valójában nem tud a vezetékeshez hasonló minőségű szolgáltatással piacra jönni, már csak a készülékek eltérő méretéből fakadóan sem. A digitális képtovábbítás piacán pedig a különböző infrastruktúrák - földfelszíni, kábel, műhold - fognak versenyezni egymással, vagyis semmi meglepő nincs abban, hogy a hasonló infrastruktúrával rendelkező társaságok inkább keresik egymást, semmint elkerülik. Én azon sem lennék meglepve, ha a magyar piacon a vezetékes infrastruktúra koncentrációja tovább folytatódna - mondja Karli Péter, a Deloitte igazgatója, és hozzáteszi, hogy a fogyasztó számára ez nem jelenti sem a kínálat szűkülését, sem pedig a korábban olyannyira áhított versenyből származó előnyök erodálódását. - Verseny van, csak máshogyan. Akkor is marad alternatíva, ha a rézkábelpiacon mondjuk a teljes konszolidáció megtörténik - hangsúlyozza a szakértő.

 

Házunk táján

A korábban a Hungarotelt és 2005-ben a PanTelt, valamint a speciális vezetékes szolgáltatásokra szakosodott PanTel Technocomot megvásárló HTCC (Hungarian Telephone and Cable Corporation) 2007. január elején bejelentette, hogy felvásárolja a nemrégiben az Eurowebet magába olvasztó Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt.-t. Így az elmúlt évek mozgásainak következtében mára gyakorlatilag kétszereplősre szűkül a hazai vezetékes távközlési piac. A több mint 70 százalékos piaci részesedéssel bíró Magyar Telekom (T-csoport) mellett most lesz egy másik hangsúlyos szereplő, a HTCC-Invitel, amely együttesen körülbelül 20 százalékos piaci részesedést mondhat magáénak. Ezenkívül a szintén a T-csoport tulajdonában lévő Emitel, illetve a UPC-t is birtokló Liberty Global érdekeltségébe tartozó MonorTel büszkélkedhet még 2-2 százalékkal. A maradékon osztoznak a kisebb alternatív társaságok, például a GTS Hungary vagy az Antenna Távközlési Zrt.

- Folyamatosan mozog a piac, és lassanként a háztartásoknak el kell dönteniük, hogy melyik társaság szolgáltatásai mellett voksolnak, vagyis melyik infrastruktúrát engedik az otthonukba - hangsúlyozza Karli Péter.

Vágány Tamás, a HTCC kereskedelmi és marketing-vezérigazgatója szerint a dotkomválságot követően mostanáig a hazai piac bizalmatlan volt a kisebb távközlési szolgáltatókkal szemben, és ez a Magyar Telekom malmára hajtotta a vizet. Most viszont, ezzel az akvizícióval erős, jól pozícionált, éves szinten a 80 milliárd forintot meghaladó árbevételű vállalat jött létre.

- Lett még egy szignifikáns szereplője a hazai vezetékes piacnak. Az ügyfelek a változást elsősorban a rugalmasabb, optimálisabb cégműködés révén fogják érzékelni - hangsúlyozza a szakember, és úgy véli, az új tulajdonosi struktúra főképpen a szolgáltatás minőségében és a portfólió bővülésében lesz érzékelhető, és kevésbé az árakban.

#page#

A felvásárlásról szóló sajtóközlemény szerint a kedvezőbb növekedési feltételek mellett a társaság számításai arra utalnak, hogy a működési költségeken éves szinten 14 millió eurót spórolhatnak, és a beruházások terén is megtakarítást remélnek. Ezen túlmenően gyorsulhat a szélessávú internet, az IP alapú hangátvitel, illetve a triple play, azaz az együttes adat-, hang- és videoszolgáltatások országos kiépítésének üteme.

Karli Péter mégsem remél a fogyasztókat jelentősen érintő változást az ügylet hatására.

- Ezek a szolgáltatók a saját területükön úgy viselkednek kicsiben, mint a Magyar Telekom országosan, ők a hálózat tulajdonosai. A tranzakció sem a piacukra, sem a viselkedésükre nem lesz jelentős hatással, hiszen az ügyfelekért folyó harcban a vezetékes szolgáltatók elsődleges versenytársai a mobil- és a kábeltévé-társaságok. A működésük azonban egészen biztos, hogy költséghatékonyabbá válik, és a méret a szolgáltatás minőségére is pozitív hatással lehet. Az üzleti kommunikáció piacán viszont hozhat változást az a tény, hogy a Magyar Telekom erősebb vetélytársat kap.

Bár a versenyhivatal még nem hagyta jóvá a HTCC bejelentett vásárlási szándékát, a szereplők gyors és pozitív döntésre számítanak. A sokféle konvergencia ugyanis arra ösztönözheti a versenyhatóságot, hogy a hagyományos szektorok helyett egyre szélesebb körben hasonlítsa össze a szereplőket. Amíg a platformok közötti verseny kiegyenlített, monopolhelyzetről nem beszélhetünk - teszi hozzá a Deloitte szakembere, Karli Péter.

A mobilszolgáltatók önállóak maradnak

Csökkenő vezetékes-, növekvő mobil-előfizetés
Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentése szerint 2006 novemberében 5,28 százalékkal, közel 582 ezerre emelkedett az ADSL- és 4,55 százalékkal 277 ezerre a négy legnagyobb kábelmodemes szolgáltató szélessávú előfizetéseinek száma. Ugyanakkor tovább folytatódott a bekapcsolt vezetékes telefonvonalak számának csökkenése: a vonalak száma közel 13 ezerrel 3,360 millióra csökkent, így a hónap végén a száz főre jutó vonalszám az októberi 33,50-ről 33,37-re mérséklődött. A háztartások vezetékestelefon-ellátottságának aránya egy hónap alatt 66,53 százalékról 66,38 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan a hazai mobilszolgáltatók előfizetőinek száma a várakozásokkal ellentétben folyamatosan nőtt 2006-ban is, és a 100 főre jutó előfizetések száma 99-re emelkedett az év végére.
Miközben a vezetékes piacon egyre fogynak a szereplők, a mobilszektorra kevésbé jellemző a koncentráció. Ezek a cégek ritkábban nyitnak más szektorok felé, olyannyira, hogy például néhány évvel ezelőtt a Telenor profiltisztítást hajtott végre, hogy a lehető legnagyobb hatékonysággal koncentrálja erőforrásait a mobiltechnológiákra. A szolgáltatók stratégiájában inkább a nemzetközi cégcsoportban való működés kerül előtérbe.

- A Vodafone csoportnak éppen az az egyik fő ereje, hogy öt kontinens huszonhat országában, valamint harmincnégy partnerországában szolgálja ki az ügyfeleket. A tendenciák és a gyakorlat szerint az egyes új szolgáltatásokat, termékeket, ötleteket egy-egy országban vezetik be, majd rövid idő elteltével ezek fokozatosan megjelennek a lokális piacokon, természetesen figyelembe véve az adott piacok sajátosságait - magyarázza Beck György, de hozzáteszi: ez nem azt jelenti, hogy mi nem a komplex szolgáltatáscsomag irányába mozdulunk. A Vodafone például elindult a fixvilág, az adatátvitel, az internetszolgáltatás felé; ebben már most változott a portfólió, és a jövőben is fog.

Az adatkommunikációban rejlő "mobilos" lehetőségek hátterében a távközlés és az informatika összefonódása áll. Ez utóbbi ugyanis egyre nagyobb szerepet kap a mobilkommunikációban: a telefonokon megjelenő alkalmazások között mind többet eredetileg számítógépre terveztek. Ma már például a mobilon is olvashatjuk az e-mailjeinket, és válaszolhatunk is azokra. Az adatforgalmat illetően pedig az iparág most keresi a megoldásokat.

- A mobil és vezetékes iparág teljes koncentrációja azonban nem valószínű. Szerintünk a nagy áttörést a mozgókép továbbítása fogja jelenteni, erre pedig a mobil logikája nem alkalmas; itt folyamatosan nő a hátránya más technológiákkal szemben. A mobilos cégek a mozgókép-továbbításból származó lehetőségeket véleményünk szerint a vezetékes cégektől eltérő, a mobilitásra építő szolgáltatáscsomagok révén tudják majd kiaknázni. Ugyanakkor a szolgáltatások értékesítése terén biztos, hogy lesz mobil-vezetékes együttműködés - állítja Karli Péter.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo