Nemrégiben megszülettek azok a jogi normák is, amelyek a költségvetés forrásainak célirányos felhasználását szabályozzák, s elősegítik a vállalkozások versenyképességének növekedését, a régiókban található kutatás-fejlesztési és innovációs lehetőségek hatékony kihasználását.
Késlekedik a középtávú stratégia
A korábbiakban is léteztek hasonló célú pályázatok. Évi 45-50 pályázati kiírás is megjelent, s ez bizony igen sok volt. Most jóval kevesebb projektben gondolkodik a kormányzat. Sokkal nagyobb összegeket lehet azonban elnyerni, hasznosítani.
De egyelőre még a stratégia részletes megfogalmazása az aktuális feladat. Az azonban már bizonyos, hogy a biotechnológia, az infokommunikációs technika lényegi szerepet kap a jövőben. Dönteni arról kell hamarosan, hogy például a biotechnológián belül mely ágakra írjanak ki pályázatokat. Az egyik húzóágazatot már nevén nevezte a szakkormányzat, Vass Ilona részletezi is: a mobil-telekommunikáció speciális, negyedik generációs teszthálózatát fejlesztik, építik ki, mégpedig azzal a nem titkolt céllal, hogy a terület kis- és közepes vállalkozásai, szoftverfejlesztői lehetőséget kapjanak alkotásaik kipróbálására, minősítésére.
Ilyen nyitott innovációs forrás egyelőre csak nálunk, Magyarországon, a Műegyetemen létezik. Nem is annyira egy intézményre - ez esetben a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatalra - koncentráló kormányzati cselekvési irányzat, hogy legyen az országnak néhány olyan új iparága, amellyel a világ topjába - az első tízbe - léphetünk be záros határidőn belül.
A gazdasági miniszter keze nyomát viseli az egyik ilyennek szánt kiugrási pont: a biotechnológia mai magyarországi lehetőségei, házasítva a készülő program szakmai fejlődési kínálatával, esélyt adhatnak e szakterület mielőbbi felzárkózására.
Tudásbázisok az egyetemeken
A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal tizenkét jelentkezőből hatot már ki is választott. A soproni egyetem például a faipari, bútoripari cégekkel együtt alakít ki klasztert. Szeged, Budapest és Debrecen egyetemei pedig élettudományi tudásközpontokat fejleszt.
A kormányzat e pályázatokon keresztül is azt szeretné elérni, hogy a régiókban a kutatás-fejlesztési és innovációs lehetőségek megtalálhatók és hatékonyan kihasználhatók legyenek, s ott is magas hozzáadott értéket előállító munkahelyek alakulhassanak ki. A kisebb cégeknek - kiváltképp, ha valamely műszaki-szellemi alkotás megvalósításában érdekeltek, netán éppen azért jöttek létre - felértékelődhet a szerepük, s a sokféle lehetséges támogatási módozat közül az állam most éppen azt választotta, hogy pályázati lehetőséget ajánl biotechcégek inkubátorháza megvalósításához.
Ideköltözött kutatórészlegek
Miközben a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal a stratégia kidolgozása érdekében is keresi a választ arra, hogy húzóágazat-e, s mennyire a gépjárműipar, az információs és kommunikációs technológiai ipar, a biotechnológia, a vegyipar, azt is látjuk, hogy nem csupán egy-egy nagyobb nemzetközi cég költöztet hozzánk kutatórészlegeket. Ez azt is jelzi, hogy a nagyobb hozzáadott értéket jelentő, K+F-re alapozó befektetések nem mobilak. Determinált helyük van. Vagy ahogy dr. Nikodemus Antal gazdasági és közlekedési minisztériumi főosztályvezető-helyettes fogalmaz, az úgynevezett mobil investment nagyon is koncentrált, s nem nagyon megy máshová, ha megtalálta a helyet a számára kedvező innovációs miliőben, az azt megtestesítő kultúrában, humánerőforrás-elérhetőségben, kiválósági központokban, egyetemekben.
Az tehát tény, hogy 165 milliárd dollárnyi tőke áramlott a mi térségünkbe, legalább 450 milliárd Kínába, 420 milliárdnyi pedig Latin-Amerikába, de az is, hogy az innovációs, K+F jellegű invesztíció kevés országban finanszíroz tömegesen kutatásokat. A legkedvezőbb innovációs miliőt kínáló helyekre megy a jövőben is a tőke e típusa, s nem is lehet fontosabb célja hazánknak, mint az, hogy stratégiájának középpontjába ennek a klímának a megteremtését helyezze.
Fogynak a fehérgallérosok
Az e befektetéseket vonzó legfontosabb elemek között is kiemelkedik a magasan képzett munkaerő megléte az országban. Tehát nem mellőzve és lebecsülve a tudományos élet szereplőit és a mérnököket, az informatikusokat, Nikodemus Antal a kék- vagy fehérgalléros munkaerő fogyásának megállítását tekinti elemi feladatnak ahhoz, hogy ne tűnjön el az innováció infrastruktúrája. Tény, hogy mintegy 40 milliárd dollárnyi befektetés alapozta meg a szerkezetváltást, de az innovációs klíma - és benne a magasan képzett szakembergárda - az a környezeti feltétel, amely miatt marad is az eddigi befektetés, s válik érdekeltté abban, hogy kihasználja a kialakuló, bővülő tudás-infrastruktúrát.
Az innovációs klíma csak ezzel a háttérrel válik teljessé és vonzhatja hozzánk a K+F-tőkét. S hogy mennyire, az már tetten érhető a Műegyetemmel szomszédos Infoparkban. A svéd Ericsson nyolc K+F-tevékenységéből egy már Budapesten él, s a maga módján hasonló utat futott be a Samsung és a Philips is. Aktivált K+F-nek nevezi Nikodemus Antal azt az innovációs hátteret is számításba vevő befektetést, amelyet az utóbbi időben a leglátványosabban az Audi valósított meg. Egyfelől Győrött működteti egyik kutatóbázisát a német autógyár, másfelől a gyártásába közvetlenül "beépített" K+F 2003-ban 329 millió eurós, tavaly 496 millió eurós beruházásnak felelt meg a nyugat-dunántúli városban.
Zöldmezős tudás is jön
A K+F magyarországi történetisége másmilyen környezetet is fontossá tett és tesz, a hajdani Tungsramot például, amelynek folytatása nem véletlenül a General Electric nevéhez kapcsolódó mind nagyobb arányú kutató-fejlesztő bázis. Szintén ilyen innovatív környezet jellemzi a gyógyszeripart. A megfelelő klímának köszönhető organikus fejlődés újabb állomása az is, hogy több nemzetközi nagyvállalat, miközben számos értékes tevékenységet szervezett magyarországi bázisaira, eljutott oda, hogy zöldmezős beruházásként vállalkozzon itteni K+F-re.
Az innovációs klíma további összetevője a rendszerint önkormányzatok hathatós szerepvállalásával kialakuló és fejlődő ipari park intézménye. Ugyanis el lehet érni, hogy a befektetők üzletileg is megszeressék az adott területet. Tatabányán, ahol már mintegy 6 ezren dolgoznak a város ipari parkjaiban, a Zenon nevű nemzetközi cég a korábban kis hozzáadott értékű gyártást váltotta fel a különleges membrántechnikához kapcsolódó K+F-részleggel. A "tömegtermelést" pedig a szomszédos Oroszlányba vitte át. Ha nem is "tisztán" K+F-fejlesztés, mégis a trendről, a lehetőségekről árulkodik a National Instrument nevű debreceni vállalkozás. Ott is megfelelő miliőt, innovációhoz alkalmas környezetet alakítottak ki a helybéliek, és a "kütyük" összeszerelésével indult cég ma már nagyon jelentős hozzáadott értéket hoz létre.
A lassú bérkonvergencia miatt ugyan nem mellékes Nyugat-Európának Kelet-Európa, de a Távol-Kelet egyelőre megelőzhetetlen. Igaz, a túlértékelt Kína - vélekedik a várható trendről a minisztériumi főosztályvezető-helyettes - veszteséget is okoz, s ezért az Európából való kiszervezés idővel megáll, visszafordul. Azaz lesz Európának egy kis Kínája a mi térségünkben, mely a logisztikai szempontok mellett a specifikus, lokális előnyöket - a képzett szakemberek, az innovációs klíma, a tudás-infrastruktúra igen jó együttesét - kínálja a világnak.
Brüsszelnek is fontos
Addig, ameddig Magyarország nem volt tagja az Európai Uniónak, úgy vehetett részt az uniós kutatásokban, hogy befizetett bizonyos összegeket, az 5. keretprogram esetében 60 millió eurót. Igaz, 70 millió euróval viszont honorálták is a tevékenységünket. A 6. keretprogram, amely jelenleg is tart, de előbb kezdődött, mint ahogy EU-s tagok lettünk, 17 milliós magyar befizetés és 27 milliós javunkat szolgáló szerződésállomány mellett teljesül. Az már beigazolódott, hogy a legtöbb haszonnal és elismeréssel az informatikai kutatásokban vesznek részt a magyar szakemberek. A 2007 és 2013 közötti időszak két igen markáns finanszírozási irányának körvonalai már láthatók. Az egyik a versenyképességre, a másik a konvergenciára, a felzárkózási célok teljesülésére vonatkozik. A közös kutatás-fejlesztési keretprogramok közül a jelenleg is tartó 17,5 milliárd eurós költségvetéssel rendelkezik, ezt duplázza meg a következő programban Brüsszel. Tudni kell azonban, hogy nemzeti keretek között lényegesen nagyobb finanszírozással ugyancsak folynak kutatás-fejlesztési programok. Hosszabb távon természetesen lényegesen nagyobb mértékben kíván a közös teendőkre is koncentrálni Brüsszel, s például most már nem unión belül, hanem "csak" kívül folyik vita a felépítendő fúziós reaktorról. A jövő energia-előállításának kutatásában is alapvető szerepet játszó tudományos létesítmény Franciaországban valósul meg, s remélhetően a világ más technológiai központjait megelőzve születnek fejlődésgyorsító tudományos eredmények.