Több kutatást is végzett arra vonatkozóan a Kopint-Datorg Rt., hogy a világ különböző országaiban hogyan valósult meg, pontosabban: hol tart az elektronikus kormányzás.
Ahány ház, annyi szokás
A vizsgált 24 ország többségében a miniszterelnöki hivatal vagy azon belül egy szervezet felelős az e-kormányzat megvalósulásáért, Szlovéniában létrehoztak erre egy minisztériumot, Dániában, Szingapúrban, Ausztráliában és Indiában pedig minisztériumi szinten, de más területtel összevonva kezelik a kérdést. Egyes országokban azonban „csupán” valamilyen kormányzati főhivatal, másutt pedig a konkrét témában illetékes bizottságok döntenek az információs társadalmi kérdésekben.
A szervezeti struktúrából azonban nem lehet messzemenő következtetéseket levonni egy ország e-kormányzatának fejlettségére vonatkozóan – hangsúlyozza Bogóné Jehoda Rozália, a Kopint-Datorg koordinációs igazgatója. Svédországban és Finnországban, ahol szinte százszázalékos az internetpenetráció, a rendszer alulról építkezik. Nincs e-kormányzat ügyekért felelős kormányzati intézmény, hanem helyi szinten, az önkormányzatoknál vezérlik a folyamatokat. Dániának – bár mint mondtuk, minisztérium felel az informatikai ügyekért – a magyar portál megindulásakor még nem volt kormányzati weboldala, a lakosság mégis számos e-szolgáltatást vehet igénybe, és vesz is.
Sikertényezők
Tehát országonként más-más stratégiát követnek, más ütemben, más hangsúllyal haladnak az e-kormányzat felé, mégis van néhány sikertényező, amely talán általánosítható.
Általában jellemző az üzleti szféra és az állam együttműködése, igaz, erős állami kontroll mellett. És miután szinte a világon mindenhol az állam az információs technológiai és kommunikációs szektor legnagyobb vásárlója, általában versenyezteti a multinacionális cégeket, jól kamatoztatva piaci pozícióját a közösség javára.
A fejlett e-kormányzattal rendelkező országokban szinte mindenhol nagyon erős propaganda kapcsolódott az ügyintézés új formájának bevezetéséhez: szlogenek, rajzfilmek, reklámok, nyugdíjasakciók és óvodai programok igyekeztek népszerűsíteni és mindenki számára kedveltté tenni az intézményt. Mindennek a lényeg az volt, hogy meggyőzzék a lakosságot: ez nem sikk, nem a kevesek privilégiuma, hanem tömegcikk. Ennek a gyakorlati megvalósításaként pedig az állam nyilvános internet-hozzáférési helyeket biztosított, ahonnan az emberek ingyen intézhetik kormányzati e-ügyeiket.
Nem a vállalkozót és nem a közösséget, hanem az embert kellett fogékonnyá tenni, akinél csak a szituációtól függ, hogy magánemberként civil ügyet intéz-e, vagy vállalkozóként jelenik meg a portálon.
Információtól a fizetésig
Száz százalékos e-kormányzás sehol nincs még, de ezért sok országban nem a technológia és nem a rendszer fejlettsége a hibás. A nyújtható szolgáltatásokhoz képest az unió országaiban átlagosan 10 százalékos, Amerikában, Kanadában vagy Új-Zélandon mintegy 30 százalékos teljesítésről beszélhetünk. A továbblépés legfőbb akadálya pedig az internetes pénzmozgások és az on-line adatkezelés biztonságának – illetve számos esetben az ebbe vetett hitnek – a hiánya.
Vannak országok, ahol már az átlagnál előrébb járnak, a megvalósulás sorrendje azonban azonos. A hagyományos állami funkciók közül először az ügyintézés, majd az emberek és a területek segítése, a vállalkozások kezelése és legvégül a „fizetős ügyek” kerülnek a portálra, amelynek az a feladata, hogy tájékoztasson, illetve letölthető adatokkal, dokumentumokkal segítse az ügyintézést.
Az interaktív kormányportálokon keresztül sok helyütt bizonyos ügyek – például bejelentések (lakhelyváltoztatás, gyermek születése, halálozás stb.), okmányok (útlevél, személyi igazolvány, vállalkozói engedélyek) beszerzése vagy megújítása, ami pénzmozgást nem igényel – elintézhetők. Az alapvető feltétel azonban az e-aláírás intézményének működése. És ahol már az internetes fizetés biztonsága is adott, ott az adózással kapcsolatos ki- és befizetések – sőt van, ahol az egészségügyi és a nyugdíjrendszer – is idekapcsolódnak.
A csúcs az lesz, ha egy csipkártyán lesz minden adatunk, pénzünk, okmányaink. És hogy ez nem utópia, mutatja, hogy például Malajziában már 2000 óta működik hasonló rendszer.
Szingapúr
E kicsi és gazdag ország polgárai valóban információs társadalomban élnek, amely még arra is képes volt, hogy összefogja a különböző nemzetiségeket. Itt – és még Ausztráliában – például ugyanaz a minisztérium felelős az információs társadalom megvalósításáért és a kulturális ügyekért. Következésképpen itt az információs társadalom valóban a kultúra részévé tudott válni.
A világ egyik legfejlettebb és legszélesebb körű szolgáltatást nyújtó e-kormányzata esetében a legfontosabb szervezőerő a tartalom volt. A szingapúri kormányportál szól a külföldinek, a polgárnak és a vállalkozónak egyaránt, mindenki egyszerűen megtalálhatja a számára testre szabott szolgáltatást. A külföldi szállást, útlevelet, vízumot intézhet, a polgár bármely élethelyzetében – születés, halálozás, betegség, szórakozás, tanulás, munkavállalás, lakásszerzés stb. – számíthat rá, választ kap kérdéseire, és gyakorlatilag a számítógép mögött ülve elrendezheti ügyeit. A vállalkozó pedig bejelent, fizet, adminisztrál, a kormány által üzemeltetett e-piactereken adja-veszi termékeit és szolgáltatásait, a munkaközvetítő oldalak segítségével toborozza dolgozóit. És ami a portál különlegessége: a rajta keresztül elérhető szolgáltatáshoz hozzárendelik a vállalkozót. A portálról elérhető cégek megbízhatóságát pedig a kormány garantálja.
Anglia
A szigetországban komplex feladatként kezelik az információs társadalom építését. Olyannyira, hogy Tony Blair választási kampányának is fontos részét képezte az erre vonatkozó szlogen: információs társadalmat mindenkinek! E köré szerveződik az elmaradott térségek felzárkóztatása, az átképzési politika, a szociális háló, az oktatás. Azt, hogy a koncepció sikeres volt, mutatja többek között, hogy itt sikerült elérni az uniós országok átlagában az egyik legalacsonyabb munkanélküliségi rátát.
Az irányítás nem olcsó. A kancellária mellett működik az e-kormányzati biztos hivatala, és minden minisztériumban van egy magas rangú tisztviselő, aki az adott szakterület „e-sítéséért” felelős. A konkrét feladatok elvégzését pedig három tárca nélküli: e-kormányzati, e-kereskedelemi és -versenyképességi, valamint önálló e-miniszter felügyeli. Ez utóbbi a minisztériumi felelősök munkáját hangolja össze, és az eredményekről havonta beszámol a miniszterelnöknek. Mindez nagyon tudatos politikai döntés eredménye, a cél, hogy a lakosság e-ügyintézés közben ne találkozzék a hivatali háttérmunkával.
Hiába lenne azonban kifinomultan működő kormányapparátus, ha közben a lakosság nem venné igénybe a szolgáltatásokat. Angliában azonban nagyon komolyan vették az e-kampányokat: internetes kioszkokat hoztak létre, ahol a kormányzati ügyeket bárki ingyenesen intézheti, a vállalkozások pedig az információs technológiai beruházásuk (szoftver, hardver, tanácsadás) teljes összegét levonhatják nyereségadójukból.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.