Hitelek önkormányzatoknak

Mind az ország gazdasági versenyképességének erősítése, mind a lakosság életminőségének javítása szempontjából kulcsfontosságú az önkormányzati beruházások volumenének növekedése. A Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaság a Sikeres Magyarországért Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Hitelprogram keretében egyre szélesebb körben felhasználható, kedvezményes hitelekkel igyekszik elősegíteni a fejlesztések megvalósulását. A részletekről Söllei Judit, az MFB Hitelprogramok és Finanszírozás Tanácsadási Igazgatóságának osztályvezetője számolt be lapunknak.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az önkormányzatok 2004. november óta kedvezményes kamatozású, az MFB Rt. által refinanszírozott forráshoz juthatnak a kereskedelmi bankok fiókhálózatán keresztül. Az infrastrukturális fejlesztéseik finanszírozására szánt összeg ma hét különféle célra vehető igénybe, továbbá külön hitelprogram segíti bérlakásállományuk növekedését.

- Milyen feltételekkel igényelhető a hitel?

- A feltételek kialakításakor igyekeztünk figyelembe venni az önkormányzati szektor sajátosságait. A magyar hitelpiacon gyakorlatilag egyedüliként húszéves futamidőre kínálunk forrásokat - kivéve a Bérlakás Hitelprogramot, ahol a speciális célok miatt a hitel lejárati ideje huszonöt év - háromhavi EURLIBOR, plusz 2,5 százalékos kamat mellett. Ez alól kivételt képeznek az általános beruházási célokra, illetve a közoktatási célú beruházások finanszírozására nyújtott hitelek, ahol a kamat háromhavi EURLIBOR, plusz 3,5 százalék. Ezen túlmenően csak a projektbírálati díj terheli az önkormányzatokat; ennek mértékét az MFB szintén maximalizálta. Miután a helyhatóságok közbeszerzési eljárás keretében választják ki a finanszírozó bankot, az így kialakult éles versenyhelyzet még inkább lefelé szorítja az amúgy is kedvező kamatszintet. Huszonegy bankkal állunk szerződésben, és a hitelintézetek sokszor az általunk maximált kamatszint alatt finanszírozzák az önkormányzatokat. Sőt, már az az extrém eset is előfordult, hogy a bank forrásköltségen nyújtott hitelt, mert ez az ügyfélkör fontos célcsoport számukra. Szintén kedvező feltétel a tőketörlesztésre vonatkozó hároméves türelmi idő, illetve a kétéves rendelkezésre tartási idő, ami alatt az önkormányzat megvalósíthatja a beruházást.

- Ezek szerint a hitel utófinanszírozásként vehető igénybe?

- Nem feltétlenül. Az MFB ezen a téren nem szabályozta a kereskedelmi bankok eljárásrendjét. A finanszírozó bank belső szabályától függ, hogy mikor folyósítja a hitelt. Arra is van lehetősége, hogy közvetlenül a szállító számlájára utalja a kért összeget, de a hitelkérelem benyújtását megelőző hat hónapban keletkezett számlák kiegyenlítése is megengedett. Akár egy megkezdett beruházáshoz is tudunk csatlakozni finanszírozóként.

- A sok hazai önkormányzat nehéz helyzetben van, forráshiánnyal küzd. A beruházás költségének hány százalékát kell saját erőből fedezniük?

- A saját erő mértéke legalább tíz százalék, de ebbe beleszámíthatók az állami támogatások is. Ez azt jelenti, hogy akár önkormányzati forrás nélkül is megvalósítható a beruházás. 2006. március 27-től például a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium pályázatot hirdetett az Eurovelo nevű európai kerékpárút-hálózathoz csatlakozók támogatására, összesen egymilliárd forint összegben. Ebből kilencszázmillió forint a kivitelezésre, százmillió pedig a tervek elkészítésére és engedélyeztetésére áll rendelkezésre. Ennek értelmében az Eurovelo magyarországi nyomvonalán - a Duna és a Tisza mellett - folyó kerékpárút-építéshez a GKM ötvenszázalékos vissza nem térítendő támogatást nyújt, ha a projekt teljes költsége nem haladja meg a 350 millió forintot. A kiadások fennmaradó ötven százaléka pedig fedezhető az MFB önkormányzati hitelprogramjának általános beruházási célra nyújtott alprogramjából.

- Az önkormányzati hitelprogram meghirdetése óta többször változtak a hitelcélok. Ma milyen beruházásokhoz igényelhető az MFB által refinanszírozott kedvezményes hitel?

- A Sikeres Magyarországért Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Hitelprogram egyes alprogramjait folyamatosan alakítottuk ki, követve a gazdasági folyamatok változását, illetve lehetőséget adtunk az ebből eredő újabb igények kielégítésére. Meghirdetésekor még négy, 2006. március óta hét beruházási célt különítettünk el. Szerepelnek a környezetvédelemhez kapcsolódó beruházások, az általános beruházási célok között például közutak építése, világítási hálózatok fejlesztése, megújuló energiaforrások felhasználása, önkormányzati tulajdonú létesítmény felújítása. Beépült a programba a korábban önálló Beruházás a 21. Századi Iskolába hitelprogram is a közoktatási célú beruházások címszó alatt. Ez utóbbi azért is fontos, mert az NFH és a MEH különböző további támogatásokkal segíti ezeket a beruházásokat. 2005 júliusa óta a Panel Plusz hitelprogram is a program része, önálló kerettel. A kulturális infrastruktúra kialakítására, egészségügyi szolgáltatások fejlesztésére és informatikai közműfejlesztésre, az e-önkormányzati tevékenységhez kapcsolódó beruházásokra szintén lehet hitelt igényelni. A hitelcélok közül egyedül ez utóbbinál az immateriális javak beszerzésének költsége is fedezhető a hitelből. Fontos újdonság, hogy 2006. február 1-jétől a hitelcélokon belül a beruházáshoz kapcsolódó ingatlan vásárlása is megengedett, amennyiben a fejlesztéshez szükséges az új ingatlan. Szintén február elsejétől nyílt mód arra, hogy bérelt vagy idegen ingatlanon is megtörténhessen a beruházás. Korábban csak a saját, önkormányzati tulajdonú ingatlan fejlesztéséhez adtunk hitelt, de az igények alakulása indokolttá tette a változtatást. Természetesen az időközben változó jogszabályok is életre hívnak módosításokat. Ma már a települési önkormányzatok által létrehozott kistérségi társulások, illetve a helyi önkormányzatok által alapított vállalkozások is vehetnek fel hitelt.

- Mekkora forrás áll rendelkezésre a Sikeres Magyarországért Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Hitelprogram hitelcéljainak megvalósítására?

- A program keretösszege 135 milliárd forint; ebből húszmilliárdot különítettünk el a Panel Plusz hitel céljaira. Ezen felül az önkormányzati bérlakások számának növelését célzó Sikeres Magyarországért Bérlakás Hitelprogramra hatvanmilliárd forint áll rendelkezésre. Amúgy a Sikeres Magyarországért Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Hitelprogram kifejezetten sikeres: a 2006. március eleji statisztikák szerint hatvanmilliárd forint értékben közel ötszáz darab leszerződött hitelkérelem van. Az egyik "legfiatalabb" programunk a Panel Plusz. A nem régen zárult pályázati időszak alatt benyújtott projektek kiértékelése folyik, és az előzetes kalkulációk alapján úgy tűnik, hogy körülbelül nyolc-kilencmilliárd forint hiteligény érkezett. Március közepe óta a pályázatok ismét beadhatók.

- Melyik a legsikeresebb program a hitelcélok közül?

- A beérkezett igénylések között legnagyobb arányban a közutak építése szerepelt, de népszerű az önkormányzati tulajdonú létesítmények felújítása, illetve a szennyvízelvezetés és -tisztítás hitelcél is. Bár csak 2005 novemberében került be a programba, előzetes várakozásaink szerint nagy érdeklődésre számíthat az Egészségügyi Szolgáltatások Fejlesztése hitelcélon belül az egészségügyi intézményhálózat felújítása, korszerűsítése. Ez komoly lehetőséget jelenthet a helyi önkormányzatok számára, szolgáltatásaik színvonalának növeléséhez. A már említett, 2006. február 1-jétől életbe lépett módosítások óta az érdeklődés tovább nőtt.

- Jóllehet még a futamidő elején járunk, és így nehéz következtetéseket levonni a nem fizetők arányát illetően, tartanak-e attól, hogy jelentős lesz a nehezen behajtható kinnlevőségek aránya?

- Nem. Miután az önkormányzati törvény korlátozza az önkormányzati hitelfelvételt, csőd nem fordulhat elő. A törvényi előírás alapján minden egyes hitelfelvétel kapcsán meg kell határozni a felvehető kölcsönösszeg mértékét annak alapján, hogy milyen bevételei képződnek az önkormányzatnak, és ahhoz képest milyen kötelezettségei lesznek. Azt is tudni kell, hogy a bevételeknek és kötelezettségeknek milyen arányát kell fenntartani a teljes futamidő alatt. Ha ezt betartják, nem fordulhat elő fizetőképtelenség.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo