Több mint 627 millió ember vásárolt már interneten a világon, vagyis a Föld minden tizedik lakója, mutatta ki az ACNielsen on-line kereskedelemről készített globális kutatása!
A 2005. októberi felmérés szerint a legnépszerűbb interneten vásárolt termék a könyv (több mint 212 millió vásárló), azután a DVD- vagy videojáték (több mint 135 millió) és a repülőjegy következik (mintegy 135 millió). Csak ezt követi a ruházati cikkek rendelése 128 millióval. 112 millióan fizettek elektronikusan zenéért vagy CD letöltéséért. Számítógépes hardvert közel 98 millióan vásároltak interneten, és 86 milliónál többen foglaltak szállodát vagy üdülést.
A kutatásból kiderül, hogy az on-line vásárlók aránya Európában és Észak-Amerikában a legnagyobb: a toplista élén Németország áll, őt követi Ausztria, illetve Nagy-Britannia. Az éllovas országokban az internethasználók legalább 95 százaléka vásárolt már a világhálón, 2005 szeptemberében átlagosan 6-7 terméket rendelve. A havonta átlagosan 5 termékkel Európa megelőzi a köztudottan vásárláscentrikus Egyesült Államokat is, ahol az internetes vásárlók a havi 4-gyel is "beérték".
Könyv, CD és meleg étel
Könyvet például óriási arányban választanak Ázsiában - Kínában (56 százalék) és Dél-Koreában (50) ez messze a legnépszerűbb termék -, Malajzia és Új-Zéland lakói viszont a repülőjegy-foglalást intézik az első helyen. Ennek aránya itt a termékek között 55 és 40 százalék. Európa néhány országában szintén a repülőjegyeket vásárolják - a legnagyobb arányban az írek (58 százalék) és a norvégok (45) -, de a többi földrésszel ellentétben a ruha is népszerű: a franciák (32 százalék) és a németek (30) nem félnek a virtuális ruhapróbáktól.
Magyarországon kissé mások a vásárlói szokások: messze a könyv (44 százalék) a legkedveltebb árucikk, második helyen a zene (20), a harmadikon pedig - a világon egyedülálló módon - a meleg étel (17) áll az NRC-TNS kutatóintézetek VMR 2005 című felmérésében.
Fizetési módok
A fizetés módját tekintve a világon a bankkártyák használata a legelterjedtebb, a vásárlások 59 százalékánál ez az eszköz, 23 százalékban banki átutalással és 13-ban utánvéttel egyenlítik ki a számlát, utána közvetlenül - a Magyarországon egyelőre nem elterjedt - telefonos fizetés (12 százalék) következik. Európa fogyasztói eltérnek a nagy átlagtól: a portugálok (35), a görögök (31) és a spanyolok (29) a bankkártyás fizetés után a csomag kiszállítójának fizetnek készpénzzel a legszívesebben, szemben Észak-Amerika lakóival, akik 69 százalékban a hitelkártyájukat, 29 százalékban telefonjukat használják a leggyakrabban.
Az internetes vásárlások többségéhez ma még nem társul on-line fizetés. A VMR 2005 adatai szerint az on-line vásárlást kipróbálók 22 százaléka - vagy másképpen az összes gyakori internetező 9 százaléka - fizetett már kártyaszáma megadásával az interneten keresztül. A legelterjedtebb, a vásárlók kétharmadára jellemző fizetési mód a postai utánvét, míg az értékesítési helyén (üzletben, jegypénztárban) a vásárlási tapasztalattal rendelkezők egynegyede fizetett már az interneten megrendelt termékért, szolgáltatásért. Némi nehézséget a logisztika okoz mind a fizetés, mind a szállítás területén.
- A posta ugyan nálunk nagyjából bevált, és az utóbbi időben gyorsultak is szolgáltatásai, és értékbiztosítást is lehet kötni a csomagokra. Viszont 2006. január elsejétől húsz kilogrammig egységesen 3800 forint a tarifa belföldre, ami egy pár ezer forintos tételnél meglehetősen magas - érzékelteti a változást Tolnai Tamás, az italnet.hu ügyvezetője. Hasonló a helyzet a külföldi cégeknél, amelyek magyarországi partnereiknek küldenek italokat. - Egy harminc ezres összeg esetén a bank 5000-6000 forint költséget számít fel, ha külföldi bankkártyával fizetnek, így igyekszünk mindenkit az átutalásos számlakiegyenlítésre terelni, ami mindkét félnek a legjobb megoldás, bár természetesen az egyéni ügyfelek sokszor szívesebben fizetnek utánvéttel - mutat rá a digitális világ magyar helyzetére az ügyvezető, aki azonban bizakodó, hiszen mára több százezren használják a bankok internetes felületeit.
#page#
Még pár év
Komoly növekedésre van kilátás Kovács Zoltán, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnöke szerint. Az elmúlt években évente 60-70 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak az on-line boltok, ezért a mai helyzetet az IVSZ elnöke a 2000-2001-ben hatalmas fejlődésnek indult on-line médiapiachoz hasonlítja. A növekedés mozgatói, miként akkor is, az A és B státusú, 14-29 éves korosztály tagjai, akik nem érzik kockázatosnak az internetes vásárlást. Ezekben a felhasználókban van az a hatalmas potenciál, amiért érdemes az on-line vásárlás piacára belépniük a kereskedőknek, a háttérmegoldások -hardver-szoftver - szállítóinak és a pénzintézeteknek.
- Akik ma utazást vagy könyvet árulnak az interneten, és komolyan foglalkoznak vele, azoknak már ma is jól megy - érzékelteti a piac első számú termékeit eladó oldalak sikereit Kovács Zoltán.
Meglepő módon nemcsak az internet- és a bankkártya-használattól való idegenkedés hiánya mozgatja a piacot, hanem az olyan eszközök megléte, amelyekre nem is gondolnánk. A vezeték nélküli internet vagy a laptop olyan eszközök, amelyek segítik az e-kereskedelem bővülését, hiszen az ötletből sokkal gyorsabban lehet vásárlás, ha kéznél van a számítógép és az internet, akárhol is vagyunk. Az IVSZ elnöke ezért a mai 0,1 százalékos e-kereskedelem arányát a következő pár évben 10-30 százalékra prognosztizálja éppen a mobil eszközök térnyerésével és a felnövő, már több pénzzel rendelkező internetes korosztály egyre aktívabbá válásával.
e-Bizalom
- A bizalmatlanság nehezíti az on-line boltok mindennapjait - ért egyet a felmérések értékeléseivel Tolnai Tamás. - Három évvel ezelőtt Magyarországon még egyedül voltunk a piacon. Nehezen indultunk el, mert az internetes rendelésben akkor még alig bíztak. Ma már öt-hat jól működő italrendelő oldal üzemel, bár szerencsétlen módon elég komolyan másolják egymást. Így az állandó konkurenciafigyelés ebben a szegmensben is kötelező, a kis boltok pedig egyéni arculatukkal, a kirakatuk állandó megújításával tudnak kiemelkedni a mezőnyből.
- A hozzáállás szerencsére azonban változni látszik - mondja Tolnai Tamás, aki szerint a belvárosi boltba egyre kevesebben jártak, így lassan feleslegessé is vált. - Aki még mindig személyesen akarja átvenni a megrendelt terméket, megteheti a cég irodájában is.
Keresőmarketing
Az internetes keresők egyre gyakoribb használata, és a keresőmotorok egyre pontosabb találatai is az e-kereskedelem gyorsuló térnyerését vetítik előre. A Google és az Iprospect felmérése szerint egy bizonyos termékre keresők 50 százaléka egy-két hónapon belül megvásárolta a keresett terméket.
- A kis on-line vásárlói terek legfontosabb feladata az internetes keresők találati listájába bejutni, sőt - magyarázza Tolnai - még fontosabb, hogy az első találati oldalon ránk találjanak.
Ez fontosabb, mint a különböző csatornákon megrendelt hirdetés, amelyek esetében az ügyvezető tapasztalatai meglehetősen rosszak.
- Hirdettünk egy-két helyen, nem is kevés pénzért, de általában a költségeket sem fedezték a többletrendelések, úgyhogy leszoktunk róluk - magyarázza az on-line vásárlás szükségszerűségét az ügyvezető, és egy jól bevált gyakorlatba is beavat, mert a visszatérő vevőkkel való kapcsolattartás legalább olyan fontos, mint az újak megszerzése. - Egy-egy céges megrendelés esetén mindig küldünk ajándékbort a hölgy munkatársaknak, hiszen jól tudjuk, hogy egy irodában legtöbbször a kolléganők felelősek a beszerzésért.
Koncentrált piac
A e-kereskedelem felé forduló cégek esetében - mutat rá az IVSZ elnöke - nem az e-bolt hardveres és szoftveres kialakítása kerül igazán sokba, hanem az, hogy a cégvezetésnek át kell alakítania az üzleti modelljét, hiszen az internetes kereskedelem egészen más folyamatokat és ellenőrzéseket igényel, mint a hagyományos. Egyelőre azonban ezt kevesen engedhetik meg maguknak: az NRC 2005-ös felmérése szerint Magyarországon a 10 legnagyobb szereplő adja az e-kereskedelem forgalmának felét, a 25 legnagyobb a piac 70 százalékát, az 50 legnagyobb pedig a 90 százalékát. 2004-ben a piaci szereplők 81 százalékának az árbevétele nem haladta meg az 5 millió forintot, viszont az on-line áruházak átlagos árbevétele 2003-ról 2004-re 100 millió forintról 185 millió forintra nőtt.
A magyar vállalkozások egyelőre kevésbé bizakodóak, mint a szakértők: a GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. közös felmérése szerint - amelyet a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve készített - az internetes beszerzéseket végző cégek döntő többsége, 58 százaléka úgy gondolja, hogy a következő évben nem változik majd az internetes beszerzéseinek aránya. A válaszadók 38 százaléka számít kis mértékű, 3 százaléka pedig jelentős növekedésre. Az interneten is értékesítő cégek legnagyobb része, 47 százaléka szerint a következő 12 hónapban nem várható az internetes értékesítések összes árbevételen belüli változása. Hasonló hányad, 42 százalékuk viszont az arány kismértékű emelkedésére számít.