Gáznyomás alatt

Magyarország gázellátása rendkívül importfüggő, és ez igen megnehezíti azt, hogy a fél év múlva immár százszázalékosan nyitott piacon a mintegy hárommillió fogyasztó előtt valódi választási lehetőségek legyenek. A feltételek megteremtése azonban nem lehetetlen, bár intő jel, hogy a 2003-as piaci nyitás után két évvel a versenypiac részaránya az országos földgázfogyasztásban csak 8,1 százalék volt.

Ahhoz, hogy 2007. július 1-jétől minden fogyasztó élni tudjon azzal a jogával, hogy immár szabadon vásárolhat földgázt (is), mindenekelőtt szét kell választani a piaci szereplőket egymástól jogi, számviteli és irányítási szempontból is. Mégpedig úgy, hogy biztosítani kell a kisfogyasztók védelmét. A másik legfontosabb feltétel a szállító- és elosztóhálózatokhoz való egyenlő hozzáférés törvényes biztosítása. Az eddigi, részleges piacnyitás tapasztalatai ugyanakkor azt mutatják, hogy a gyakorlatban éppen ez utóbbi okozza a legnagyobb problémát, vagyis a szállítóvezeték szabad importkapacitásának a hiánya. Ezért alakult úgy, hogy bár már 2005-ben is a fogyasztók 67 százaléka volt úgynevezett feljogosított - vagyis jogilag szabadon vásárolhatott volna földgázt -, a valóságban a 2003-as gázpiaci nyitás után két évvel a versenypiac részaránya az országos földgázfogyasztásban csak 8,1 százalékot tett ki. Emiatt - és persze azért, hogy a szabályozás az EU Gázdirektíva minden részletének megfeleljen - módosította a parlament 2005 nyarán a 2004. január 1-jétől hatályos gázellátási törvényt (Get.).

Veszélyek és ellenlépések

Magyarország gázellátása - ez eléggé köztudott - rendkívül importfüggő. Ennek veszélyeire nyomatékkal hívta fel a figyelmet a RAO Gazprom és ukrán partnere között 2005. december végén kialakult vita, valamint az, hogy éppen egy éve, a január közepén Oroszországban bekövetkezett erőteljes lehűlés következményeként megnőtt belső fogyasztás a magyar határon a nyomás jelentős csökkenését okozta. Az ellátásban végül is nem alakult ki tartósan hiány, mivel az ezt követő, viszonylag enyhe időjárásnak köszönhetően az importmennyiségek csökkenését a hazai tárolókkal kompenzálni lehetett.

A kormánynak azonban komolyan foglalkoznia kell az ország importfüggőségében rejlő veszélyekkel. Ezért - többek között - biztonsági földgázkészlet kialakításáról döntöttek: 1,2 milliárd köbméter földgáz tárolását, ehhez 2010-ig a szükséges föld alatti tároló létesítését, és a földgázimport zavarai esetében a tárolt készletnek a lakosság és a kiemelt fogyasztók ellátására való felhasználását írták elő.

A korlátozási sorrend összeállítása ugyanakkor a vártnál több egyeztetést igényelt, és az ennek során szerzett tapasztalatok, illetve az ipari szereplők véleménye arra késztették a Magyar Energia Hivatalt, hogy iparági egyeztetést kezdeményezzen, és egy hatékony korlátozási rendszer kidolgozását. Ezzel párhuzamosan a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azzal is megbízta a hivatalt, hogy kezdje meg az orosz import mellett számításba vehető más megoldások vizsgálatát, és dolgozza ki a szükséges intézkedéseket. E munka folyamatáról lapzártánkig részleteket nem sikerült megtudnunk. Vélhetően azért, mert a szakmai kérdések mellett igen erősen befolyásolják a lehetőségeket a politikai szempontok is, egyebek között a magyar és az orosz gazdaságnak a rendszerváltás óta először tapasztalt biztató egymásra találása.

#page#

Biztató kezdet, bizonytalan folytatás

A mai helyzet megértéséhez érdemes kicsit visszatekinteni a kilencvenes évek elejére. Ekkor a szakemberek igen bíztak abban, hogy a szénhidrogénipar, azon belül a földgázkutatás és -szolgáltatás lendületet kap, hiszen az utóbbi leválása az állami trösztről lényegében a kötöttségektől való szabadulást jelentette. Az üzemanyag-kereskedelem liberalizálása, a Mol Rt. megalakulása és tőzsdére kerülése, illetve ezzel párhuzamosan a gázszolgáltatás privatizációja szintén ígéretes volt, ahogyan a hazai földgáz-infrastruktúrának az európai rendszerhez való csatlakoztatása (HÁG tranzitvezeték) és a jelentős, föld alatti gáztárolási kapacitást célzó fejlesztések is. Ezt a lendületet azonban az ezredfordulón megtörte a gázárakkal kapcsolatos szociálpolitikai és az ehhez kapcsolódó, azóta sem szűnő politikai problémahalmaz. Így a helyzet mára rendkívül bonyolulttá, a hazai olajipar számára pedig bizonytalanná vált. A gázpiac - amelynek jelenlegi szereplői a fogyasztók, a szállítók és a kereskedők, a rendszerüzemeltetők és a hatóság - teljes liberalizálására ezért nem töretlen fejlődés nyomán, hanem egy bizonytalan, sok-sok kérdést felvető időszakban kerül sor.

Magyarország összes energiafelhasználásában közel 44 százalékot tesz ki a földgáz és a PB-gáz részesedése, ezen belül meghatározó a lakossági, fűtési célú földgázfelhasználás, de jelentős az erőművi, villamosenergia-termelési célú felhasználás is. A földgázfogyasztók száma mintegy 3 millió, közülük a mintegy 40 ezer kommunális felhasználó - főleg az önkormányzatok és az állami intézmények - fogyasztása erősen időjárásfüggő. Az ipari fogyasztók körülbelül 140 ezres száma rendkívül különböző méretet, fogyasztási profilt és költségérzékenységet takar.

A hazai energiafelhasználáson belül a gáz aránya nő, tíz év átlagában évente 3,3 százalékkal. Az országos éves gázfogyasztás 20 százaléka a hazai termelés - ennek mennyisége azonban évente csökken -, a többi importból jön. Az évről évre növekvő behozatal zöme a Gazprom-Gazexport-Panrusgaz-Mol csatornán érkezik, de a német és francia szállítóktól jövő gáz is orosz eredetű. Közép-ázsiai földgázzal egyelőre kivételként foglalkoznak újonnan alakult kereskedők.

Ártámogatás csak szociális alapon

A gázpiac nyitásának is természetesen a fogyasztói árak csökkenése a célja. Ám részben az importfüggőség, részben az árak túlpolitizáltsága miatt ez itt még nehezebben érvényesülhet majd, mint a villamosenergia-piacon.

Lehet azon vitatkozni, hogy a most kialakított és életbe lépett gázár-támogatási rendszer mennyire igazságos - a kormány hőtáv-támogatási rendszerét több szervezet és az ombudsman is kifogásolta -, de egy biztos: a támogatás utólagos odaadása a szociálisan rászorulóknak végre megtisztítja ettől a piactól teljesen idegen tényezőtől magát a gázárat. Ez fontos lépés ahhoz, hogy 2007. július 1-je után néhány évvel az addigra kialakult tényleges fogyasztói gázárat megfelelő bázishoz hasonlíthassuk majd.

Végül, de nem utolsósorban még egy nagyon fontos változás lesz 2007 nyarán: ettől az időponttól biogáz is beengedhető a földgázrendszerbe.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo