– Franciaország a harmadik legnagyobb tőkebefektető hazánkban, és elsősorban a francia multinacionális cégek képviseltetik itt magukat, míg például a német vagy az olasz területről a kis- és középvállalatok is. Számíthatunk-e változásra?
– Egyelőre valószínűleg nem, hiszen e téren évek óta nincs változás. Pontosabban: Franciaország úgy bronzérmes partnerünk, ha nem teszünk különbséget direkt és indirekt befektetés között, hanem minden olyan invesztíciót franciának minősítünk, ami Franciaországból indul, és mindegy, hogy Hollandián vagy Svájcon keresztül jut-e el hozzánk. Franciaország kereskedelmi kapcsolataira általában az a jellemző, hogy a nagy cégek hamarabb néznek túl az ország határain. A kis- és közepes vállalatok lassabban reagálnak; és való igaz, a német és olasz kisvállalkozások aktívabbak a franciáknál, mind az exportban, mind a tőkebefektetésekben. Ám ez érthető, hiszen mások a történelmi hagyományaik, és mások a mi hagyományaink is.
– A tőkebefektetések ágazati eloszlását hazánk felvevőképessége vagy inkább a francia kínálat határozza meg?
– A Magyarországon megtelepült francia cégek struktúrája ágazat szerint nagyon koncentrált. Ahol ugyanis jelen van a francia tőke, ott hangsúlyosan van jelen. Ilyen például a közműágazat. Ennek szintén történelmi oka van, mert Franciaországban erősek a közszolgáltatás területén működő magáncégek. De ugyanilyen erős a francia tulajdon a gyógyszeriparban vagy az autóimport területén; a három francia márka majdnem a piac 25 százalékát teszi ki. Ezzel együtt befektetési célpontként ma nincs kitüntetett érdeklődés Magyarország iránt, hiszen ugyanazt kínáljuk Franciaországnak, amit a többi környező ország.
– Jó példa erre fél éve a Peugeot-beruházástól való elesésünk…
– A Peugeot példája azért is érdekes, mert felmerült, hogy valóban pusztán üzleti okai voltak-e a nem magyarországi helyszín kiválasztásának. Pedig a tény, az tény: nálunk nem állt volna a Peugeot rendelkezésére elegendő szabad és képzett munkaerő. Tehát szembe kell nézni azzal, hogy a munkaerőpiacunk alkalmas-e egyáltalán ilyen nagyságrendű tőkeimport fogadására. Nyilván az is fontos, hogy vannak-e megfelelő adókedvezmények; de a munkaerőpiac állapota az elsődleges. Tartósan nem válhat el az igényektől a szakképzés. A gazdaság szereplői – és úgy gondolom, hogy a kormány is – osztják azt a véleményt, hogy olyan szakemberek kibocsátásáról kell gondoskodni, akikre a gazdaságnak szüksége van.
– A Raffarin-kormány terve a már említett áram- és gázszolgáltatás, valamint más szektorok további privatizálása. Elképzelhető, hogy ezek nemcsak befektetőket vonzanak majd, hanem maguk is új tőkebefektetési hullámokat indítanak el nálunk?
– Vannak olyan területek, ahol a magyar gazdaság liberalizációja előbbre tart, mint a franciáé, ilyen például a szolgáltatásoké. Ám a franciákat is köti az európai norma, tehát előbb-utóbb liberalizálniuk kell. De hogy ennek következtében „túlcsorog-e” külföldre a francia tőke? Nem gondolom, hiszen ezeknek az ágazatoknak a képviselői már itt vannak. S azért, mert megjelenik egy német vagy olasz versenytárs a francia piacon, nem valószínű, hogy erősebben koncentrálnának Magyarországra.
– Eddig a két ország együttműködéséről beszéltünk, pedig az Európai Unióban a hangsúly valamennyire eltolódik a regionális kapcsolatok irányába. A Loire-vidék és a Balaton környéke bortermelői kapcsolata már most is komoly múltra tekinthet vissza. Lesznek hasonlók?
– Nagyon komoly regionális együttműködések alakultak már ki. A francia kormány ezek segítésére hozta létre tíz éve a Magyar–Francia Kezdeményezések Szervezetét, és rajtunk kívül csak Lengyelországban alapítottak hasonló intézményt. Igen eredményes, hiszen majdnem minden megyénknek van közvetlen kapcsolata Franciaországgal. Továbbá Franciaország nagymértékben hozzájárult a közigazgatási egységek szakembereinek a képzéséhez, sok csereútra és tanulmányútra nyílott lehetőség az önkormányzati szakemberek és tisztségviselők számára. Egyébként a kamaránk is mindig az adott francia régió kamarájával igyekszik konkrét ügyekben a kapcsolatot tartani, legyen szó akár a Magyarországra irányuló befektetésekről, akár a magyar gazdálkodók érdekeiről.
– Ön szerint – és ezt nemcsak mint kamarai elnöktől, hanem mint a párizsi székhelyű Cegos csoport magyarországi leányvállalatának, a Cegos Tanácsadó és Training Kft. ügyvezetőjétől is kérdezem – milyen gazdaságpolitikai lépések szolgálnák leginkább a francia – és tágabb értelemben a nemzetközi – kapcsolataink érdekeit?
– Az országnak mindenképpen megérné többet költenie arra, hogy megismertesse a saját befektetési lehetőségeit. A kamarán belül jó pár olyan cég van, amely Magyarországot kiindulópontként kezeli délkelet-európai működéséhez. Most próbáljuk azt felmérni, hogy ezek a cégek jól érzik-e magukat ebben a minőségükben, tehát a magyar hatóság kellő segítséget ad-e ahhoz, hogy harmonikus rendszerben tudjanak dolgozni, most már az európai határokon kívülre. Azzal mi is egyetértünk, hogy ha a munkabérjárulékokat le lehetne csökkenteni, akkor minden versenyképesebb lenne. A kétoldalú kereskedelmet illetően pedig nagy szerepet kell, hogy kapjanak a magas szintűen feldolgozott, nagy hozzáadott értéket képviselő termékek, ezért itt elsősorban olyan technológiákat kellene bevezetni, amelyek elősegítik a piacbővülést. Nagyon sokat hallunk arról, hogy a mezőgazdaságban és élelmiszeriparban elég sok a magyar alapanyagexport. Ha a magyar munkaerő már nem lesz annyira versenyképes, mint volt korábban, akkor új feldolgozási technológiákkal lehet hozzáadott értéket produkálni.
– Legendás a francia politika, gazdaság és kultúra diplomáciai összefonódása. Mi a szerepük a kamaráknak ezekben a stratégiai együttműködésekben?
– Mi úgynevezett magánkamara vagyunk, azaz a tagvállalatok akaratából jöttünk létre, és működésünk független mind a francia, mind a magyar államtól. Nincs és nem is lehet tehát olyan szerepvállalásunk, hogy az túlmutasson a saját tagjaink által elképzelt célokon. Ha a kérdés az, van-e olyan elképzelésünk, hogy szélesítsük a tevékenységünket, a válasz egyszerűen az, hogy nincs. Nekünk a magyar és francia tagok érdekeit kell megjeleníteni, ezt kell hangsúlyossá tenni, ha kell, érdekeiket megvédeni, és ebben a kapcsolatrendszerben kell mozognunk. Természetesen nem fedhetjük le száz százalékig a jelen lévő francia tőkét, hiszen nem mindenki a tagunk. Ugyanakkor a francia–magyar kamara 90 százalékban reprezentálja a magyarországi francia befektetőket. Az más kérdés, hogy tudunk arról, mit csinál a Francia Intézet Magyarországon, vagy tudunk arról, mit akar az ITDH például Franciaországban, és most fogunk együttműködési megállapodást kötni az ITDH-val és az IPOSZ-szal is. Természetesen a magyarországi Francia Intézet nem nélkülözi, nem is nélkülözheti a Magyarországon befektető francia cégek szponzori tevékenységét.
Francia cégek Magyarországon
A Magyar–Francia Kereskedelmi és Iparkamara – amelynek fő feladata a magyar és francia tagok érdekeinek megjelenítése – 90 százalékban reprezentálja a magyarországi francia befektetőket. Közöttük – mint azt a szervezet elnöke, Boros István elmondta – jó pár olyan cég van, amely kiindulópontként kezeli hazánkat délkelet-európai működéséhez.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.