FORINTÁRFOLYAM: Padlót fogva

A politikai érdekek miatt már több éve túl erős forint a gazdaság egészét sodorja veszélybe, az ország válik mind inkább versenyképtelenné - állítják cikkünkben még azoknak a nagyvállalatoknak a vezetői is, akik egyelőre állják a sarat. Néhány ágazat, mint például a boré, viszont már drasztikusan veszített nehezen megszerzett versenypozícióiból a külföldi piacokon.

A vállalati és magánszférát az állam jelenleg arra használja, hogy adóztassa, és egyéb kiadásaihoz a forrást megteremtse. Az OTP Bank Rt. elnök-vezérigazgatója, akit az MTI idézett, voltaképpen azt állapította meg, hogy a reálszféra egyre több sebből vérzik. Számos cég persze talál menekülési útvonalat. A két győri nagyvállalat, a Graboplast Rt. és a Rába Rt. vagy a gyógyszeripari nagyvállalat, a Richter Gedeon Rt. a tartósan túl erős forint ellenére is prosperál. E vállalatok stabil pozíciója azonban nem jelenti azt, hogy a véleményük ne egyezne meg a már padlóra küldött gazdasági szereplőkével.

A forint árfolyamának alakítása - fejtette ki Jancsó Péter, a Graboplast elnök-vezérigazgatója, aki a Rábának az elnöke is - nem az ország és gazdasága segítését szolgálja, hanem valamilyen politikummá vált: ez pedig drámaian rossz üzenet. A termékeinek 85 százalékát exportáló Graboplastnál egy évvel ezelőtt üdvözölték, hogy a jegybankelnök egyetértőleg elfogadta a 255 forint körüli euróárfolyamot. "Én is azt mondom - emelte ki Jancsó Péter -, hogy az a cég, amelyik 255-260 forint/eurónál nem tud versenyképes lenni, gondolkodjon el életképességéről." Igen ám, de a forint 245 forint/eurón vagy éppen ez alatt áll, s ez káros, kártékony. Csaba László közgazdász professzor minapi állítását - miszerint a forint végső soron nem tekinthető túl erősnek, hiszen a magyar gazdaság az EU fejlettségi szintjének 61 százalékán, a 25 tagország vásárlóereje kétharmadán áll - az élet nem igazolja vissza. Jancsó Péter szerint ugyanis az egyszerűen ténykérdés, hogy a magyar exportáló cégek zömének az életképessége 243 forint/eurónál megkérdőjeleződik. Az okos iskolaigazgató okkal mondja, ha az osztályból három gyerek bukik meg, az a három gyerek problémája, de ha huszonhét, akkor az a tanáré. A magyar gazdaságban pillanatnyilag huszonheten állnak bukásra. Az a helyzet, amelyet a kamatszinttel elért a jegybank, tarthatatlan, s "mint gazdasági vezető - szögezi le Jancsó Péter - nem fogadom el az MNB-s érveket, lévén azok politikaiak, nem gazdaságiak".

A Graboplast vezérigazgatójával december közepén, az akkori árfolyamok ismeretében beszélgettünk. Akkoriban a miniszterelnök "célzott" megszólalásai nyomán valóban gyöngülni kezdett a forint, de vissza is erősödött egy-két nap alatt. Talán mert a jegybankelnök sem maradt szótlan. Jancsó Péter mindennek kapcsán azt jegyezte meg, ha az MNB-elnök deklarálja, hogy nagyon lassan, nagyon hosszú időn keresztül csökkenti a kamatokat, akkor folytatódik a spekuláció. A befektetők azt látják, hogy a legtöbb nyereség a forinton van egész Európában. Amikor a kormányfő egyfajta interveniálást hajt végre, hivatkozva a túl erős forintra, azt az üzleti szféra, a forintgyengülés érdekében teszi. De valóságos problémát okozna az is, ha az MNB drasztikusan vinné le a kamatokat, előidézve a befektetők gyors kivonulását a forintból.

Jancsó Péter szerint a csapdából roppant nehéz kievickélni. A megoldás pedig az lehet, hogy a kormányzat és a jegybank egyeztetett politikával úgy viszi le lépésről lépésre a kamatokat, hogy a döntések előtt és alatt folyamatosan figyeli a piaci hatásokat.

Egyelőre azonban nem csökken, hanem nő a távolság a József nádor, illetve a Szabadság tér között. Emiatt aztán nem csupán külpiaci kuriózum az a jelenség, amelyre a dollár/euró, illetve a dollár/forint kurzusra egyaránt érzékenyen reagáló Richter Gedeon Rt. vezérigazgatója, Bogsch Erik külön is kitért.
A legnagyobb versenytársaknak most már a dollárban gondolkodó indiai cégek tekintendők, s amint azt Bogsch Erik a Piac & Profitnak elmondta, nem csupán a munkaerő számít náluk olcsónak, hanem a beruházás is. A kvalifikált tevékenységek - a klinikai vizsgálatok és kutatások - ott harmad-, ötödannyiba kerülnek, mint nálunk. A gyártást, a kutatást és a fejlesztést immáron nem csupán a generikus termékekkel foglalkozó gyógyszergyárak, hanem a legnagyobb multinacionális vállalatok is Indiába helyezik át. Az erős középosztály - az Angliában és Amerikában képzett új generáció - pedig mint befektető, cégfelvásárló terjeszkedik Európában is, az Egyesült Államokban is.

"Az Magyarországot aligha nyugtatja meg, hogy Európa egészében csökken a gyógyszeripar versenyképessége, mert megszűnnek, Indiába települnek gyárak. Mi, idehaza ezt a luxust még nem engedhetjük meg magunknak" - utal az ország erejének véges voltára Bogsch Erik. Rövid távon az árfolyam az, ami közvetlenül sújtja a cégeket, de már eljutottunk ahhoz a ponthoz, hogy az import révén is gazdasági torzulások következnek be. A gyógyszerfelhasználás 70 százaléka külföldi termék, s euróban 10, dollárban 30 százaléknyi extraprofithoz jutottak az importáló cégek.

A gyógyszeripari vállalat beszállítói rendszerint már olyan alacsony árréssel dolgoznak, amilyet nem lehet lejjebb nyomni. Egyre több partner kerül a csőd szélére, mivel idehaza nem bírja az importversenyt. Ha pedig a beszállítóik bezárnak, akkor az ő portékáikat is importból pótolják.

Az erős forint megdrágítja a beruházásokat is, dacára annak, hogy a berendezésimport kedvező. Új szintetikus üzemét nem Dorogon építi fel a gyógyszergyár, hanem Indiában. A fejlesztést a keleti országban az itteninek a 40 százalékáért valósítják meg. Bogsch Erik megjegyzi, ha "csak" 15-20 százalék lenne a különbség, még gondolkodna a beruházó azon, hogy külföldre vigye-e a termelést. De amikor ott 60 százalékkal kerül kevesebbe az új üzem, akkor már nincs választás. A Richter a kutatás-fejlesztést változatlanul Magyarországon tartja, s a meglévő hazai termelőtevékenységét sem csökkenti, de bővítést - kényszerből - már ott hajt végre, ahol az lényegesen gazdaságosabb. Bogsch Erik kategorikusan fogalmaz: ez sem történne meg, ha a belföldi piacon nem romlana a vállalat helyzete. A Richter - hiszen bővül az exportja, s változatlanul nyereséges - nem a saját versenyképességét, hanem az országét látja mind inkább veszélyeztetve.

Kivégzett borexport

 Kiss László vezérigazgató, Tokaj Kereskedőház Rt., a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke: Az újvilág borai egyébként is roppant nagy konkurenciát jelentenek az uniós és unión kívüli piacokon. Ezt tetézi a rendkívül erős forint, amely különösen megnehezítette a magyar exportálók lehetőségeit, esélyeit: gyakorlatilag versenyképtelenné váltak. A magyar borexport évek óta folyamatosan csökken, 2003-ban alig haladta meg a 700 ezer hektolitert, noha korábban az 1,2 millió hektoliter volt a normális külföldi értékesítés. 2004-ben, a már ismert adatok alapján, 700 ezer hektó alatti mennyiséget sikerült csak exportálni. Az unión kívüli országokban 0,25-0,30 eurócent a hordós borok ára, ezzel nem tud Magyarország versenyezni, hiszen ha ezt az árat átszámítjuk forintra, akkor körülbelül egy kiló szőlő ellenértékét kapjuk meg. Hasonló a helyzet a palackos borok esetében is, ahol az átlagár minimálisan több csak, mint egy dollár. A költségek ismeretében tehát abszolút veszteségei keletkeznek az ágazatnak. Különösen a 2004. évi szüret után, amikor már igen alacsony szőlőárak alakultak ki, sokan kénytelenek lesznek elgondolkodni azon, hogy érdemes-e folytatniuk. Ahhoz, hogy élve maradjon a hazai borászat, egyszerűen elengedhetetlen a normális árfolyam és az évek óta ígért nemzeti marketingprogram, annak finanszírozása.

Keresztury Éva igazgató, Hilltop Neszmély Rt.: Az elmúlt három-négy év alatt felőrlődtek a tartalékaink, s elfogyott a forintárfolyam kedvezőbbre fordulását remélő optimizmusunk. Egyszerűen irreális versenyhelyzetbe kerültünk az erős forint miatt. Cégünk kilencven százalékban exportra termel. Angliában hosszú évek óta igen jók a pozícióink, bizonyos borcsaládokat a Hilltop szállít több ismert hipermarketláncnak. A minőséggel változatlanul elégedettek, évről évre sor kerül a minősítésre, annak alapján pedig az ártárgyalásra. Az árakat nemigen tudjuk tartani, áremelésre kényszerülünk, s így csökken az eladott mennyiség. Boraink ott vannak az üzletek polcain, ahol eddig, de a más országokból származókat a kedvezőbb áruk miatt szívesebben választják a vásárlók. Angliában termékeinknek 60 százalékát akciók során adtuk el. Most már kevésbé élhetünk ezzel az eszközzel, nincs módunk 10-30 százalék árengedményt adni, hogy a bolti gondolák legjobb helyeire kerüljenek boraink. Az akciók egy-egy hónapig tartottak, a vevők megismerték, megszokták, megszerették a termékünket, s később, már normál áron is örömmel megvették azokat. Nos, ennek vége. Ennél is nagyobb veszély, hogy az angliai borainkhoz a több ezer szőlőt termelő embernek nem lesz elegendő jövedelme. Az idén is sokkal kevesebb forintot kaptak: a kilónkénti 70 forint helyett már csak 40-et. Pedig Magyarországon normális önköltséggel és normális hatékonysággal lehet szőlőt termelni, de hogy ez még sincs így, az az értelmetlen árfolyam-politika miatt van.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo