Tárcája három legfontosabb feladatának egyike 2007-ben az energiapiac liberalizációja - nyilatkozta 2006. december végén a Magyar Távirati Irodának Kóka János gazdasági miniszter. (A másik kettő a közösségi - tömeg- - közlekedés megújítása és a vállalkozások adminisztratív terheinek a csökkentése.) A miniszter szerint jelentős konfliktusra kell számítani, mivel - a fogyasztók érdekében - a szerzett jogok, a monopóliumok egész rendszerét kell átalakítani. Kóka úgy fogalmazott, hogy "a teljes energiapiacot meg lehet és meg kell nyitni, hogy meginduljon a verseny az összes fogyasztóért".
Ahhoz, hogy a piacot meg kell nyitni, nem fér kétség, hiszen az Európai Unió vonatkozó irányelve szerint ezt minden tagállamnak kötelező a határidőre megtennie. S mivel Magyarország eddig is pontosan eleget tett a fokozatos piacnyitási határidőknek, s mind a jogszabályok megalkotásával, mind az intézményi-technikai feltételek megteremtésével időben elkészült, valószínűleg most sem merül fel a halasztás kérésének gondolata.
Emlékezetes, hogy 2003. január 1-jétől előbb az arra feljogosított nagyfogyasztók dönthettek szabadon a villamosenergia-beszerzéseikről, majd fokozatosan bővült a feljogosítottak köre. Két évre rá a földgázpiacot is részlegesen megnyitották.
Egészen 2007. július 1-jéig egymás mellett, párhuzamosan létezett, létezik a versenypiac és a közüzemi energiaszolgáltatás. A kisvállalkozások és a lakosság az idén nyár közepétől dönthet szabadon arról, hogy honnan, melyik szolgáltatótól szerzi be a szükséges villamos energiát és gázt. Viszont a párhuzamos rendszert a hátralévő fél évben úgy kell megszüntetni, hogy a szabad szolgáltatóválasztás a kisfogyasztóknak ne kényszert jelentsen, csupán lehetőséget.
Az új működési modell véglegesítése még folyik, de a Magyar Energia Hivatal (MEH) koordinálásával évek óta tartó szakmai egyeztetéseken már túl vagyunk. És szinte minden piaci szereplő egyetért abban, hogy a közüzemi szolgáltatók megszűnésével együtt kell járnia az úgynevezett egyetemes szolgáltatás - vagyis a verseny keretei között működő, de ellátási kötelezettséget is vállaló piaci szereplők - intézménye bevezetésének.
Arról azonban még nem született döntés, hogy mely fogyasztók vehessék majd igénybe az egyetemes szolgáltatást, és milyen feltételekkel. Ami biztos, hogy nemcsak a lakosság, hanem a kis- és középvállalkozások számára is biztosítani kell, hogy aki nem tudja vagy nem szándékozik versenyeztetéssel kiválasztani az energiaszolgáltatóját, annak is zökkenőmentes legyen az energiaellátása. A kisfogyasztók többsége tehát valószínűleg nem érez, sőt nem érezhet meg semmit abból, hogy 2007. július 1-jétől maga is szereplőjévé válik a liberalizált energetikai piacnak. A nemzetközi tapasztalatok szerint ugyanis a lehetőség megadása után is csak kevesen változtatnak szolgáltatót ebben a körben.