Felelősségből jeles

A Piac és Profit konferenciazáró estélyén, november 23-án ünnepélyes keretek között került sor az ez évi Üzleti Etikai Díjak átadására. A díj elnyeréséhez a pályázóknak az alapító Budapest Klub eszmeiségét tükröző, szigorú feltételeknek kell megfelelniük.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az Üzleti Etikai Díjat – amelyet először 2000-ben vehették át a kitüntetettek –évente egyszer ítélik oda három hazai vállalkozásnak, cég- és tulajdonformától, cégnagyságtól függetlenül. A díjat az 1993-ban, László Ervin professzor által alapított a Budapest Klub Alapítvány hozta létre. E szervezet arra mozgósít, hogy fejlesszük ki azt a tudatosságot – jövőképet és etikát, gondolkodási, érzékelési és cselekvési módozatokat –, amely nélkül nem élhetünk felelősen a harmadik évezred globálisan összekapcsolt, ám egyénileg, társadalmilag és kulturálisan sokszínű világában.

Az Üzleti Etikai Díj elnyeréséhez egy cégnek s tulajdonosainak tulajdonosi jogaik gyakorlása során több szempontból is meg kell felelnie az etikus magatartás kritériumainak. A díjra méltó cég az alkalmazottak számára biztonságos, emberi munkahelyi környezetet és munkafeltételeket teremt, nem él vissza kiszolgáltatottságukkal, érdekképviseleteik véleményét figyelembe veszi és tiszteletben tartja. A munkavállalókat is etikus gondolkodásmódra ösztönzi, emberi értékek mentén motiválja őket. Az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szemben betartja a tisztességes gazdasági verseny törvényi és íratlan szabályait. Termékei, szolgáltatásai nem károsítanak embert, állatot, természetet, emberi és társadalmi értékeket, nem sértik az emberi méltóságot, megbízható minőségűek, s pontosan annak a várakozásnak felelnek meg, amelyet a vevő felé közvetít a cég, a költségek között megtalálhatók a biztonságra, a környezetszennyezés elkerülésére, az újrafelhasználásra fordított tételek. A tulajdonosok az éves beszámolókban értékelik azt, hogy a cég tevékenysége milyen befolyással van szűkebb és tágabb környezetére; döntéseikben figyelembe veszik-e a társadalmi és környezetvédelmi szempontokat, s az ezekre pozitívan ható megoldásokat fogadják-e el. Az etikus cég üzleti stratégiájában nem kizárólag a minél nagyobb profit, hanem a környezeti, társadalmi és emberi érdekeket is figyelembe vevő, optimális haszon elérése a cél.

Ahogyan azt László Ervin a díjátadáskor megfogalmazta: jól dolgozni és jót tenni jól megfér egymással, sőt a harmadik évezredben a hosszú távú siker záloga is ez lehet.

Idén az Amerikai Kereskedelmi Kamara, a Joint Venture Szövetség, a Magyar Business Leaders Fórum, a Vállalkozók Országos Szövetsége, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara jelölése alapján a Budapest Klub Alapítvány kuratóriuma 14 céget szólított fel pályázat benyújtására. A tavalyi győztesek – a Compaq Computer Magyarország Kft., az Ericsson Magyarország Kft. és a Tiszai Vegyi Kombinát Rt. – képviselőiből, valamint a kuratórium magyar tagjaiból álló zsűri a hét pályázó közül választotta ki az idei három győztest: az Alcoa-Köfém Kft.-t, a Styl Ruhagyár Rt.-t és a Westel Mobil Távközlési Rt.-t.

Az Üzleti Etikai Díj ez évi nyerteseit Kapitány István, a Budapest Klub Alapítvány kuratóriumának tagja, a Shell Hungary Rt. – az est főszponzora – vezérigazgatója köszöntötte. A díjazott cégek képviselői – G. Németh György, a Westel vezérigazgató-helyettese, Spitz Zoltán, a Styl gazdasági és kereskedelmi igazgatója, valamint Furulyás Ferenc, az Alcoa-Köfém vezérigazgató-helyettese – közvetlen szavakkal köszönték meg az elismerést. Az ünnepség végén Szili Márta, az idén 15 éves Joint Venture Szövetség főtitkára tízéves tagsága elismeréseként oklevelet adott át a szövetség nevében Söpkéz Sándornak, a díjátadásnak ismét otthont adó Olof Palme Házat is fenntartó East-Euro Co. első emberének.

Felhívás

László Ervin az Üzleti Etikai Díjak átadásakor az est résztvevőit aktív etikus magatartásra ösztökélte: felhívást tett közzé, meghirdetett egy jótékonysági akciót. Az ennek keretében összegyűlő adományokat életmentő eszközök vásárlására fordítanák a Heim Pál Gyermekkórház és az arra rászoruló gyermekbaleseti sebészetek számára. A Budapest Klub közhasznú alapítvány erre a célra elkülönített bankszámlájának száma: MKB 10300002-20392257-70073285.


Az Üzleti Etikai Díj ez évi győztesei

Alcoa-Köfém Kft.

A hatvan éve működő cég meghatározó eleme a térség közösségének. Elődje a Székesfehérvári Könnyűfémmű, amelynek az amerikai Alcoa 1993-tól a többségi, majd később a százszázalékos tulajdonosa lett, s eddig összesen 210 millió dollárt fektetett be a vállalatba. Európában az egyik legnagyobb alumínium félkésztermékeket gyártó cég lett, és folyamatos innováció jellemzi. Éves termelése 1993-tól napjainkig majdnem megnégyszereződött. Ez köszönhető a gépek, berendezések, gyártási folyamatok és az azokat támogató rendszerek folyamatos fejlesztésének (EIS, ISO, APS), az emberi értékek figyelembevételének. Az anyacég működési szabályait alkalmazva a vállalat a magyar gazdaságban modellt mutat a munkabiztonság, az egészségre nem káros munkakörnyezet, a környezetvédelem (az elmúlt években 14 projektre összesen 3,3 milliárd forintot fordított), a képzés (erre 1993-tól 570,5 millió forintot költöttek), a munkaetika terén. 1992-től ISO 9001 minőségi és ISO 14001 környezetvédelmi tanúsítvány szerint működik. Bár kiemelten veszélyes üzem, az elmúlt öt év alatt 50 százalékkal csökkent a balesetek száma.

Az Alcoa Alapítványon keresztül a cég Magyarországon majdnem 2 millió dollárt adott a pályázóknak, az oktatás, a kutatás, az egészségügy, a szociális szféra és a kultúra területén. Ebből a pénzből jelentős hányad jut a helyi intézményeknek.

A cég új értékeket helyez előtérbe: a megőrzést és fenntarthatóságot. Tevékenységének elismerését mutatja az Év Mecénása Díj (Civil Szervezetek kitüntetése); az Üzleti Élet a Környezetért (Magyar Business Leaders Fórum), valamint a Családbarát Munkahely pályázat.

Styl Ruhagyár Rt.

A Styl Ruházati Vállalat jogutódaként az átalakulási törvény szerint 1989-ben megalakult, akkor tisztán hazai tulajdonú cég alaptőkéje 481 millió forint volt, ma 1,77 milliárd, s túlnyomó többségében külföldi, főként szakmai befektetői tulajdonban van.

A 80-as évek egyik sikertörténete a szombathelyi gyáré és menedzsmentjéé. Nagy eredmény, hogy a Styl azóta is termel, a foglalkoztatásban betöltött szerepe a térségben ugyanakkora, mint állami vállalati korában. A helyi menedzsment nagy erőfeszítéseket tett a túlélés érdekében. Az elsősorban külpiacokra termelő Styl – a hazai ruházati ipar meghatározó szereplője, forgalma 4 milliárd forint körüli – értékesítésének középpontjába a nyugat-európai és amerikai piacok kerültek. Három termelőüzemében több mint 1700 dolgozó márkatermékeket gyárt. Az exporttermelés nagyrészt bérmunkaszerződések keretében történik; Baumler (legfőbb tulajdonos), Escada, Laurel, Cerruti stb. márkanév alatt kerülnek a piacra.

Közép-Európa egyik legfejlettebb, legmodernebb szabászatán automata gépek dolgoznak, korszerű, technológiai kommunikációval rendelkező gyártás-előkészítési rendszerrel. A munkahely-kialakítás REFA szerinti, az ergonómiai szempontokat maximálisan figyelembe veszi. A termékek minősége megfelel a DIN EN ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer igényeinek. Bevezetés előtt van az integrált vállalatirányítási rendszer.
A cég szívügye a rászorultak, gyermekek és idősek segítése, Szombathely és környéke intézményeinek felkarolása. Kezdetektől fogva támogatja a Savaria Karnevált, a Magyar Vöröskeresztet és az SOS Gyermekfalut.

Westel Mobil Távközlési Rt.

A hétéves, közel 1500 embernek munkát adó nagyvállalat a hazai GSM mobil távközlési piac vezetője. Jelentős szerepe volt a hazai távközlési kultúra megváltoztatásában. A meghatározóan külföldi tulajdonban lévő cég évről évre tartja piacvezető pozícióját, sőt növeli (53,3 százalék). 2000-ben mintegy 90 százalékkal emelte előfizetői számát, amely ma megközelíti az 1,6 milliót. Éves adózott nyeresége 35,5 milliárd, beruházásainak értéke 39 milliárd forint.

A cég átfogó, teljes körű, ISO 9001 minőségbiztosítási rendszert működtet. Munkatársai minőségszemléletét tervszerűen formálja. Felelős és elkötelezett a környezeti teljesítmények folyamatos fejlesztése iránt, fenntartja és fejleszti az ISO 14001 környezetvédelmi szabványt. Munkáját számos alkalommal elismerték; például Európai Marshall-díj (példaértékű vállalkozás Közép- és Kelet-Európában); Nemzeti Minőségi Díj; Európai Minőségi Díj.
A céget hazai menedzsment vezeti – számos hazai és nemzetközi szervezetben vezető szerepet betöltő neves szakemberek, a kezdetektől az élen lévő Sugár Andrást a legelismertebb hazai menedzserek között tartják számon –, szakemberképzése, szakemberépítése kiváló.

A Westel életében kiemelkedő szerep jut a támogatásoknak. Szponzorpolitikájának alapgondolata: a minőség támogatása. Támogatási területek: sport, zene, színházi és kulturális események, könyvkiadás, rendezvények, a tudományos és műszaki élet, oktatás, országos kihatású társadalmi és közéleti események, elesettek.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo