Expanzió és egyensúly?

Az ország mielőbbi felzárkóztatásához és modernizációjához szükség lenne egy olyan gazdaságpolitikai mixre, amely a kormány és a jegybank elképzeléseit megfelelőképpen vegyítve az összhatást optimalizálja, hangsúlyozta lapunknak adott interjújában dr. Gál Péter egyetemi tanár, a Magyar Fejlesztési Bank vezető közgazdásza.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

NT: A sokat vitatott jegybanktörvény-módosítás végeredményeként Gyurcsány Ferenc miniszterelnök február elején négy új tagot delegált a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsába. Ezzel a lépéssel a gazdaságpolitika két pillére, a fiskális és a monetáris politika összehangolását kívánta elősegíteni. Járai Zsigmond jegybankelnök ezt az MNB függetlenségének kikezdéseként értékelte. A miniszterelnök elsősorban a jegybanki alapkamat hathatósabb csökkentését és a forintárfolyam mielőbbi gyengítését akarja elérni. Ön szerint miért fontos, hogy változás következzen be az eddigi monetáris politikában?

GP: A megfelelő gazdaságpolitikai összhang eléréséhez szükség lenne a kormány és a jegybank közötti határozott koordinációra, mert a "mix" - fiskális és monetáris politika melletti - harmadik pillére, az elmúlt években átalakított WTO- és EU-kompatibilis gazdaságfejlesztési politika önmagában, a megfelelően stabil, kiegyensúlyozott gazdasági keretfeltételek nélkül nem elégséges a gazdaság modernizációjához. A koordináció során nagyon sok tényezőt kell figyelembe venni, így például a nemzetközi és a belső gazdasági folyamatok és feltételek kilencvenes években bekövetkezett radikális átalakulását: az áruk és a szolgáltatások szinte korlátok nélküli áramlásának hatásait, valamint a tőke- és pénzpiacok nemzetközivé válását. Ez az oka többek között annak, hogy a korábban bevált közgazdasági receptek alkalmazása ma már nem hatékony, és így a világ szinte minden gazdaságában hosszabb-rövidebb ideig tartó gazdaságpolitikai identitás-zavar alakult ki.

A 90-es években például a költségvetési hiány növekedésével kapcsolatos hatásmechanizmusok is megváltoztak. E változás egyik fontos eleme, hogy a költségvetési hiány növekedésével együtt járó megtakarításiszint-csökkenés már nem feltétlenül váltja ki a hitelkínálat visszaesését, így a beruházásokét sem, mivel ezeket a finanszírozási szükségleteket a nemzetközi pénzpiacokon felvett források pótolhatják. Ez a jelenség Magyarországon is érvényesült az elmúlt években, de ez így árfolyamkockázattal és a fizetési mérleg további romlásával is együtt jár. További fontos változás, hogy a globalizáció jelentős átrendeződést eredményezett minden gazdasági szereplő, minden vállalkozás, sőt minden állam számára is, hiszen ezek mind a világpiaci versenynek vannak kitéve.

Az államok gazdaságpolitikai szuverenitásának bizonyos fokú csökkenése nem jelenti az állam gazdaságpolitikai szerepének mérséklődését, sőt a globalizációnak a gazdasági feltételeket kiegyenlítő hatásai miatt ez bizonyos vonatkozásokban felértékelődni látszik. A gazdaságfejlesztés szempontjából is fontos, hogy a termékek korábban öt-tíz éves életciklusa rohamosan csökkenni kezdett, a technológiai paradigmaváltás felgyorsult, ennek folytán az eddigi ágazati alapon szerveződő gazdasági tevékenységek egyre inkább a technológiák mentén jönnek létre. Az elmúlt évtized gazdaságfejlesztési trendjei sok esetben azt mutatták, hogy az úgynevezett hagyományos iparágak is lehetnek húzóágazatok, azaz nem feltétlenül az ágazat jellege a döntő, hanem a fejlesztésre szánt források eredményes felhasználása és az általános technológiai szint emelése. Ez pedig azt eredményezi, hogy ma már "felülről" nagyon nehéz meghatározni azokat a komplex ágazatokat, amelyek fejlesztő hatásuk miatt az egész gazdaság növekedését magukkal húzzák.

A magyarországi ágazati elemzések is erre az összefüggésre mutatnak rá, hiszen maguk a növekedést biztosító ágazatok nagyon koncentrálódtak, s az egyes ágazatokon belül nagyobbak a különbségek, mint esetlegesen a különbözők között. Ebben a helyzetben fontos hangsúlyozni, hogy olyan gazdasági feltételek kialakulását célszerű ösztönözni, amelyek az alkalmazkodni tudó vállalatok fejlődését segítik elő.

NT: A gazdaságpolitikai identitás-zavar feloldására máshol milyen próbálkozások voltak?

GP: A kilencvenes évek végére bebizonyosodott, hogy már semmiképpen sem lehet olyan, úgynevezett anticiklikus gazdaságpolitikát folytatni, amivel a költségvetés egyensúlyát is biztosítani lehetne. Továbbá a restriktív jellegű, elsősorban a monetáris céloknak elsőbbséget adó politika sem képes tartós növekedést és egyensúlyt biztosítani a gazdaság szerkezetváltozásának elősegítése nélkül. Erre válaszul új irányvonal jelentkezik, amelyet szelektív expanziós gazdaságpolitikának is nevezhetünk. Ennek lényege, hogy azokat a területeket preferálja, amelyek a nemzetgazdaság szempontjából hatékonyak, és amelyek a technológiafejlesztésbe és a rugalmasan alkalmazkodni képes tevékenységekbe invesztálnak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen rendszerben a beavatkozás nem növeli nagyobb mértékben az állam adósságát, mint a GDP növekedési üteme. Ha a monetáris és költségvetési politika között hatékony a koordináció, akkor lehetőség van stabil gazdasági növekedésre viszonylag magasabb folyó fizetésimérleg- és államháztartási hiány mellett is.

NT: Milyen lehetőségei, esélyei vannak a szelektív-expanzív gazdaságpolitikának Magyarországon?

GP: Az egyes konkrét ügyekben a gazdaságpolitika szerepének csökkennie kell, és inkább a trendek meghatározására kell koncentrálni. A fejlesztési irányok kijelölése, a feltételek megteremtése és a vállalkozói attitűdök átalakítása már megkezdődött. Ebben a folyamatban minden országban nagy szerepük van az olyan fejlesztési intézményeknek, mint az MFB, amely normatív jelleggel, a hatékonyságra nagy hangsúlyt fektetve, banki módszerekkel helyezi ki forrásait. Eközben pedig működése kompatibilis az Európai Unió állami támogatásokra vonatkozó, egyébként igen szigorú versenypolitikájával és a piaci feltételekkel. Ez az alapvetően ágazatsemleges, technológiaorientált támogatáspolitika azonban még az unióban sem érvényesül teljes mértékben. Szemben az USA-val, ahol korábban sem volt olyan erős az ágazati befolyás, mint Európában. Ott gyorsabban alkalmazkodik a gazdaság, mivel egyrészt nagyon mobilak a termelési tényezők, ami rugalmasságot biztosít, másrészt az erőteljes, de egyértelműen normatív jellegű állami ösztönzés kedvező környezetet alakít ki. Úgy, hogy nem téríti el mesterségesen a versenyviszonyokat a kevésbé hatékonyan működő gazdasági szereplők kedvezőbb helyzetbe hozása érdekében. Egy ilyen gazdaságfejlesztési rendszerben az állami ösztönzés nem a szó hagyományos értelmében vett "szubvenció" - amit a rosszul működő vállalat kap -, hanem "jutalom" a hatékonyan működő cégek számára.

NT: A mostani, valamint a 2007-2013 közötti fejlesztéspolitika finanszírozásához az Európai Unió nagymértékben hozzájárul, azonban ezt a hazai költségvetésnek is ki kell egészítenie. Hogyan egyeztethető össze az új gazdaságfejlesztési irányvonal, az elszaladt államháztartási hiány és az euró bevezetéséhez szükséges maastrichti kritériumrendszer?

GP: Az eurózóna kialakítása előtt számos tagországban magas költségvetési hiány volt, a konvergenciakritériumok teljesítése szempontjából meghatározó időszakban azonban ezt sikerült drasztikusan csökkenteni. Ez egyes országokban a gazdasági növekedés visszafogását eredményezte. Ám ahol a restrikciót egybekötötték az állami prioritásokat nagymértékben átrendező, határozott államháztartási reformmal, ott a növekedés megmaradt, esetleg még gyorsult is. Tehát vannak olyan gazdaságpolitikai példák, amelyek a hosszú távú finanszírozhatóság mellett szelektív expanziót valósítanak meg, és nem abszolút prioritásként, mindennél fontosabb célként kezelik az államháztartási egyensúlyt. Ugyanakkor a megfelelő időpontban képesek arra, hogy a szükséges költségvetési átrendezést - és természetesen ezt megelőzően az államháztartási elosztórendszerbeli reformokat - végrehajtsák. Mindennek az euró bevezetése előtt kell megtörténnie, mivel később a fiskális expanzió lehetőségei beszűkülnek, miközben az államháztartási reform feltételei is nehezebbé válnak. A növekedési ütem mérséklődésének kockázatát majd ellensúlyozza az euró átvételének költségcsökkentő és stabilizáló hatása.

A gazdasági felzárkózás és az euróbevezetés feltételeinek megteremtése érdekében hatékony gazdaságpolitikai mixre van szükség. Ehhez pedig mielőbb célszerű lenne a kamatszint mozgását átláthatóvá tévő elveket kialakítani, amelyhez nem generálnak sem csökkentési, sem növelési elvárásokat. Így egy kevésbé hektikusan ingadozó árfolyam is kialakulhatna. Véleményem szerint - a jelenlegi helyzettel ellentétben - a jegybanki alapkamatnak 2 és 2,5 százalékkal kellene meghaladnia az inflációt. Ha tovább tart a vita a kormány és a jegybank között az alapkamat és az árfolyam körül, annak legfőbb következménye, hogy a gazdaság szereplői nem tudnak előre tervezni, így a tervezett beruházások késéssel vagy nem Magyarországon, hanem más országokban valósulnak meg. A beruházások csökkenése pedig, bár késleltetéssel, de mindig jelentkezik a GDP növekedésének mérséklődésében. Ezáltal "ördögi kör" alakulhat ki, amelyben a magas kamatszint a beruházások növekedési ütemének csökkenésében, ez utóbbi pedig az exportteljesítmény gyengülésében, valamint a folyó fizetési mérleg romlásában jelentkezik. A fizetési mérleg romlása a költségvetési hiány további romlását váltja ki, ami még növeli a költségvetés pénz iránti keresletét, és így ismét újabb kamatemeléshez vezethet. Ez pedig összességében a GDP növekedését fékezi, és hiábavalóvá teszi a fejlesztéspolitikai erőfeszítéseket.

NT: A jegybankelnök a bátrabb kamatvágás árfolyamban jelentkező sokkhatásától tart. Ön szerint mennyire megalapozott a félelme?

GP: Egyáltalán nem valószínű, hogy ez jelentősen és közvetlenül gyengíti a forintot, mert amíg a reálfolyamatok azt nem indokolják, ez nem fog bekövetkezni, amint ezt az utóbbi kamatcsökkentések hatása is jelzi. Bár ebben a további kamatcsökkentési várakozás valószínűleg meghatározó szerepet játszik. A monetáris tanács tevékenysége az elmúlt két-három évben tulajdonképpen azt jelezte a piacoknak, hogy ebben a jegybankpolitikában fél százalékpontnál nagyobb kamatcsökkentés irreálisnak számít. Csakhogy ennek a kamatpolitikának most már kezdenek olyan hatásai lenni, mint a Bokros-csomag előtti időszak árfolyam-politikájának. Akkor a kis léptékű és állandó leértékelés egy idő után önmagát beváltó jóslattá vált, és leértékelési és inflációs spirált indított el. A 2003-as - egyébként indokolatlan - sáveltolás, az erőteljes kamatemelési hullám a lassú, nagyon kis mértékű kamatcsökkentés ehhez hasonlítható, és ez hosszabb távon növekedési kockázattal jár.

 

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo