Mint arról már korábban is írtunk (Összhangban a természettel. Mi a valóság a magyar agráriumban? Piac és Profit, 2001/4. szám), létezik egy Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program (NAKP), aminek bevezetését egy 1999. októberi kormányhatározat rendelte el, s amelynek megvalósulása – a CAP-pal összhangban – rendkívül jelentős anyagi és természetvédelmi előnyökhöz juttatná az országot. Ám – lassan két éve –úgyszólván semmi nem történik e program megvalósítása érdekében. Ennek okairól és következményeiről kérdeztük Tar Ferencet, aki az FVM Növényvédelmi és Agrár-környezetgazdálkodási Főosztályának munkatársaként vett részt a NAKP kidolgozásában. Ezt követően rövid ideig a főosztály vezetőjeként próbált tenni a program megvalósításáért, de rövidesen visszavonták megbízatását.
– A 2253/1999. (X. 7.) kormányhatározatban ez áll: a NAKP támogatási forrásainak megteremtése érdekében „a 2000. évi költségvetési tervezés során az agrárköltségvetés keretei között agrár-környezetvédelmi támogatási célelőirányzat 6,5 milliárd forint forrásösszeggel elkülönítésre kerüljön”. De nem került, mind a mai napig…
– Valóban nem. Ez egy sajátosan magyar történet, ami arról szól, hogyan vesztegetjük el a lehetőségeinket. A NAKP-on három évet dolgozott egy munkacsoport, amelyben képviseltette magát az FVM, az érdekelt társminisztériumok, így a Környezetvédelmi Minisztérium, nem kormányzati szervek, mint például a WWF (World Wildlife Fund), a világ legnagyobb független természetvédelmi szervezete, agráregyetemek, kutatóintézetek és a mezőgazdasági érdekképviseletek képviselői. Elmondhatom, hogy az elkészült munkát mértékadó hazai és külföldi tudományos és szakmai körök is egyöntetűen támogatják…
– Csak a „gazdaminisztérium” nem?
– A kormányhatározat – amely 2000. januári bevezetést írt elő – után egy évig gyakorlatilag nem történt semmi. A program kidolgozói, hívei – fogalmazzunk így – gyengék voltak ahhoz, hogy kiharcolják a tárca költségvetéséből a szükséges pénzt.
– Konkrétan ez hogy derült ki?
– Nagyjából mindig ugyanaz a válasz érkezett: nincs pénz, ez nem olyan fontos, fogjuk rá már meglévő programokra, hogy a NAKP része. Megpróbáltuk a hivatalos utat, megpróbáltuk a félig hivatalosat, például meghallgatást kértünk Torgyán Józseftől, aki személy szerint támogatta is az ügyet, nyilatkozott is ilyen irányba, de mindig elakadt a dolog. Egy év alatt, ha jól emlékszem, hatszor próbálkoztunk eredménytelenül.
– Mi az a szint, ahol elakadtak, pontosabban ki?
– Ez a közvetlen végrehajtási szint.
– Tehát Szabadi Béla, Kósa Ferenc és Tamás Károly.
– Igen. Bár jelenleg már egyikük sincs a minisztérium állományában.
– Mit gondol, miért hátráltatták ezek az emberek a program megvalósulását?
– Nem tudom, csak feltételezem, hogy a program jellegének és jelentőségének meg nem értéséből fakadt ez a magatartás. Lehetett ellenérdekeltség is az okok közt, vagyis hogy ez a támogatási rendszer más támogatások ellenében hat. Idegenkedtek tőle, s így utólag már biztos, hogy nem szerepeltetnénk a program nevében a „környezetvédelem” szót. Ez vörös posztónak bizonyult. Összességében tehát az akkori döntéshozók nem álltak a program mellé, s ezt képviselték a kormányüléseken is.
– Több is volt e tárgyban?
– Egy évvel később, 2000 szeptemberében napirendi pontként ismét tárgyalta a kormány, de előrelépés nem történt: azt képviselte, hogy erre külön pénzt a költségvetésből nem adnak, a tárca belügye, hogyan gazdálkodja ki. Ezzel megásták a program sírját, hiszen ismét a minisztérium belső erőviszonyaira volt bízva, lesz-e pénz vagy sem.
– Nekem ebből úgy tűnik, a kormány sem volt a helyzet magaslatán.
– Ezt nem állítanám, a kormány egyszerűen nem is volt abban a helyzetben, hogy beleszóljon, mert az FVM képviselője által előadottak szerint csak arról volt szó, hogy nem szerepeltetik a programot külön soron, de a megvalósítás folyik… A többi szaktárca inkább támogatta az ügyet, de a forrás az FVM-nél volt.
– Az ember azt gondolná, a személycserékkel ki van húzva a méregfog…
– Azóta történtek dolgok. A KöM vezetője jelezte Vonza András úrnak, az FVM vezetőjének, hogy fontos lenne ennek a kérdésnek a rendezése. Június végén volt már egy nagyon korrekt meghallgatás itt a házban, a parlament környezetvédelmi bizottsága, az államtitkárok, szakértők részvételével, ahol tisztázódtak az eddigi előzmények, hogy mi történt, illetve nem történt, és miért. A tárca vezetése annyit ígért, hogy áttekinti a helyzetet, és megpróbál forrásokat teremteni. Az idei források többsége azonban már kifutott, amire lehet számítani, az a jövő évi támogatási rendszer, ebben már tételesen szerepelhet a programra szánt pénz, elkülönítve.
– Az eredeti 6,5 milliárd?
– Annyi, amennyi. De akármennyi lesz is, azt a pozíciót már nem tudjuk elérni, amit az időben, tehát tavaly januárban kezdődő bevezetéssel el lehetett volna érni.
– Mit vesztettünk?
– Ha 2000-ben indult volna ez a program, akkor három-négy éves kifutási idő lett volna a csatlakozásig a megerősödésre, a tapasztalatok begyűjtésére, a korrekcióra és nem utolsósorban egy körülbelül 30 százalékos csatlakozási arányra, azaz a gazdák 30 százaléka választotta volna ezeket a támogatási lehetőségeket; ez az eddigi EU-tapasztalatokból kiinduló becslés. Nehéz megbecsülni a csúszásból adódó veszteséget. Ez szigorúan önkéntes alapon működő rendszer, rendkívül előnyös gazdasági ösztönzőkkel, másfelől ez az egyetlen EU-program, amelyet a csatlakozni kívánó országnak kötelezően ki kell dolgozni. Azért is kell a próbaüzem, mert menet közben lehet igazítani a szabályokon, hogy mire a csatlakozás ideje elérkezik, egy kipróbált, működő rendszerünk legyen, lehetőleg minél magasabb részvételi aránnyal. A veszteség attól függ, hogy milyen részvételi arányig jutunk el a csatlakozásig. Mi úgy kalkuláltunk, hogy 2000. januári indulás esetén 80–100 milliárdra ki lehetett volna futtatni a támogatási keretet.
– Ennyit kaptunk volna az EU-tól a csatlakozás első évében?
– Igen. A tapasztalatok szerint ugyanis exponenciálisan nő a programban részt vevők aránya. A támogatási mechanizmus pedig leegyszerűsítve úgy néz ki, hogy a csatlakozás pillanatában esedékes tagországi kifizetések mintegy megduplázódnak, s a megemelt összeg felét-háromnegyedét már az EU állja, az adott ország fejlettségi szintjétől függően. Magyarország esetében a háromnegyedét. A végpont, vagyis amikor a program az egész országra érvényesen működik, mintegy 250 milliárdos EU-támogatás. Amikor ezeket számoltuk, igyekeztünk nem túllőni a célon, beépítettünk biztonsági szelepeket, nem a maximumokat vettük alapul…
– Tegyük fel, jövőre beindul a program…
– Saját szakértői becslésem alapján azt mondhatom, hogy ha 2002-ben el tudunk indulni a 6,5 milliárddal, akkor 2004-re, évenkénti 15–20 százalékos növekedéssel – vagyis ilyen arányú terület-, illetve gazdaszám-növekedéssel – a csatlakozásig eljuthatunk a 16–20 milliárdos EU-támogatásig.
– A különbség durván legkevesebb hatvanmilliárd…
– Én ötvenet mondanék.
– Ennyitől estünk el a késlekedés miatt?
– Az osztrákok hat évig dolgoztak a saját programjukon, és el is készültek vele a 1995-ös csatlakozásig. Az azt követő két évben az ausztriai gazdák megduplázták jövedelmüket.
***
Érzékeny területek
Az Európai Unió országaiban 1985-ben kezdték meg a Környezetileg Érzékeny Területek – Environmental Sensitive Areas – hálózatának kialakítását. Ma már valamennyi országban kötelező kijelölni olyan területeket, ahol a korábbi intenzív gazdálkodás helyett folyamatosan visszatérnek az extenzívre.
Magyarországon a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 53. paragrafusának 3. c) pontja határozza meg e területek kritériumait. Vajna Tamásné, a Környezetgazdálkodási Intézet Természetvédelmi Hivatalának vezetője elmondta, hogy a Nemzeti Agrár-környzetvédelmi Program részeként intézetük teljes részletességgel kidolgozta az e területekre vonatkozó programot. A kilenc környezetileg érzékeny területből kijelölték azt a hármat – ezek: a Kiskunság szikes területeinek egy része, a szatmár-beregi térség, a Dráva menti fás legelők –, ahol mintegy próbaüzemként megkezdhetnék a gyakorlati munkát.
A programot az FVM költségvetéséből kellene finanszírozni. Ugyanis a mintegy 22 ezer hektárnyi területre vonatkozó költségeket – körülbelül évi 900 millió forintot – talán még állná a Környezetvédelmi Minisztérium, az EU előírásai szerint azonban a támogatásnak egycsatornásnak kell lennie: tehát a pénz csak az FVM-től jöhet.
Elvesztegetett lehetőségek
Miközben viták dúlnak arról, hogy milyen agrármodell lenne ideális Magyarországon, az Európai Unió CAP – Common Agricultural Policy, közösségi agrárpolitika – névre hallgató reformjaiban már három éve olvashatók azok az irányok, amelyeket az unió támogatási rendszere is kifejezésre juttat: a jövőben a kompenzációs kifizetések és a piaci támogatások – amelyek most a CAP költségeinek több mint 80 százalékát teszik ki – teljesen megszűnnének, és részben az átalakulást segítő támogatásokra, de jelentős részben a környezeti és vidékfejlesztési feladatokra csoportosítanák át őket. Az ennek megfelelő magyar program már létezik, ám megvalósítása érdekében eddig semmi nem történt. Sőt.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.