Elterelt EU-források

Piaci információk szerint a gazdasági tárca a korábbi elképzelésektől eltérő, speciális konstrukció keretében kívánja kihelyezni az Új Magyarország fejlesztési tervben rendelkezésre álló vállalkozásfejlesztési források egy részét: a kereskedelmi bankok helyett a tőkealap-kezelő társaságokhoz delegálná az ezzel kapcsolatos feladatokat.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Magyarország az EU Jeremie elnevezésű konstrukciója keretében 2007 és 2013 között mintegy 150 milliárd forint összegű támogatásra jogosult, ebből mintegy 30 milliárdot szánnak kockázatitőke-befektetésekre. A kormány korábbi elképzelései szerint e források kihelyezését a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) piaci alapon, a versenyszféra keretei között végezné el, ezáltal is biztosítva, hogy széles körű legyen a tőkejuttatás, és lehetőleg minél hatékonyabb allokáció keretében valósuljon meg. Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos elmondása szerint a következő hét évben elsősorban EU-forrásból 30 milliárd euró összegű befektetés várható hazánkban, aminek a felhasználását a kormány magántőke bevonásával kívánja megvalósítani, méghozzá oly módon, hogy a gazdasági tevékenységek széles spektrumába befektető alapot - úgynevezett umbrella fundot, "esernyőalapot" - kíván létrehozni, amelynek a kezelésébe bankok is beszállhatnak.

Mégsem bankok?

Tőkealapok tranzakciói
A kockázatitőke-befektetéseket tekintve 2005-ben a magyarországi forráskihelyezés 147 millió eurót tett ki, ami 30 tranzakciót jelentett, átlagosan 5 millió euró értékben. Az 1 millió euró alatti ügyletek az összes tranzakciószámnak a 70, míg a 2,5 millió euró alattiak a 85 százalékát adták. A befektetett tőke 76 százalékát egyetlenegy tranzakció jelentette, az életgörbe korai szakaszában lévő start-up-vállalkozásokba 2005-ben összesen 1 millió euró befektetés történt. A kockázatitőke-társaságoknak nemcsak nálunk, hanem nemzetközileg sem a fő profilja az induló vállalkozások finanszírozása: Európában az összes befektetés 6, Kelet-Közép-Európában pedig csupán 1,8 százaléka került start-up-vállalkozásokba. A kockázatitőke-társaságok befektetési politikája a felkészültebb, már működő vállalatok értékelésére és finanszírozására irányul, míg a bankok induló vállalkozások finanszírozására külön, e célra specializálódott üzletágakat is működtetnek.
A pénzintézetek társfinanszírozókénti bevonása, a velük való szoros együttműködés számos szempontból tűnik hatékonynak, sikerre vezetőnek. A konstrukció - szemben az eddigi gyakorlattal, amikor is az állami finanszírozás, illetve a kitettség közel 100 százalékos - biztosíthatja, hogy a rendelkezésre álló források kétszer-háromszor nagyobb tőkebefektetést indukáljanak. A bankok országos jelenléte és sűrű fiókhálózata lehetővé teszi, hogy a finanszírozási lehetőségek - és az ügyintézés is - az ország minden régiójában helyi szinten elérhetők legyenek. Ezenfelül a kereskedelmi bankok vállalati ügyfélállománya és kapcsolatrendszere széles bázist képez a kedvezményes forráskihelyezéshez. A tőkekihelyezések a banki hitelfolyósítási mechanizmusokhoz, eljárási szabályokhoz jól illeszthetők, standardizálhatók, ezáltal - szemben a jelenlegi kedvezményes állami forrásbiztosítás túlbürokratizált, sokszor átláthatatlan döntési mechanizmusával - piaci alapon, hatékony módon történhetnek.

A korábbi elképzelésekkel szemben a GKM új megközelítéssel állt elő, és merőben más konstrukció megvalósítását tervezi. Az uniós forrásokat közvetlenül tőkealap-kezelő cégekhez helyezné ki, és e cégek hatáskörébe delegálná a forráskihelyezés döntési kompetenciáját, a pályázatok elbírálását. Mindezt a minisztérium azzal indokolja, hogy ezek az alapkezelő társaságok már széles piaci ismerettel és ismertséggel rendelkeznek, számos tőkekihelyezésben vettek részt, ezáltal a legalkalmasabbak e tevékenység ellátására.

Nem hatékony

Mindezzel szemben Magyarországon - megvizsgálva az itt működő tőkealap-kezelő és kockázatitőke-társaságokat - úgy tűnik, a kereslet és a kínálat mindeddig nem találkozott sikeresen ezen a piacon, azaz a működése nem hatékony.

Ennek több oka is van. Egyrészt az alapkezelő társaságok 5-10 millió euró értékű befektetéseket keresnek, míg a célvállalatok zömmel 5 millió euró alatti - ezen belül is jellemzően 2 millió eurót meg nem haladó - nagyságrendű forrást kívánnak. Az alapkezelők induló (start-up) vállalkozásokba minimális mértékben helyeztek ki az elmúlt években, sokkal inkább az expanzióhoz és a kivásárlásokhoz nyújtottak addicionális forrást. Ráadásul a társaságok általában egy irodával és néhány munkatárssal vannak jelen a piacon, tehát nincs országos lefedettségük, azaz nem képesek a célvállalatok hatékony felkutatására.

Több felmérés ezen túlmenően azt is kimutatta, hogy a legtöbb hazai vállalat a tőkealap-kezelő társaságok nyújtotta szolgáltatások igénybevételével szemben sokkal inkább a banki hitelfelvételt helyezi előtérbe. Ráadásul e társaságok keményen profitorientáltak, gyakran a bankoknál magasabb hozamelvárásokkal dolgoznak, és lényegesen rövidebb megtérülési idővel, illetve exitlehetőséggel számolnak.

#page#

A tények tehát nem igazolják vissza azt, hogy valóban a hazai tőkealap-kezelő társaságokat lenne célszerű megbízni az európai uniós források pályázatainak és forráskihelyezéseinek elbírálásával. Kérdéses az is, hogy e cégek projektértékelési, döntési mechanizmusai mennyire adaptálhatóak erre a speciális, hosszú távú elkötelezettséget igénylő feladatra. Mindehhez érdemes még azt a szempontot is figyelembe venni, hogy a Magyarországon működő tőkealap-kezelő társaságok meghatározó része nemzetközi tulajdonú, azaz nem hazai társaság, ezáltal kérdéses, hogy valóban a nemzetgazdasági érdekeknek megfelelő tőkekihelyezések valósulnak-e meg majd.

A GKM forráskihelyezési preferenciái sem tűnnek szerencsésnek: a minisztérium elsősorban az induló, innovatív vállalkozások finanszírozására fordítaná ezeket az uniós forrásokat. Pedig a kifejezetten az innovatív, új technológiára épülő start-up cégek befektetési minősítése igen bonyolult feladat, a megtérülés kiemelten kockázatos a már bizonyított, sikeresen működő cégek terjeszkedésének, növekedésének finanszírozáshoz képest, ami feltehetőleg a munkaerőpiacra is kedvezőbb hatást gyakorolna.

Céltévesztés

Nemzetgazdasági szempontból is fontosabb lenne például a megújuló energiaforrások és a turizmus fejlesztésének támogatása. A Deloitte nemzetközi tanácsadó cég tanulmánya szerint többek között az energetikai szektorban várható jelentős növekedés, ebből fakadóan jelentősen nő e szektor forrásigénye, azaz az ágazatban érdekelt vállalatok finanszírozása kiemelt prioritás lehet. Emellett a hazai tőkekihelyezés struktúrájában is megfigyelhető a nemzetközi trendnek megfelelő változás, így az olyan ágazatok helyett, mint a média, az internet vagy az információtechnológia, a hagyományos iparágakba és szolgáltatási szektorba való forráskihelyezés kerül előtérbe.

Mindezek alapján úgy tűnik, a bankszektor szereplői felkészültebbek és több tapasztalattal is rendelkeznek a kockázatitőke-befektetésekre szánt EU-források sikeres lekötéséhez, mint a tőkealap-kezelő társaságok, amelyek 2006 során mindössze 30 tranzakciót bonyolítottak le 147 millió euró összértékben. Ez nagyságrendekkel kisebb, mint a kereskedelmi bankok által a vállalati szférába kihelyezett hitelállomány. Ha e tranzakcióknak akár csak egy csekély hányadához is kockázatitőke-befektetést lehetne rendelni, akkor az ilyen jellegű forráskihelyezések hatékonysága is nagymértékben növekedne.

Weltner László

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo