Elterelt EU-források

Piaci információk szerint a gazdasági tárca a korábbi elképzelésektől eltérő, speciális konstrukció keretében kívánja kihelyezni az Új Magyarország fejlesztési tervben rendelkezésre álló vállalkozásfejlesztési források egy részét: a kereskedelmi bankok helyett a tőkealap-kezelő társaságokhoz delegálná az ezzel kapcsolatos feladatokat.

Magyarország az EU Jeremie elnevezésű konstrukciója keretében 2007 és 2013 között mintegy 150 milliárd forint összegű támogatásra jogosult, ebből mintegy 30 milliárdot szánnak kockázatitőke-befektetésekre. A kormány korábbi elképzelései szerint e források kihelyezését a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) piaci alapon, a versenyszféra keretei között végezné el, ezáltal is biztosítva, hogy széles körű legyen a tőkejuttatás, és lehetőleg minél hatékonyabb allokáció keretében valósuljon meg. Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos elmondása szerint a következő hét évben elsősorban EU-forrásból 30 milliárd euró összegű befektetés várható hazánkban, aminek a felhasználását a kormány magántőke bevonásával kívánja megvalósítani, méghozzá oly módon, hogy a gazdasági tevékenységek széles spektrumába befektető alapot - úgynevezett umbrella fundot, "esernyőalapot" - kíván létrehozni, amelynek a kezelésébe bankok is beszállhatnak.

Mégsem bankok?

Tőkealapok tranzakciói
A kockázatitőke-befektetéseket tekintve 2005-ben a magyarországi forráskihelyezés 147 millió eurót tett ki, ami 30 tranzakciót jelentett, átlagosan 5 millió euró értékben. Az 1 millió euró alatti ügyletek az összes tranzakciószámnak a 70, míg a 2,5 millió euró alattiak a 85 százalékát adták. A befektetett tőke 76 százalékát egyetlenegy tranzakció jelentette, az életgörbe korai szakaszában lévő start-up-vállalkozásokba 2005-ben összesen 1 millió euró befektetés történt. A kockázatitőke-társaságoknak nemcsak nálunk, hanem nemzetközileg sem a fő profilja az induló vállalkozások finanszírozása: Európában az összes befektetés 6, Kelet-Közép-Európában pedig csupán 1,8 százaléka került start-up-vállalkozásokba. A kockázatitőke-társaságok befektetési politikája a felkészültebb, már működő vállalatok értékelésére és finanszírozására irányul, míg a bankok induló vállalkozások finanszírozására külön, e célra specializálódott üzletágakat is működtetnek.
A pénzintézetek társfinanszírozókénti bevonása, a velük való szoros együttműködés számos szempontból tűnik hatékonynak, sikerre vezetőnek. A konstrukció - szemben az eddigi gyakorlattal, amikor is az állami finanszírozás, illetve a kitettség közel 100 százalékos - biztosíthatja, hogy a rendelkezésre álló források kétszer-háromszor nagyobb tőkebefektetést indukáljanak. A bankok országos jelenléte és sűrű fiókhálózata lehetővé teszi, hogy a finanszírozási lehetőségek - és az ügyintézés is - az ország minden régiójában helyi szinten elérhetők legyenek. Ezenfelül a kereskedelmi bankok vállalati ügyfélállománya és kapcsolatrendszere széles bázist képez a kedvezményes forráskihelyezéshez. A tőkekihelyezések a banki hitelfolyósítási mechanizmusokhoz, eljárási szabályokhoz jól illeszthetők, standardizálhatók, ezáltal - szemben a jelenlegi kedvezményes állami forrásbiztosítás túlbürokratizált, sokszor átláthatatlan döntési mechanizmusával - piaci alapon, hatékony módon történhetnek.

A korábbi elképzelésekkel szemben a GKM új megközelítéssel állt elő, és merőben más konstrukció megvalósítását tervezi. Az uniós forrásokat közvetlenül tőkealap-kezelő cégekhez helyezné ki, és e cégek hatáskörébe delegálná a forráskihelyezés döntési kompetenciáját, a pályázatok elbírálását. Mindezt a minisztérium azzal indokolja, hogy ezek az alapkezelő társaságok már széles piaci ismerettel és ismertséggel rendelkeznek, számos tőkekihelyezésben vettek részt, ezáltal a legalkalmasabbak e tevékenység ellátására.

Nem hatékony

Mindezzel szemben Magyarországon - megvizsgálva az itt működő tőkealap-kezelő és kockázatitőke-társaságokat - úgy tűnik, a kereslet és a kínálat mindeddig nem találkozott sikeresen ezen a piacon, azaz a működése nem hatékony.

Ennek több oka is van. Egyrészt az alapkezelő társaságok 5-10 millió euró értékű befektetéseket keresnek, míg a célvállalatok zömmel 5 millió euró alatti - ezen belül is jellemzően 2 millió eurót meg nem haladó - nagyságrendű forrást kívánnak. Az alapkezelők induló (start-up) vállalkozásokba minimális mértékben helyeztek ki az elmúlt években, sokkal inkább az expanzióhoz és a kivásárlásokhoz nyújtottak addicionális forrást. Ráadásul a társaságok általában egy irodával és néhány munkatárssal vannak jelen a piacon, tehát nincs országos lefedettségük, azaz nem képesek a célvállalatok hatékony felkutatására.

Több felmérés ezen túlmenően azt is kimutatta, hogy a legtöbb hazai vállalat a tőkealap-kezelő társaságok nyújtotta szolgáltatások igénybevételével szemben sokkal inkább a banki hitelfelvételt helyezi előtérbe. Ráadásul e társaságok keményen profitorientáltak, gyakran a bankoknál magasabb hozamelvárásokkal dolgoznak, és lényegesen rövidebb megtérülési idővel, illetve exitlehetőséggel számolnak.

#page#

A tények tehát nem igazolják vissza azt, hogy valóban a hazai tőkealap-kezelő társaságokat lenne célszerű megbízni az európai uniós források pályázatainak és forráskihelyezéseinek elbírálásával. Kérdéses az is, hogy e cégek projektértékelési, döntési mechanizmusai mennyire adaptálhatóak erre a speciális, hosszú távú elkötelezettséget igénylő feladatra. Mindehhez érdemes még azt a szempontot is figyelembe venni, hogy a Magyarországon működő tőkealap-kezelő társaságok meghatározó része nemzetközi tulajdonú, azaz nem hazai társaság, ezáltal kérdéses, hogy valóban a nemzetgazdasági érdekeknek megfelelő tőkekihelyezések valósulnak-e meg majd.

A GKM forráskihelyezési preferenciái sem tűnnek szerencsésnek: a minisztérium elsősorban az induló, innovatív vállalkozások finanszírozására fordítaná ezeket az uniós forrásokat. Pedig a kifejezetten az innovatív, új technológiára épülő start-up cégek befektetési minősítése igen bonyolult feladat, a megtérülés kiemelten kockázatos a már bizonyított, sikeresen működő cégek terjeszkedésének, növekedésének finanszírozáshoz képest, ami feltehetőleg a munkaerőpiacra is kedvezőbb hatást gyakorolna.

Céltévesztés

Nemzetgazdasági szempontból is fontosabb lenne például a megújuló energiaforrások és a turizmus fejlesztésének támogatása. A Deloitte nemzetközi tanácsadó cég tanulmánya szerint többek között az energetikai szektorban várható jelentős növekedés, ebből fakadóan jelentősen nő e szektor forrásigénye, azaz az ágazatban érdekelt vállalatok finanszírozása kiemelt prioritás lehet. Emellett a hazai tőkekihelyezés struktúrájában is megfigyelhető a nemzetközi trendnek megfelelő változás, így az olyan ágazatok helyett, mint a média, az internet vagy az információtechnológia, a hagyományos iparágakba és szolgáltatási szektorba való forráskihelyezés kerül előtérbe.

Mindezek alapján úgy tűnik, a bankszektor szereplői felkészültebbek és több tapasztalattal is rendelkeznek a kockázatitőke-befektetésekre szánt EU-források sikeres lekötéséhez, mint a tőkealap-kezelő társaságok, amelyek 2006 során mindössze 30 tranzakciót bonyolítottak le 147 millió euró összértékben. Ez nagyságrendekkel kisebb, mint a kereskedelmi bankok által a vállalati szférába kihelyezett hitelállomány. Ha e tranzakcióknak akár csak egy csekély hányadához is kockázatitőke-befektetést lehetne rendelni, akkor az ilyen jellegű forráskihelyezések hatékonysága is nagymértékben növekedne.

Weltner László

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo