Több nemzetközi program is folyik jelenleg, amelyek egyaránt a kormány–önkormányzat, kormány–lakosság, önkormányzat–lakosság, kormány–vállalatok közötti kommunikáció elektronizálását tűzték ki célul. Eddig e projektek egyharmada kudarccal járt ugyan, de szép számmal vannak már jól működő kormányzati portálok is a világban, például az USA-ban, Kanadában, Svájcban. Érdekességképpen: ez utóbbi esetében az egyes kantonok közötti hivatali életet olyannyira egyedi igények szerint kellett összeállítani, hogy jelenleg mintegy ezerötszáz különböző elektronikus önkormányzati ügy- és dokumentumkezelés van forgalomban, ami óriási szám.
Ami van, és ami lesz
A hazai elektronikus kormányzat kialakítása 2001 júliusában kezdődött el. Több mint fél éve elkészült a kormányzati portál, s elindultak a következő központi projektek: kormányzati gerinchálózat; kormányzati elektronikus aláírási rendszer (KEAR); közigazgatási adatvagyon-nyilvántartás (Kikeres); kormányzati címtár; kormányzati iratkezelő rendszer (KIR); kormányzati intranet; államtitkári ülések információs rendszere. A központi költségvetési intézmények számára kiírt pályázatok között van már 68 nyertes projekt s hozzájuk rendelve mintegy 2,1 milliárd forint.
Azt, hogy a folyamat most hol tart – tekintettel a kormányváltásra –, nehéz pontosan meghatározni. Röviden azt lehet mondani, hogy elkészült és működik a kormányzati szerveket – minisztériumokat, hatóságokat stb. – összehangoló e-kormányzati informatikai stratégia. Ennek része például az ágazativagyon-stratégia, a kül- és belkereskedelmi adatpiac létrehozása – ezek egy portálon keresztül kínálják szolgáltatásaikat – és több, a közbeszerzési, illetve ellátási láncokhoz kapcsolható kormányzati beszerzési portál kialakítása is, ahol – az információszerzésen túl – a megrendelésekért pályázók, a versenyszféra résztvevői is on-line módon kommunikálhatnak és köthetnek majd üzletet.
A kényelem az első?
Máig két dolog foglalkoztat mindenkit leginkább: a kényelem és a biztonság. Az informatikában azonban, ha biztonságossá akarnak tenni valamit, annak nehézkessé válik a használata. Ha viszont kitárják a cyberkaput, az az útonállóknak is nyitva áll. Bizalmasság, hitelesség, sértetlenség, letagadhatatlanság – ezeknek mindenképpen meg kell valósulniuk az elektronikus kormányzati építkezés során, még a kényelmi szempontok előtt. A gyakorlat azonban ellentétes ezzel az elvvel: a felhasználók megnyerése miatt a kényelem az első.
Vajon nehéz-e megnyerni az embereket, hogy hivatali ügyeiket az interneten bonyolítsák le, vagy fordítva, a készség megvan bennük, csak a szolgáltatás hiányzik?
A hozzáférési lehetőség egyértelműen meghatározza az elektronikus ügyintézéshez való viszonyt, derül ki a Kopint-Datorg legutolsó tavalyi felméréséből: azok, akik interneteznek, fontosnak tartják a kormányzati portálok fejlesztését, míg, akik nem használják a világhálót, azok nem.
A számítógépes ügyintézési lehetőségek növekedése azonban nem járna együtt az internet-előfizetés növekedésével. Az a réteg ugyanis, amelyik már ma is leszakadt, elzárkózik ettől a lehetőségtől. Pedig az önkormányzatoktól a megkérdezetteknek több mint a fele elvárja, hogy a hozzájuk tartozó ügyeket elektronikusan is el lehessen intézni. A sürgősségi sorrendben az önkormányzatok után az adóhatóság szerepel, majd a minisztériumok, a telefon- és a közműszolgáltatók következnek.
Hazai szokások
Ki és miért fordul Magyarországon a kormányzati hivatalokhoz? A legtöbben és a leggyakrabban – átlagosan évente hat-hét alkalommal – információért. Ezt követi az általános ügyintézés, útlevélkérelmek és különféle reklamációs ügyek intézése. (A megkérdezettek egy része – tévesen, de a magyar társadalom hatóságcentrikus képét jól jellemzően – a közüzemi és egyéb havi számlákkal kapcsolatos reklamációkat is idesorolta.) Majd a segélykérelmek beadása, ápolási díjak, gyermekgondozási támogatás igénylése következik a sorrendben, és végül az építési engedélyek, vállalkozási ügyek lebonyolítása, s a tulajdoni lap megkérése.
Vajon milyen feltételek mellett vennék igénybe mindehhez az elektronikus ügyintézést az emberek, ha módjuk nyílna rá? Ha olcsóbb lenne, átlagosan 45 százalékuk választaná; ha biztonságos lenne, 39 százalékuk; ha lenne számítógépe, 9 százalék élne a lehetőséggel; 11 százalék azonban semmiképpen nem venné igénybe.
S végül a pozitív választ adók szerint miért érdemes az e-ügyintézést választani? A 88 százaléka szerint a kényelmesség és a gyorsaság miatt, de 56 százalék a használat egyszerűségét is megemlítette. A magyar internethasználók 25 százaléka biztonságosnak érzi e szolgáltatások igénybevételét, míg a 62 százaléka úgy véli, van ok a biztonsági kérdésekkel kapcsolatos aggodalmakra.
Badinszky Péter
E-szolgálat
Az elektronikus közigazgatás fő célja a szolgáltató állam s – többek között – a 7x24 órás ügyintézés megteremtése. Az alapelveket 40 ország miniszterei 2001 novemberében fogadták el Brüsszelben. Eszerint az e-kormányzat középpontjában az ügyfél, a társadalmi részvétel bátorítása, a választás lehetőségének biztosítása áll, illetve ennek megvalósítása érdekében a közigazgatás szervezeti és eszközrendszerének fejlesztése, a bizalom és biztonság megteremtése.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.