Csak a kezdet lesz nehéz

Az utóbbi hónapok fejleményei alapján szinte biztos, hogy Magyarország 2004 májusától az Európai Unió egyik tagállama lesz. Tévhit lenne azt gondolni, hogy a magyar gazdaság a csatlakozás napján fog megváltozni. A változás folyamat, amely 1991. december 16-án, a társulási szerződés aláírásával kezdődött, és napjainkban is tart. A csatlakozás pedig számos költséggel is jár, nem csak haszonnal, de ez nem azt jelenti, hogy hosszú távon ne lehetnénk mi, és így az itt megtelepült multinacionális vállalatok is a nyertesei.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sem az árak, sem pedig a bérek nem fognak azonnal látványosan megugrani. Losoncz Miklós, a GKI munkatársa szerint az első két-három évben a GDP növekedése gyorsul fel, hiszen először az alkalmazkodás költségei jelentkeznek, és csak később a gazdasági növekedést gyorsító pozitív hatások. Ezzel szemben Richard Ebling, a KPMG senior partnere úgy véli, hogy már önmagában a csatlakozás is két százalékponttal emeli a hazai bruttó össztermék növekedési ütemét. Ez utóbbit támasztja alá az EBRD legutóbbi jelentése is.

Ahogy a termelékenység, úgy a bérek

Bár az uniós jogszabályokat hazánk már átvette, a jogharmonizáció nem merül ki csupán a törvényhozásban. A megváltozó szabványok, műszaki, környezetvédelmi vagy éppen a minőségbiztosítási előírások a gyakorlatban a vállalatokra komoly költségekkel járó feladatokat is rónak. Mindez viszont a versenyképességet egyáltalában nem javítja, sőt!

A vállalatok büdzséjének egyik legjelentősebb eleme a bér- és járulékos költségek. Éppen ezért nem meglepő, hogy aggódva figyelték az előző kormányzat minimálbérre vonatkozó intézkedéseit, vagy a jelenlegi kabinet reálbér-növekedési előírásait.

Ma Magyarországon a képzett munkaerő ára 51 százaléka az uniós átlagénak, míg az Economist jelentése szerint a megélhetési költség – igaz, az Amerikai Egyesült Államokhoz képest – 49 százalék. Vajon jogos-e a félelem, hogy a csatlakozás tetemes bérnövekedést fog generálni? Losoncz Miklós szerint, figyelembe véve, hogy a már tagállamok között sincs összhang, illetve hogy a munkabérekre vonatkozóan nincsenek közösségi irányelvek, azt kell mondani, hogy nem. Viszont hosszabb távon ezen a területen is fel kell zárkóznunk. Belépésünk az unióba azonban nem jelent automatikus áremelkedést, így a bérek is csak és kizárólag akkor és olyan ütemben nőhetnek, ahogy a termelékenység növekszik. Máskülönben az EU a gazdaságpolitikai koordináció keretében megálljt parancsol, hiszen az infláció kényes egyensúlyát veszélyeztetné egy jelentős bérkiáramlás.

Az árak fölzárkóztatása szintén hosszabb folyamat. Igaz, a nemzetközi kereskedelembe bekerülő termékek ára már jelenleg is az uniós árszint körül mozog, ám a szolgáltató szféra lemaradással küzd. Az azonban – éppen az ország antiinflációs célkitűzései miatt – elképzelhetetlen, hogy a csatlakozás másnapján a hazai fodrász, fogorvos, optikus az Ausztriában megszokott áron dolgozzon. Nem várhat viszont a háztartási energia árának rendezése, és ennek valóban lehet inflációgerjesztő hatása. Ez azonban független Magyarország EU-csatlakozásától – teszi hozzá a szakértő.

Csak nyerhetünk

Mivel Magyarországon mára megvalósult az unió által előírt kereskedelempolitikai feltételrendszer, és megtörtént a közösségi irányelvek átültetése is, a csatlakozással járó előnyökről és hátrányokról valójában az 1991 előtti állapottal összehasonlítva érdemes beszélni. Ha így nézzük, egyértelműen nyer az ország a csatlakozással – állítja Losoncz Miklós. Nyerünk a forrástranszferből származó pénzekkel, nyerünk a közös agrárrendtartás életbe lépésével, és nyerünk, az egységes piac okozta gazdasági növekedéssel. Csakhogy ez folyamat. Rövid távon inkább a megnövekedett költségekkel, valamint a szükségszerű alkalmazkodás okozta nehézségekkel kell szembenézni.

A tagjelöltek, így hazánk számára is ma az az egyik legfontosabb feladat, hogy megteremtsék az uniós támogatások felhasználásának a feltételeit. Számos hatóságnál – elsősorban az energiaszektorban, a telekommunikációs és a közlekedési ágazatban – fejleszteni kell a felügyeleti és ellenőrző funkciókat. Adózási és jogi rendszerünket is az uniós normáknak megfelelő kell átalakítani.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo