Csak a kezdet lesz nehéz

Az utóbbi hónapok fejleményei alapján szinte biztos, hogy Magyarország 2004 májusától az Európai Unió egyik tagállama lesz. Tévhit lenne azt gondolni, hogy a magyar gazdaság a csatlakozás napján fog megváltozni. A változás folyamat, amely 1991. december 16-án, a társulási szerződés aláírásával kezdődött, és napjainkban is tart. A csatlakozás pedig számos költséggel is jár, nem csak haszonnal, de ez nem azt jelenti, hogy hosszú távon ne lehetnénk mi, és így az itt megtelepült multinacionális vállalatok is a nyertesei.

Sem az árak, sem pedig a bérek nem fognak azonnal látványosan megugrani. Losoncz Miklós, a GKI munkatársa szerint az első két-három évben a GDP növekedése gyorsul fel, hiszen először az alkalmazkodás költségei jelentkeznek, és csak később a gazdasági növekedést gyorsító pozitív hatások. Ezzel szemben Richard Ebling, a KPMG senior partnere úgy véli, hogy már önmagában a csatlakozás is két százalékponttal emeli a hazai bruttó össztermék növekedési ütemét. Ez utóbbit támasztja alá az EBRD legutóbbi jelentése is.

Ahogy a termelékenység, úgy a bérek

Bár az uniós jogszabályokat hazánk már átvette, a jogharmonizáció nem merül ki csupán a törvényhozásban. A megváltozó szabványok, műszaki, környezetvédelmi vagy éppen a minőségbiztosítási előírások a gyakorlatban a vállalatokra komoly költségekkel járó feladatokat is rónak. Mindez viszont a versenyképességet egyáltalában nem javítja, sőt!

A vállalatok büdzséjének egyik legjelentősebb eleme a bér- és járulékos költségek. Éppen ezért nem meglepő, hogy aggódva figyelték az előző kormányzat minimálbérre vonatkozó intézkedéseit, vagy a jelenlegi kabinet reálbér-növekedési előírásait.

Ma Magyarországon a képzett munkaerő ára 51 százaléka az uniós átlagénak, míg az Economist jelentése szerint a megélhetési költség – igaz, az Amerikai Egyesült Államokhoz képest – 49 százalék. Vajon jogos-e a félelem, hogy a csatlakozás tetemes bérnövekedést fog generálni? Losoncz Miklós szerint, figyelembe véve, hogy a már tagállamok között sincs összhang, illetve hogy a munkabérekre vonatkozóan nincsenek közösségi irányelvek, azt kell mondani, hogy nem. Viszont hosszabb távon ezen a területen is fel kell zárkóznunk. Belépésünk az unióba azonban nem jelent automatikus áremelkedést, így a bérek is csak és kizárólag akkor és olyan ütemben nőhetnek, ahogy a termelékenység növekszik. Máskülönben az EU a gazdaságpolitikai koordináció keretében megálljt parancsol, hiszen az infláció kényes egyensúlyát veszélyeztetné egy jelentős bérkiáramlás.

Az árak fölzárkóztatása szintén hosszabb folyamat. Igaz, a nemzetközi kereskedelembe bekerülő termékek ára már jelenleg is az uniós árszint körül mozog, ám a szolgáltató szféra lemaradással küzd. Az azonban – éppen az ország antiinflációs célkitűzései miatt – elképzelhetetlen, hogy a csatlakozás másnapján a hazai fodrász, fogorvos, optikus az Ausztriában megszokott áron dolgozzon. Nem várhat viszont a háztartási energia árának rendezése, és ennek valóban lehet inflációgerjesztő hatása. Ez azonban független Magyarország EU-csatlakozásától – teszi hozzá a szakértő.

Csak nyerhetünk

Mivel Magyarországon mára megvalósult az unió által előírt kereskedelempolitikai feltételrendszer, és megtörtént a közösségi irányelvek átültetése is, a csatlakozással járó előnyökről és hátrányokról valójában az 1991 előtti állapottal összehasonlítva érdemes beszélni. Ha így nézzük, egyértelműen nyer az ország a csatlakozással – állítja Losoncz Miklós. Nyerünk a forrástranszferből származó pénzekkel, nyerünk a közös agrárrendtartás életbe lépésével, és nyerünk, az egységes piac okozta gazdasági növekedéssel. Csakhogy ez folyamat. Rövid távon inkább a megnövekedett költségekkel, valamint a szükségszerű alkalmazkodás okozta nehézségekkel kell szembenézni.

A tagjelöltek, így hazánk számára is ma az az egyik legfontosabb feladat, hogy megteremtsék az uniós támogatások felhasználásának a feltételeit. Számos hatóságnál – elsősorban az energiaszektorban, a telekommunikációs és a közlekedési ágazatban – fejleszteni kell a felügyeleti és ellenőrző funkciókat. Adózási és jogi rendszerünket is az uniós normáknak megfelelő kell átalakítani.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo