Csak a kezdet lesz nehéz

Az utóbbi hónapok fejleményei alapján szinte biztos, hogy Magyarország 2004 májusától az Európai Unió egyik tagállama lesz. Tévhit lenne azt gondolni, hogy a magyar gazdaság a csatlakozás napján fog megváltozni. A változás folyamat, amely 1991. december 16-án, a társulási szerződés aláírásával kezdődött, és napjainkban is tart. A csatlakozás pedig számos költséggel is jár, nem csak haszonnal, de ez nem azt jelenti, hogy hosszú távon ne lehetnénk mi, és így az itt megtelepült multinacionális vállalatok is a nyertesei.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Sem az árak, sem pedig a bérek nem fognak azonnal látványosan megugrani. Losoncz Miklós, a GKI munkatársa szerint az első két-három évben a GDP növekedése gyorsul fel, hiszen először az alkalmazkodás költségei jelentkeznek, és csak később a gazdasági növekedést gyorsító pozitív hatások. Ezzel szemben Richard Ebling, a KPMG senior partnere úgy véli, hogy már önmagában a csatlakozás is két százalékponttal emeli a hazai bruttó össztermék növekedési ütemét. Ez utóbbit támasztja alá az EBRD legutóbbi jelentése is.

Ahogy a termelékenység, úgy a bérek

Bár az uniós jogszabályokat hazánk már átvette, a jogharmonizáció nem merül ki csupán a törvényhozásban. A megváltozó szabványok, műszaki, környezetvédelmi vagy éppen a minőségbiztosítási előírások a gyakorlatban a vállalatokra komoly költségekkel járó feladatokat is rónak. Mindez viszont a versenyképességet egyáltalában nem javítja, sőt!

A vállalatok büdzséjének egyik legjelentősebb eleme a bér- és járulékos költségek. Éppen ezért nem meglepő, hogy aggódva figyelték az előző kormányzat minimálbérre vonatkozó intézkedéseit, vagy a jelenlegi kabinet reálbér-növekedési előírásait.

Ma Magyarországon a képzett munkaerő ára 51 százaléka az uniós átlagénak, míg az Economist jelentése szerint a megélhetési költség – igaz, az Amerikai Egyesült Államokhoz képest – 49 százalék. Vajon jogos-e a félelem, hogy a csatlakozás tetemes bérnövekedést fog generálni? Losoncz Miklós szerint, figyelembe véve, hogy a már tagállamok között sincs összhang, illetve hogy a munkabérekre vonatkozóan nincsenek közösségi irányelvek, azt kell mondani, hogy nem. Viszont hosszabb távon ezen a területen is fel kell zárkóznunk. Belépésünk az unióba azonban nem jelent automatikus áremelkedést, így a bérek is csak és kizárólag akkor és olyan ütemben nőhetnek, ahogy a termelékenység növekszik. Máskülönben az EU a gazdaságpolitikai koordináció keretében megálljt parancsol, hiszen az infláció kényes egyensúlyát veszélyeztetné egy jelentős bérkiáramlás.

Az árak fölzárkóztatása szintén hosszabb folyamat. Igaz, a nemzetközi kereskedelembe bekerülő termékek ára már jelenleg is az uniós árszint körül mozog, ám a szolgáltató szféra lemaradással küzd. Az azonban – éppen az ország antiinflációs célkitűzései miatt – elképzelhetetlen, hogy a csatlakozás másnapján a hazai fodrász, fogorvos, optikus az Ausztriában megszokott áron dolgozzon. Nem várhat viszont a háztartási energia árának rendezése, és ennek valóban lehet inflációgerjesztő hatása. Ez azonban független Magyarország EU-csatlakozásától – teszi hozzá a szakértő.

Csak nyerhetünk

Mivel Magyarországon mára megvalósult az unió által előírt kereskedelempolitikai feltételrendszer, és megtörtént a közösségi irányelvek átültetése is, a csatlakozással járó előnyökről és hátrányokról valójában az 1991 előtti állapottal összehasonlítva érdemes beszélni. Ha így nézzük, egyértelműen nyer az ország a csatlakozással – állítja Losoncz Miklós. Nyerünk a forrástranszferből származó pénzekkel, nyerünk a közös agrárrendtartás életbe lépésével, és nyerünk, az egységes piac okozta gazdasági növekedéssel. Csakhogy ez folyamat. Rövid távon inkább a megnövekedett költségekkel, valamint a szükségszerű alkalmazkodás okozta nehézségekkel kell szembenézni.

A tagjelöltek, így hazánk számára is ma az az egyik legfontosabb feladat, hogy megteremtsék az uniós támogatások felhasználásának a feltételeit. Számos hatóságnál – elsősorban az energiaszektorban, a telekommunikációs és a közlekedési ágazatban – fejleszteni kell a felügyeleti és ellenőrző funkciókat. Adózási és jogi rendszerünket is az uniós normáknak megfelelő kell átalakítani.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo