Bükki tapasztalatok, hortobágyi perspektívák

A természet számára a legkedvezőbb az lenne, ha egyáltalán nem épülnének újabb utak. Új utakra azonban szükség van, de nem az építők és a környezetvédők közötti harcok árán, mert a felek közül senki nem lehet egyedüli győztes. Az egyetlen járható út: az együttműködés, a másik fél érveinek megértése s ha lehet, elfogadása. Magyarországon a védett természeti terület 700 ezer hektár, azonban a nem védett természeti területek is természeti értékek hordozói. A többi terület – szántók, legelők stb. – kevésbé sérülékeny. Az is igaz azonban, hogy védett állatok bárhol élhetnek, mert mondjuk a parlagi sas nem nézi, hogy hol telepszik meg. A nemzeti parkok igazgatóságai törekednek arra, hogy védett területen ne haladjon át gyorsforgalmi út; természeti területet azonban nem egy átszel.

A környezeti szempontok figyelembevétele, a szabályok betartása persze a költségek jelentős növekedésével jár. Duska József, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság vezetője példaként említi, hogy az állatokat terepszinten kell átvinni az út túloldalára, mert az áramlást lehetővé kell tenni növénynek-állatnak egyaránt. Ezért az útpályát meg kell emelni, lábakra kell tenni. Igaz, Svájcban már olyan megoldást is alkalmaztak, hogy az utat a föld alá süllyesztették; ez persze a lehetőségek közül a legdrágább, bár talán a legjobb.

Nálunk a vadátjárókat sem méretezik megfelelően szélesre, noha a svájci, francia, osztrák vizsgálati adatok alapján a 30–50 méternél keskenyebbek egyáltalán nem hatékonyak. Homogén terepen elegendő egy átjáró, ha azonban a terep mozaikszerű, szabdalt – mint például a Hortobágy esetében –, akkor minden szelvénynél szükség van egyre. S ez mind-mind költséget jelent.

Duska József szerint a természetvédelmi törvény erős. De a megoldás nem az, hogy kizárólag a törvényre hivatkozva érvényesítsék elképzeléseiket, hanem hogy megfelelő együttműködés alakuljon ki az érintettek körében. Meg kell ismerni és el kell ismerni egymás érveit; az egyeztetés pedig nem harc, itt nem lehet csak az egyik fél győztes.

*

A Hortobágyi Nemzeti Park (HNP) Igazgatóság működési területén voltak már útberuházások, -felújítások, de gyorsforgalmi utak eddig még nem. Most viszont, a közeli jövőben lesznek.
Az M3-as autópálya pár éven belül legalább Nyíregyházáig, de lehet, hogy az ukrán határig fog érni; lehet, hogy Nyíregyházától csak gyorsforgalmi út lesz. Polgárig elkészül a Tiszántúl első, mintegy 10 kilométer hosszú autópályája. Tiszaug és Szarvas közt az M44-es gyorsforgalmi út már környezetvédelmi hatásvizsgálati eljárás alatt van, ez körülbelül 20 kilométeren érinti Jász-Nagykun-Szolnok megyét. Az M4-es gyorsforgalmi út Püspökladányig a jelenlegivel párhuzamosan, onnan Biharkeresztes felé az M42-vel párhuzamosan haladna. Az M35-ös az M3-tól leágazva Debrecenig, majd második lépcsőben Biharkeresztes–Nagyvárad térségéig megy. A még csak elképzelés szintjén levő Kecskemét–Eger összekötő út a Jászságot keresztezi.
Mindez együttesen 400–450 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út lenne, mintegy 15 ezer négyzetkilométer területen, ami négyzetkilométerenként 30 méter ilyen utat jelent.

*

Gyarmathy István, a HNP igazgatója szerint a többi nemzeti parki igazgatóság gyakorlatában már elegendő tapasztalat halmozódott fel az építéssel és üzemeléssel járó tevékenységekben, amelyeket jól tudnak hasznosítani. Az igazgató, mai benyomásait összevetve a korábbiakkal úgy látja, hogy régebben a nyomvonal-elképzelésekhez, a kiviteli tervekhez igazították a hatásvizsgálatokat. Mára ez megfordult. Példaként a Polgár–Görbeháza, Polgár–Nyíregyháza szakasz építését említi, ahol előzetes környezeti hatásvizsgálatok nyomán tervezték meg a nyomvonal-variációkat, s a részletes hatásvizsgálatokra csak ez után került sor.
Természetesen a hatásvizsgálatok meghosszabbítják az építés folyamatát. Gyarmathy István elmondta: gyakran éri őket az a vád, hogy lassú az ügyintézésük, ők azonban csak a beérkezett anyagokat tudják értékelni. Ha a hatásvizsgálatok nem eléggé alaposak, akkor hosszadalmas lehet a procedúra.

*

Az utak elhelyezésének optimalizálása a nemzeti parki igazgatóságok feladata. A kivitelezés, majd a működtetés során is vannak teendőik: többek között annak meghatározása, hogy hol legyenek az anyagnyerő helyek, hol tárolják az építők a gépeket, vagy hová telepítsék a kapcsolódó létesítményeket, később pedig hogy hogyan kezeljék a szegélyeket, hogyan sózzanak, hogy a természeti értékek a lehető legkevésbé károsodjanak. Magyarországon érzékeny kérdés például a padkafenntartás, amelynek vegyszerezési metódusai terjedtek el. Ez a probléma az alacsony padkás, belvizes-állóvizes vagy vízfolyásos szakaszokon különösen kritikus lehet.
Gyarmathy István határozott véleménye, hogy a XXI. században már nem lehet mérnöki teljesítményeket úgy kivitelezni, hogy ne legyünk tekintettel a környezetre. Az elmúlt évtizedben az igazgató szerint egyértelműen érzékelhető a mérnöki munka „zöldülése”.

Nemzeti parkok

Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság, Debrecen
Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság, Kecskemét
Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, Eger
Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság: Jósvafő
Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság, Sarród
Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság, Budapest
Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság, Veszprém
Duna–Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, Pécs
Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság, Szarvas

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo