Bővül a család

A Vállalkozói Támogatásközvetítő Zrt. a Magyar Fejlesztési Bank leányvállalataként hamarosan megkezdi működését. Ezáltal a jövőben a vállalkozások számára megnyílik az egyablakos kiszolgálás lehetősége, és a remények szerint egyszerűbbé válik az uniós pályázatokon való részvétel. A részletekről Ormosy Gábort, a közelmúltban bejegyzett leányvállalat vezérigazgatóját kérdeztük.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A hazai kis- és középvállalkozások támogatásának hatékonyabbá tétele érdekében a Magyar Fejlesztési Bank leányvállalataként bejegyzett Vállalkozói Támogatásközvetítő Zrt. (VTK) égisze alá kerülnek azok az állami intézmények - vagy tevékenységük egy része -, amelyek eddig is részt vettek az Európai Uniótól érkező források elosztásában, illetve a kormány gazdaságpolitikai célkitűzéseinek vállalkozásokat érintő programjainak megvalósításában.

- Miben változik a jövőben a kis- és középvállalatoknak szánt fejlesztési források elosztási gyakorlata?

- Még folyik az elmúlt három év támogatásközvetítési tapasztalatainak feldolgozása, hiszen az eredmények hasznosítása, a hibák kikerülése nagyon fontos. Az a célunk, hogy az eddigi gyakorlatból a legjobb verziókat kiválasztva hatékonyabb, gyorsabb és átláthatóbb tevékenységet tudjunk végezni, és így egyszerűbbé, olcsóbbá, gördülékenyebbé váljon a pályáztatás folyamata. Korábban a Gazdasági Versenyképesség Operatív Program pályázataiban számos szervezet dolgozott, ami azt jelentette, hogy több minisztérium alá tartoztak az irányító hatóságok, és így szétforgácsolódtak a többnyire kht. formában működő végrehajtó intézmények is. Sok volt a párhuzamosság, az eltérő eljárásrendek pedig jelentősen megnehezítették a kis- és középvállalatok pénzhez jutási feltételeit. Egy-egy pályázat több helyen jelent meg, az egyes szervezetek különböző követelményeket írtak elő, eltérőek voltak a bírálati határidők és időnként a szempontok is. Mindez áttekinthetetlenné és lassúvá tette a pályáztatást, talán mindkét oldalon. Mentségünkre szóljon, 2004-ben minden előzmény és tapasztalat nélkül indultunk el az úton, és az I. NFT-hez való viszonya is más volt az akkori rendszernek. Talán nem állok távol az igazságtól, ha azt mondom, sokszor a véletlenen múlott, hogy találkoznak-e a regionális fejlesztési elképzelések a vállalkozói elképzelésekkel. Mai szemmel visszanézve már kimondható, hogy nem mindenhol sikerült meghonosítanunk a lehető legjobb gyakorlatot. Most az a feladatunk, hogy az új uniós költségvetési időszakra létrehozzunk egy szervezetet, és kidolgozzuk a mögötte álló struktúrát. Ez garantálja egyrészt a támogatások kezelésének egységes szabályozását, a közreműködő szervezetek azonos előírásait és azt, hogy maga a közreműködő szervezet is kiszámítható legyen a vállalkozói támogatások tekintetében.

Régen várt megoldás
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 2006. január 30-án bejelentette: azt tervezik, hogy rövidesen létrehozzák a magyar vállalkozók bankját, a kis- és középvállalatok koncentrált hitelezéséért, fejlesztési tőkefinanszírozásáért, támogatásáért felelős pénzintézetet. A bejelentéskor elhangzott az is, hogy az új intézmény, ami több, a kis- és középvállalkozások támogatásával és fejlesztésével foglalkozó állami szervezet beolvasztásával jár, a Magyar Fejlesztési Bank tevékenységének kibővítésével jön létre.
Az MFB Rt. 2002-ben kialakított stratégiájával - melyhez a kapcsolódó törvényi módosításokat 2003-ban fogadták el - szinkronban van az egységes pénzügyi támogatási mechanizmus. A fejlesztési bank koncepciója már korábban is igyekezett a fejlesztési hitelt és a fejlesztési tőkelehetőségeket összekapcsolni, a köztük lévő szinergiákat - kedvező kölcsönhatásokat - kihasználni, és mindezt normatív alapú rendszerként működtetni. Ennek fontos állomása volt 2004-ben az EU-csatlakozás, 2005-ben a "Sikeres Magyarországért" hitelprogramok elindítása és folyamatos felfuttatása.
A bank már eddig is foglalkozott a GVOP néhány pályázatának támogatásközvetítésével, viszont a szóban forgó konstrukció legnagyobb újdonsága, hogy kihasználhatóvá teszi az európai uniós források és a magyar állam által nyújtott fejlesztési források közötti szinergiákat a vállalkozásfejlesztésben. A vállalkozások hatékonyabban juthatnak EU-konform állami támogatásokhoz, illetve azok lehetőségét jobban át tudják tekinteni. Az Európai Unió pályázati pénzeinek a gazdaságba való juttatása szintén az új intézmény feladata lesz.

- Ez mit jelent a gyakorlatban?

- Az eddig szétszórtan működő vállalkozásfejlesztési feladatokat a jövőben a Vállalkozói Támogatásközvetítő Zrt. fogja össze, természetesen a megfelelő erőforrásokkal együtt. A legjobb gyakorlatot megkeresve és megtalálva, a párhuzamosságokat kiszűrve, hamarosan új termékekkel, pályázati kiírásokkal állunk a vállalkozók elé. Célunk szerint ezek az eddigieknél sokkal gyorsabb kifizetéseket tesznek lehetővé, nem igényelnek többszöri elbírálást, miközben támaszkodnak a vállalkozókkal kapcsolatban álló más szereplők - elsősorban pénzintézetek, pénzügyi szolgáltatók - termékeire, akár bevonva őket bizonyos pályázati feladatokba is. Mindezt úgy kívánjuk megvalósítani, hogy a körültekintő munka ne hiányozzon ebből sem.

- Mely szervezeteket érinti az összevonás? Ezek közül melyeket fogja integrálni a VTK?

- Az elmúlt három évben a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht., az IT Információ és Társadalom Kht., a Regionális Fejlesztési Holding Rt., a regionális fejlesztéssel foglalkozó VÁTI, valamint az MFB Rt. képviseleti irodái foglalkoztak a támogatásközvetítéssel. Arról azonban, hogy mely feladatokat és hogyan integrálja a VTK, ma még nincs pontos döntés.

#page#

- Mi az, ami még nyitott kérdés?

- A megoldandó feladatokat ismerjük. A VTK elsősorban azért felel, hogy megvalósuljon az európai uniós szabályozásnak megfelelő pályáztatás és monitorozás a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség irányításával. Arra még keressük a választ, hogy a hatékony feladatellátáshoz mekkora létszám, milyen költség- és szervezeti struktúra lenne optimális. Egyelőre arról sem döntöttünk, hogy a meglévő szervezetekben melyik az a legjobb gyakorlat, az úgynevezett "best practice", amelyet érdemes, sőt meg is kell a VTK-ban tartani. A döntés-előkészítés időszakában vagyunk, átvilágítjuk a szervezeteket, és megkeressük azokat az erőforrásokat, amelyek átvétele nélkülözhetetlen a korábbi feladatok továbbviteléhez, illetve az NFT II.-ből adódó új feladatok teljesítéséhez. Ezt csak körültekintően szabad végezni, minden lehetőséget modelleznünk kell.

- Ön milyen szinergiákra számít az MFB-vel való szoros kapcsolatból?

- A fejlesztési bank középtávú stratégiájával összhangban építünk az MFB Rt.-nél, illetve a többi leányvállalatnál megtalálható termékportfólióra. Köztudott, hogy az NFT II.-ben új pályázati kiírásokra és pénzügyi termékekre nyílik lehetőség. A szakértők már hónapok óta dolgoznak azon, hogy - a visszatérítendő támogatásokon túl - a vissza nem térítendő pályázatoknál is legyenek a vállalkozók által igényelhető tömegtermékek. Olyan pályázati struktúrán dolgozunk, ahol értelmezhető és megteremthető számos VTK-n kívüli szervezet közreműködése. Elsősorban a kereskedelmi bankokra gondolok, amelyek eddig nem nyújtottak vissza nem térítendő támogatást. Ha sikerül velük az együttműködés, akkor a pályázók sokkal több helyen és könnyebben hozzájuthatnak a forrásokhoz. A legnagyobb igényt a pénzügyi szolgáltatók, illetve pénzintézetek által megpályázható termékektől remélünk. A kapcsolódó pénzintézetek a VTK-n keresztül az EU-büdzséből érkező forrásokat tudnak becsatornázni - a piaci lehetőségeken túl - saját tőkebefektetéseikhez. A piacinál kedvezőbb feltételek miatt szélesebb kör számára elérhetővé váló termékek a gazdaság egészében multiplikátor hatást fejthetnek ki. Hiszen újabb termékek születhetnek azáltal, hogy az adott pénzügyi szolgáltató a saját termékei mögé, illetve mellé kedvező forrásokat tud tenni.

- Mostanáig a sajtó általában a "vállalkozók bankjaként" emlegette a beharangozott új intézményt, és egyik legfontosabb hozamaként az egyablakos kiszolgálás megvalósulását. Hogyan hat a VTK a hazai kis- és középvállalati szektor versenyképességére?

- Az új pályázati kiírások világosak lesznek, és a vállalkozó könnyedén hozzájuthat minden szükséges információhoz, akár a saját bankjánál. Nem kell külön megegyeznie sem az összes pénzügyi partnerével. Egy hitelfelvétel során a hiteltermékkel párhuzamosan vagy abba beépítve részesülhet támogatásban, ha egyébként megfelel a támogatási feltételeknek. Tegyük fel, hogy a vállalkozó szeretne egy gépet vásárolni. Ezt - ahogy eddig is - megteheti saját forrásból, hitelből, támogatásból vagy tőkepartner bevonásával. A különbség az, hogy a jövőben a számára legkedvezőbb megoldás megtalálása érdekében nem kell pénzügyi fedezet után hivatalból hivatalba járnia. A VTK minden szükséges információval ellátja a vállalkozót. Az MFB hálózatán keresztül vagy a saját bankjában is tájékoztatják arról, hogy hol találhat olyan befektetőt, aki EU-támogatásos befektetési ajánlattal rendelkezik, vagy hol igényelhet olyan kereskedelmi banki terméket, amely már tartalmazza az EU-támogatást, és ezért kedvezményesebb. De azt is megtudhatja, hogy amennyiben ilyen célra létezik vissza nem térítendő támogatás a VTK-nál, akkor forduljon oda. Az "egy ablak" azt jelenti, hogy a vállalkozónak nem kell a teljes pénzügyi szektort végigjárnia, hogy megismerje a lehetőségeit, viszont azt egyetlen szereplő sem fogja vállalni, hogy minden terméket kínáljon a palettáján.

- Várható-e az elbírálási folyamat és a pénzhez jutás idejének rövidülése, illetve a bírálati feltételek könnyebbé válása?

- Eddig a különböző, függetlenül igényelhető termékek egymásra épültek: a vállalkozó az utófinanszírozott támogatások mellé csak akkor kapta meg a hitelt, ha már megnyerte a pályázatot. Előtte a hitelezői bírálat sem indult el. Ha megszületik a közös termékfejlesztés, a pályázat elbírálása és a hitelfelvétel akár együtt, egy folyamatban is megvalósulhat. Az is nyilvánvaló, hogy a kereskedelmi bankok is könnyebben hiteleznek egy támogatott vállalkozónak, és a támogatás hatékony hasznosulása is biztosabb a többletforrás révén. Szeretnénk tanulni az eddigi gyakorlatból, és kiszűrni a fölösleges, bürokratikus bírálati szempontokat úgy, hogy egyik fél biztonságát se veszélyeztessük. Várhatóan egyszerűsödik a fedezeti struktúra, és általában is a szerződéses feltételek rendszere, és ez, gondolom, jó hír a vállalkozóknak.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo