Bővül a család

A Vállalkozói Támogatásközvetítő Zrt. a Magyar Fejlesztési Bank leányvállalataként hamarosan megkezdi működését. Ezáltal a jövőben a vállalkozások számára megnyílik az egyablakos kiszolgálás lehetősége, és a remények szerint egyszerűbbé válik az uniós pályázatokon való részvétel. A részletekről Ormosy Gábort, a közelmúltban bejegyzett leányvállalat vezérigazgatóját kérdeztük.

A hazai kis- és középvállalkozások támogatásának hatékonyabbá tétele érdekében a Magyar Fejlesztési Bank leányvállalataként bejegyzett Vállalkozói Támogatásközvetítő Zrt. (VTK) égisze alá kerülnek azok az állami intézmények - vagy tevékenységük egy része -, amelyek eddig is részt vettek az Európai Uniótól érkező források elosztásában, illetve a kormány gazdaságpolitikai célkitűzéseinek vállalkozásokat érintő programjainak megvalósításában.

- Miben változik a jövőben a kis- és középvállalatoknak szánt fejlesztési források elosztási gyakorlata?

- Még folyik az elmúlt három év támogatásközvetítési tapasztalatainak feldolgozása, hiszen az eredmények hasznosítása, a hibák kikerülése nagyon fontos. Az a célunk, hogy az eddigi gyakorlatból a legjobb verziókat kiválasztva hatékonyabb, gyorsabb és átláthatóbb tevékenységet tudjunk végezni, és így egyszerűbbé, olcsóbbá, gördülékenyebbé váljon a pályáztatás folyamata. Korábban a Gazdasági Versenyképesség Operatív Program pályázataiban számos szervezet dolgozott, ami azt jelentette, hogy több minisztérium alá tartoztak az irányító hatóságok, és így szétforgácsolódtak a többnyire kht. formában működő végrehajtó intézmények is. Sok volt a párhuzamosság, az eltérő eljárásrendek pedig jelentősen megnehezítették a kis- és középvállalatok pénzhez jutási feltételeit. Egy-egy pályázat több helyen jelent meg, az egyes szervezetek különböző követelményeket írtak elő, eltérőek voltak a bírálati határidők és időnként a szempontok is. Mindez áttekinthetetlenné és lassúvá tette a pályáztatást, talán mindkét oldalon. Mentségünkre szóljon, 2004-ben minden előzmény és tapasztalat nélkül indultunk el az úton, és az I. NFT-hez való viszonya is más volt az akkori rendszernek. Talán nem állok távol az igazságtól, ha azt mondom, sokszor a véletlenen múlott, hogy találkoznak-e a regionális fejlesztési elképzelések a vállalkozói elképzelésekkel. Mai szemmel visszanézve már kimondható, hogy nem mindenhol sikerült meghonosítanunk a lehető legjobb gyakorlatot. Most az a feladatunk, hogy az új uniós költségvetési időszakra létrehozzunk egy szervezetet, és kidolgozzuk a mögötte álló struktúrát. Ez garantálja egyrészt a támogatások kezelésének egységes szabályozását, a közreműködő szervezetek azonos előírásait és azt, hogy maga a közreműködő szervezet is kiszámítható legyen a vállalkozói támogatások tekintetében.

Régen várt megoldás
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 2006. január 30-án bejelentette: azt tervezik, hogy rövidesen létrehozzák a magyar vállalkozók bankját, a kis- és középvállalatok koncentrált hitelezéséért, fejlesztési tőkefinanszírozásáért, támogatásáért felelős pénzintézetet. A bejelentéskor elhangzott az is, hogy az új intézmény, ami több, a kis- és középvállalkozások támogatásával és fejlesztésével foglalkozó állami szervezet beolvasztásával jár, a Magyar Fejlesztési Bank tevékenységének kibővítésével jön létre.
Az MFB Rt. 2002-ben kialakított stratégiájával - melyhez a kapcsolódó törvényi módosításokat 2003-ban fogadták el - szinkronban van az egységes pénzügyi támogatási mechanizmus. A fejlesztési bank koncepciója már korábban is igyekezett a fejlesztési hitelt és a fejlesztési tőkelehetőségeket összekapcsolni, a köztük lévő szinergiákat - kedvező kölcsönhatásokat - kihasználni, és mindezt normatív alapú rendszerként működtetni. Ennek fontos állomása volt 2004-ben az EU-csatlakozás, 2005-ben a "Sikeres Magyarországért" hitelprogramok elindítása és folyamatos felfuttatása.
A bank már eddig is foglalkozott a GVOP néhány pályázatának támogatásközvetítésével, viszont a szóban forgó konstrukció legnagyobb újdonsága, hogy kihasználhatóvá teszi az európai uniós források és a magyar állam által nyújtott fejlesztési források közötti szinergiákat a vállalkozásfejlesztésben. A vállalkozások hatékonyabban juthatnak EU-konform állami támogatásokhoz, illetve azok lehetőségét jobban át tudják tekinteni. Az Európai Unió pályázati pénzeinek a gazdaságba való juttatása szintén az új intézmény feladata lesz.

- Ez mit jelent a gyakorlatban?

- Az eddig szétszórtan működő vállalkozásfejlesztési feladatokat a jövőben a Vállalkozói Támogatásközvetítő Zrt. fogja össze, természetesen a megfelelő erőforrásokkal együtt. A legjobb gyakorlatot megkeresve és megtalálva, a párhuzamosságokat kiszűrve, hamarosan új termékekkel, pályázati kiírásokkal állunk a vállalkozók elé. Célunk szerint ezek az eddigieknél sokkal gyorsabb kifizetéseket tesznek lehetővé, nem igényelnek többszöri elbírálást, miközben támaszkodnak a vállalkozókkal kapcsolatban álló más szereplők - elsősorban pénzintézetek, pénzügyi szolgáltatók - termékeire, akár bevonva őket bizonyos pályázati feladatokba is. Mindezt úgy kívánjuk megvalósítani, hogy a körültekintő munka ne hiányozzon ebből sem.

- Mely szervezeteket érinti az összevonás? Ezek közül melyeket fogja integrálni a VTK?

- Az elmúlt három évben a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht., az IT Információ és Társadalom Kht., a Regionális Fejlesztési Holding Rt., a regionális fejlesztéssel foglalkozó VÁTI, valamint az MFB Rt. képviseleti irodái foglalkoztak a támogatásközvetítéssel. Arról azonban, hogy mely feladatokat és hogyan integrálja a VTK, ma még nincs pontos döntés.

#page#

- Mi az, ami még nyitott kérdés?

- A megoldandó feladatokat ismerjük. A VTK elsősorban azért felel, hogy megvalósuljon az európai uniós szabályozásnak megfelelő pályáztatás és monitorozás a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség irányításával. Arra még keressük a választ, hogy a hatékony feladatellátáshoz mekkora létszám, milyen költség- és szervezeti struktúra lenne optimális. Egyelőre arról sem döntöttünk, hogy a meglévő szervezetekben melyik az a legjobb gyakorlat, az úgynevezett "best practice", amelyet érdemes, sőt meg is kell a VTK-ban tartani. A döntés-előkészítés időszakában vagyunk, átvilágítjuk a szervezeteket, és megkeressük azokat az erőforrásokat, amelyek átvétele nélkülözhetetlen a korábbi feladatok továbbviteléhez, illetve az NFT II.-ből adódó új feladatok teljesítéséhez. Ezt csak körültekintően szabad végezni, minden lehetőséget modelleznünk kell.

- Ön milyen szinergiákra számít az MFB-vel való szoros kapcsolatból?

- A fejlesztési bank középtávú stratégiájával összhangban építünk az MFB Rt.-nél, illetve a többi leányvállalatnál megtalálható termékportfólióra. Köztudott, hogy az NFT II.-ben új pályázati kiírásokra és pénzügyi termékekre nyílik lehetőség. A szakértők már hónapok óta dolgoznak azon, hogy - a visszatérítendő támogatásokon túl - a vissza nem térítendő pályázatoknál is legyenek a vállalkozók által igényelhető tömegtermékek. Olyan pályázati struktúrán dolgozunk, ahol értelmezhető és megteremthető számos VTK-n kívüli szervezet közreműködése. Elsősorban a kereskedelmi bankokra gondolok, amelyek eddig nem nyújtottak vissza nem térítendő támogatást. Ha sikerül velük az együttműködés, akkor a pályázók sokkal több helyen és könnyebben hozzájuthatnak a forrásokhoz. A legnagyobb igényt a pénzügyi szolgáltatók, illetve pénzintézetek által megpályázható termékektől remélünk. A kapcsolódó pénzintézetek a VTK-n keresztül az EU-büdzséből érkező forrásokat tudnak becsatornázni - a piaci lehetőségeken túl - saját tőkebefektetéseikhez. A piacinál kedvezőbb feltételek miatt szélesebb kör számára elérhetővé váló termékek a gazdaság egészében multiplikátor hatást fejthetnek ki. Hiszen újabb termékek születhetnek azáltal, hogy az adott pénzügyi szolgáltató a saját termékei mögé, illetve mellé kedvező forrásokat tud tenni.

- Mostanáig a sajtó általában a "vállalkozók bankjaként" emlegette a beharangozott új intézményt, és egyik legfontosabb hozamaként az egyablakos kiszolgálás megvalósulását. Hogyan hat a VTK a hazai kis- és középvállalati szektor versenyképességére?

- Az új pályázati kiírások világosak lesznek, és a vállalkozó könnyedén hozzájuthat minden szükséges információhoz, akár a saját bankjánál. Nem kell külön megegyeznie sem az összes pénzügyi partnerével. Egy hitelfelvétel során a hiteltermékkel párhuzamosan vagy abba beépítve részesülhet támogatásban, ha egyébként megfelel a támogatási feltételeknek. Tegyük fel, hogy a vállalkozó szeretne egy gépet vásárolni. Ezt - ahogy eddig is - megteheti saját forrásból, hitelből, támogatásból vagy tőkepartner bevonásával. A különbség az, hogy a jövőben a számára legkedvezőbb megoldás megtalálása érdekében nem kell pénzügyi fedezet után hivatalból hivatalba járnia. A VTK minden szükséges információval ellátja a vállalkozót. Az MFB hálózatán keresztül vagy a saját bankjában is tájékoztatják arról, hogy hol találhat olyan befektetőt, aki EU-támogatásos befektetési ajánlattal rendelkezik, vagy hol igényelhet olyan kereskedelmi banki terméket, amely már tartalmazza az EU-támogatást, és ezért kedvezményesebb. De azt is megtudhatja, hogy amennyiben ilyen célra létezik vissza nem térítendő támogatás a VTK-nál, akkor forduljon oda. Az "egy ablak" azt jelenti, hogy a vállalkozónak nem kell a teljes pénzügyi szektort végigjárnia, hogy megismerje a lehetőségeit, viszont azt egyetlen szereplő sem fogja vállalni, hogy minden terméket kínáljon a palettáján.

- Várható-e az elbírálási folyamat és a pénzhez jutás idejének rövidülése, illetve a bírálati feltételek könnyebbé válása?

- Eddig a különböző, függetlenül igényelhető termékek egymásra épültek: a vállalkozó az utófinanszírozott támogatások mellé csak akkor kapta meg a hitelt, ha már megnyerte a pályázatot. Előtte a hitelezői bírálat sem indult el. Ha megszületik a közös termékfejlesztés, a pályázat elbírálása és a hitelfelvétel akár együtt, egy folyamatban is megvalósulhat. Az is nyilvánvaló, hogy a kereskedelmi bankok is könnyebben hiteleznek egy támogatott vállalkozónak, és a támogatás hatékony hasznosulása is biztosabb a többletforrás révén. Szeretnénk tanulni az eddigi gyakorlatból, és kiszűrni a fölösleges, bürokratikus bírálati szempontokat úgy, hogy egyik fél biztonságát se veszélyeztessük. Várhatóan egyszerűsödik a fedezeti struktúra, és általában is a szerződéses feltételek rendszere, és ez, gondolom, jó hír a vállalkozóknak.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo