Benn vagyunk a vízben?

A második honfoglalásként emlegetett Tisza-szabályozással hatalmas területeken vált lehetővé a termelés, biztonságosabbá a lakhatás. A folyó vízszintje azonban két-három méterrel emelkedett, lefolyási sebessége a duplájára nőtt. Önmagában ez árvízvédelmi szempontból nem jelent veszélyt, de Magyarországon negyedik éve ismétlődik a rendkívüli helyzet. Sikeres lehet-e az a védekezés, amelyik kizárólag Magyarországra korlátozódik? Már a trianoni szerződésben is külön pont foglalkozott a régióbeli együttműködés szükségességével, s azóta számos megállapodás, elhatározás, nyilatkozat született az árvízvédelem összehangolásának fontosságáról. De papírokkal még egyetlen árvizet sem állítottak meg.

Alvízi ország vagyunk. Ez azt jelenti, hogy az ország felszíni vízkészletének 95 százaléka külföldről származik, tekintve, hogy a Kárpát-medence legmélyebb részét futja körül az országhatárt jelző piros vonal a térképen. Ez nem mindig volt így, de a trianoni szerződés óta nagyjából így van. Ezért aztán nyolcvan év óta itt védjük ki, tartjuk mederben azt, ami az egész régióban csapadék és olvadás formájában összegyűlik és lezúdul; vagy legalábbis megpróbáljuk.
Az árvíz és a belvíz együttesen az ország területének 52 százalékát veszélyezteti, és ez a mezőgazdasági területek kétharmadát foglalja magába. Európában ezzel elsők vagyunk, mint ahogy az árvízvédelmi töltések hosszát tekintve is. A Tisza-völgy töltései önmagukban meghaladják Hollandia összes töltéseinek hosszát.

Ami a rendkívüli helyzetet illeti, 1998 novembere és 2001 márciusa között, tehát alig két és fél év alatt négy olyan árhullám vonult le a Tiszán, amely egymásra licitálva döntötte meg az addig mért legmagasabb vízállásokat. Pillanatnyilag nincs elfogadott, egyedüli magyarázat arra, hogy a nagyjából azonos vízhozamok mellett miért vonulnak le folyamatosan emelkedő vízszintek mellett az árhullámok. További kérdés, hogy a klímaváltozás, a globális felmelegedés mekkora szerepet játszik a tiszai árvizekben.
Mindenesetre tény, hogy ami háromszor egymás után sikerült, az az idén tavasszal már nem. A másfél Balatonnyi lezúduló víztömeg hatására a Felső-Tiszán alig két nap alatt több mint tíz métert emelkedett a víz szintje, s meghaladva az addigi legmagasabb, 1998 évi szintet, áttörte a gátat. Tarpa és Tivadar között másfél Velencei-tó mennyiségű víz szabadult ki.

Akkor hol a baj? A baj egy része az évtizedeken át elmaradt fejlesztések, töltéserősítések körül keresendő. Utólag könnyű okosnak lenni. A négy évvel ezelőtti, akkor még kivételesnek tűnő tiszai árhullám hatására világbanki támogatással tanulmány készült egy angol cég – a Halcrow – vezetésével az ország árvízvédelmi fejlesztéséről. Az 1999. novemberi dátummal jegyzett dolgozat szerzői egy tízéves fejlesztési programra tettek javaslatot, amely szerint az országban 740 kilométer hosszan erősítenék a töltéseket 60 milliárd forint értékben. (Amúgy a tanulmány megállapítja: „Az árvízi elöntéseknek kitett területeken a védelmi műveknek az előírt biztonságra történő kiépítése közel 170 milliárd forint ráfordítást igényelne.”)
E jelentés alapján született meg múlt év januárjában a 2005/2000. számú kormányhatározat, amely 10 év alatt 60 milliárdos beruházást írt elő. Októberben a 2255/2000-es kormányhatározat – feltételezhetően a 2000. áprilisi újabb árhullám hatására – a 60 milliárdot immár fele annyi idő alatt, öt évre lebontva kívánja felhasználni.
Mint Kovács Lajos, a KöViM szakfőtanácsosa fogalmazott, a Halcrow-jelentésnek annyi haszna feltétlenül volt, hogy legalább nem csökkent az árvízvédelemre, illetve -megelőzésre fordítható pénz, de azt is hozzátette: az idei gátszakadást akkor sem lehetett volna megelőzni, ha kétszer akkora összeg áll rendelkezésre. Pillanatnyilag tehát tart a versenyfutás az idővel, hisz több száz olyan kritikus pont van a Tisza védvonalán, ahol magas vízállás esetén áttörhet a folyó.
Vagyis, ha jövőre megismétlődik a „rendkívüli helyzet”, könnyen előállhat egy ideihez hasonló szituáció.
Ha meggondoljuk, hány tízmilliárd forintot emészt(ett) fel az idei védekezés és helyreállítás – nem beszélve az emberi tragédiák sokaságáról –, vitán felül áll, hogy nagyságrenddel olcsóbban ússzuk meg, ha elébe megyünk a veszélynek. Váradi József, a KöViM vízkár-elhárítási főosztályának vezetője egy tavalyi konferencián azt mondta: „A miskolci vízügyi igazgatóság és a debreceni vízügyi igazgatóság egymással szomszédos Tisza-töltésen védekezik, de a debreceni védekezés költsége körülbelül egytizede a miskolcinak. A debreceni tiszai töltés ugyanis kiépített, burkolt, járható, ezzel szemben a miskolci nincs kiépítve, és így a védekezési költség lényegesen magasabb.”

„A jelenlegi hullámtérben az elvárható mértékű árvízi biztonság nem szavatolható. A gátak megerősítése és helyenkénti magasítása csak rövid távon lehet megoldás.” Ez Haraszthy László, a WWF Magyarország igazgatójának véleménye. (Az 1961-ben, World Wildlife Fund néven alapított WWF a világ legnagyobb független természetvédelmi szervezete). Haraszthy szerint „vissza kell adni a Tiszának, ami az övé volt”, vagyis bővíteni kell a hullámteret (ez a szabályozás során a korábbi 24 százalékról 1,5 százalékra csökkent), valamint zsilipek és szükségtározók nyitásával, nagy kiterjedésű természetes mélyedésekkel kell csökkenteni az árhullámok magasságát. Ugyancsak javítana a helyzeten, ha – ahol erre lehetőség van – a gátakat áthelyeznék.
„Magyarországon belül a Tisza árvizét tározással csökkenteni érdemben és reálisan nem lehet.” Ez viszont Váradi József véleménye, amelyről a már említett előadásában is szólt. De, mint később megemlítette, vizsgálják a korábbi, természet adta tározóterületek – mint például a Hortobágy – visszaállításának lehetőségét. Ez a munka egy új terv részeként folyik, a KöViM – s azon belül Váradi József – vezetésével. A Vásárhelyi-terv hosszú távra kíván választ adni a tiszai árvizek, árhullámok okozta gondokra. A számítógépes szimulációs módszereket is felhasználó aprólékos, minden részletre kiterjedő bizottsági munka eredményeit figyelembe véve tesznek majd javaslatot a töltések, zsilipek, tározók, a hullámtér, sőt akár a medermódosítás mikéntjére.

Alvízi ország vagyunk. Adódik a kérdés: egyáltalán, sikeres lehet-e az a védekezés, amelyik kizárólag Magyarországra korlátozódik? Nem valószínű, de törekedni kell rá. Már a trianoni szerződésben is külön pont foglalkozott a régióbeli együttműködés szükségességével, s azóta számos megállapodás, elhatározás, nyilatkozat született az árvízvédelem összehangolásának fontosságáról. De alvízi ország vagyunk, és papírokkal még egyetlen árvizet sem állítottak meg. A WWF által kezdeményezett Kárpátok csúcstalálkozón, április végén, a jelenlévő 14 ország illetékes minisztere és államfője bólintott ugyan az együttműködést, a természeti erőforrások védelmét és a régióban való gondolkodás fontosságát hangsúlyozó deklarációra, de még sok víz lefolyik a Tiszán addig, amíg a deklarációból hasznos, hétköznapi, közös munka lesz.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo