-– Hogy kell-e autópálya, vagy nem, ez bizonyos fokig költői kérdés, mert van, sőt épül a folytatás. Az az érvelés viszont elgondolkodtató, hogy gyorsforgalmi utakra az EU-csatlakozás érdekében van szükség…
-– Ez tévhit. Az EU-dokumentumokból épp az derül ki, hogy ők a magyarországi közlekedési infrastruktúra fejlesztésében nem az autópálya-építésnek adnának elsőbbséget. Az 1997-ben készült országjelentésük szerint „Magyarországnak valószínűleg a közúti közlekedés egyenletes növekedésével kell szembenéznie, és erőfeszítéseit a vasút és a belvízi hajózás használatára kell összpontosítania. Ez esetleg bátorítaná a magyar hatóságokat, hogy megváltoztassák jelenlegi politikájukat, amely főleg a közútra összpontosít”. Az EU közlekedéspolitikája átalakulóban van. Most a közlekedési módok kiegyensúlyozása, a káros hatások csökkentése van napirenden. Ez egyértelműen a tömegközlekedés, illetve a vasúti közlekedés személy- és teherszállítás fejlesztését jelenti. A jelenlegi közlekedési folyamatok ugyanis nem tarthatók fenn. Az EU-ban a közúton bonyolódik le az áruszállítás 44 és a személyszállítás 79 százaléka, míg a vasútnál ez az arány 8 és 6 százalék.
-– Nyilván nem véletlenül alakultak ki ezek az arányok…
-– Ez kétségtelen. Az előrejelzések szerint azonban, ha nem avatkozunk közbe, a várható műszaki fejlődés ellenére tovább nő a közúti közlekedés következtében az éghajlatváltozást okozó gázok kibocsátása, nagyobb mértékű lesz a zaj, még inkább visszaszorulnak a zöldterületek, és fogynak a meg nem újuló erőforrások. Környezetileg fenntartható közlekedésre van szükség.
-– Ez mit jelent?
-– Az OECD definíciója meghatározása szerint olyan közlekedést,, amely nem veszélyezteti a lakosság egészségét, és az ökoszisztémákat, a megújuló erőforrásokat pedig lassabb ütemben használja fel, mint az újratermelődésükhöz szükséges idő, a nem megújulókat pedig az őket helyettesítő megújuló források előállítási üteménél lassabban. A gyorsforgalmi utak „nemépítése” mellett racionális gazdasági érvek is felhozhatók. A brit kormány megbízásából készült SACTRA-jelentés szerint nincs automatikus kapcsolat a gyorsforgalmi utak építése és a gazdasági fejlődés között. Az Európai Regionális Kutatóintézet 1996-ban készült tanulmányából idézek: „Amikor egy kevésbé fejlett területhez autópályát építettek, ez nemegyszer azzal a hatással járt, hogy a képzett munkaerő elvándorolt, kedvezőtlenül alakult a lakosság korösszetétele, a helyi piacok pedig jelentős veszteséget szenvedtek el, mert versenyképteleneknek bizonyultak a fejlettebb központi térségek gazdasági és politikai túlerejével szemben.” Az út mindig két irányba vezet. Számtalan konkrét hazai és külföldi példát említhetnék annak bizonyítására, hogy az új utak csak növelik a közlekedési problémákat., az autópálya, ahelyett, hogy enyhítené, csak tovább gerjeszti a közúti forgalmat. A brit kormány a SACTRA-jelentés ezen pontjának hatására, valamint a növekvő társadalmi ellenállás hatására törölte programjából az új autópálya-építési tervek túlnyomó többségét. Kelet-Európában teljes egészében a közúti hálózat kezdetleges, főleg tőlünk keletre. Több száz milliárd dollár pótlólagos befektetés lenne szükséges a térség közúton történő bekapcsolásához Nyugat-Európába.
– Ön szerint tehát az állam hatékonyabban is felhasználhatná az adófizetők pénzét, mint autópályák építésére?
– A környezetvédelmi tárca megbízásából a Deloitte & Touche tanulmányt készített az M3-as megvalósításának társadalmi-gazdasági-környezeti vonatkozásairól. Ebből idéznék: Befejezésül ebből idéznék„ Ugyanazt az összeget autópálya-építés helyett a beruházások támogatására fordítva sok tízezerrel több munkahelyet lehet létrehozni.”” Az empirikus vizsgálatok is igazolják azt a logikai összefüggést, amely szerint a lassúbb közlekedés által elvesztegetett idő a gazdaság, ezen belül a szolgáltatások jelenlegi állapota mellett nem olyan súlyú, hogy ez komoly gazdasági veszteséget okozna.”
Utak az unióba
A TINA rövidítés, annyit tesz, mint a „közlekedési infrastruktúra igényeinek felmérése”. A felmérés az EU kezdeményezésére indult, s a zárójelentése 1999-ben készült el; ez összefoglalóan tartalmazza a 11 csatlakozni kívánó ország közlekedési hálózatának azon elemeit, amelyek részei a transzeurópai közlekedési hálózatnak. A javasolt gerinchálózat azonos a páneurópai közlekedési folyosókkal, a kiegészítő hálózat meghatározása pedig a három regionális alcsoport javaslata alapján történt.
Magyarország – központi helyzete következtében – a páneurópai folyosók találkozásánál fekszik, az összeurópai közlekedési hálózatot alkotó fő közlekedési korridorok, az úgynevezett helsinki folyosók közül öt is érinti. A négyes az osztrák és a szlovák határtól Románia felé, az ötös a szlovén, horvát határtól Bosznia-Hercegovina és Ukrajna felé, a hetes a Duna-folyosó, a tízes pedig Budapestről Jugoszlávia felé hazánk területén keresztül teremt összeköttetést.
A nagyléptékű beruházások uniós vezérelvei Magyarország számára is elérendő célok: az utakat magas színvonalú kivitelben úgy kell megtervezni és a környezetben elhelyezni, hogy azok ne károsítsák azt; az egészséggel, a természettel és a kultúrával kapcsolatos konfliktusokat már a korai szakaszban fel kell ismerni és tisztázni, s a különböző lehetséges megoldások között a környezetvédelem-orientáltnak kell előnyt élveznie. Hazánkban sokféle figyelőrendszer működik – például zajmonitoring, talaj- és talajvízfigyelő rendszer, emisszióhálózat, biodiverzitás-monitoring –, megkezdődött a természeti állapotfelvétel, elkészült az országos lápkataszter, az ökológiai hálózati térképek.
Az út mindkét irányba vezet…
Az ember azt gondolná, minél több helyre lehet viszonylag gyorsan eljutni, annál hatékonyabb, működőképesebb a gazdaság. Vagyis aki fejlődést, növekedést akar, annak növelnie kell az autópályák, autóutak hosszát. Lukács András, a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Szövetség elnöke szerint ez a gondolatsor nem állja meg a helyét.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.