Autópiac: Megállíthatatlan Ázsia

Mozgalmas évet zárt 2004-ben a világ legnagyobb iparága: világszerte több autót adtak el, mint egy évvel korábban, a japán Toyota "hivatalosan" is bejelentette, hogy a világelső General Motors helyére tör, a Mercedes pedig majdnem veszteséges lett. Mindenki az emelkedő olajárra és a gyengülő dollárra panaszkodott. Az európai nagy autógyártók piaci térvesztése egyre látványosabb, miközben az ázsiai versenytársak modelljei mind népszerűbbek. Kína egyrészt a legizgalmasabban növekvő piac, így a gyártók nagy reménysége, viszont óriási nyersanyag-éhsége miatt az autóiparban oly fontos acél árát egyre jobban drágítja.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Tavaly 49,2 millió személygépkocsi készült világszerte, ami 2,2 százalékkal több, mint 2003-ban. Az utóbbi évek csökkenő tendenciája után az ágazat szakértői még a mindössze 2 százalék körüli javulást is óriási sikerként könyvelik el, hiszen az év első felének kiábrándító eladásai statisztikái láttán igen rossz évre számítottak.

Európai éllovasok

Európában tavaly 2003-hoz viszonyítva 2,1 százalékkal több, azaz 14,5 millió új személyautót adtak el. Az eladási lista élén 18 százalékkal továbbra is a Volkswagen áll: egész évben 1,5, decemberben 8,9 százalékkal többet adott el az egy évvel azelőttihez képest. A folytatás már nem ennyire rózsás: a német járműipari cégek vezetői szerint 1991 óta a leggyengébb évet kezdték 2005-ben, bár ennek ellenére az ágazati szakértők az év egészére csekély fellendülést várnak. A második európai a PSA-Peugeot Citroen márkacsoport, amelynek piaci részesedése 14 százalékos volt az év végén. Harmadik a Ford (11,2), negyedik a Renault (10,3), ötödik a General Motors (9,6), hatodik a pedig a DaimlerChrysler (6,3) a sorban.

A második legnagyobb francia autóipari vállalat, a Renault 72 százalékkal, 2,4 milliárd euróra növelte működési eredményét a felfelé ívelő Európán kívüli értékesítésének köszönhetően. Adózás utáni nyeresége- a japán Nissanban lévő részesedését is beleértve - 43 százalékkal 3,5 milliárd euróra emelkedett.

Keletről fúj a szél

Noha a világtermelés minden évben növekszik, az európai gyártók egyre nehezebb bírják a küzdelmet: fokozatos piaci térvesztésüket többen a lanyhuló kereslettel, illetve a növekvő termelési költségekkel magyarázzák.

A világ másik részén nincs ok panaszra, például Kínában az autóipar termelése egy év alatt 15, az autóállomány 22 százalékkal nőtt. Az ázsiai óriás hatása azonban nemcsak a jármű-, hanem az acéliparra is igen komoly: alapanyagárai ugyanis folyamatosan emelkednek.

A keleti gyártók térnyeréséről árulkodnak az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai is. Míg tavaly szinte minden európai cég piaci részesedése csökkent, addig az ázsiaiak közül majd mindegyiké nőtt. A japán Toyota tavaly már a világ második legnagyobb autógyártójává lépett elő, és az európai eladások 5 százalékát jegyzi (a japán autók együtt immár a piac 13,1 százalékát uralják). A tavaly szintén rekordmagasságba ugrott, 4,2 százalékot elérő dél-koreaiakkal az ázsiai gyártók Európa autópiacának 17,3 százalékát adják, amivel már csak alig maradnak el a még mindig legnagyobb, de fokozatosan visszaszoruló, 18,1 százalékos VW csoporttól.

Nagyra törő célok

A világ legértékesebb autógyártója, a Toyota képviselői több fórumon is bejelentették, hogy céljuk a legnagyobb, a General Motors megelőzése. (Személyautóból már most is többet gyárt, mint riválisa). A grandiózus terv nem is olyan nagyra törő: az Ázsiában piacvezető gyártó tavaly először adott el 2 millió járművet az Egyesült Államokban, európai részaránya pedig 5 százalékos.

A Nissan kivételével minden japán márka növelni tudta eladásait, ám ennél is meglepőbb a kistigrisek között Dél-Korea megugrása. Elképesztő eladási eredményekkel a Hyundai 21, a Kia 44, a Daewoo pedig 19 százalékos növekedést ért el tavaly. Különösen a Hyundai sikere látványos, amely a hozzá tartozó Kiával együtt a világ hetedik legnagyobb autógyártója. Valószínűleg a kitartó márkanévépítésnek köszönheti azt is a vállalat, hogy az Egyesült Államokban a vásárlók a legkedveltebb és a legmegbízhatóbb márkák sorában a Toyota mögött a második helyre rangsorolták (a Hondával együtt), megelőzve ezzel a Mercedest.

A nyugat-európai autógyárak termelékenysége Japánhoz vagy Dél-Koreához viszonyítva 30 százalékkal gyengébb. A trend megállítása érdekében az Európai Unió CARS 21 elnevezéssel szakértői munkacsoportot hozott létre. A csoport fő feladata, hogy olyan ajánlásokat dolgozzon ki az Európai Bizottság számára, amelyekkel az európai autógyártás versenyképessége ismét növekedni tud.

A nyugat-európai autógyárak termelékenysége Japánhoz vagy Dél-Koreához viszonyítva 30 százalékkal gyengébb.

Az európai gyártók fokozatos piaci térvesztésüket a lanyhuló kereslettel és a növekvő termelési költségekkel magyarázzák.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo