Autópiac: Adópánik

A 2004-es stagnálás után a szakemberek és az autópiac szereplői sem várnak mást, mint csökkenést az újautó-értékesítésben Magyarországon. Tavaly június óta kiszámíthatatlanná vált a piac, idén pedig akár havonta borulhat a papírforma. Az emberek gazdasági helyzete sem lett jobb. Nőtt az eladósodásuk, erősödött az árérzékenységük, ezért számos autótípust csak akcióban, jelentős kedvezménnyel lehet eladni. Jövőre, a választások évében már elképzelhető, hogy újautó-eladásokban elérjük a tavalyi szintet, öt éven belül pedig - az EU-tagság törvényszerű velejárójaként - minden bizonnyal pozitív folyamatok indulnak el: az autópiaci konszolidáció után lassú növekedés veszi kezdetét.

Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban az autógyártás a gazdaság első hőmérője. Ha kihasználatlan kapacitással működik az autóipar, minden bizonnyal gazdasági recesszió van. Magyarországon a gazdaság állapotát ezzel szemben inkább az autókereskedelmen lehet lemérni. 1995-től gyakorlatilag minden évben két számjegyű volt a növekedés az autópiacon, még 2003-ban is 20 százalékkal több új autót értékesítettek, mint az azt megelőző évben.

A folyamat tavaly torpant meg, amikor is - a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének kimutatása szerint - 208 ezer 44 darab új személygépkocsit adtak el, 400-zal kevesebbet, mint az azt megelőző, eddigi legjobb évben. A legtöbb eladott új gépkocsi mini-, kis- és alsó-középkategóriás volt, a három kategória együtt a teljes eladások 90,3 százalékát tette ki. A középkategóriás autók 6,4 százalékkal részesedtek a piacból. A többi kategória aránya külön-külön nem érte el az egy százalékot, bár a sportautók és a luxusterepjárók figyelemre méltó térhódításba kezdtek.

Márkaverseny-eredmények

A márkák versenyében a tavaly év végi adatok alapján a Suzuki vezet (16,3 százalék, 33 855 darab), azt követi az Opel (11,6, 24 147), a harmadik helyen a Renault áll (9,3, 19 408), utánuk pedig a Skoda (8,2, 17 089), a Volkswagen (7,5, 15 665) és a Chevrolet/Daewoo (7,0, 14 601) következik. A 36 jelentős magyarországi autómárkából - összesen 56 van - 17 növelni tudta részesedését a piacon, míg 19 stagnált, illetve csökkenést regisztrált.

Idén a forgalmazók és a kereskedők jó része nem jósol magának pozitív eredményt, megelégedne azzal is, ha tartani tudná előző évi szintjét. Persze egyes új típusokhoz nagy reményt fűznek. Idén "robbanthat" például az olcsó, Renault-alkatrészekből építkező Dacia Logan, valamint az új Suzuki Swift. Tavaly októbertől szilveszterig például előbbiből 953 darab talált gazdára, és 2005-re 4000 a cél, a hazai gyártású új Swiftből pedig idén 18 ezer darab kiszállítását tervezik. Ám a növekedésnek ára van: a régebbi modelleket szinte csak több százezer forintos engedménnyel lehet majd eladni.

Hektikusság

Tavaly júniustól szélsőséges piaci mozgások tapasztalhatók. Szinte havonta borult a papírforma. Decemberben például a kereskedők háromezer darabbal több gépkocsit értékesítettek, mint amire számítani lehetett: 6700 nulla kilométeres autót "táraztak be", idén januárban ezért 19 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint tavaly. A februári értékesítés 11 százalékkal maradt el a tavalyitól.

A hektikus vásárlás magyarázata, hogy idén január 1-jével 4,8 százalékkal nőtt a regisztrációs adó áfaalapja, ami azonban az autóárakon végeredményben nem éreztette a hatását. Tavaly a törvényi szabályozás nem rendelkezett egyértelműen a regisztrációs adó áfakötelességéről, a kereskedők többsége azonban a hatóságokkal való konfliktus elkerülésére már beépítette a 25 százalékos áfakulcsot a regisztrációs adóba.

Nos, januárban pontosan az a decemberben váratlan többletként eladott háromezer darab új autó hiányzott. Áprilistól viszont - elvileg - az autópiac visszakerül a normális kerékvágásba.

- Pesszimista becslések szerint idén 195 ezer, nagyon optimista előrejelzés szerint pedig 205 ezer darab új autót értékesítenek Magyarországon. Hazánkban a vásárlóerő érezhetően csökkent, így ebben az évben temérdek akció és kedvezményes modellek sora várható. Nehéz előre látni, de jövőre valószínűleg újra elérjük a tavalyi eladási mértéket - mondja dr. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

Inkább ingatlan?

A magyar piacnak is sajátsága a szezonalitás. A legtöbb eladást tavasszal és ősszel regisztrálják. Az autóvásárlások mértékét számos tényező befolyásolja, így például az időjárás, illetve az új modellekre való várakozás is. Ma nemcsak a gyárak, hanem a vásárlók is pontosan tudják, hogy mikor készülnek el az új modellek.

A gyártók Európa-szerte tapasztalható komoly aggodalma, hogy a gépkocsi jövedelemtermelő képessége a nullához közelít. Ezért próbálják csökkenteni gyártási költségeiket, miközben folyamatos fejlesztésekre kényszerülnek, előremenekülnek. Sorra fejlesztik az új, még lefedetlen piaci résekre szánt modelljeiket. Két-három évente meg elvégzik a "ráncfelvarrás"-t, amellyel elsődleges szándékuk az, hogy rávegyék a vásárlót autója háromévenkénti lecserélésére.

- Az igazság az, hogy az emberek autóéhsége már kielégült. Autóik újabb és újabbra cserélésére pedig nincs pénzük. Kedvező feltételek mellett inkább ingatlanba fektetnek. Úgy fest, hogy egy-két éven belül az európai márkakereskedők fele kénytelen lesz bezárni a boltot. Pedig tőlünk nyugatra a szerviztevékenységből és az alkatrész-kereskedelemből tisztességesen meg lehet élni. Magyarországon a pénzügyi finanszírozásból származik a kereskedők legnagyobb bevétele, ami nem egészséges - tartja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. A 2003-as csúcs-autóeladás például már nem a valós hazai vásárlóerőt tükrözte. A nulla forintért elvihető vagy alacsony THM-mel (teljes hiteldíj mutató) kínált akciós modelleket elkapkodták, olyanok is autóba szálltak, akiknek ehhez nem volt megfelelő anyagi hátterük.

A baj akkor jelentkezett, amikor a vásárolt autó maradványértéke kisebb lett, mint amennyivel a vevő tartozott a banknak. Nem sok kereskedő vállalta be a nagy rizikóval járó konstrukciókat - ha becsődöl az üzlet, a kereskedő köteles visszaírni jutalékát a fennmaradó időre a banknak -, mégis, tavaly már 10 ezer, bankok által visszavásárolt autót tartottak nyilván. Idén már az első félévben meghaladhatjuk a 10 ezret, a tetőzés év vége felé vagy jövőre lesz. S mára az emberek azért már jobban meggondolják, hogy milyen konstrukcióban vásárolnak autót.

Árérzékenység nem mindenáron

- Magyarországon kettős elvárásnak kell megfelelni. Az emberek egyik fele még inkább árérzékeny lett, akik pedig nem azok, nagyobb értéket szeretnének kapni a pénzükért, tehát ugyanolyan vételár mellett jobban felszerelt autót keresnek. A fapados, kétmillió forint alatti típusoknak ezért ugyanakkora a létjogosultsága, mint az akciós modelleknek. Az is érdekes dolog, hogy a luxusfelszereltségű, limitált sorozatokat kapkodják el legelőször, igaz, volumenük nem jelentős. Ma eléggé kiszámíthatatlan a piac, érezni kell minden rezdülést, és alkalmazkodni kell hozzá - véli Gablini Gábor.

- A magyar piac 40-45 százaléka árérzékeny. Ez a réteg főleg kiskategóriás autót vásárol, és a százezer forintos extrát is megérzi. Különösen ilyenek a például Chevrolet Matiz és Kalos vevői, viszont az Opel gyártmányok vásárlói már kevésbé. Az emberek az árengedményeket keresik, és ennek következtében Magyarország kampánypiaccá vált - festi le a helyzetet dr. Wolf Károly, a GM Hungary igazgatója.

Hazánk legnagyobb importőre, a Porsche Hungária nem vesz részt az árversenyben, bár a Skoda Fabia és a Volkswagen Polo az árérzékeny vásárlói rétegnek szól.

- A minőség és a felszereltség, az újabb típusoknál pedig a még jobb ár-érték arány a legfontosabb szempont a vásárlóknál. Aki eddig VW Polóban, Golfban vagy Audi A4-esben ült, valószínűleg a minőség miatt marad is a típusnál. A Skoda Octavia és a Superb vagy a VW Passat pedig főként ár-érték aránya miatt keresett autó. Sokat számít a fiatal vagy teljesen új modellpaletta is - mondja dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungária marketingigazgatója.

Ma az emberek legkevésbé az alapkivitelű autókat keresik, és egyre nehezebb opciós extrát kínálni, ami nincs benne az alapárban. A légkondicionáló lassan alapkövetelmény, csakúgy, mint a két első légzsák. Előfordul, hogy a légkondicionáló-berendezést azok is kérik az új autójukhoz, akik sohasem fogják használni, viszont tudják, hogy a gépkocsi továbbértékesítésénél nagyon fontos lesz. Tihanyi Tamástól, a Magyar Suzuki Rt. marketing igazgatójától azt tudtuk meg, hogy bár az új Suzuki Swift alapmodelljéből hiány van, a közepesen felszerelt GLX, illetve a jól felszerelt GS változatokat keresik leginkább a vevők, amelyekhez további extrákat alig lehet már rendelni. S nincs ez másként az ugyancsak népszerű Wagon R és az Ignis típusoknál sem, ahol a GLX és GS kivitelek aránya körülbelül 50-50 százalék. A legjobban a gazdag biztonsági felszereltségű autók fogynak.

Luxusautók áresése

Magyarországon az uniós árakat nézve általában olcsóbbak az új autók. Az uniós árharmonizáció következtében, mint ahogy azt előre tudhattuk, a kis- és alsó-középkategóriás járművek drágultak a legjobban, s ezután is drágulnak tovább. A felsőkategóriás gépkocsik ára valamelyest mérséklődött, azonban még így is 6-7 százalékkal többet fizetünk a nagy autókért.

Az autó maradványértéke Nyugaton és a tengerentúlon gyorsabban csökken, mint nálunk: az USA-ban például a szalonból való kigurulás az autó értékéből 30 százalékot von le, míg nálunk csak 10-15-öt. Magyarországon a használtautó-behozatal az árak közeledése miatt drámaian lecsökkent az utóbbi években: egy év alatt 70 ezerről 20 ezerre csökkent a számuk. Ezek jelentős része nagykategóriás gépkocsi, és az import az itthon értékesített mennyiségnek a többszöröse. Nyugat-Európában 7-9 év alatt cserélődik le az autópark, kevesebb ideig tartják az autókat, mint máshol, a használtautó-piac telített, ezért olcsóbbak az autók. A luxusautók áresése különösen jelentős, kiskategóriás autókat azonban - egy-két kivételtől eltekintve - továbbra sem éri meg behozni az országba. Magyarországon semmivel sem rosszabbak a használtpiaci kondíciók, mint máshol.

Az elemzők és a forgalmazók is egyetértenek abban, hogy az idén általában csökkenni fog az újautó-értékesítés, azonban öt éven belül - egy piaci konszolidációt követően - konstans növekedés várható.

- Az elkövetkezendő években a saját értékesítési és szervizhálózatunk erősítésére koncentrálunk, a jövő stratégiája pedig a minél jobb vevőkiszolgálás, valamint a jobb ügyfélkapcsolat, illetve a stabil márkahűség kialakítása lesz - mondja a jövőről dr. Vérten Sándor.

- Az EU-tagságnak a bérek felzárkózását kell eredményeznie, ezért előbb-utóbb, törvényszerűen az autópiacnak is növekedési spirálra kell állnia. Emellett Magyarországon még mindig csak 10-12 év alatt cserélődik az autópark, és nagyon kevés a második autó a háztartásban. A társadalmi igényt és az időt is figyelembe véve tehát, az autóeladásoknak előbb-utóbb mindenképpen nőniük kell. Csak bírjuk zsebbel - vélekedik dr. Wolf Károly.

Közelednek az árak

Még mindig Dániában, Finnországban és Görögországban a legolcsóbbak az autók, egyes autótípusok akár 20-30 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint Európa drágább országaiban. Idén október 1-jétől felszabadul a teljes autókereskedelmi piac az EU 25 tagállamában, ezért bárki bárhol reklámozhatja termékeit, továbbá importálhat vagy exportálhat új és használt autót bármelyik külföldi kereskedőtől. A keresztvásárlás elkerülése végett a gyártók mindenképpen törekednek az árak kiegyenlítésére. A magyar piacra szabott árakkal azonban a magyar kereskedők tudnak a legjobban operálni, ezért egyik importőr sem számít keresztértékesítésre. Az EU-csatlakozás óta eltelt közel egy év alatt alig volt mozgás a magyar autópiacon, a határok megnyílásával nem árasztották el az országot a külföldi dealerek.

Seregszemle Genfben

Március 3-án nyitotta meg kapuját a 75. Genfi Nemzetközi Autószalon, és nyitva tartásának tíz napja alatt rekordszámú, 747 ezer látogatót vonzott, utolérve ezzel a detroiti autószalon méreteit. Európa és a világ egyik legrangosabb autós seregszemléjét a szélsőségek jellemezték. Kevés volt a volumenmodell, inkább a nagyon kicsi vagy nagyon nagy méretű új típusok és tanulmányautók uralták a placcot a hangsúlyosan sportos rétegmodellekkel együtt.

A szalonon persze mindenki jelen volt, akinek fontos az európai piac. Kétszázhatvan kiállító tette közszemlére termékeit, és mintegy hetven autóújdonságot állítottak ki. A német, francia és olasz autógyárak rengeteg vonzó új modellt hoztak el, és nem maradtak el a japán és a koreai autógyártók szépségei sem. Ezenkívül két amerikai típus is Genfben tartotta európai premierjét, így a Chevrolet Corvette Z06, valamint a Cadillac új sportos középkategóriás limuzinja, a BLS, mostantól az öreg kontinensen is megvásárolható. Nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte másutt is nagy a kereslet a városban jól használható, 10 ezer euró alatti, fürge és praktikus kisautók iránt, a gyárak ezért a vásárlói kedvet újabb csinos modellekkel kívánták erősíteni. Még a Subaru is készített egy miniautót Európának. Genfben debütáltak például a Toyota és a PSA Peugeot Citroen vadonatúj, közösen tervezett és fejlesztett kisautói, a Toyota Aygo, a Citroen C1 és a Peugeot 107. A modern törpék műszakilag hasonlóak, karosszériájuk azonban a márkaspecifikus jegyeket viseli. A közös gyártás és fejlesztés jó példa a gyárak takarékoskodási törekvésére.

A gyárak fejlesztési stratégiája tökéletesen megmutatkozott Genfben: kisautókat, termetes szabadidő-autókat, 500-600 lóerős luxuslimuzinokat és sportautókat, valamint hibridhajtású vagy alternatív üzemanyaggal működő tanulmányautókat láthattak a látogatók. A szempontjaik pedig: üzemanyag-takarékosság és költségcsökkentés, hiszen a kisszériás gyártók, a tuningcégek és a tervezőstúdiók is előszeretettel nyúltak az elektromos, a vegyes üzemű, a földgáz vagy hidrogénhajtáshoz. A Genfi Szalonon tudatosult az emberben, hogy az Opel Astrától kezdve a Lexus fényűző terepjárójáig a legtöbb népszerű modellt már kínálják földgázzal is működő vagy éppen hibrid erőforrással. A gyárak előremenekülését jelzik a feltűnő, sokszor radikális formájú, az egyes járműkategóriák keresztezésével létrehozott crossoverek (például Mercedes-Benz R osztály), amelyek többféle jármű tulajdonságait egyesítik magukban és új vásárlói rétegeket hódíthatnak meg. A nagy számban jelen lévő formatervező stúdiók áramvonalas kreációikkal sokkolták a közönséget, a gyártók pedig számos, a múlt homályába veszett autólegendát is felélesztettek a lecsökkent vásárlói kedv felpiszkálásának érdekében.

Idén a forgalmazók és a kereskedők jó része nem jósol magának pozitív eredményt, megelégedne azzal is, ha tartani tudná előző évi szintjét.

Magyarországon a pénzügyi finanszírozásból származik a kereskedők legnagyobb bevétele, ami nem egészséges.

Az emberek az árengedményeket keresik, és ennek következtében Magyarország kampánypiaccá vált.

A magyar piacra szabott árakkal a magyar kereskedők tudnak a legjobban operálni, ezért egyik importőr sem számít keresztértékesítésre.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo