Nem lepődtek meg beszélgetőtársaink azon, hogy számos cég vezetője fogta könyörgőre: szeretnének távol maradni a nyilvánosságtól, mert a legbanálisabb kérdésre, arra, hogy mit terveznek, sem tudnának indulatok nélkül válaszolni.
ÁrfolyamodványNem így a VirusBuster Kft. tulajdonos ügyvezetője, Bozsó Julianna. Neki sikerült. Egy ideig. Egyetlen mondaton belül vallott ugyanis arról, hogy egyrészt cégük prosperál, másrészt már észrevehetőek a folyamatokban a megszorítások hatásai, a gazdasági környezet ma sokkal rosszabb, mint akár két-három évvel ezelőtt. Egyhuzamban nőnek a kkv-k terhei, az erősödő forint miatt pedig milliós veszteségeket szenved el a cég. Azt lehetett látni fél évvel ezelőtt is, hogy az árfolyam okozhat gondokat, de azt nem, hogy olyan képtelenül rossz kurzus lesz, mint amilyen kialakult április közepére. A számítógépes vírusvédelem magyar termékcsaládját létrehozó cég értéknövelt szolgáltatásokat kínál üzletfeleinek, külföldön elsősorban dollárban kötött üzletek során. Ám egy átlagos vállalkozásnak nincs ereje az árfolyam-biztosításhoz.
Az árfolyamküzdelem egyre inkább ágazatfüggetlen tevékenység a hazai üzleti világban. A Laki Zrt.-nél - ellentétben más építőipari vállalkozásokkal - azon nem gondolkodtak, hogy átvigyék székhelyüket más országba, ha megint olyan ősz lesz, mint amilyen a 2006-os volt azáltal, hogy a "legtermékenyebb" hónapokat a politika egyszerűen lenullázta. Laki Péter egyszerűen csak nem találja a magyarázatot arra, hogyan erősödhet és gyengülhet a forint 10-12 százalékot ide-oda, miközben a vállalati profitok ebben az ágazatban egy számjegyűek.
Pedig a vártnál jobb évet tudhatna maga mögött az építőipar, a Laki Rt.-nek például tényleg nem jött rosszul, hogy a PHARE-pénzekkel való elszámolás utolsó határideje 2006 vége volt, mert erős lett a második félévük. Ám akár uniós hátterűt, akár "csak" hazai állami feladatot teljesített az építőipari cég, azt tapasztalta, hogy partnereinek komoly likviditási problémái vannak. Ezek egy részének az állam a kiinduló állomása, pedig senkinek sem jó az, hogy a szakma számos nagy cége billeg, némelyik pedig már visszafordíthatatlan állapotban van.
Hatóságok uralma
Az építőipar az államnak nem a szebbik arcát látja. Éppen úgy nem, mint az agrárium - derült ki számunkra Dél-Borsodban, a 2,5 milliárdos árbevételű Szentistváni Mezőgazdasági Rt.-nél. Koncz György elnök-igazgató főképp a hatósági túltengésekre nem talál magyarázatot. Azt szükségesnek tartja, hogy szigorú kontrollal vállal szerepet az állam abban, hogy egészséges élelmiszereket bocsásson ki az ágazat, s dukál a szigorú regula a vizek, a környezet tisztasága ellen vétőkkel szemben is. A problémát az értelmetlen, nemegyszer teljesen szakmaiatlan követelményekkel okozzák a hatóságok. Koncz György azt például nem vitatja, hogy az állategészségügy természetes joga a gyártott tápok vizsgálata. De ha csak azért ellenőriznek, hogy a vizsgálati költségből tartsanak fenn hivatalokat, az nem ésszerű. Pedig erre utal az, amikor elvisznek egy csomagtartónyi tápot elkérve 700-800 ezer forint vizsgálati költséget még akkor is, amikor kifogástalan a termék. Ez olyan, mint amikor a rendőr megszondáztatja a gépkocsivezetőt, majd meg nem engedi el addig, ameddig ki nem fizette a szonda árát. Az autós az adójában egyszer már lerótta a hatósági munka költségeit.
A Szentistváni Mezőgazdasági Rt. gazdasági okokból megszüntette egyik telepén a juhászatot, így az ott lévő legelő feleslegessé vált. Jogkövető cég módjára a földhivataltól engedélyt kértek a művelési ág megváltoztatásra, amelyet az meg is adott. A rétet tehát felszántották, de bár ne tették volna! A környezetvédelmi hatóság ugyanis madárvédelmi területté nyilvánította a legelőt, tulajdonosait pedig kikiáltotta bűnözőnek a felszántás miatt. Az már csak hab a tortán, hogy ha a cserjék birodalmává válik a megműveletlen terület, akkor azon nem a madarak, hanem a madarakra vadászó ragadozók szaporodnak el.#page#
Koncz György azonban szerencsés, az államnak azt a bizonyos másik, szebbik arcát is módja volt megpillantani. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, az uniós agrárpályázatok intézménye ugyanis meglepetést okozott az agrárium vállalkozásainak: egyre jobb feltételek mellett sikerült egyre színvonalasabb gépesítési programokat végrehajtani.
A jelen azonban már kérdéses, egyfajta átállási időszak vette kezdetét egy EMVA nevű program formájában. A szentistváni agrárvállalkozás él a gyanúperrel: Brüsszel azt akarja elérni, hogy a finanszírozásával megvalósuló beruházások révén se több, se jobb, se piacképesebb, se olcsóbb termék ne jöjjön létre, hanem - amint Nyugat-Európában, nálunk is - a túltermelést akarja visszafogatni. Az állatjóléti, trágyakezelési, környezetvédelmi fejlesztéseket preferálnák csak, de így a portéka nem lesz versenyképesebb. Ezzel nem lenne túl nagy baj, ha nem szembesülne azzal a magyar mezőgazdaság, hogy a több, jobb, piacképesebb termelés eszközei Németországban, Franciaországban egytől egyig megvannak, következésképp az uniós új szisztéma egyszerűen konzerválná a ma is meglévő lépcsőzetes elmaradásunkat.
Olcsó pénz - drágán?Az állam gazdaságpolitikai eszköztárában szereplő pályáztatásnak volt tehát szimpatikus oldala, igaz, a szentistváni cég tulajdonosa nem minden ok nélkül használta a múlt időt. Valahogy így van ezzel az informatikai vállalkozás is, amelynek vezetője ugyancsak elismeri: a kormányzat látszólag elébe megy a kkv-knak forrásokat, pályázatokon megszerezhető olcsóbb pénzeket felajánlva. Ám - derül ki a gyakorlatban - még a legújabb kondíciókönnyítések sem elégségesek. A VirusBuster terhei még így is tetemesek lennének, s kénytelen eltekinteni e források megszerzésétől.
Bozsó Julianna szerint a szükséges biztosítékokat nem tudják úgy és annyi időre kivonni a vállalkozásból, hogy rentábilis legyen számukra az ügylet. Volt már arra példa, hogy kiszámolták: ha nem pályáznak, de jól ütemezve önerőből finanszírozzák a projektjeiket, akkor jobban járnak. Különben pedig még nem tartanak ott, hogy a külső források a szinten maradásukhoz kellenének, amúgy meg elvi kérdés számukra, hogy amint fennállásuk eddigi tíz évében, úgy az elkövetkezendőkben is legalább egy kicsit fejlődni, nőni legyenek képesek. A múlt évben 2005-höz képest 15 százalékos forgalomnövekedést, szolid, de beruházást is finanszírozó nyereséget értek el.
Elvben a felhasznált pályázati források először az építőiparnál jelennek meg, a nyertesek ugyanis nemritkán építeni kezdenek. A Laki cég ezt mégsem csak a VirusBuster mintájára nem pályázók miatt nem látja. Laki Péter tapasztalata az, hogy az EU az idén még nem nyitotta meg a pénztárcáját. Egyelőre egyfajta "országos számonkérés" folyik, amelyből egy építőipari vállalkozás legfeljebb annyit lát, hogy a mai pályázatok feltételes módokat tartalmaznak, illetve azt, hogy amit mégis kiírnának, azt a magyar állam kockázatára, mintegy tájékozódási jelleggel teszik. Üzleti nyelven ugyanez: eltelt az első negyedév érdemi versenyeztetés nélkül, Laki Péter szerint így az idén már nem is kerülhet egymásra két tégla idei pályázaton nyert pénzből.#page#
Az államtól elnyerhető forrásnál drágább a hitel, s van belőle bőven. A Laki Rt. tulajdonosa sem véletlenül gondolkodik úgy, hogy ha a vállalat normális fejlődési pályán van, akkor mindig fel tud annyit halmozni, hogy előbbre léphessen, erősödhessen. De még a stabil, életképes cégnek is tudnak meglepetést okozni a hitelintézetek. Legutóbb akkor, amikor egy pénzintézeti garanciára vonatkozó keretszerződésben egy váratlan mondattal találkozott: a bank bármikor, indoklás nélkül, 15 napos hatállyal felmondhatja a több évre szóló megállapodást, mert - kommentálták - rosszak a piaci tapasztalataik. Végül az inkriminált passzus kikerült a megállapodásból, de az a cég, amelyik "présben" van, például azért, mert tartoznak neki pár száz millió forinttal, kész bármilyen előnytelen és veszélyes hitelszerződést is aláírni.
Tartás és magatartásA Laki Rt. számol azzal is, hogy számos ellenféllel kell megküzdenie. Az tiszta sor, hogy minden versenyző odaáll a rajthoz, s amelyik a leggyorsabban ér a célba, azé az üzlet. A kérdés az, hogy a pályán hány futópálya van voltaképpen? Mert ha a felét elveszik a feketén foglalkoztató, az adók alól kibúvó, ezért aztán töredékáron is dolgozni tudó cégek, akkor a szabályosan tevékenykedőknek feleannyi piac marad, s ott a legális vállalatok olyan árszintekre kényszerülnek, amilyenen már szinte lehetetlen fenntartani magukat. Illetve bizonyos munkák eleve terítékre sem kerülnek, mert a legálisakat el sem hívják oda, ahol kiosztják a félárú féllegális munkákat.
A VirusBusternek a nemzetközi piacon kell megküzdenie az életben maradásért, de amint az építőipari vállalat, az antivírusok cége is sok esetben az látja, amit nem lát: a hazai munkaerő-piaci viszonyok - szürke- és feketemunka - nagymértékben korlátozzák versenyképességüket. Az informatikai cég nem teheti meg, hogy a legnagyobb megrendelőihez olyan munkatársakat küldjön, akik nincsenek a szakmai csúcson. Ők valóban ott vannak a topon, de ott vannak a kft. bérlistáján is, teljes életnagyságban, tudásukhoz illeszkedő fizetéssel, havi sok tízmilliós közteherrel. A cégnek - vélelmezi Bozsó Julianna - ezáltal még értékesebbnek kellene lennie az állam előtt is, hiszen munkahelyeket tart fenn - sok adóval - polgárai számára.
Abban mégsem biztos az ügyvezető, hogy gondolkodása az államéval valami módon hasonló lenne. Pedig felötlött benne, hogy ha egyszer új kormányzati negyede lesz a fővárosnak nagyon komoly informatikai fejlesztéssel, akkor a magyar kormányzatnak az is fontos lesz, hogy magyar cégektől, hazai kkv-któl vásároljon szívesebben, amennyiben azok termékei kiállják a próbát. Ám az az uniós "magatartásunk", hogy szokásosan nem részesítjük előnyben a honi vállalkozásokat - vagy teremtünk legalább azonos feltételeket -, most is jelen lehet, s most is aggályos, mert megannyi multi a Magyarországon kapott adókedvezményekkel már eleve jobb pozíciókból versenyezhet a belföldi vállalkozások ellenében. Pedig nem csupán a régi uniós államok találják meg a módját a belföldi cégek pozitív diszkriminációjának, hanem az újak is. Ez történik Lengyelországban, ahol az állami pályázatoknál több tucat pluszpontot kapnak a lengyel cégek, az uniós vállalkozások ellenében is.
Az állam - a mindenkori hatalom - tudna másféle kapcsolatban is lenni vállalkozóival. Talán ezért is jut gyakorta eszébe a Laki Rt. tulajdonosának egy gondolat: el kellene ismerni, hogy a tőke is irányíthatja a politikát. A választópolgár, mint magánember, nehezen kerül abba a helyzetbe, hogy meg tudja állapítani, hogy az ő kormánya tényleg jól dolgozik-e. De a kormány sem lesz ezzel másként, hiszen nehezen tudja elhitetni, megértetni Gipsz Jakabbal, hogy minden rendben van. Nem is értik egymás szavát. A két fél között gyakorlatilag mindig kapocs a munkáltató. Aki ül az irodájában, s csak annyit mond a dolgozóinak, hogy ha ezek maradnak, vagy azok jönnek, akkor lehúzhatom a rolót, vagy éppen ellenkezőleg. Ezt aztán érti minden Gipsz Jakab, mert ez az ő állásáról szól, és egy cégvezetőre öt, tíz vagy akár ezer ember hallgat. Ez nem etikátlan kapcsolatot jelentene cég és állam között, hiszen ha a gazdasági környezet jó lenne, akkor a cégvezetőknél jobb, hatékonyabb és őszintébb szószólót találni sem lehetne.