Budaörs polgármestere tavaly az Alkotmánybírósághoz fordult, mert törvénysértőnek érezte, hogy a 2000. évi költségvetési törvény nemcsak a személyi jövedelemadóból számukra visszajutatott részt csökkentette le öt százalékra, hanem az adóbevételeiben éppen csak néhány éve megerősödött várostól a normatívából is "átcsoportosított". A taláros testület azóta sem tűzte napirendjére a kérdést, talán majd egy-két év múlva - amikor valószínűleg megint egészen másként szabályozzák az önkormányzatok pénzügyi lehetőségeit.
Addig is, bármely elemét vizsgáljuk az önkormányzatok gazdálkodásának, kiderül, hogy nem volt alaptalan a polgármesterek félelme tavaly novemberben, az ez évi állami költségvetési elosztó rendszert bírálván. A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) 2000. május-júniusban készített közös felmérése pedig már számszerűsíti is azt, amit eddig csak sejteni lehetett. Nevezetesen: nincs olyan része az önkormányzati rendszernek, amelyik jól járt volna az újraelosztás módosításával - legyen szó városról vagy községről, relatíve nagy adóbevétellel bíró településről vagy csekély saját forrással rendelkezőről, vidékről vagy fővárosról. Ráadásul egy növekvő gazdaságban történik meg az, hogy a szegénységet osztják el újra, lehetetlen helyzetbe hozva azokat, akik már működőképesek lennének, de nem megoldva a problémáit azoknak, akik működésképtelenek.
A kutatók kérdéseire válaszoló ezer település egyértelműen pesszimista. (A kiküldött háromezer kérdőív egyharmada érkezett vissza, s ez már jócskán értékelhető arány.) A bevételek várható növekedési üteme lényegesen elmarad az infláció várható növekedési ütemétől, és bármely településtípust nézzük, a kiadások növekedési üteme meghaladja a bevételekét.
Érdemes talán kiemelni azt, hogy az önkormányzati dolgozók keresete reálértéken számítva csökken (egy növekvő gazdaságban!), s például az egészségügyi alkalmazottaknak a kormány által jövőre beígért keresetnövekedés pénzügyi fedezetét is az önkormányzatoknak kellene kigazdálkodniuk.
A települési önkormányzati várakozások furcsa (vagy éppen hogy nem az?!) ellentmondása, hogy miközben önmaguk és megyéjük helyzetét romlónak érzik, addig az országról alkotott kép összességében optimista.
A kutatás nem tért ki arra, hogy tapasztalhatók-e lényeges gazdálkodási különbségek a kormánypártokhoz, illetve az ellenzéki pártokhoz tartozó vezetésű önkormányzatok között - ezt a szempontot ellentétesnek érezték a kutatóktól elvárható objektivitással -, de a megkérdezett mintában ilyen is, olyan is szerepelt. A különböző pályázatokon elnyert támogatásokat sem osztályozták ebből a szempontból, így a felmérés eredménye sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudja azt a létező nézetet, hogy a kormánypártiak több kompenzációt kapnának.
Lehetne még a kutatás eredményeiből hosszabban idézni, például hogy a helyi adókból a városok az idén több mint tíz százalékkal várnak több bevételt, mint tavaly - merthogy új adónemeket vetettek ki, illetve szűkítették a kedvezmények körét -, a községek csak négy és fél százalékkal, míg a főváros jó egy százalékkal kevesebbet. (Nincs már hova srófolni az adómértékeket?) Vagy hogy a relatíve jó helyzetben lévő városok tőketartaléka még az idén is elsősorban a privatizációs bevételekből adódik, ami véges, jövőre és azt követően már nem lesz. Lehetne elemezgetni az önkormányzatok befektetett pénzállományát is - meglepően magas még a részvények aránya -, vagy azt, hogy létezik-e egyáltalán vagyonkezelő szervezet az adott településen, vagy sem; községekben nem jellemző. Mindezek azonban nem cáfolják, csak árnyalják azt a kiinduló állításunkat: gazdag önkormányzat, szegény település szembeállítása demagóg és hazug. S tegyük hozzá: veszélyes is, mert a lényegről, az önkormányzatiság működőképességéről tereli el a figyelmet.
Eller Erzsébet
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.