Akár cég, akár egyén: tennie kell!

Vajon mennyi időnek kell még eltelnie ahhoz, hogy megértsük: a környezeti problémák, a nem megújuló erőforrások rohamos fogyása, a fajok eltűnése, a globális felmelegedés, a termőtalaj és az ivóvízkészlet elszennyeződése, a keletkező hulladék növekedése és feldolgozatlansága nem varrható kizárólag a multinacionális cégek, a politikusok, de egyes társadalmi csoportok nyakába sem? Ezért együtt felelős az egész emberiség. Igen, az emberiség! Beleértve persze a gazdasági szereplőket és a hatalom birtokosait is, de nem kihagyva belőle saját szűkebb környezetünket és önmagunkat sem.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Kétségtelen, hogy másfajta eszközök állnak a nagyok és a kicsik rendelkezésére. De egy biztos: amíg mindenki evidenciának tartja a környezetvédelmet, de gyakorlatilag nem tesz érte semmit, sőt már az első konkrét döntésnél – legyen szó milliárdos beruházásról vagy egy palack ásványvíz elfogyasztásáról – elfeledkezik róla, addig a pusztulás fenyeget. Addig nem lehet erről a témáról eleget beszélni, addig nem lehet belenyugodni a helyzetbe. Nem lehet cél, hogy egyszerűen csak túlélni akarjuk a katasztrófákat.

A Piac és Profit e száma – nem először és nem utoljára – több cikket is szentel a környezetnek, a környezet védelmének és még inkább a környezettudatosságnak: olvashatnak elemzést a gazdaság és a környezet kapcsolatáról, bemutatunk felelősségteljes vállalatokat, környezettudatosan gondolkodó embereket. Nem rémisztgetünk számokkal, hogy a világban hol és milyen mértékben pusztul és pusztult el az élővilág, mennyien betegedtek meg egy-egy környezeti szennyezés után; pedig rémisztőek ezek az adatok.

Pozitív példákkal szeretnénk hatni, elgondolkodtatva, persze nem illúziókat kergetve, és nem megnyugtatva. Ellenkezőleg: tudjuk, hogy a környezettudatos szemléletmód a világ nagyobb részén és Magyarországon is nagyon lassan terjed. De ha lassan is, tért hódít. S bár nem nagy az az összeg, amit a világban és Magyarországon is a károk megelőzésére és elhárításra fordítanak, de az elmúlt években már gyorsabban nő, mint a gazdaság teljesítménye.

A Nemzeti Környezetvédelmi Program – amelyről a magyar kormány még júniusban döntött – a következő hat év feladatairól szól. A komplex program összköltsége mintegy 4300 milliárd forint, felét a magyar költségvetés, 15 százalékát uniós források, a fennmaradó hányadot pedig a gazdálkodói szféra és egyéni ráfordítások adják. Célja: a természeti értékek megőrzése, a társadalom és a környezet harmóniájának és a környezettudatosságnak az erősítése. Ha csak felületesen szemléljük, ezek csak hangzatos szavak; ha azonban komolyan értelmezzük, és nem rettenünk vissza a szavak súlyától: rendkívül fontosak. Mint ahogyan az az a további cél is, amit a környezetvédelmi miniszter még a nyár elején hangsúlyozott, talán nyomatékosabban is, mint lapunkban a vele készült interjúban: a zöld szempontoknak a gazdasági folyamatokban is érvényesülniük kell.

A programról bővebben az Országgyűlés őszi ülésszaka tárgyal majd, megvalósítása ezt követően, de még az idén elindul. Persze nem a semmiből építkezve. A program első hatéves szakasza – a parlament döntése alapján – már 1997 őszén elindult. Azt a tervet sokan zöld alkotmányként emlegették, ahogy mások ezt a mostani, 160 oldalas tanulmányt is.

Nem érdemes majd hat évet várni arra, hogy az eredményeket értékeljük; ígérete szerint a tárca is évente fog beszámolni róluk. Túlzott elvárások azonban aligha vannak bárkiben is, inkább a szkepticizmus a jellemző. Jó lenne rácáfolni erre!

(eller)

Illusztráció: Nun

Fotó: Fényes G.





Akcióprogramok a programban



A kormány által júniusban elfogadott Nemzeti Környezetvédelmi Program a következő hat év feladatairól szól, és egészen konkrét elvárások is szerepelnek benne. Ilyen többek között az, hogy hat év múlva hat százalékkal csökkenjen Magyarországon az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása, vagy – a vizek védelmét célzó akcióprogram révén – a nitráttal szennyeződött kutak 3,6 százalékos aránya 2 százalékra mérséklődjék. A városi környezetminőség akcióprogram a települések területéhez viszonyított, egy lakosra jutó zöldfelület gyarapítását célozza. A vidéki környezeti minőség akcióprogram lényegében a 2015-ig tartó szennyvíztisztítási fejlesztések időarányos ütemét foglalja magában, a hulladékgazdálkodási akcióprogram pedig a szelektív hulladékgyűjtés teljes lakosságra vetített 3 százalékos arányát tízszerezné meg az elkövetkező hat évben. A környezet-egészségügy és élelmiszer-biztonság akcióprogram a légúti megbetegedések számát csökkentené a jelenlegi szint felére, a környezetbiztonsági akcióprogram pedig a toxikus vízszennyező vegyi anyagok felhasználását mérsékelné. Külön akcióprogram vonatkozik a környezettudatosság fokozására is, ami az oktatáson kívül a környezetbarát minősítési rendszerek megvalósítását tartalmazza.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo