ADÓ: Nem csak adóreform

Az adórendszer elsődleges feladata a költségvetés bevételeinek biztosítása, nem pedig különböző szociálpolitikai funkciók betöltése. Az Adózás és verseny című konferencián több kormány pénzügyminiszterének és adószakértőknek ez volt az egybehangzó véleménye az adókedvezmények kapcsán.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

"Aki adóreformot csinál, az valami mást nem akar csinálni" - így nyitotta meg az 1988-as adóreform alkalmával elmaradt egészségügyi reformra emlékeztetve Lengyel László elnök-vezérigazgató az Adózás és verseny című konferenciát, amit cége, a Pénzügykutató Rt. és az Allianz Hungária Biztosító Rt. rendezett.

Reform-feladathalmaz

A mindenkori kormányzat előtt tornyosuló reform-feladathalmazból azért az adóreform elindítására kerül sor a következő évben, mert az adópolitikai eszközök hatnak legközvetlenebbül a versenyképességre, és ehhez szerezhető meg leginkább a szükséges politikai és társadalmi támogatás - utalt a nyitómondat üzenetére Draskovics Tibor pénzügyminiszter. Az adóreformtól más területeken végrehajtandó reformok megalapozása, illetve kikényszerítése is várható, ami a költségvetés kiadási oldalát illeti. Az iparűzési adó átalakításával az önkormányzati finanszírozási rendszerben indulhat meg a változás - tette hozzá.

Az ellátórendszerek strukturális reformját mindjárt az egészségügynél lehetne kezdeni, ennek is egy - a nyugdíjreform mintájára kialakítandó - hárompilléres változatát lenne célszerű létrehozni - vázolta már több alkalommal is említett elképzelését Bokros Lajos, a Horn-kormány volt pénzügyminisztere. A magánbiztosítók így nagy szerepet játszanának a betegellátás finanszírozásában, a társadalombiztosítási kiadások (a bevételekkel együtt) úgy csökkennének, hogy az egészségügyi erőforrások nem apadnának, csupán kisebb részük folyna át a büdzsén. Bokros szerint ez pozitívan hatna egyrészt az egyéni befizetők járulékai és járadékai között fennálló kapcsolat helyreállására, másrészt a lakossági megtakarítási hajlam növekedésére. Az adóreformot illetően mindebből az következik, hogy annak együtt kell járnia bizonyos humán-infrastrukturális feladatok finanszírozásának a költségvetésből való részleges kivonásával.

Tényleges és nominális adó

Az előadók közül többen kiemelten foglalkoztak az adókedvezmények rendszerével. A volt pénzügyminiszterek és adószakértők azt hangsúlyozták, hogy az adórendszer elsődleges vagy egyetlen feladata a költségvetés bevételeinek biztosítása, nem pedig különböző szociálpolitikai funkciók betöltése. Bokros Lajos szerint, ha sikerült volna kigyomlálni a rendszerből a lakástámogatásokat, akkor a lakossági megtakarítások nagy eséllyel bővültek volna. Mint fogalmazott: nem lehet a magánberuházásokat preferálni a vállalati termelőberuházásokkal szemben a választott exportorientált növekedési pálya mellett.

Surányi György korábbi jegybankelnök úgy véli, hogy adóztatási engedményekkel nem is lehet hatékonyan befolyásolni a szociális területeket, az adórendszernek nem szabad ösztönző szerepet adni, a szociálpolitikát költségvetési transzferekkel érdemes művelni. Kupa Mihály is a kedvezményrendszer felülvizsgálatát javasolta, kiemelve, hogy a könnyítések mintegy kétharmada szociális célzatú, összesen pedig 500 milliárd forintról mond le így a kormány.

Több előadó is rámutatott a nominális és az effektív adókulcsok, vagyis a lehetséges és a részben a kedvezmények révén megvalósuló adóbevételek közti különbségre. Az 5, 15 és 25 százalékos kulcsokkal operáló áfánál 21, az átlagos jövedelem esetében már 38 százalékos kulcsot előíró szja-t tekintve 19,2, a 16 százalékos társasági adónál pedig 9 százalékos az effektív adókulcs. A helyi iparűzési adónál, ahol az adóalap többnyire 2 százalék, 1,3 százalékos kulcs érvényesül - derült ki Kupa Mihály előadásából. A volt miniszter értékelése szerint, míg a GDP 39 százalékának megfelelő jövedelemelvonás átlagosnak minősül, és a nominális kulcsok túl magasak, addig a megvalósuló kulcsok alapján versenyképesnek lehetne nevezni a magyar adórendszert.

Az adórendszer rákfenéje

Surányi György konkrét javaslatot vázolt: a személyi és vállalkozói jövedelmek terén egyaránt 50 százalék alatt kellene tartani a nominális elvonás mértékét. Az adórendszer egyszerűsítése kapcsán összevonná a munkaadók és munkavállalók által fizetendő járulékokat, és a bérek felbruttósításával az összes járulékfizetési kötelezettség - ami jellemzően a béralap 25 százalékát tenné ki - a munkavállalót terhelné. Egy ilyen rendszerben a mainál jóval világosabban látnák a magánszemélyek a költség-haszon arányokat az ellátórendszerben - indokolta javaslatát.

A magyar adórendszer rákfenéjeként emlegetett ipaűzési adó megszüntetésének szükségességéről jobbára egyeznek a vélemények. A helyi adót kiváltó bevételi forrásként többen is említették az értékalapú ingatlanadó bevezetésének lehetőségét, de Békesi László egykori pénzügyminiszter felvetette a helyi nyereség- vagy területalapú adó ötletét is. Békesi ugyanakkor az eva hatályának tervezett kiterjesztése kapcsán megjegyezte, hogy a költségvetési bevételek szempontjából tévedés lenne elmenni az átalányosítás irányába, mivel - mint fogalmazott - az átalányadóztatás voltaképpen "szervezett adóelkerülés".

P. B.

"Aki adóreformot csinál, az valami mást nem akar csinálni" - így nyitotta meg az 1988-as adóreform alkalmával elmaradt egészségügyi reformra emlékeztetve Lengyel László az Adózás és verseny című konferenciát (a képen balról jobbra: Surányi György, Lengyel László, Hetényi István, Bokros Lajos, Draskovics Tibor)

Békesi László az eva kiterjesztése kapcsán megjegyezte: a költségvetési bevételek szempontjából tévedés lenne elmenni az átalányosítás irányába, mivel szerinte az átalányadóztatás "szervezett adóelkerülés".

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo