A papírhegyen túl

E-vámfizetés ugyan még nincs, de a vámhatóság mind a kivitel, mind a behozatal esetében on-line szolgáltatásokat indít 2007-ben, és a vámeljárás egyre több része kerül át elektronizált formába. Az infrastruktúra és a vállalkozói környezet fejlesztése mellett a vámigazgatás lehet az a tényező, amely javítja Magyarország pozícióját a térségi versenyben, hiszen a közép-európai logisztikai vagy termelői helyszínt kereső külföldi vállalatok számára a korszerű vámeljárás is komoly érv lehet amellett, hogy itt alakítsák ki regionális központjukat.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Magyarországnak földrajzi elhelyezkedése miatt is minden esélye megvan arra, hogy Közép-Európa egyik meghatározó logisztikai központjává váljék, hangzott már el sokszor és sok fórumon, az Új Magyarország fejlesztési terv viszont már prioritásként kezeli, hogy az uniós támogatások segítségével ez a cél megvalósuljon. A közelmúlt infrastrukturális fejlesztései - autópályák, a Budapestet elkerülő, bár lassan épülő körgyűrű - és az elmúlt másfél évtized alatt betelepülő működő tőke is ebbe az irányba mutat.

A távlati cél elérése azt is eredményezné, hogy ma a magyar GDP 6 százalékát adó logisztikai és szállítási szektor közel a duplájára, 10-11 százalékra nőjön; ez mai árakon nagyjából 9 milliárd eurót, azaz 2300 milliárd forintot jelentene. Chikán Attila, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnöke, az előbbi becslést közlő szervezet elnöke két évvel ezelőtt tett nyilatkozata szerint azonban a logisztikai központ cím elérésének még más feltétele is van: versenyelőny megszerzése a vám területén (is). Chikán akkor azt vetette fel, hogy a kelet-nyugati kereskedelem szempontjából fontos csomópont, Záhony alaposan le van maradva a forgalom szempontjából a szomszédos Szlovákia átkelőhelyéhez képest, és ennek az alacsonyabb szlovák áfakulcs és a vámszolgáltatás hatékonysága az oka.

Szlovák-magyar versengés

Engedélyezett gazdálkodók
A 2006 decemberében hatályba lépett uniós vámjogszabályi változások legfontosabb célja a közösség biztonságának garantálása. Ennek keretében 2008-ban teljesen új státust vezetnek be, az engedélyezett gazdálkodót (AEO). Engedélyezett gazdálkodó, néhány kivételtől eltekintve, csak a közösség vámterületén letelepedett személy lehet. A státus megadásának feltételei: megfelelő előélet, igazolt fizetőképesség, a nyilvántartások kielégítő színvonalú rendszere, biztonsági standardok megléte. A VPOP a feltételek vizsgálata során figyelembe fogja venni a gazdasági szereplők sajátos jellemzőit, különösen kkv-k esetében, hogy ne csak a nagyok élvezhessék a státushoz kapcsolódó előnyöket.
Mára a helyzet gyökeresen megváltozott, állítja Szabó Zsolt alezredes, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) vámigazgatója. Az áfa 20 százalékra csökkent, emellett a vámeljárás is komoly fejlődésen ment át.

- A 2004-es uniós csatlakozás előtt és közvetlenül utána egy viszonylag bürokratikus szabályozás miatt az uniós előírások százszázalékos betartása volt az elsődleges szempont. Azóta a gazdasági kormányzat felismerte, hogy az uniós szabályok keretrendszert alkotnak, ám ezen belül a tagországok versenyeznek egymással, az unióban ugyanis bárhol lehet vámkezeltetni a harmadik országból behozott árut - magyarázza a vámigazgató.

2004-ben sok cég inkább Szlovákiában vámkezeltetett, akkoriban ott hatékonyabbak voltak a vámszervek a vámigazgató szerint is, aki azonban úgy véli, nem egyedül a gyorsaság számít a vámkezelés helyszínének kiválasztásánál. Fontos tényező a vámkezelés költsége vagy a helyi iroda felkészültsége is.

- Magyarország, vállalva a versenyt, arra készül, hogy minél több cég vámkezelését csábítsa az országba, főleg a magyarországi disztribúciós központtal vagy termelőegységgel rendelkezőkét - emeli ki Szabó Zsolt, aki szerint már arra is van példa, hogy nagy nemzetközi cégek a vámeljárás hatékonysága miatt is Magyarországra települnek, mint az elektronikai eszközöket gyártó National Instruments, amely teljes európai disztribúciós központját Hollandiából Debrecenbe költöztette.

- Ebben nagy potenciált látok, bár annak a valószínűsége, hogy teljes gyártást csak a vámeljárás miatt Magyarországra költöztetnek, kicsi. Annál nagyobb viszont annak, hogy egy létező telephely nagy központtá bővítése megtörténjék. A cél elérése - tekintve az ország földrajzi helyzetét, az egyre-másra betelepülő nagy európai logisztikai szolgáltatókat, az épülő autópályákat, kiegészülve egy jó vámszolgáltatással - már nem vágyálom - néz optimistán a jövőbe a vámigazgató.

#page#

Vámudvarok és e-vám

A magyarországi működő tőke jelentős része az autópályák körüli 30 kilométeres körzetben hozta létre termelőegységeit és logisztikai központjait, így a vámeljárások lebonyolítására hivatott vámudvarok is ide települtek. Azoknak a cégeknek, amelyek a logisztikai központokon kívül működnek, a vámügyeik elintézésére valamelyik vámudvarba kell elmenniük kamionjaikkal. Az "e-vámnál" mindez feleslegessé válik, a cégek az irodából intézkedhetnek, és csak azokat az árukat kell bevinniük a vámudvarba (vagy kihívniuk a vámosokat), amelyeket a VPOP kockázatelemző rendszere rizikósnak vélt. Az új uniós kategória, az úgynevezett engedélyezett gazdálkodó is csökkenti a vámudvarok forgalmát, az ilyen cég rendszerét a VPOP auditálja. Esetükben az ellenőrzés nagymértékben nélkülözhető, az ügyfélkockázat minimálisra csökken.

A vámeljárás elektronizálása nem hoz egyből könnyebbséget, ám ha a rendszert mindenki használja, a hivatali ügyintézés a mainak a töredékére esik vissza. A papírmunka és a hibák lehetősége is csökkenhet: eddig sok esetben a kiléptető vámhivatal által lepecsételt egységes vámokmány harmadik példánya - a sárga dokumentum, amely a folyamat végén végül a cég könyvelésébe kerül, és amelyet az APEH szigorúan ellenőriz az áfacsalások miatt is - "elkallódott", holott ez az irat bizonyítja, hogy az áru exportálása megtörtént.

Elektronikus kiviteli és behozatali vámeljárás
Az elektronikus közösségi árutovábbítási eljárások bevezetése megteremtette az elektronikus vámszolgáltatás létrehozásának következő lépcsőfokát. A kiviteli vámeljárásokkal kapcsolatos tevékenységek részleges számítógépesítése megkezdődik az úgynevezett ECS/AES (Kiviteli Ellenőrző Rendszer/Automatizált Kiviteli Rendszer) keretében. A rendszer feladata az eljárásokban érintett szereplők - gazdálkodók, vámhatóság, egyéb kormányzati szervek - közötti on-line kommunikáció megteremtése. Magyarországon az elektronikus kiviteli vámeljárás első fázisát 2007. március 1-jén vezetik be, először tesztelés alatt a kijelölt négy fővámhivatalban. Ezt követően valamennyi vámhivatal legkésőbb június 30-áig elektronikus kiviteli vámhivatallá alakul.
A VPOP 2007 nyarán bevezeti az elektronikus árunyilatkozat lehetőségét az importvámeljárásoknál, ezzel megelőzzük az uniós elvárásokat, mivel a nyilatkozatok tagállamok közötti on-line adatforgalma csak 2009-től indul. Az első szakaszban az új eljárás csak a normál eljárásban benyújtott, szabad forgalomba bocsátás vámeljárásokhoz kapcsolódó vámkezelésekre fog vonatkozni.
Záhonyi tervek

A Dunaferr ma a nagy kelet-nyugati átrakodóközpont, Záhony fő kihasználója. A cég logisztikájában nagy áttörést hozott, hogy egy új megállapodás szerint már az átrakodás előtt megtörténik a vámeljárás.

Záhony - mint az ukrán-orosz széles nyomtávú vasúti pálya és a "normál" európai pálya közötti átrakodóállomás - az EU "szárazföldi kikötője", hiszen itt a tengeri hajózáshoz hasonlóan folyik az átrakodás. Szlovákiai megfelelőjében - az ukrán Csap szlovák oldalán - azonban jelentősebb a forgalom, a VPOP változtatni szeretne ezen. A Dunaferrel kötött megállapodáshoz hasonló szerződések létrehozása ugyan a megszokás miatt nem könnyű, de a vasútnak is érdeke a folyamat gyorsítása, így lassan, de biztosan változni fog a helyzet. Az e-vám pedig gyökeres változást hoz a rendszerben, hiszen mire megérkezik az áru a határra, addig a vámhivatal már mindent el tud intézni, így a vámolás ideje jelentősen lerövidül.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo