A papírhegyen túl

E-vámfizetés ugyan még nincs, de a vámhatóság mind a kivitel, mind a behozatal esetében on-line szolgáltatásokat indít 2007-ben, és a vámeljárás egyre több része kerül át elektronizált formába. Az infrastruktúra és a vállalkozói környezet fejlesztése mellett a vámigazgatás lehet az a tényező, amely javítja Magyarország pozícióját a térségi versenyben, hiszen a közép-európai logisztikai vagy termelői helyszínt kereső külföldi vállalatok számára a korszerű vámeljárás is komoly érv lehet amellett, hogy itt alakítsák ki regionális központjukat.

Magyarországnak földrajzi elhelyezkedése miatt is minden esélye megvan arra, hogy Közép-Európa egyik meghatározó logisztikai központjává váljék, hangzott már el sokszor és sok fórumon, az Új Magyarország fejlesztési terv viszont már prioritásként kezeli, hogy az uniós támogatások segítségével ez a cél megvalósuljon. A közelmúlt infrastrukturális fejlesztései - autópályák, a Budapestet elkerülő, bár lassan épülő körgyűrű - és az elmúlt másfél évtized alatt betelepülő működő tőke is ebbe az irányba mutat.

A távlati cél elérése azt is eredményezné, hogy ma a magyar GDP 6 százalékát adó logisztikai és szállítási szektor közel a duplájára, 10-11 százalékra nőjön; ez mai árakon nagyjából 9 milliárd eurót, azaz 2300 milliárd forintot jelentene. Chikán Attila, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnöke, az előbbi becslést közlő szervezet elnöke két évvel ezelőtt tett nyilatkozata szerint azonban a logisztikai központ cím elérésének még más feltétele is van: versenyelőny megszerzése a vám területén (is). Chikán akkor azt vetette fel, hogy a kelet-nyugati kereskedelem szempontjából fontos csomópont, Záhony alaposan le van maradva a forgalom szempontjából a szomszédos Szlovákia átkelőhelyéhez képest, és ennek az alacsonyabb szlovák áfakulcs és a vámszolgáltatás hatékonysága az oka.

Szlovák-magyar versengés

Engedélyezett gazdálkodók
A 2006 decemberében hatályba lépett uniós vámjogszabályi változások legfontosabb célja a közösség biztonságának garantálása. Ennek keretében 2008-ban teljesen új státust vezetnek be, az engedélyezett gazdálkodót (AEO). Engedélyezett gazdálkodó, néhány kivételtől eltekintve, csak a közösség vámterületén letelepedett személy lehet. A státus megadásának feltételei: megfelelő előélet, igazolt fizetőképesség, a nyilvántartások kielégítő színvonalú rendszere, biztonsági standardok megléte. A VPOP a feltételek vizsgálata során figyelembe fogja venni a gazdasági szereplők sajátos jellemzőit, különösen kkv-k esetében, hogy ne csak a nagyok élvezhessék a státushoz kapcsolódó előnyöket.
Mára a helyzet gyökeresen megváltozott, állítja Szabó Zsolt alezredes, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) vámigazgatója. Az áfa 20 százalékra csökkent, emellett a vámeljárás is komoly fejlődésen ment át.

- A 2004-es uniós csatlakozás előtt és közvetlenül utána egy viszonylag bürokratikus szabályozás miatt az uniós előírások százszázalékos betartása volt az elsődleges szempont. Azóta a gazdasági kormányzat felismerte, hogy az uniós szabályok keretrendszert alkotnak, ám ezen belül a tagországok versenyeznek egymással, az unióban ugyanis bárhol lehet vámkezeltetni a harmadik országból behozott árut - magyarázza a vámigazgató.

2004-ben sok cég inkább Szlovákiában vámkezeltetett, akkoriban ott hatékonyabbak voltak a vámszervek a vámigazgató szerint is, aki azonban úgy véli, nem egyedül a gyorsaság számít a vámkezelés helyszínének kiválasztásánál. Fontos tényező a vámkezelés költsége vagy a helyi iroda felkészültsége is.

- Magyarország, vállalva a versenyt, arra készül, hogy minél több cég vámkezelését csábítsa az országba, főleg a magyarországi disztribúciós központtal vagy termelőegységgel rendelkezőkét - emeli ki Szabó Zsolt, aki szerint már arra is van példa, hogy nagy nemzetközi cégek a vámeljárás hatékonysága miatt is Magyarországra települnek, mint az elektronikai eszközöket gyártó National Instruments, amely teljes európai disztribúciós központját Hollandiából Debrecenbe költöztette.

- Ebben nagy potenciált látok, bár annak a valószínűsége, hogy teljes gyártást csak a vámeljárás miatt Magyarországra költöztetnek, kicsi. Annál nagyobb viszont annak, hogy egy létező telephely nagy központtá bővítése megtörténjék. A cél elérése - tekintve az ország földrajzi helyzetét, az egyre-másra betelepülő nagy európai logisztikai szolgáltatókat, az épülő autópályákat, kiegészülve egy jó vámszolgáltatással - már nem vágyálom - néz optimistán a jövőbe a vámigazgató.

#page#

Vámudvarok és e-vám

A magyarországi működő tőke jelentős része az autópályák körüli 30 kilométeres körzetben hozta létre termelőegységeit és logisztikai központjait, így a vámeljárások lebonyolítására hivatott vámudvarok is ide települtek. Azoknak a cégeknek, amelyek a logisztikai központokon kívül működnek, a vámügyeik elintézésére valamelyik vámudvarba kell elmenniük kamionjaikkal. Az "e-vámnál" mindez feleslegessé válik, a cégek az irodából intézkedhetnek, és csak azokat az árukat kell bevinniük a vámudvarba (vagy kihívniuk a vámosokat), amelyeket a VPOP kockázatelemző rendszere rizikósnak vélt. Az új uniós kategória, az úgynevezett engedélyezett gazdálkodó is csökkenti a vámudvarok forgalmát, az ilyen cég rendszerét a VPOP auditálja. Esetükben az ellenőrzés nagymértékben nélkülözhető, az ügyfélkockázat minimálisra csökken.

A vámeljárás elektronizálása nem hoz egyből könnyebbséget, ám ha a rendszert mindenki használja, a hivatali ügyintézés a mainak a töredékére esik vissza. A papírmunka és a hibák lehetősége is csökkenhet: eddig sok esetben a kiléptető vámhivatal által lepecsételt egységes vámokmány harmadik példánya - a sárga dokumentum, amely a folyamat végén végül a cég könyvelésébe kerül, és amelyet az APEH szigorúan ellenőriz az áfacsalások miatt is - "elkallódott", holott ez az irat bizonyítja, hogy az áru exportálása megtörtént.

Elektronikus kiviteli és behozatali vámeljárás
Az elektronikus közösségi árutovábbítási eljárások bevezetése megteremtette az elektronikus vámszolgáltatás létrehozásának következő lépcsőfokát. A kiviteli vámeljárásokkal kapcsolatos tevékenységek részleges számítógépesítése megkezdődik az úgynevezett ECS/AES (Kiviteli Ellenőrző Rendszer/Automatizált Kiviteli Rendszer) keretében. A rendszer feladata az eljárásokban érintett szereplők - gazdálkodók, vámhatóság, egyéb kormányzati szervek - közötti on-line kommunikáció megteremtése. Magyarországon az elektronikus kiviteli vámeljárás első fázisát 2007. március 1-jén vezetik be, először tesztelés alatt a kijelölt négy fővámhivatalban. Ezt követően valamennyi vámhivatal legkésőbb június 30-áig elektronikus kiviteli vámhivatallá alakul.
A VPOP 2007 nyarán bevezeti az elektronikus árunyilatkozat lehetőségét az importvámeljárásoknál, ezzel megelőzzük az uniós elvárásokat, mivel a nyilatkozatok tagállamok közötti on-line adatforgalma csak 2009-től indul. Az első szakaszban az új eljárás csak a normál eljárásban benyújtott, szabad forgalomba bocsátás vámeljárásokhoz kapcsolódó vámkezelésekre fog vonatkozni.
Záhonyi tervek

A Dunaferr ma a nagy kelet-nyugati átrakodóközpont, Záhony fő kihasználója. A cég logisztikájában nagy áttörést hozott, hogy egy új megállapodás szerint már az átrakodás előtt megtörténik a vámeljárás.

Záhony - mint az ukrán-orosz széles nyomtávú vasúti pálya és a "normál" európai pálya közötti átrakodóállomás - az EU "szárazföldi kikötője", hiszen itt a tengeri hajózáshoz hasonlóan folyik az átrakodás. Szlovákiai megfelelőjében - az ukrán Csap szlovák oldalán - azonban jelentősebb a forgalom, a VPOP változtatni szeretne ezen. A Dunaferrel kötött megállapodáshoz hasonló szerződések létrehozása ugyan a megszokás miatt nem könnyű, de a vasútnak is érdeke a folyamat gyorsítása, így lassan, de biztosan változni fog a helyzet. Az e-vám pedig gyökeres változást hoz a rendszerben, hiszen mire megérkezik az áru a határra, addig a vámhivatal már mindent el tud intézni, így a vámolás ideje jelentősen lerövidül.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo