A közigazgatási reform hangsúlyos eleme, hogy új szakmai vágányra terelje az önkormányzatokat, új struktúrát alakítson ki – fogalmazott az első vitafórumot megnyitva dr. Tóth Zoltán, a BM közigazgatási államtitkára, aki három fő célt jelölt meg ezen a területen.
Önkormányzatok hálózatban
– Az új struktúra célja a lakosság magasabb színvonalú kiszolgálása és a nagyobb hatékonyság révén a költségvetési kiadások csökkentése. Ehhez eszköz az elektronikus önkormányzatok megteremtése – hangsúlyozta az államtitkár.
Fontos cél az is, hogy meg tudjunk felelni az európai uniós csatlakozással jelentkező kihívásoknak, képesek legyünk igazodni az EU-hierarchiához, hiszen a jövőben másik bürokráciába kell betagozódnunk. A szuverenitás egy részét át kell adnunk Brüsszelnek – szögezte le Tóth Zoltán –, és erre még nem vagyunk felkészülve. A közigazgatási reform harmadik feladata az, hogy orvosolja az összes rendszerváltás utáni közigazgatási hibát.
A vita ezt követően elsősorban az e-ökormányzatot járta körül. A 3200 magyar önkormányzatból 920 rendelkezik valamilyen internetes portállal, de a többinek is szükségük lenne rá, hogy bekapcsolódjanak a portálrendszerbe, amely kitűnő kommunikációs csatorna a kistérségek között.
Kistérségi alapon kell gondolkodni – hangsúlyozta Laki Csaba, a Municipium Alapítvány ügyvezetője, Görög András, Budapest XI. kerületének alpolgármestere pedig példaként elmondta, hogy kerülete már tavaly megkezdte az e-önkormányzati rendszer bevezetését, ám az még több elemében párhuzamos, illetve elszigetelt alkalmazásokból áll, ezért rendszerként még ma sem működik.
Tankó Zoltán, aMatáv Rt. vezérigazgató-helyettese az üzleti szektor képviselőjeként rámutatott, hogy az e-önkormányzati rendszer nem technikai kérdés, hanem sokkal inkább a szolgáltatásról szól, és nagyon fontos, hogy a technológiákban rejlő lehetőségekkel megismertessük az embereket.
Arra a záró kérdésre, hogy ki mit vár saját területén az e-önkormányzati rendszer megvalósításától, állampolgárként többen a kényelmes ügyintézést emelték ki, vállalati résztvevőként a jó kapcsolatrendszert, az önkormányzatok oldaláról nézve pedig a belső hatékonyság növekedését, a közösségi és felügyeleti jellegű munka felgyorsulását.
Az államtitkár beszélgetőpartnerei voltak még: Fehér Péter, a Települési Önkormányzatok Szövetségének informatikai vezetője, Filep Miklós, a Veszprém Megyei Területfejlesztési Tanács alelnöke, Hoffmanné dr. Németh Ildikó, a Somogy Megyei Közigazgatási Hivatal hivatalvezetője, valamint Piroth István, az IHM e-kormányzat főosztályvezetője.
Van-e, lesz-e információs társadalmunk?
Az információs társadalom kiépítéséről ütköztették elképzeléseiket a köz- és a magánszféra jeles képviselői a konferencia első napjának délutáni fórumán.
– Van, és lesz is információs társadalom Magyarországon – szögezte le már a fórum elején dr. Bakonyi Péter, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) helyettes államtitkára az első nap második fórumának vezető előadójaként–, mert a kialakulása spontán folyamat, ám felgyorsításához már központi stratégiára van szükség.
Erre a célra készült tizenkilenc alágazat bevonásával a Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS), amely – az elmúlt évek kudarcba fulladt elképzeléseivel ellentétben – nagyon széles támogatást élvez. Az EU 2010-re a világ vezető tudásalapú társadalmává szeretne válni, ami Magyarországot e téren (is) óriási kihívás elé állítja: meg kell haladnia az unió átlagos fejlődési ütemét. Ami nem irreális, hiszen például Észtországnak vagy Szlovéniának ez rendkívül gyorsan sikerült.
– Egy évvel ezelőtt, amikor ugyanezen a konferencián, néhány méterrel arrébb az agrárinformatikáról beszéltem – vette át a szót dr. Szanyi Tibor, a Földművelésügyi és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára –, többen is a nagy, közös rendszert működtető szoftverre kiírt pályázatról kérdeztek, és azt mondtam, hogy jó lenne, ha a szakma nem a lobbizással lenne elfoglalva, mert az vakvágányra vezet. Nos, így is lett, mert az akkori tender eredménytelenül zárult, és nagyon nehéz „a megakadt szekeret kirángatni a kátyúból.” Úgy tűnik, napokon belül mégiscsak sikerül, de ezzel persze csak a szoftver problémája oldódik meg. Sokkal fontosabb azonban az a tartalom, ami mögötte van. Tehát: az agrárinformatikai rendszer három nagy alrendszerre épül. Az első a mezőgazdasági parcellaazonosító rendszer, ami digitális fényképezéssel már elkészült, a használatát azonban nehezíti, hogy a gazdák be tudják-e azonosítani a saját földjüket rajta. A második a gazdaregisztráció, amit eredetileg is az év végéig szerettünk volna befejezni, és addigra meg is lesz. S az egységes állatnyilvántartás, 98 százalékban ez is kész. Másfél éves kormányzati munka birtokában ki merem jelenti – jegyezte meg végül az államtitkár –, hogy az agrárinformatikában, sőt általában az e-társadalom létrehozásában ki-ki a saját területén nagyon sok mindent megvalósított már. A legnagyobb hiány: a szervező erő, amelynek azonban a kormányzat csak az egyik eleme.
– A MITS-ben foglaltak megvalósításához rövid távú, gyors sikerekre van szükség – vélekedett Fürjes Balázs, az Invitel Rt. stratégiai és szabályozási igazgatója, aki az úgynevezett „kritikus tömeg”-re való koncentrálást hiányolja a stratégiából.
– Információs társadalomról hitelt érdemlően tizenöt év múlva lesz mit beszélni – pontosított Fodor István, az Ericsson Magyarország Kft. elnöke. – S figyelembe kell venni azt is, hogy ez globális, de nem gazdasági folyamat – tette hozzá.
Sem az információs társadalom, sem a fenntartható fejlődés fogalmát nem lehet konkrétan meghatározni, mondta dr. Kóka János, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) elnöke, aki használatukat inkább a valódi, mérhető kritériumok számonkéréséről való figyelemelterelés kiváló eszközének látja.
– Nem merem azt állítani, hogy információs társadalom van egy olyan országban, ahol a lakosság nyolcvan százalékának mindössze a mobiltelefon és a tévé távirányítója jelenti az informatikai eszközt – szögezte le.
Engedékenyebben fogalmazott Maradi István, a Westel Mobil Távközlési Rt. vezérigazgató-helyettese, mondván: ma lényegében mobilinformációs társadalom van Magyarországon.
– Nincs szükség információs társadalomra – lepte meg a hallgatóságot a vitába bekapcsolódva Legeza Péter, a Giro Elszámolási Rt. elnök-vezérigazgatója. – Helyette a társadalom céljainak megvalósításához kell az információs eszköztár és a számítástechnikai tudás, tehát az információs technológiát nem célnak, hanem eszköznek kellene tekinteni.
E-kormányzattal az EU-ban
Az e-kormányzat a szolgáltató állam infrastruktúrája. A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) e-kormányzati központjának látómezejében az állampolgár áll, így a központ célja a közvetlenebb állampolgári kapcsolatok, a gyorsabb, könnyebb közigazgatás kialakítása – fogalmazott dr. Baja Ferenc, a MEH politikai államtitkára a konferencia második napjának első vitafórumán.
Az e-Kormányzati Központ összehangoltan dolgozik az informatikai tárcával, amelynek feladata az eszközök oldaláról, a Miniszterelnöki Hivatalnak pedig a stratégia oldaláról érhető tetten – öntött tiszta vizet a pohárba a kormányzati kompetenciákat firtató kérdések kapcsán az államtitkár. A központ készítette el – a MITS részeként – az e-Kormányzat 2005 stratégiát és programtervet. A hat átfogó programot – alapinfrastruktúra kiépítése, az e-szabályozás bővítése, e-hatékonyság, e-szolgáltatások, e-kultúra fejlesztése, valamint EU-integráció – tartalmazó anyagban meghatározták a magyar kormány e-kormányzással kapcsolatos szemléletét és alapelveit. A feladatokat 2006-ig ütemezik.
A kormányzat szándékai már világosak, de még célzottabb programra lenne szükség Baján Péter, a Synergon Informatikai Rt. kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese szerint. Vityi Péter, a Microsoft Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy ha a vállalt feladatok 75 százaléka megvalósul a kormányzati ciklus végére, akkor az informatikai szállítók is rengeteg értékes lehetőséghez jutnak. Szathmári Géza, a GTS-Datanet Távközlési Kft. vezérigazgatója úgy vélekedett, ha működni fog az egyablakos rendszer, akkor a kis- és középvállalati szektor is sokkal gyorsabban veszi fel a ritmust az informatikai fejlődéssel; hozzátette: örvendetes, hogy a következő időszakban az összes magyar önkormányzatnál megjelenik majd a szélessávú internetelérés, ami alkalmas lesz arra is, hogy adatbázisokat szolgáltassunk bárhonnan az országból. Új léptékű internetpenetráció lesz az országban és a közszférában is.
S hogy mi maradt ki az e-kormányzat 2005 stratégiai és programtervből? György László, az IBM Magyarország Kft. kormányzati ágazati igazgatója az interaktivitást erősítené. De szerinte nagy különbségek nem alakulhatnak ki a racionálisan megfogalmazott EU-célok és a magyar információs társadalom és e-kormányzat kiépítésére vonatkozó célok között. Baján Péter a közgondolkodás megváltozásának a szükségességét emelte ki, Szolnoki Zsolt, a BM Informatikai Hivatalának hivatalvezetője a projektfinanszírozás kérdésére hívta fel a figyelmet, dr. Felkai László, a Fővárosi Közigazgatási Hivatal hivatalvezetője pedig a rendészetet és a civil igazságszolgáltatást – mint részterületet – tenné hangsúlyosabbá. Bódi Antal, a Kopint-Datorg Rt. Kormányzati Portál Divíziójának stratégiai igazgatója a fogyasztói bizalmat és a tudást említette mint kritikus tényezőket. Vityi Péter a technológiákban rejlő lehetőségek kiaknázásának fontosságát, Szathmári Géza pedig az adatbázisok tetszőleges helyről való elérését emelte ki. Baja Ferenc mindezek után megígérte, hogy az elhangzottakat beépítik a programtervbe.
Infokultúra Magyarországon
– A jelenlegi fejlesztési elképzelések eredményeként 2006-ra a magyar oktatás felzárkózhat a fejlett társadalmak pedagógiai modelljéhez – mondta a konferencia záró vitafórumán dr. Magyar Bálint oktatási miniszter. – A kormányváltás után indított Sulinet Expressz program az elődjének bővített változata, és azon a filozófián nyugszik, hogy az iskolában nem informatikát, hanem digitális írásbeliséget, digitális kultúrát kell oktatni – hangsúlyozta.
A kormányzat elképzelései szerint 2005-re az ország minden iskolája rendelkezik majd szélessávú internetkapcsolattal, ezzel párhuzamosan a digitális tartalmak, tananyagok fejlesztésére és az iskolai hálózatok kiépítésére is sor kerül. A digitális tartalmakra kitérve Magyar Bálint arra hívta fel a figyelmet, hogy a szerzői jogok miatt újabb „berlini falak” emelkednek, amelyek lényegesen lassítják az információáramlást, az esélyegyenlőséget. Ezért akciót indítottak arra, hogy a központi forrásokból létrejövő tartalmak EU-szerte elérhetők legyenek.
A tartalmak fejlesztését és minél szélesebb körű elérhetőségüket dr. Beck György, a Hewlett-Packard Magyarország Rt. vezérigazgatója szintén fontosnak tartja, s emellett arra is figyelmeztetett még, hogy a kormányzat IT-politika kedvezményezettein túlmenően a kimaradó generációkat sem szabad elhanyagolni.
Aggodalmát fejezte ki Lőrincze Péter, a VOSZ EU-munkabizottságának elnöke azzal kapcsolatban, hogy a mostani adókedvezményes rendszert 2005–2006-ra egy új „egyszázalékos”, úgynevezett informatikai adó válthatja fel. A másik félelme, hogy a politikai ciklusok és a kapcsolódó érdekeltségi körök ronthatják a fejlődés folytonosságát.
Az előző napi, délutáni fórumhoz is kapcsolódóan Alföldi István, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság ügyvezető igazgatója megjegyezte: az ismereti szintnek túl kell mutatnia a mobiltelefon használatán. A mobilinfrastruktúra fejlettsége azért előrehaladott ma Magyarországon, mert a vezetékes telefont helyettesítő mobiltelefonra mind az igény, mind az ismeret megvolt, ám az internethasználat terén ez nem így van. A gondolatmenetet folytatva Poros Gábor, a Fujitsu Siemens Computers Kft. ügyvezető igazgatója közelmúltbeli felmérésekre hivatkozva aggasztónak vélte, hogy a lakosság egy jelentős rétegét egyszerűen nem érdekli az internet.
– Csak olyan társadalomban van lehetőség információs innovációkra, ahol az alaptudás már megvan – jelentette ki.
– A gazdasági szférába belépő pályakezdők alapvetően tévhitben vannak, nehezen lehet őket alkalmazni, mert a mai oktatási rendszer nem hangsúlyozza az együttműködés gondolatát – mutatott rá a mai oktatási rendszer egyik hiányosságára Kürti Sándor, a Kürt Rt. elnöke. Ezt a gondolatot erősítette Bozsó Julianna, a VírusBuster Kft. ügyvezető igazgatója is, aki szerint nagyon fontos lenne a diákok számára, hogy már az iskolapadban rendelkezzenek gyakorlati információs tapasztalatokkal.
Ezt a pénzügyi szektor is támogatni kívánja: dr. Tamás Gábor, a HVB Bank Rt. ügyvezető igazgatója reális lehetőségnek látja, hogy a digitális kulturáltság terjesztésének finanszírozási oldalán a bankok is megjelenhessenek. Konkrétan az informatikai oktatás támogatását firtató kérdésre elmondta: egy fejlett banknál az alkalmazottak mintegy tíz százaléka foglalkozik számítástechnikával, és az ő, illetve általában a munkatársaik informatikai képzésére a bankok természetesen máris nagy gondot fordítanak.
– Mi azt a gondolatot szorgalmazzuk, hogy átgondolt, hathatós állami támogatás kell a tudásgazdaságnak – szögezte le Szekfű Balázs, az IVSZ igazgatója, aki szerint az oktatás informatizálása veszélyeket is tartogat, mert elvezethet egy olyan szintre, hogy a hagyományos, a szakma által továbbra is a leghatékonyabbnak tartott oktatási forma, a személyes jelenlét csak valamely kiemelt helyzetű kör számára lesz elérhető.
(n. t.–d. g.)
A kormány és az üzleti szektor párbeszéde a jövőért
A tavalyi E-Magyarország, e-kormányzat konferencián kormánytisztviselők, az informatika élenjáró cégeinek irányítói, valamint kis- és középvállalkozók, érdek-képviseleti vezetők, szakmai szövetségeket képviselők, önkormányzatok, közintézmények tisztségviselői, államigazgatásban dolgozók, a fejlett információs társadalom építésében érdekeltek fogalmaztak meg ajánlásokat a kormány számára arról, hogy miként juthatunk közelebb az információs társadalom megvalósulásához. Az idén négy vitafórumon, négy nagy területet kiemelve mindezek ismét együtt keresték a választ arra, hogy egy év alatt jutottunk-e előrébb az Európai Uniónak, s ami még ennél is nagyobb feladat: az eEurope-nak való megfelelésben.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.