Október 5-én az utolsó pillanatban létrejött a megegyezés az Országos Munkaügyi Tanács résztvevői között. A munkáltatóknak jövőre a kormány javaslata szerinti ötvenezer forintos minimálbért kell fizetniük alkalmazottaiknak. Az alku mérlegének másik serpenyőjében a – korábban hajthatatlannak mutatkozó – kormány által felajánlott 15 milliárd forintos kompenzáció volt, feltételhez kötötten: megegyezésnek kell születnie ahhoz, hogy igénybe vehető legyen. A munkavállalói oldal feltétele pedig az volt, hogy a kompenzációból az egyéni vállalkozók is részesülhessenek.
Beszédes számok
Ki járt jól? A tízezer forintos minimálbér-emelés közterhekkel együtt 13 250 forintos többletkiadást jelent a cégeknek, minden egyes minimálbéren foglalkoztatottra, havonta. Ők tehát nem. Az adó és az arányosan emelkedő nyugdíjjárulékok levonása után a dolgozó 6000 forinttal vihet többet haza; ez végül is többletjövedelem. Az igazi nyertes azonban a megállapodás harmadik szereplője, az állam, amely minden minimálbéres dolgozó után havi 7350 forintos többletbevételre számíthat.
Független szakértők számításai szerint az intézkedés közel egymillió embert érint. A Gazdasági Minisztérium (GM) viszont 495 ezer alkalmazott bérének 50 ezer forintra emeléséről és a versenyszférában egyszázalékos munkaerőköltség-növekedésről beszél. Az ellentmondás abból adódik, hogy a tárca csak a legalább öt főt foglalkoztató vállalkozásokat vette górcső alá, a körülbelül 200 ezer alkalmazottat foglalkoztató legkisebbeket és a 250–300 ezer egyéni vállalkozót nem. Miközben egy ipartestületi felmérés szerint a minimálbéresek 90 százaléka éppen az 1–5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál áll alkalmazásban!
De közelítsünk máshonnan! 2001-ben például egy kétmilliós bevételi határon mozgó, főfoglalkozású egyéni vállalkozó kiskereskedő bérköltsége — ha alkalmazottat nem foglalkoztat, és fizetésként a jelenlegi minimálbért, havi 40 ezer forintot könyveli el — éves szinten 680 ezer forint, figyelembe véve a 31 százalékos tébéjárulékot és a 4200 forintos egészségügyi hozzájárulást. 800–900 ezer forintos árubeszerzést feltételezve saját maga foglalkoztatása az összes költségének 40 százalékát jelenti. Ezek a számok – a Kisvállalkozók Országos Szövetsége (Kisosz) által készített felmérés szerint – általában jellemzőek a kistelepüléseken tevékenykedő bolti kereskedők esetében. Ha a vállalkozás alkalmazottat is foglalkoztat, a bérköltség aránya még nagyobb.
Elvetett adócsökkentés
Az egyeztetőtárgyalások során olyan javaslat is felmerült, hogy a kormány ne a minimálbért emelje, hanem változtasson az adó mértékén. Ha például az évi 480 ezer (havi 40 ezer) forint jövedelem után nem kellene 20 százalékos személyi jövedelemadót fizetni, akkor a dolgozó havi nettó bére 2000 forinttal több lehetne, mint a 600 ezer (havi 50 ezer) forintos bér mellett. Ebben az esetben a munkaadók terhei nem növekednének, igaz, az állami költségvetés sem lenne gazdagabb közel 70 milliárd forinttal. A miniszterelnök szerint azonban a minimálbér adóterheinek eltörlése a feketegazdaságot erősítené. Nem igazán érthető, hogy miért.
Félreértés ne essék: senki, sem az elemzők, sem a munkáltatók nem vitatják, hogy miközben a nyugat-európai és a hazai árak között alig van különbség, az itthoni bérek jóval alacsonyabbak. Különösen a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások bérszintje marad el jelentősen a fejlett gazdaságú országokban megszokottól. Ez elsősorban a magyar és az uniós kisvállalkozások termelékenységbeli különbségével magyarázható. Ezért az alacsony hozzáadott értéket termelő, talpon maradási képességét éppen az alacsonyabb bérköltségeknek köszönhető vállalkozói kört érinti a legérzékenyebben a minimálbér növekedése, ami viszont magát a problémát semmiképpen nem oldja meg. Ezek a vállalkozások a megnövekedett terheket legtöbbször nem tudják a piacra hárítani, úgyhogy ezek az amúgy is alacsony nyereségszintet csökkentik.
S a kör itt nem zárul be, hiszen a legalsó bérkategória növekedése magával vonzza a további keresetszint-emelkedést. Ha nem ez történik, szűkülnek a bérsávok, ami jelentős feszültségeket indukálhat. A következmény mindkét esetben a munkavállalók kényszervállalkozóvá válása vagy a feketemunka arányának növekedése.
A valóságos helyzet
Ezeket a vélekedéseket és félelmeket támasztja alá az iparosok és tagszervezeteik körében idén nyáron készített kérdőíves felmérés eredménye is.
Az áfészek/társaságok dolgozóinak majdnem a fele keres jelenleg a minimálbér szintjén, 2002-ben – már a megemelt minimálbérrel számolva – az átlagbér 72 399 forint lesz, vagyis a bérskála rendkívül összeszűkül. A minimálbér emelése a tagvállalatok körében 2002-ben összesen 2,7 milliárd forintos bértömeg- és 500 millió forintos bérközteher-növekményt jelent. Az áfészek/társaságok 2000-ben 3 milliárd forintos nyereséget realizáltak és számításaik szerint, változatlan feltételekkel, 2002-ben is hasonló várható. Vagyis a bértömeg- és a bérközteher-növekmény a várható nyereség egészét felemészti, ami a vidéken, falvakban működő, döntően csekély vásárlóerővel és kis forgalommal jellemezhető vállalkozások esetében különösen kritikus következményekkel járhat. Kompenzációra alig van mód: ahol a forgalom indokolta, ott osztott vagy részmunkaidős foglalkoztatást alkalmaztak, de elbocsátásra, boltbezárásra is sor került már idén, a minimálbér 40 ezer forintra emelésének hatására.
A tébéjárulék viszont 31 százalékról 29 százalékra csökken – érvel a kormány. Ennek hatása azonban csak a magasabb keresetű foglalkoztatottak esetében kompenzálja a minimálbér és a közterhek összegének emelkedését. A kis- és középvállalkozások esetében az alacsonyabb keresetűek egyenlege negatív – állapítja meg az idézett felmérés.
A 2001. júniusi adatok alapján az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) érdekkörébe tartozó szervezeteknél 22 ezer főt minimálbéren foglalkoztatnak, és további 40 ezer fő keresete marad 50 ezer forint alatt. Az ő esetükben a minimálbér növekedése több mint 45 milliárd forint többletterhet jelent, ami a tagszervezetek körülbelül 50 százaléka számára megoldhatatlan. Az IPOSZ-tagság körében készített felmérés szerint a 2001. évi bérfejlesztés döntő részét felemésztette a 40 ezer forintra emelt minimálbér, és így az eddig magasabb jövedelmű dolgozók fizetését lassan eléri a kevésbé képzetteké. Ahhoz, hogy ez a torz szerkezet ne torzuljon tovább, 2002-ben a többi munkavállaló részére is legalább azt a 25 százalékos bérnövekedést kellene biztosítani, mint amit a minimálbéren dolgozók kapnak, mondják az érdekképviselet szakértői. Ha ez nem történik meg, az a hatékony munka ellen hat.
A kereskedőket és a vendéglátókat összefogó Kisosz tagságánál a bevétel is és a vállalkozások éves átlagos költsége is jelentős szórást mutat, de jellemző módon a költségek a bevételekhez igazodnak. Az alkalmazottak döntő többsége minimálbéren foglalkoztatott – a felmérés szerint 75 százalékban, és további 14 százaléknak a fizetése van 40–50 ezer forint között –, bár feltételezhető, hogy ehhez még némi „zsebpénz” is adódik. Az érdekvédelmi szervezet 1045 tagvállalatát kérdezte meg, közülük 89 százalékot fog érinteni a minimálbér emelése. Számításaik szerint – a prognosztizált 9,3 százalékos inflációt figyelmen kívül hagyva – a 2000. évi átlagos árbevétel 25–50 százalékos emelkedését kellene elérni ahhoz, hogy 2002-es minimálbér kifizetéséhez fedezetet nyújtson. Egy vidéken tevékenykedő, 5 fősnél kisebb vállalkozásnak erre biztosan nincs esélye – vallják az érintettek.
Kényszerből hozott döntések
Az IPOSZ által megkérdezett vállalkozások 60 százaléka már egymillió forint többletbevétellel is megelégedne, hogy megnövekedő költségeit kompenzálni tudja, de csak a 23 százalékuk tartja lehetségesnek többletbevétel elérését. Az IPOSZ a teljes tagság egynegyedét reprezentáló 72 ipartestületre terjedően végezte el a felmérést. A megkérdezett vállalkozások 86 százaléka 1–5 fő között foglalkoztat, 81 százalékuknál az éves bérköltség 2 millió forint alatt marad, de a vállalkozások 95 százalékánál az eredmény sem éri el ezt az összeget. A megkérdezettek 28 százaléka mondta azt, hogy 50 ezer forintos minimálbér esetén megfontolja alkalmazottai elbocsátását – egy részükét vagy mindét –, de ez elsősorban a rendelésállomány függvénye, derül ki az IPOSZ-felmérésből.
A Gazdasági Minisztérium azt állítja (lásd Piac és Profit, 2001/10. szám, 37. oldalt), hogy a foglalkoztatottak létszáma a minimálbér-emelés hatására nem csökken. Lehet. A kisvállalkozásoknál azonban már most is jelentős a részmunkaidős foglalkoztatottak aránya, és a foglalkoztatottak száma a minimumszinten van. A vállalkozás megszüntetése számukra nem alternatíva, hiszen közülük sokan kényszer- vagy megélhetési vállalkozók. Lehet tehát, hogy a statisztikai adatok továbbra sem romlanak, csak az amúgy is érzékeny mikrovállalkozói réteg életminősége romlik. A kormánynak a minimálbéralku az egyetlen beleszólási lehetősége a bérek alakulásába. Ez a folyamat tőlünk nyugatabbra úgy zajlik, hogy a munkaadók és a munkavállalók megegyeznek, a megállapodást pedig az adott kormány jóváhagyja. Ez történt Magyarországon is. Látszólag.
A kormány diktál, a munkaadó fizet
Októberben még csak jósolni tudtunk a jövő évi minimálbér mértékéről, a lehetséges kompenzációkról. Az akkor valószínűnek tartott forgatókönyv ma már valóság: 2002-ben ötvenezer forint lesz az összege, s az emelésből adódó munkáltatói terhek csökkentésére a Munkaerő-piaci Alap forrásaiból tizenötmilliárd forint használható fel. Hogy ez mit jelent? Erről olvashatnak most.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.