A koordinátor

Nem hittem el, hogy Hivatal Péter 47 éves. Fiatalos testalkatára azután megadta a magyarázatot. Mindennap minimum nyolc kilométert fut, s a sport a kikapcsolódása, a hobbija. De nem csak neki. Az egész családjának. A direkt marketing talán legelismertebb hazai szakembere már három éve irányítja a Metro International magyarországi birodalmát, mely a legnagyobb példányszámú napilapot állítja elő és terjeszti.

- A HVG marketingigazgatójaként találkoztunk legutoljára önnel. Ám a Reader's Digest hazai bevezetésében és sikerében hírnevet szerzett menedzserként ismerte meg az üzleti világ a nevét. Az ismertebb munkahelyei közös nevezője a nyomtatott sajtótermék. Van ennek valami jelentősége?

- Visszatekintve a pályafutásomra, valóban a legtöbb munkahelyem a nyomtatott sajtóhoz kötődik. De ebben semmi tudatosság nincs. Külkereskedőként kezdtem a Monimpexnél, külkerfőiskolát végeztem. Igaz, hogy három év után átmentem a Semic Interprinthez, de ott is külkereskedőként dolgoztam. Azután jött életem nagy kihívása, ahol ki is próbálhattam, mire vagyok képes igazán. Rám bízták a Reader's Digest magyarországi elindítását és vezetését. Igaz, hogy fantasztikus know-how-t adtak a háttérben, biztos anyagi fedezettel, de annak idején itthon még nem ismerték a DM, a direkt marketing módszereit. Azt gondolom, hogy a Reader's Digest által használt módszerek jelentették a DM szakmai csúcsát. Hét évet töltöttem el a cégnél, mely vezetésem alatt 250 ezer előfizetőt mondhatott magáénak. Az előfizetés tulajdonképpen adatbázis-építés volt, mely adatbázist, a több százezres tömeget, más termékek megvételére is rá lehetett venni. Ez hozta az igazi üzleti hasznot. A DM szakmát a véremben éreztem. Ebből szerelem lett. Már tíz éve töltöm be, társadalmi munkában a hazai DM Szövetség elnöki posztját.

- Akkor miért lépett ki ebből a sikersztoriból?

- Mert az amerikai anyacég rövid távú profitrealizálásban érdekelt, emiatt nagyon nehéz volt fejleszteni, új terméket bevezetni. A meglévő értékekből kellett újra és újra kihozni a maximumot. Éreztem, hogy ezt hosszú távon nem tudom vállalni. Utána három évig a Multireklám fémjelezte M Csoportnál voltam ügyvezető igazgató, majd fél évig a Chello elnevezésű UPC cég kelet-közép-európai igazgatójaként próbáltam felépíteni egy új projektet, de közben azt megszüntették. Kis kitéréssel a HVG marketingigazgatója lettem, ami nagyon jelentős állomás a szakmai életemben. Ugyanakkor a szakmai ambíciómhoz szükséges távlatokat nem éreztem benne. A Metro hírújság vezérigazgatói posztjával három évvel ezelőtt talált meg egy angol fejvadász cég. Ennyit az előéletemről.

- Megint százszázalékos multiháttér van ön mögött.

- És egy fantasztikus csapatot találtam itt. A vezetési filozófiámhoz teljesen illő felfogású, habitusú munkatársak fogadtak, akik a feladatokhoz csillogó szemmel, hittel és szívvel látnak hozzá. Én ugyanis a koordináló vezetők táborához tartozom, nem pedig az információt magánál tartó, ezzel a hatalmát fenntartó típushoz.

- Mit jelent ez a gyakorlatban?

- A cég fejlődése érdekében megvalósítandó célokat, feladatokat közösen alakítjuk ki a munkatársaimmal. Nemrégen például két napot töltöttünk együtt, s mindenkitől három olyan irány megfogalmazását kértem, amit szükségesnek tart a munkájában. Ezekből azután a csapat hét prioritást állított fel, s ma eszerint dolgozik mindenki. Vallom, hogy a terjesztéshez például a terjesztési igazgató ért a legjobban, tehát övé a tudás, de a felelősség is. A területüket legjobban ismerő szakemberekkel dolgozom, önállóságot kapnak. Az én szerepem a cégnél a koordinálás, a különböző munkaterületek, problémák, feladatok összekötése, megszervezése, az alkotó munka feltételeinek biztosítása, az érdekek összehangolása, és a kreativitásképesség megőrzése a szervezetben. Nálam mindig nyitva az ajtó. Elvárom, igénylem, de természetesnek is tartják, ha bármiféle gond van, nyugodtan rontsanak be, mondják, s azonnal megpróbáljuk orvosolni a problémákat. Ez a cég érdeke. Biztos vagyok benne, hogy mindenki azért jön, mert gyors intézkedés, véleményezés, döntés kell a munkája továbbviteléhez.

- Mekkora a cég?

- Hatvan alkalmazott van itt a központban, s országszerte még hatvan emberünk dolgozik. Huszonhárom városban vagyunk jelen ugyanis a Metro újsággal, melyet Budapesten 200 ezer, vidéken pedig összesen 180 ezer példányban terjesztünk. De egyre bővül az addicionális tevékenységi körünk. Az Ananász című Metro magazinnal, valamint az újságárusoknál terjesztett könyveinkkel, a magyar prózairodalom remekeivel, melyeket kéthetente több tízezren vásárolnak, már jelentős forgalmat generálunk. Elindítottuk a metro.hu-t is, valamint biztató sikereket könyvelhet el a Club Metro üzletágunk.

#page#

- Ezek, a direkt marketing eszköztárából származó üzletágak az ön ötletei voltak?

- Az ötletek inkább a munkatársaimtól származnak. Mióta cégvezetőként dolgozom, egyre kevésbé értek a konkrét szakmai területekhez. De a cég vezetése is egyfajta tudás, szakma. Nyilvánvalóan kevesebb figyelem jut az operatív részletekre az életemben, mert a rendszer szervezése, működtetése, a koordinációk, a jövőépítés tölti ki az időm jó részét.

- A nyitott ajtó egyben baráti viszonyt is jelent a munkatársaival?

- Minden kollégával jóban vagyok, sokat beszélgetünk egymással, nem csak a munkáról. Ezekben a folyosói beszélgetésekben egyébként több olyan információ is a felszínre jön, ami a munka, a cég szempontjából jelzésértékű. De ez nem jelent közvetlen barátságot, a barátaim nem a munkahelyemről kerülnek ki.

- Milyen alapon választja ki új munkatársait?

- Természetesen nagyon fontos a szakmai tudás. De talán ugyanilyen jelentőséggel bír, főleg a vezetői munkakörökben, hogy hogyan tud bánni az emberekkel. S csapatjátékos-e vagy sem. Legjobb példám az aranycsapaté. A legendás aranycsapat edzője vallotta: számára teljesen érdektelen, hogy a pályán kívül szeretik-e egymást a játékosai vagy sem. De úgy trenírozta a csapat lelkét, hogy a pályán meghaljanak egymásért. Vigyázok arra, hogy csak teljesíthető feladatok végrehajtását követeljem meg. Természetesen szerencse kérdése is, milyen kollégákkal sikerül együtt dolgozni.

- S ha véletlenül kiderül, nem felel meg a várakozásoknak a kolléga?

- Ha valaki hibát követ el, arra mindig figyelek, hogy ne mások előtt beszéljük ezt meg, ne hallják a többiek, ha esetleg szembesíteni kell a munkatársamat az elkövetett hibákkal, és szemrehányást kell tennem. Amit kettesben megbeszélünk, nem tartozik másokra. A végeredmény azonban igen. Mindenkinek tudnia kell ugyanis, hogy a hibáknak is vannak következményei.

- Mi stresszeli önt első számú vezetőként a legerősebben?

- A legnehezebben a magánélet és a munka összeegyeztetését tanultam meg. A családom ugyanis nagyon fontos számomra. A munkám is. A kettő között nem választanom kellett, hanem a harmóniát létrehozni. Huszonhat éve élek házastársi kapcsolatban feleségemmel, s két lányunk van. Mindketten versenyaerobikosok. Feleségem rendszeres túrázó. Az én napjaimból meg ritkán marad el a futás. Igyekszünk családi eseményként megélni a sportot is. Szeretünk utazni, és olyan helyekre megyünk, ahol hegyeket mászhatunk. Ez a közös hobbink. A munkahelyi stresszt egyébként könnyebben viselem, mint amikor a családdal történik valami baj.

- Szerencsés, sikeres, elégedett, boldog? Milyen embernek tartja magát?

- Fontos számomra az önbecsülés. Szakmailag elégedettséggel tölt el, hogy eljutottam oda, ahová akartam. Megmérettettem magam, és létrehoztam értékeket. A Reader's Digest egy ilyen csúcspont volt az életemben. Úgy érzem, az életemben még egyszer bekövetkezett a szakmai bizonyítás lehetősége, és ez a METRO. A legfontosabb azonban mégis a magánélet biztonsága, boldogsága. Anélkül nem lehet teljes értékűen helytállni. Legalábbis én nem tudnék.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo