A konszenzuskereső

A Pannon tavaly kinevezett kommunikációs igazgatóasszonya, Majorosi Emese rövid idő alatt erőteljes, ám kiegyensúlyozott irányt adott a nagyvállalat kommunikációjának. A leggyorsabb eredmény talán a Pannon társadalmi szerepvállalásában mutatkozott meg. Az interjút elolvasva, választ kapunk az okokra.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Pannon PR- és kommunikációs tevékenységét irányító vezető kezében jelentős "hatalom" és felelősség összpontosul, lévén a vállalat az egyik legnagyobb hirdetési és kommunikációs büdzséjű az országban. A sajtó, gondolom, sorban áll az ön ajtaja előtt?

- Igen is, meg nem is. Nálam a nem reklámjelegű kommunikációs feladatok vannak, és ezek a nem magas költségtartalmú - zömében nem fizetett - médiamegjelenéseket jelentik. Vagyis a híreket. És ezekért sajnos még nem állnak sorba az ajtónk előtt. De nincs okunk panaszra. Az ország egyik legnagyobb vállalata - melynek 3,5 millió honfitársunk az ügyfele - érdekes jelenség mindenki számára. Annál is inkább, mivel a mobiltelefon annyira összenőtt a mindennapjainkkal, hogy már létezni sem tudunk nélküle. Így valami mindig érdekes velünk kapcsolatban, legyen az a barangolási díjak csökkentése vagy a biztonságos mobilhasználat. És ha a reklámra vagy hirdetésre gondolunk, ott szigorú szakmai érvek, a kvantitatív alapokon nyugvó döntések alapján működünk. A célcsoportunk és az adott média fogyasztóinak szinergiája számít, s persze minden esetben össze kell hangolnunk projektjeinket a média sajátosságaival. Arra törekszünk, hogy a kölcsönös előnyöket megtaláljuk mind a média, mind a célcsoportunk és a vállalat vonatkozásában. Ezúttal is hangsúlyozni szeretném, hogy a Pannon ugyan az egyik legnagyobb médiavásárló az országban, de a médiavásárlás nem hozzám tartozik. Az általam vezetett ötfős kommunikációs csapat dolga, hogy a cég által kifejlesztett és kidolgozott ajánlatokat kommunikációval megtámogassa, kiszolgálja. Ez a support funkciós kommunikáció számomra nagyon kedves.

- A múlt évben került a Pannonhoz, előtte az AstraZeneca Gyógyszergyár kommunikációjáért felelt. Elég nagy váltásnak tűnik az iparágak eltérő volta miatt.

- Ha onnan nézzük, hogy mindkét vállalatnál nem öncélú, a vállalatokról alkotott, a valóságtól messze álló kép kialakítására szerződtettek, hanem a viszonylag nagy intelligenciájú és erősen innovatív termékek használati értékének megértetésére, akkor a két feladat nem is különbözik annyira egymástól. A géntechnológia nagyon bonyolult lehet a laikus számára, legalább annyira, mint az infokommunikációs technológiák, megoldások. A kommunikátornak az a dolga, hogy érthetően, egyszerűen el tudja mondani, hogyan változik meg a terméket fogyasztó életminősége, gyógyszer esetében az egészsége, életereje, ha betegségét az adott gyógyszer segítségével kezeli, vagy miért lesz könnyebb az élete, ha van mobiltelefonja, s használja annak funkcióit.

- A "Dr." titulus orvosi végzettségre utal. A két szakma - az orvosi és a kommunikációs - hogyan találkozott?

- Orvosi diplomával rendelkezem. Az államvizsga előtt hat héttel hoztam világra az első gyermekemet. Másfél évig maradtam otthon vele, azután állást kerestem. Háziorvosi rezidensként még két és fél évig tanultam a szakmát, levizsgáztam, ott álltam orvosi elhivatottsággal a lelkemben, de lehetetlen volt elhelyezkedni. Keresnem kellett állást. Értelemszerűen a szakmámmal kapcsolatos helyekre jelentkeztem, így kerültem az AstraZeneca gyógyszergyártó céghez. Tíz évet töltöttem ott, először a sales-es területen kezdtem, majd üzletágvezető lettem. 1999-ben, az akkor alakult önálló PR-osztályt bízták rám. Közben természetesen részt vettem egy posztgraduális PR- és kommunikációs szakmai képzésen. Izgalmas időszak következett. Szigorúan szabályozott piacon, hirdetési tilalom alá eső gyógyszerek fogyasztásával kapcsolatos negatív képet kellett megváltoztatni az emberek tudatában. A beteg emberekkel elhitetni, hogy a gyógyszer nem méreg, hanem orvosság, és meggyógyulhatnak általa.

- S eközben új szakmája lett.

- Miközben a vezetésem alatt felépült a cég saját kommunikációja, részt vettem a gyógyszeripar ágazati PR-jában is. Az Innovativ Gyógyszergyártók Egyesületének PR-munkacsoportját vezettem. Az AstraZeneca multinacionális cégben nemzetközi állást is betöltöttem, az európai PR-igazgató munkatársaként kéthetente egyszer Brüsszelben dolgoztam a nemzetközi PR-vezető munkatársaként. Volt lehetőségem a szakmát nemzetközi szinten is elsajátítani. Életemben ez a másfél év meghatározó volt. Kitágult a világ. A svéd üzleti kultúrát teljesen a magamévá tettem, mert olyannyira egyezett a saját világképemmel. Egyébként a Svéd Kereskedelmi Kamara alelnökeként is tevékenykedtem. A nemzetközi munkámat második gyermekem érkezése szakította meg.

- Mi jellemzi a skandináv üzleti kultúrát?

- A kölcsönös előnyökön alapuló üzleti kapcsolatokra törekvés. Nagyon közel áll a személyiségemhez az a hosszú távú üzleti - de nem csak üzleti színtéren működő - szemlélet, miszerint akkor nyerünk, ha a többiek, az üzleti partner is. A mindenáron haszonszerzésen régen túllépett kultúrában a konszenzuskeresés, a másik érdekeinek figyelembevételével kialakított üzleti magatartás általános és természetes. Visszatérve egy előző kérdéséhez, a skandináv üzleti kultúra is közös a két munkahelyemben. Szerintem a Pannonnál az egyik legfontosabb szempont volt a kiválasztásomnál a skandináv üzleti kultúrával való azonosulásom.

- Innen már csak egy lépés a társadalmi felelősségvállalás, a CSR, mely erőssége mindkét cégnek, s a Pannon konkrét projektekkel - például a Pannon Példakép Alapítvánnyal - is élen jár ebben.

- Mély meggyőződésem, hogy csakúgy marad fenntartható a világ, ha a felelős vállalati magatartás általánossá válik. Csak a vállalatok átfogó, minden területre kiterjedő etikus gondolkodása és magatartása az elfogadható. A korrekt, másokra is tekintettel levő, felelős üzleti magatartás több, mint a szabályok betartása. Azokon messze túlmutató korrekt üzleti és emberi szemléletről van szó, amelyben nem engedhető meg bármilyen kreatív eszköz, pusztán a nyereségre törekvésre hivatkozva. A legkisebb törvénytelenséget sem tűri el a felelős vállalati gondolkodás, mert az veszélyezteti az ott dolgozók egzisztenciáját, a szolgáltatást igénybe vevő fogyasztókat, s továbbgyűrűző hatása révén az ország tudati és gazdasági állapotát, sőt a környezetet, a Föld élhetőségét. S a felelőtlen, másokra tekintet nélküli, csak az önös érdekek szerinti létezés káros következményei visszahullanak arra is, aki azt cselekszi. Megtanultam azt is az anyacégektől, hogy a felelős üzleti magatartás elterjedésének hatása ennek a fordítottját eredményezi. Minél többen gondolkodnak és élnek felelősen, annál jobb a környezet pozitív visszahatása emberi és üzleti jóllétükre.

- Kevesen értik a mindennapi cselekedeteik univerzális felelősségét. Olyan jó volna erről sokkal többet hallani!

- Nagy probléma, hogy a sajtótörvényre hivatkozva, s más okból is, a média nem vevő a társadalmi szerepvállalás és mecenatúra jelenségeinek és történéseinek pozitív kommunikációjára. Szerencsére vannak már kivételek, de korántsem általános. A Pannon a maga eszközeivel szeretne hozzájárulni a felelős vállalati magatartás elterjedéséhez. Minden évben megrendezzük a Társadalmi Felelősségvállalás Napját, mert fontosnak tartjuk tudatosítani: a CSR nem jótékonykodás, s egyre tágabb értelmet nyer. Tavaly már a környezetvédelem és klímavédelem kapott hangsúlyos szerepet a tanácskozáson, idén úgy tartottuk, hogy a vállalatok saját dolgozói közérzete, jólléte iránti felelősségre hívjuk fel a figyelmet. Azt gondolom, hogy a következő évekre is jut bőven téma.

- Mi jut eszébe a "siker" szóról?

- Régebben akkor éreztem a siker boldogító érzését, amikor hátradőlve a székemben, elégedetten szemlélhettem munkám eredményét. Ma már nem elég az eredmény, kell az is, hogy lássam munkám hatását a többi emberre. Mekkora sikerélmény volna, ha érzékelném, hogy a Pannon munkatársai a sikeres kommunikációnk eredményeképpen, mondjuk a tv előtt ülve, büszkeséget éreznének munkahelyük iránt.

- Rengeteg munka és erős elhivatottság érződik ki a szavaiból. A munka és család hogyan egyeztethető össze a mindennapokban?

- Hagyományos szerepet töltök be a családomban. A klasszikus anya és feleségszerepben hiszek, és a meleg családi fészek összetartó erejében. Ennek érdekében, ha kell, süteményt sütök, lekvárt főzök. Két fiamnak, férjemmel együtt, elsődleges fontossággal biztosítani szeretnénk az önbizalmuk alapját képező kiegyensúlyozott családi hátteret.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo