Több mint tíz éve kezdődött a sikersztori: megszűnt a telefonálás helyhez kötöttsége. Az óriási siker azóta is napról napra folytatódik. A hagyományos GSM-technológián alapuló telefonálás, SMS-ezés után a 2,5G adott ízelítőt a gyors mobilinternet- és egyéb értéknövelt szolgáltatásokból, a 3G-vel azonban már a virtuális tartalmak időszaka köszönt be hazánkban is.
Biztató előjelek
A harmadik generációhoz közeledve, már a 2,5 G-t jelentő GPRS továbbfejlesztett változatával, az EDGE-el gyorsult a mobilon elérhető adatátviteli sebesség. Magyarország alacsony szintű internetpenetrációja - Japánhoz hasonlóan - a mobilinternet és az erre épülő többletszolgáltatások szempontjából nézve alapvetően pozitív.
Évekkel ezelőtt a WAP, illetve később a GPRS csomagkapcsolt, gyors mobil-adatátvitel bevezetése után rengetegen kétkedtek a technológia létjogosultságában. A számok ezt részben igazolták is: míg egyesek mostanra azt jósolták, hogy a mobilszolgáltatók bevételeinek akár 60-70 százalékát az adatforgalom teszi ki, addig ez a szám - országtól függően - ma megközelítőleg 15-20 százalék, amelynek 80-90 százaléka Európában még mindig az SMS forgalomból származik. 2004 legdinamikusabban fejlődő adatszolgáltatása az MMS volt, és az ezt közvetve indukáló mobiltartalmak előállítói is egyre nagyobb számban jelentek meg a piacon világszerte.
A Deloitte legfrissebb előrejelzése szerint idén év végére közel 2 milliárd mobiltelefon-előfizetés lesz világszerte. A bevételek és a nyereség elsődleges forrása - 2005 végére általánosságban több mint 80 százalékban - továbbra is a beszélgetés lesz, sőt a mobiltelefon-beszélgetések száma az egyszerű használat és a csökkenő árak miatt folyamatosan nőni fog. A piaci penetráció több országban várhatólag 100 százalékkal növekszik majd, mivel egyre több vásárló vesz igénybe második előfizetést is, adatforgalmi vagy személyes célra.
A legcsábítóbb és legjövedelmezőbb mobiltartalom-szolgáltatások kutatócég szerint idén továbbra is a mobiltelefonok személyesebbé tételével kapcsolatosak: terjednek például a csengőhangok, az "élő" hang, a háttérképek és a játékok. Ezekre az értéknövelt tartalmakra Magyarországon is több tucat cég szakosodott az elmúlt néhány évben. Megvásárolták az egyes figurák, grafikák, hangok, zenék használati jogát, és sokszor igen súlyos pénzekért kínálnak tartalmat a telefonra.
Kép, zene, videóA letöltési sebesség növekedésével azonban egyre közelebb kerülünk a zene-, illetve videoletöltés és on-line streaming lehetőségéhez is. Az idei CeBIT-en, illetve az azt követő időszakban például a Samsung és a Nokia is bemutatott 2-3-4 gigabájtos háttértárolóval ellátott mobiltelefonokat, amelyek - amellett, hogy CD-lejátszókat megszégyenítő minőségű sztereóhangot képesek produkálni - akár háromezer zeneszám tárolására is alkalmasak. A letöltött zeneszámot - Apple iPOD-szerűen - nem lehet majd számítógépre továbbítani, hanem a mobiltelefont mintegy digitális adathordozóként, multimédiás központként tudjuk majd használni.
A Motorola, a Bluetooth technológia elkötelezettje "Seamless mobility" programjával a vezeték nélküli hétköznapokat sürgetve mutatta be már hónapokkal ezelőtt legújabb Bluetooth-portfólióját, amelyben az otthoni sztereóerősítőtől kezdve az autós szettig mindenhez találunk vezeték nélküli hozzáférési lehetőséget.
Floridában ízelítőt kaphattunk az Egyesült Államokban már működő mobiltartalom-bizniszből is. Rádiót hallgattunk a mobiltelefonon keresztül, s az éppen aktuális zeneszám kívánságra egy gombnyomás alatt megérkezett a készülék háttértárába, majd - a telefonszámlát terhelve - onnantól kezdve ott állt a rendelkezésünkre a nap 24 órájában. A zene hallgatásakor autóban készülékünk automatikusan átkapcsolt a gépkocsi hangszóróira, onnan kiszállva pedig automatikusan váltott, s a vezeték nélküli headseten szólt tovább a muzsika.
A 3G megjelenésével előtérbe kerülnek a videoszolgáltatások is, amelyek az on-line filmnézéstől kezdve a rövid klipekig mindenhez hozzáférést engednek a zsebünkben lapuló telefonon keresztül. A világszinten az eladási adatokból felállított sorrend alapján bronzérmes Samsung - amely egyre komolyabban veszi mobiltelefon-üzletágát - az idei hannoveri informatikai kiállításon már közvetlenül a tévére is köthető készüléket mutatott be. Telefonja tehát tévéképernyőn jeleníti meg az alapesetben a kijelzőjén megjelenő kép- vagy videotartalmat. Ennek a megoldásnak az elődjével - képátvitel a televízió kijelzőjére - egyébként mintegy másfél éve a Sony Ericsson, illetve a Nokia háza táján is találkozhattunk, Bluetooth-on kereszül.
Fejlődő iparágMagyarországon is egyre több olyan cég van, amely a kép-, csengőhang- és játékgyártástól kezdve az internetes oldalak WAP-ra viteléig mobilizálja az off-line, illetve már meglévő digitális tartalmakat. A minden egyes készülék speciális képességeit figyelembe vevő precíz munkafolyamatok emberi munkaórák ezreit kívánják meg. Elég belegondolnunk, hogy hazánkban 2005 májusáig több mint háromszázféle multimédiás készülék volt, illetve van még mindig forgalomban. Ezek kijelzőméreteire, processzoraira, hangcsipjeire, JAVA-motorjaira egyenként szabják rá a fejlesztők az egyes tartalmakat, játékokat, képeket, videókat, amelyek aztán a végfelhasználókhoz emelt díjas SMS vagy WAP megfizetésével érkeznek meg. A szolgáltatók WAP-portáljain - a számlához csatolt fizetési módozat igénybevételi lehetőségén túl - az egyes tartalmak vásárlásakor a központi szerver azonosítja mobiltelefonunk típusát, és csak az azzal kompatibilis játékokat, videókat, lehetőségeket ajánlja fel megvételre.
A tartalomszolgáltatások alapvetően két kategóriába sorolhatók.
Az első a hagyományos WAP-oldalak gyártásán túl az úgynevezett pulltechnológiára építve kínál a felhasználó kezdeményezésére letöltést, illetve vételt. Ez esetben tehát nekünk kell böngészünk a tartalom után.
A másik, alapvetően nagyobb sávszélességet igénylő megoldás az úgynevezett pushtechnológia, amely közvetlenül juttatja el készülékünkre a megadott tartalmat. Ilyennek nevezhető például egy MMS-időjárás-jelentés vagy -hírlevél is, amelyet a szolgáltató közvetlenül "elküld" a mobiltelefonunkra. A 3G megjelenésével - és érezhetően már a közeledtével is - egyértelműen ez utóbbi módozat kerül majd előtérbe. Az iméntiekben részletezett zeneszám-vásárlástól kezdve a naponta reggel megérkező gazdasági, technológiai vagy más egyéb témájú videohírekig minden csak idő kérdése. Ha a 3G marketingvonatkozásait nézzük (lásd áprilisi számunkat), abban is óriási jelentősége lesz a pushnak: talán nem is kell olyan sokat várnunk, és a szolgáltatóktól - miután érdeklődési körünket előzetesen megadtuk és tudattuk - az utcán vagy plázákban, séta közben érkeznek majd hozzánk a videoüzenetek és képbemutatók, amint az egyes érdeklődési körünknek megfelelő boltokhoz közeledünk.
Motorola-MTV együttműködésAmerika piacvezető és a világ második legnépszerűbb mobiltelefon-gyártója, a Motorola idén március végén Miamiban bejelentette, hogy hosszú távú együttműködést indít a Music Television zenecsatornával. A két cég megállapodásának eredményeként az MTV-s életérzésre ráhangolódott, zeneszerető fiatalok a közeljövőben már mobiljukon is elérik kedvenc sztárjaikat, műsoraikat, zeneszámaikat, egyéb MTV-s tartalmakkal együtt, a Motorola pedig legújabb modelljeit már nemcsak designban és tudásban, hanem a tartalommal is különlegessé teszi, megkülönbözteti a versenytársak készülékeitől.
WebajánlóTovábbi információk a mobilkommunikáció világából az Extraprofit Network www.gsmport.hu oldalán.