Londonban az Egyesült Királyság 20 százaléka él, és a több mint 12 millió ember átlag havi 2000 fontot, átszámítva 700 ezer forintot keres. Tovább persze nem is érdemes számolnunk, hiszen a havi metróbérlet például 28 ezer forint, egy középkategóriás étteremben 3-4 ezer forintnak megfelelő összegért ebédelhetünk meg szerényen, de az "étkezést"a junk-food-fanatikusok sem úszhatják meg másfél-kétezer forint alatt. A használt autók és mobilok - ahogy a fejlett országokban általánosan minden, ami használt - azonban nagyon olcsók. Egy hat-hét éves autóhoz már 300-400 ezer forintnak megfelelő összegért hozzá lehet jutni, a másodkézből való telefonoknak pedig szinte alig van értékük.
Árversenyben a függetlenekRelatíve olcsó a mobil használata is. Legfeljebb a hét (2G), illetve öt (3G) szolgáltatónál vásárolható csomagok kondícióinak kiismerése bonyolult.
A GSM-hálózaton nyolc szolgáltató több mint 50 opciója közül lehet választani, ügyelve az összefoglaló prospektusok 20 százalékát elfoglaló apró betűs részekre. 3G esetén már nem ennyire bonyolult a helyzet, itt csak 10-15 csomag áll a felhasználók rendelkezésére. A vásárlóerőnek és a nagy választéknak köszönhetően a piaci harc kiélezett, az előfizetők kegyeit ingyenes készülékékkel és fél áron kínált előfizetésekkel próbálják megnyerni a szolgáltatók.
Az árversenyt nagyban elősegíti a független boltok elterjedtsége. Ezekben az üzletekben elsősorban kártyafüggetlen készülékeket árulnak, választható mobilszolgáltatóval. Jelentős különbség az értékesítési modellben, hogy Magyarországon a szolgáltatók márkaboltjai az elsődleges eladási helyek, és nagyságrendekkel több van belőlük, mint Angliában, ahol több száz független üzletet felölelő bolthálózatok uralkodnak a mobilpiacon. A legnagyobb lánc Londonban a Star Bucks Cafe üzlethálózathoz hasonló elterjedtségű Carphone Warehouse, saját belső kiadvánnyal, szervizelési szolgáltatással és mindezek mellett szaktanácsot is adnak az avatatlan vevőknek. A mobilszolgáltatók hivatalos boltjainak, viszonteladói hálózatainak üzleti szerepe az újdonságok bemutatására és az üzleti előfizetők kiszolgálására koncentrálódik.
A nyolc szolgáltató - Orange, 3, Vodafone, T-Mobile, BT Mobile, Fresh, Virgin Mobile, O2 - megjelenésre jól elkülönül egymástól, boltjaik színvilága rendre: narancs, barack, piros, ciklámen, kék, zöld, piros-fekete, kék.
A feltöltőkártyás csomagok úgynevezett top-up konstrukciós formában vásárolhatók meg. Az egyes ajánlatok ára tartalmazza a választható SIM-kártya díját, a kötelező 10-15 font (3500-5000 forint) feltöltési egységgel. A "kártya" a hazai gyakorlattól eltérően nem a telefonba helyezhető kis SIM-et jelenti, hanem az ahhoz adott mágnescsíkos plasztikkártyát, amivel országszerte 48 ezer, kis zöld házikóval jelzett helyen, illetve az interneten, sőt már a Tesco kasszáinál is lehetősége van a felhasználónak összeget töltenie mobiltelefonjára.
Előfizetéses konstrukció esetén már nincs különbség a két ország között. Itt is kell havidíjat fizetni, amiből új telefon vásárlása esetén egy évig 50 százalékot általában elenged a szolgáltató. Akcióban még a legújabb modellek is megszerezhetők ingyenesen, pontosabban 0 font kezdőrészlettel.
Az akciós készülékek döntő többségének ára 100 és 450 font közé esik, a trükk a skálázott árszabásban van: a szerződés aláírásakor a nemzetközi - és így a magyarországi - trendnek is megfelelően havonta lebeszélhető perceket kell venni, így a vásárló havonta kötelezően elkölt mobiltelefonjára egy fix minimumösszeget.
UMTS a gyakorlatbanUtazásunk során amint kiismertük a technológiát, az első adandó alkalommal a már említett Carphone Warehouse kínálatából 25 ezer forintért 5 ezer forint lebeszélhetőséggel kiválasztottunk egy 3G-s készüléket, melyet a hazai bürokratikus rendszerrel ellentétben -egy egyszerű útlevél és a helyi lakcím híján is - egy perc alatt meg is kaptunk, és máris kezdhettük négynapos tesztünket. Magyarországon egyes szolgáltatóknál még feltöltőkártyás csomaggal sem, vagy csak nagyon sok adminisztrációval vásárolhatnak külföldiek telefont és előfizetést, mintegy "elősegítendő" a nemzetközi kommunikációt, illetve áttételesen a turisták kényelmét, elégedettségét.
A kártyát és a készüléket összebarátkoztatva percek alatt tudtunk kezdeményezni videohívást, s Londontól 120 kilométerre is működött a hálózat. Igaz, itt csak foltokban. A 3G-s készülékek többségén egy apró ikon jelzi, hogy éppen 2 (GSM-), 2,5 (GPRS-), 2,75 (EDGE-) vagy 3G (UMTS-) hálózaton vagyunk-e, ugyanis ezek a technológiák szoros együttműködésben állnak. Így gyakorlatilag nem fordulhat elő, hogy ne érjenek el minket mobiltelefonunkon. Kivéve persze, ha éppen a 14 londoni metróvonal valamelyikén utazunk, ugyanis Londonban - Magyarország itt előrébb áll - a föld alatt nem lehet mobilozni. No persze kulturális összetevői is lehetnek a dolognak, ugyanis míg itthon már azoknak is van mobiltelefonjuk, akiknek a napi betevőre is alig jut pénzük, addig Londonban még a vonaton is van csendes, mobilmentes övezet.
A videohívás tökéletesen működik, kezdeményezésére a hanghívás mellett a legtöbb mobilon már külön gomb is található. A mobilinternetes, ha úgy tetszik, WAP-os tartalmak is a lakossági felhasználókra koncentrálnak, azokra, akik a 3G szolgáltatásokat szórakozásra használják.
Ma már a legtöbb UMTS-telefonban megtalálható az úgynevezett AGPS szolgáltatás, amivel adatátviteli képességeinek köszönhetően - a mobilszolgáltatót mintegy közvetítőként használva - helymeghatározásra is képessé válik a mobiltelefon. Segítségével felhasználói csoportok is kialakíthatók, a nagymamától a kisiskolás gyermekig mindenki aktuális helyzete nyomon követhető a nap 24 órájában, adatátviteli egységenként fizetve a szolgáltatóknak. A "3" és a Digital Interactive Television Group 2004 második fele óta a szerencsejáték-mániás embereknek is kínál átmeneti megkönnyebbülést: a mobil-szerencsejátékos kaszinóalkalmazásokat játszhat a képernyőn: félkarú rablózhat, illetve fix oddsok mellett fogadhat az adott játék kimenetelére.
Ezeken kívül természetesen a már-már hagyományos mobilinternetes élő videotartalmak jelentősége is nagy a lakossági 3G piacon: a mobil kijelzőjén különböző témákban nézhetők - és néztünk is - videohírek, filmelőzetesek, exkluzív premier előtti zeneklipek és multimédiás tartalmak (zene, mp3, képek, animációk). Angliában, de a világban másutt is mindenhol trendként figyelhető meg egyébként, hogy a készülékeket a szolgáltatók gyakorlatilag üresen adják a felhasználóknak, akik aztán e lehetőségek használásával és kihasználásával - kvázi muszájból is - tölthetnek le csengőhangokat, alkalmazásokat a telefonukra, pénzért.
Rövid angliai tartózkodásunk alatt az üzleti UMTS-piacról nem kaptunk részletes képet. A szinte egész Londont behálózó, minden kávézóban és étteremben rendelkezésre álló, fizetős Wi-Fi hálózat valószínűleg egyelőre nagyobb népszerűségnek örvend a biznisz-szférában, mint a két év után is csak lassacskán növekvő UMTS-háló. Talán a korai 3G-start mellett a gyors Wi-Fi-megjelenés és -elterjedés és a két éve még csekély, fél napig sem tartó akkumulátoros UMTS-telefonok az indokok a viszonylag lassú terjedésre. Magyarországon a meglehetősen gyenge internetpenetráció miatti lassú Wi-Fi-térnyerés és a már kiforrott 3G-s készülékek adhatnak okot a bizakodásra.
A "3"-sztoriA 2000-ben kiírt 3G-pályázatot követően elsőként két éve, 2003-ban a Huthinson 3G UK ("3") kezdett el élő videohívást, multimédiás tartalmat szolgáltatni. Az idei magyarországi UMTS-starthoz meglehetősen értékes és érdekes információ lehet, hogy mivel a Huthinson 3G után a másik szolgáltató túl későn vette fel a kesztyűt, a telefonboltok tapasztalatai és a felhasználók elmondásai alapján az új technológiát ma már mindenki a "3" nevű társasággal azonosítja. A versenytársaknak további problémát jelent, hogy a "3" az egyedüli szolgáltató, amely a lakosság 80 százalékát ki tudja szolgálni az új technológiával.
Linkajánló GSM Portálwww.gsmport.hu
Napi hírek, készülék- és szolgáltatástesztek teljeskörűen a mobilkommunikációról.
3GSMwww.3gsm.hu
Információk és napi hírek az UMTS világából.
Nem fordulhat elő, hogy ne érjenek el minket mobiltelefonunkon. Kivéve persze, ha éppen a 14 londoni metróvonal valamelyikén utazunk, ugyanis Londonban a föld alatt nem lehet mobilozni
A trükk a skálázott árszabásban van: a szerződés aláírásakor a nemzetközi - és így a magyarországi - trendnek is megfelelően havonta lebeszélhető perceket kell venni.
A mobilinternetes, ha úgy tetszik, WAP-os tartalmak is a lakossági felhasználókra koncentrálnak, azokra, akik a 3G szolgáltatásokat szórakozásra használják.
A készülékeket a szolgáltatók gyakorlatilag üresen adják a felhasználóknak, akik aztán kvázi muszájból is töltenek le csengőhangokat, alkalmazásokat a telefonukra, pénzért.