3G: Anglia és a 3G

Angliában nyolc mobilszolgáltató működik, ebből ötnek van UMTS-hálózata, és ezek nagysebességű mobil-adatátviteli és ezzel videotelefonálási lehetőséget kínálnak az előfizetőknek. London utcáit járva azonban négy nap alatt egyetlen videotelefonáló embert sem láttam.

Londonban az Egyesült Királyság 20 százaléka él, és a több mint 12 millió ember átlag havi 2000 fontot, átszámítva 700 ezer forintot keres. Tovább persze nem is érdemes számolnunk, hiszen a havi metróbérlet például 28 ezer forint, egy középkategóriás étteremben 3-4 ezer forintnak megfelelő összegért ebédelhetünk meg szerényen, de az "étkezést"a junk-food-fanatikusok sem úszhatják meg másfél-kétezer forint alatt. A használt autók és mobilok - ahogy a fejlett országokban általánosan minden, ami használt - azonban nagyon olcsók. Egy hat-hét éves autóhoz már 300-400 ezer forintnak megfelelő összegért hozzá lehet jutni, a másodkézből való telefonoknak pedig szinte alig van értékük.

Árversenyben a függetlenek

Relatíve olcsó a mobil használata is. Legfeljebb a hét (2G), illetve öt (3G) szolgáltatónál vásárolható csomagok kondícióinak kiismerése bonyolult.

A GSM-hálózaton nyolc szolgáltató több mint 50 opciója közül lehet választani, ügyelve az összefoglaló prospektusok 20 százalékát elfoglaló apró betűs részekre. 3G esetén már nem ennyire bonyolult a helyzet, itt csak 10-15 csomag áll a felhasználók rendelkezésére. A vásárlóerőnek és a nagy választéknak köszönhetően a piaci harc kiélezett, az előfizetők kegyeit ingyenes készülékékkel és fél áron kínált előfizetésekkel próbálják megnyerni a szolgáltatók.

Az árversenyt nagyban elősegíti a független boltok elterjedtsége. Ezekben az üzletekben elsősorban kártyafüggetlen készülékeket árulnak, választható mobilszolgáltatóval. Jelentős különbség az értékesítési modellben, hogy Magyarországon a szolgáltatók márkaboltjai az elsődleges eladási helyek, és nagyságrendekkel több van belőlük, mint Angliában, ahol több száz független üzletet felölelő bolthálózatok uralkodnak a mobilpiacon. A legnagyobb lánc Londonban a Star Bucks Cafe üzlethálózathoz hasonló elterjedtségű Carphone Warehouse, saját belső kiadvánnyal, szervizelési szolgáltatással és mindezek mellett szaktanácsot is adnak az avatatlan vevőknek. A mobilszolgáltatók hivatalos boltjainak, viszonteladói hálózatainak üzleti szerepe az újdonságok bemutatására és az üzleti előfizetők kiszolgálására koncentrálódik.

A nyolc szolgáltató - Orange, 3, Vodafone, T-Mobile, BT Mobile, Fresh, Virgin Mobile, O2 - megjelenésre jól elkülönül egymástól, boltjaik színvilága rendre: narancs, barack, piros, ciklámen, kék, zöld, piros-fekete, kék.

A feltöltőkártyás csomagok úgynevezett top-up konstrukciós formában vásárolhatók meg. Az egyes ajánlatok ára tartalmazza a választható SIM-kártya díját, a kötelező 10-15 font (3500-5000 forint) feltöltési egységgel. A "kártya" a hazai gyakorlattól eltérően nem a telefonba helyezhető kis SIM-et jelenti, hanem az ahhoz adott mágnescsíkos plasztikkártyát, amivel országszerte 48 ezer, kis zöld házikóval jelzett helyen, illetve az interneten, sőt már a Tesco kasszáinál is lehetősége van a felhasználónak összeget töltenie mobiltelefonjára.

Előfizetéses konstrukció esetén már nincs különbség a két ország között. Itt is kell havidíjat fizetni, amiből új telefon vásárlása esetén egy évig 50 százalékot általában elenged a szolgáltató. Akcióban még a legújabb modellek is megszerezhetők ingyenesen, pontosabban 0 font kezdőrészlettel.

Az akciós készülékek döntő többségének ára 100 és 450 font közé esik, a trükk a skálázott árszabásban van: a szerződés aláírásakor a nemzetközi - és így a magyarországi - trendnek is megfelelően havonta lebeszélhető perceket kell venni, így a vásárló havonta kötelezően elkölt mobiltelefonjára egy fix minimumösszeget.

UMTS a gyakorlatban

Utazásunk során amint kiismertük a technológiát, az első adandó alkalommal a már említett Carphone Warehouse kínálatából 25 ezer forintért 5 ezer forint lebeszélhetőséggel kiválasztottunk egy 3G-s készüléket, melyet a hazai bürokratikus rendszerrel ellentétben -egy egyszerű útlevél és a helyi lakcím híján is - egy perc alatt meg is kaptunk, és máris kezdhettük négynapos tesztünket. Magyarországon egyes szolgáltatóknál még feltöltőkártyás csomaggal sem, vagy csak nagyon sok adminisztrációval vásárolhatnak külföldiek telefont és előfizetést, mintegy "elősegítendő" a nemzetközi kommunikációt, illetve áttételesen a turisták kényelmét, elégedettségét.

A kártyát és a készüléket összebarátkoztatva percek alatt tudtunk kezdeményezni videohívást, s Londontól 120 kilométerre is működött a hálózat. Igaz, itt csak foltokban. A 3G-s készülékek többségén egy apró ikon jelzi, hogy éppen 2 (GSM-), 2,5 (GPRS-), 2,75 (EDGE-) vagy 3G (UMTS-) hálózaton vagyunk-e, ugyanis ezek a technológiák szoros együttműködésben állnak. Így gyakorlatilag nem fordulhat elő, hogy ne érjenek el minket mobiltelefonunkon. Kivéve persze, ha éppen a 14 londoni metróvonal valamelyikén utazunk, ugyanis Londonban - Magyarország itt előrébb áll - a föld alatt nem lehet mobilozni. No persze kulturális összetevői is lehetnek a dolognak, ugyanis míg itthon már azoknak is van mobiltelefonjuk, akiknek a napi betevőre is alig jut pénzük, addig Londonban még a vonaton is van csendes, mobilmentes övezet.

A videohívás tökéletesen működik, kezdeményezésére a hanghívás mellett a legtöbb mobilon már külön gomb is található. A mobilinternetes, ha úgy tetszik, WAP-os tartalmak is a lakossági felhasználókra koncentrálnak, azokra, akik a 3G szolgáltatásokat szórakozásra használják.

Ma már a legtöbb UMTS-telefonban megtalálható az úgynevezett AGPS szolgáltatás, amivel adatátviteli képességeinek köszönhetően - a mobilszolgáltatót mintegy közvetítőként használva - helymeghatározásra is képessé válik a mobiltelefon. Segítségével felhasználói csoportok is kialakíthatók, a nagymamától a kisiskolás gyermekig mindenki aktuális helyzete nyomon követhető a nap 24 órájában, adatátviteli egységenként fizetve a szolgáltatóknak. A "3" és a Digital Interactive Television Group 2004 második fele óta a szerencsejáték-mániás embereknek is kínál átmeneti megkönnyebbülést: a mobil-szerencsejátékos kaszinóalkalmazásokat játszhat a képernyőn: félkarú rablózhat, illetve fix oddsok mellett fogadhat az adott játék kimenetelére.

Ezeken kívül természetesen a már-már hagyományos mobilinternetes élő videotartalmak jelentősége is nagy a lakossági 3G piacon: a mobil kijelzőjén különböző témákban nézhetők - és néztünk is - videohírek, filmelőzetesek, exkluzív premier előtti zeneklipek és multimédiás tartalmak (zene, mp3, képek, animációk). Angliában, de a világban másutt is mindenhol trendként figyelhető meg egyébként, hogy a készülékeket a szolgáltatók gyakorlatilag üresen adják a felhasználóknak, akik aztán e lehetőségek használásával és kihasználásával - kvázi muszájból is - tölthetnek le csengőhangokat, alkalmazásokat a telefonukra, pénzért.

Rövid angliai tartózkodásunk alatt az üzleti UMTS-piacról nem kaptunk részletes képet. A szinte egész Londont behálózó, minden kávézóban és étteremben rendelkezésre álló, fizetős Wi-Fi hálózat valószínűleg egyelőre nagyobb népszerűségnek örvend a biznisz-szférában, mint a két év után is csak lassacskán növekvő UMTS-háló. Talán a korai 3G-start mellett a gyors Wi-Fi-megjelenés és -elterjedés és a két éve még csekély, fél napig sem tartó akkumulátoros UMTS-telefonok az indokok a viszonylag lassú terjedésre. Magyarországon a meglehetősen gyenge internetpenetráció miatti lassú Wi-Fi-térnyerés és a már kiforrott 3G-s készülékek adhatnak okot a bizakodásra.

  A "3"-sztori

A 2000-ben kiírt 3G-pályázatot követően elsőként két éve, 2003-ban a Huthinson 3G UK ("3") kezdett el élő videohívást, multimédiás tartalmat szolgáltatni. Az idei magyarországi UMTS-starthoz meglehetősen értékes és érdekes információ lehet, hogy mivel a Huthinson 3G után a másik szolgáltató túl későn vette fel a kesztyűt, a telefonboltok tapasztalatai és a felhasználók elmondásai alapján az új technológiát ma már mindenki a "3" nevű társasággal azonosítja. A versenytársaknak további problémát jelent, hogy a "3" az egyedüli szolgáltató, amely a lakosság 80 százalékát ki tudja szolgálni az új technológiával.

Linkajánló GSM Portál

www.gsmport.hu

Napi hírek, készülék- és szolgáltatástesztek teljeskörűen a mobilkommunikációról.

3GSM

www.3gsm.hu

Információk és napi hírek az UMTS világából.

Nem fordulhat elő, hogy ne érjenek el minket mobiltelefonunkon. Kivéve persze, ha éppen a 14 londoni metróvonal valamelyikén utazunk, ugyanis Londonban a föld alatt nem lehet mobilozni

A trükk a skálázott árszabásban van: a szerződés aláírásakor a nemzetközi - és így a magyarországi - trendnek is megfelelően havonta lebeszélhető perceket kell venni.

A mobilinternetes, ha úgy tetszik, WAP-os tartalmak is a lakossági felhasználókra koncentrálnak, azokra, akik a 3G szolgáltatásokat szórakozásra használják.

A készülékeket a szolgáltatók gyakorlatilag üresen adják a felhasználóknak, akik aztán kvázi muszájból is töltenek le csengőhangokat, alkalmazásokat a telefonukra, pénzért.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo