100 lépésből 13

Négy-ötszáz- vagy kétszázmilliárd forint esik-e ki úgy a költségvetés bevételeiből, hogy azt már jövőre is figyelembe kell venni a kiadásoknál? Közel egy hónappal a kormány adócsökkentési lépéseinek bejelentése után erről folyik a szakmai vita. Amiben viszont mindenki egyetért: 2006-ban inkább a magánszemélyek járnak jól az ötéves program nyomán, a vállalkozások közterhei érezhetően csak a későbbiekben csökkenhetnek.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

"A politikusok mindent reformnak hívnak, ha balra lépnek, azt is, ha jobbra lépnek, azt is. A most bejelentett intézkedéssorozat azonban nem több adóváltoztatásnál" - jelentette ki Kupa Mihály volt pénzügyminiszter egy interjújában. De sietett leszögezni, hogy szerinte nem is kell adóreform, van azonban néhány adónem, ahol "indokolt lenne néhány dolgot tisztázni".

László Csaba, szintén volt pénzügyminiszter egy júliusi kamarai rendezvényen azt mondta: "Meglepne, ha idén sikerülne átvinni a törvénykezési procedúrán valamennyi tervezett lépést. Választások előtt néhány hónappal a hosszú távú terveknek a befektetők előtt sem lenne hitele. Ám ha néhány kérdésben megszületne a politikai egyetértés, az bizalomerősítő lenne." Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke elismerte, hogy "a kormány 100 lépés programjában bejelentett adótörvények tervezetett változásai ötéves távlatban a vállalkozások számára összességében kedvezőek", de hozzátette: "sokat levon az értékéből, hogy a javaslatok pozitív hatásainak többsége a következő kormányciklusban érződik majd".

Kétkedő kutatók

Egy hónappal a kormány öt évre szóló adócsökkentési lépéseinek bejelentése után a szakmai vita már elsősorban arról folyik, hogy ha a parlament áldását adja a kormányzati tervekre, az adócsökkentések milyen mértékben érintik a bevételi oldalt, és honnan lehet ezeket elvenni már a 2006-os állami költségvetésben a kiadási oldalon.

A bejelentéskor a kormány 300 milliárd forint közvetlen adóbevétel-csökkenéssel számolt jövőre, öt év alatt pedig mintegy 1000 milliárddal. Ám most mégis csak 200 milliárd forint lefaragásának a módját keresteti Gyurcsány Ferenc kormányfő a kiadási oldalon, mivel - mint kijelentette - az adócsökkentés révén a gazdaság kap majd annyi lendületet, hogy a növekedés pótolja a különbözetet. Ezt azonban szakértők - köztük Palócz Éva, a Kopint Datorg Rt. vezérigazgató-helyettese, Ivailo Wesselinov, a Dresdner Kleinwort Wasserstein elemzője és Kupa Mihály - nem hiszik. Szerintük ugyanis a költségvetésben keletkező lyuk már 2006-ban akár 400-500 milliárd forint lehet, ráadásul jövőre az államháztartásnak ugyancsak 400-500 milliárd forint pluszbevételre lenne szüksége az euró 2010-es bevezetéséhez szükséges uniós kritériumok miatt. Ezért, ha valóban lesz is többletbevétel a növekedésből, azt "inkább ajándéknak kellene tekinteni, nem pedig beépíteni a költségvetésbe".

Ennek ellenére a PM sajtóosztálya lapunk kérdéseire válaszolva megerősítette, a kormány álláspontja nem változott: a hivatali apparátus arra kapott megbízást, hogy a minisztériumok egyes fejezeteit összességében 200 milliárd forinttal mérsékelje. A részletek augusztus végén, a jövő évi költségvetési tervezetben válnak ismertté.

Áfa és szja

"A magyar gazdaság gyorsabban nőhetne alacsonyabb (államháztartási) hiány, kisebb újraelosztás és hatékonyabb költségvetési szerkezet mellett, s ennek nyomán nyílna tér adócsökkentésre" - nyilatkozta Bokros Lajos volt pénzügyminiszter.

Az igazi megoldás ugyanis nem a fejezetek közötti sakkozgatás, hanem egy valódi államháztartási reform lenne. A teljes elosztási rendszer újragondolása, amelynek a megvalósítása vagy a kidolgozása azonban tényleg elképzelhetetlen már egy kormányzati ciklus utolsó tizenkét hónapjában. De vajon emiatt valóban hozzá se szabad fogni az évek óta szorgalmazott adócsökkentési tervekhez, vagy - elfogadva ugyan Bokros bírálatát, hogy a 100 lépés program részeként "összefüggéseiből kiragadott ötletek kétségbeesett harca folyik" - a helyben topogásnál mégiscsak jobbak a kompromisszumos lépések? Hiszen a tervezett változásokban mindkét koalíciós párt korábbi elképzelései visszaköszönnek: lényeges elem az általános forgalmi adó (áfa) legfelső kulcsának a csökkentése 25-ről 20 százalékra, amit főként a szocialisták hangsúlyoztak, az SZDSZ programjából pedig a személyi jövedelemadó csökkentése valósulhat meg.

Az áfacsökkentés - bár nem elsősorban a vállalatoknak szóló gesztus - nem csak a fogyasztóknak kedvező, javítja a cégek pozícióját is. Igaz, a kormány politikai kérdést csinál abból, hogy a gyártók és szolgáltatók a különbözetet árcsökkentéssel adják oda a vásárlóknak, a kedvezőbb adókulcs alkalmazása azonban 166 milliárd forinttal növeli a lakosság vásárlóerejét, s ez serkentőleg hat a vállalati szférára. Az alacsonyabb kulcs növelheti likviditásukat is, hiszen kevesebb áfát kell az államnak megelőlegezniük. Az egyszerűsített vállalkozási adót fizető (evás) vállalkozások viszont rosszul járnak, hiszen ők az áfával növelt bevételeik után fizetik a 15 százalékos adót.

Az adócsökkentési program 13 lépése
1. 2006. januárjától a forgalmi adó felső kulcsa 25-ról 20 százalékra csökken.
2. 2006-ban a személyi jövedelemadó felső kulcsa 38-ról 36 százalékra csökken, a 18 százalékos kulcs határa 1,5 millió forintról 1,55 millióra emelkedik.
3. 2007-ben újabb 150 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.
4. 2008-ban 200 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.
5. 2009-ben 400 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.
6. 2010-ben, az eurócsatlakozás évében, 700 ezer forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.
7. 2006-ban 5 millió forint adóalapig 10 százalékra csökken a társaságiadó-kulcs.
8. 2006-tól az iparűzési adó 100 százaléka lesz levonható a társasági adó alapjából.
9. 2008-ban megszűnik az iparűzési adó.
10. 2006 novemberében megszűnik a tételes egészségügyi hozzájárulás.
11. 2007-ben 3 százalékponttal csökken a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási járulék mértéke.
12. 2009-ben 2 százalékponttal csökken a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási járulék mértéke.
13. 2006-tól külön adó terheli a nagy értékű luxusingatlanokat.
Az szja-kulcsok a kormány programja szerint 18 és 36 százalékosak lesznek. A jelenlegi évi 1,5 millió forintos sávhatárt pedig jövőre 1,55 millióra emelik, majd a tervek szerint 2010-ig öt lépcsőben 3 millióra. 2007-től viszont belép a 10 százalékos kamatadó.

Szigor és könnyítés

Némi szigorítás még az összességében könnyítéseket hozó változások között, hogy jövőre átalakul az önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári kedvezmény, és megváltozik a munkáltató által ma adómentesen adható juttatások együttes összege. A jövőben ugyanis az adókedvezmény összege nem vehető fel készpénzben, hanem azt az adóhatóság az éves adóbevallást követően az állampolgárok pénztári számlájára utalja. Mondhatnánk persze, hogy a dolgozó így is, úgy is megkapja. Csakhogy míg eddig arra költhette, amire akarta, jövőre - ha a tervezetből jogszabály lesz - csak azokra a szolgáltatásokra fordíthatja, amelyekre az önkéntes pénztárral kötött szerződése feljogosítja. A kormányzati szándék persze érthető: a kedvezménnyel a további öngondoskodást szeretné ösztönözni.

A másik tervezett változás, hogy jövő évtől - az étkezési támogatás és utazási költségtérítés kivételével - maximum a bruttó bér 15 százaléka és nem több mint évi 500 ezer forint béren kívüli juttatás adható adómentesen. Ilyen összevont határ eddig nem volt.

Az önkormányzatoknak félig jó hír, a vállalkozásoknak félig rossz, hogy az iparűzési adó 2008-tól szűnik meg, de már 2006-tól a 100 százaléka levonható lesz a társasági adóból a mai 50 százalék helyett. Az iparűzési adó megszüntetése 145 milliárd forinttal csökkenti majd a vállalkozások adóterhét.

A társasági adó kulcsa 2006-ban a jelenleg 16 százalékról 10 százalékra csökken évi 5 millió forint adóalapig, de ezt a kedvezményt csak azok a vállalkozások vehetik igénybe - elemzők szerint igen bonyolult módon -, amelyek az alkalmazottaik után legalább a minimálbér kétszeresére fizetnek járulékot, és más adókedvezményt nem kapnak.

A 13 lépés - és ezeken belül számos elem - közül talán még a társadalombiztosítási járulékok tervezett csökkentését érdemes kiemelni. Ami biztos - persze ehhez is parlamenti jóváhagyás kell -, hogy 2006-tól megszűnik a tételes egészségügyi hozzájárulás. És már az idén novembertől 1950 forintra csökken a mai 3450-ről.

Differenciált minimálbér
Nem újabb lépésként, de a miniszterelnök az adóváltozásokkal egy időben jelentette be a minimálbér-emelést. A hatályos jogszabályok szerint ehhez joga van, hiszen kormányrendeletben kell meghatározni a kötelezően fizetendő legkisebb munkabért. A minimálbér javasolt összege jövőre 63 ezer, azt követően 70 ezer forint lenne, majd évente 10 ezer forinttal növekedne. Az idén a minimálbér havibér esetén 57 ezer forint. Jövőre ez általánosan 63 ezer forint lesz, de be kívánják vezetni a középfokú végzettségűek számára a 70 ezer forintos, a felsőfokú végzettségűeknek a 77 ezer forintos alsó határt. Hogy ez mekkora pluszterhet jelent a munkáltatóknak? Személyi jövedelemadót jelenleg a minimálbérek után nem kell fizetni, de vannak egyéb levonások. Így most a dolgozó az 57 ezerből 49 305 forintot kap kézhez. A munkáltatónak az őt terhelő járulékokkal az 57 ezer forinton bejelentett dolgozó jelenleg 79 545 forintba kerül. Jövőre 63 ezer forintnál (már a kisebb ehóval) a munkáltatói járulék 500 forinttal lesz több, mint most, 70 ezernél 2855 forinttal, 77 ezernél pedig 5200 forinttal. Ráadásul egyelőre azt sem tisztázta senki, hogy ha egy diplomás (vagy érettségizett) olyan munkakörben dolgozik, amihez nincs szükség felsőfokú (vagy középfokú) végzettségre, akkor kénytelen lesz-e a cég lecserélni őt egy képzetlenebb emberrel, vagy sem, mert ez esetben nem kötelező megadni neki a magasabb minimálbért. A helyzetet bonyolítja, hogy a diplomás-mininálbér után szja-t is kell fizetni. Kedvezmények nélkül (!) elvben csak az szja havonta további mintegy 13 ezer forinttal csökkenti a bruttó 77 ezret. Vagyis a nettó összeg úgy 53 ezer. Tehát lehet, hogy ami a diplomásoknál kézben marad, az kevesebb lesz, mint az alacsonyabb iskolai végzettségűek esetében. Sokan érvelnek a differenciált minimálbérek ellen, mondván, hogy a magasabb iskolai végzettséget a piacnak kell elismernie. Ugyanakkor vannak, akik még tovább differenciálnának: az építőipar nyolc szakmai érdekképviselete például a szakmai minimálbérek bevezetését sürgeti.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo