Nem mindegy persze, hogy milyen megjelenésekre helyezzük a hangsúlyt, hogy a cégünk elsősorban webáruházként vagy fizikális bolttal rendelkező vállalkozásként üzemel. A csomagolás klasszikus marketing funkcióin túl ma már megkerülhetetlen kérdés, hogy újrahasznosítható, környezettudatos csomagolóanyaggal lépjünk a vásárló elé.
1. Célcsoportra lövünk
Régóta ismert tény, hogy a termék vásárlóinak célcsoportját a csomagoláson keresztül is meg tudjuk szólítani. Mást kell sugallnia egy csaptelep csomagolásának, mást egy új generációs gamer laptopnak, mást egy kávédarálónak és megint mást egy kézműves technológiával készült, iparművészeti értékeket felvillantó fülbevalónak. A termék csomagolása jelzés a célcsoportnak, és jelzés annak is, aki nem tartozik a célcsoportba. Kategorizálja, elhelyezi a terméket a vásárló fejében. Nem mindegy például, hogy egy kartondobozról vagy egy más típusú csomagolásról van szó.
2. Épp ezért: csomagolás előtt pozícionáljunk!
Mielőtt a csomagolás színei és formái között kezdenénk bogarászni, meg kell határoznunk néhány alapvető marketing stratégiai kérdést a vállalkozással kapcsolatban. Miben más a vállalkozásunk a versenytársakhoz képest? Mi az a versenyelőny, amit ki tudunk használni? Meg tudjuk-e mondani, hogy ki a célcsoportunk, mi jellemzi ezeket az embereket, hogy akarjuk őket megszólítani?
Ha már fut a cég szekere, akkor is érdemes feltenni néhány kérdést a csomagolásunkkal kapcsolatban:
- Kellőképpen megragadjuk a vásárló figyelmét a csomagolással?
- Megkülönbözteti-e a csomagolás a termékünket a versenytársak termékeitől?
- Újszerű a dizájn? Trendkövető vagy trendteremtő?
- Mit mond a csomagolás a márkánkról? Ez a mondanivaló összhangban van a cég filozófiájával?
- Vásárlásra ösztönző a csomagolásunk?
3. Az arculat és a csomagolás
A csomagolásban teljesedhet ki a vállalkozás arculata. Ez különösen a webshopokra igaz! Mára a kereskedelem legfontosabb felülete online zajlik, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a cégünkkel kapcsolatos első fizikai benyomás a csomagoláson keresztül éri a vásárlót! Sőt, a csomagolással nemcsak a terméket juttatjuk el a háztartásokba, hanem a cégünkről is üzenünk. Nem mindegy, hogy mit hordoz ez az üzenet.
Fontos, hogy összhangban legyen a csomagolás szín- és szövegvilága a honlapunk, üzletünk vizualitásával és stílusával. Érdemes olyan arculattal előállni, amit pár évente néhány egyszerű változtatással tudunk korszerűbbé alakítani. Mentsük el az ötletelési folyamat során felmerülő irányok közül azokat is, amelyek végül nem kerültek shortlistre, könnyen lehet, hogy a későbbi arculatfrissítésnél hasznát vehetjük!
Bizonyos esetekben elég, ha kicsit megigazítjuk az arculatunkat, némi ráncfelvarrással az épp aktuális trendeknek megfelelő vizuált és copy-t készítünk. Más esetben viszont érdemes megfontolni az alapvető arculatváltást és akár a termék újrapozícionálását.
4. Színek és formák
A csomagolás színével, színkombinációival mélyen tudunk hatni a vásárlóra. A jól megkülönböztethető szín- és formavilág nemcsak a megjegyezhetőség szempontjából lényeges, hanem a benyomás kapcsán is. A potenciális vevőben a csomagolás alapján kialakul egy kép az adott termék jellegéről, minőségéről még mielőtt konkrét tapasztalata lenne róla. Van néhány sikeres termék, amelynek elég megemlíteni a nevét és rögtön a formája, színe jut eszünkbe. Ilyen például a Toblerone vagy Zwack Unicum.
Amikor formában gondolkodunk, a praktikus csomagolás is lebegjen azért a szemünk előtt! Lehet, hogy zseniális összefüggésben van a cégünk üzenetével az általunk megálmodott forma, de ha egy nehezen pakolható, logisztikai rémálmot hozunk létre, azzal megnehezítjük a saját dolgunkat (és a logisztikai partnerekét is).
5. Szöveg
Az se mindegy, hogy milyen szöveg szerepel a csomagoláson és mennyire van összhangban a vizuállal? A kötelező információn túl van-e olyan üzenet, amit át akarunk adni? Elég, ha a cég szlogenje megy rá a csomagolásra vagy egy találó headline-subheadline párossal a konkrét termékről is akarunk mondani valamit? Ebben az esetben is lényeges, hogy a copy-val (szöveggel) a saját vásárlóközönségünket szólítsuk meg, elengedhetetlen a megfelelően kiválasztott stílus és betűtípus. És az sem árt, ha olyan szöveget választunk, amit mondjuk a boltból hazafelé sem kell takargatnia a vélt vásárlónak.
6. A környezetbarát csomagolás
Ma már elkerülhetetlen kérdés a környezettudatosság, és egy cég környezettudatos viselkedéséről rengeteget árul el a csomagolás. Itt nem elég a dizájn és a szín, nem elég rányomni egy pecsétet, hogy környezetbarát, mert egyre több vásárló figyel arra, hogy ne csak névleg, de valójában is olyan termékeket vásároljon, amivel a lehetőség szerint kevéssé szennyezi a környezetét.
A csomagolási technikánkkal, a felhasznált alapanyagok minőségével és mennyiségével is fontos üzenetet adunk át a vállalkozásunkról. Miközben a vásárló elvárja, hogy az általa megrendelt termék épségben, sérülésmentesen és tökéletes állapotban érkezzen meg az otthonába, az se mindegy, hogy milyen a kitöltőanyag, a kartondoboz mérete, környezetbarát-e a ragasztószalag. Nézzünk körül, milyen újrahasznosítható anyagokkal tudjuk megvalósítani a valóban zöld csomagolást. Fontos, hogy erről is gondoljunk valamit, amikor a termékeink csomagolását tervezzük!
Válasszunk olyan céget a csomagolás megtervezésénél, amelyik szintén fontosnak tartja a környezettudatos gondolkodást, ezzel nemcsak az erre érzékeny vásárlókat tudjuk megszólítani, hanem tényleg sokat teszünk a környezetvédelemért. És ennél kevés fontosabb 21. századi üzenetet tudunk átadni a cégünkről.