Idő kell az újrainduláshoz

A válság óta jelentősen visszaesett hazai építőipar számára 2016 a fellendülés éve lehet. Gódi Attila, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. ügyvezető igazgatója szerint idén újraindulhatnak az iparban korábban sok helyen leállított gyárak, és akár a többműszakos termelés. Kérdés, lesz-e kellő számú szakképzett munkaerő az ágazatban.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Gódi Attila

A lakás, a lakhatás hosszú távon nem megkerülhető kérdés. Mindig lesznek új családok, mindig lesznek költözők. Ezt a folyamatot most a kormányzati intézkedések – az áfacsökkentés és az új CSOK – is segítik Gódi Attila szerint.

– A használtlakás-piacon hatalmas visszaesés volt a válságot követően, mivel sokan inkább kivártak, elhalasztották vásárlási szándékukat. Az új építésűeknél is jelentősen esett a kereslet. Ma a gyártók, a kereskedők és a kivitelezők is optimistán tekintenek a jövőbe a már régóta várt kormányzati lakástámogatási lehetőségek kibővítésének köszönhetően. 2016 az újraindulás éve lesz: visszaállhatnak az elmúlt hat-nyolc évben visszafogott termelési kapacitások, a leépített műszakok, és újraéledhetnek a partneri kapcsolatok. Kérdés, hogy lesz-e ehhez kellő számú és tudású munkaerő. A megnövekedett igény kiszolgálása leginkább a kivitelezők piacán okoz majd kihívást: sokan bezárták a cégüket, vagy elmentek külföldre. Bizonyos szakmákban a vállalkozások már most elérték az idei kapacitásuk felső határát. Sok megrendelő lesz kénytelen várni, mert nincs, aki a munkát elvégezze.

A válság idején az árak visszaestek. Várható-e jelentősebb áremelkedés az élénkülő keresletnek köszönhetően?

– Nemcsak az árak, a válság idején a termelési kapacitások is csökkentek a nagyon szűk keresletnek köszönhetően. Ugyan a mennyiségi növekedés elindult, de még messze vagyunk a válság előtti szinttől. Valószínűsíthető némi áremelkedés, de drasztikus ugrástól nem tartok. A verseny erős és éles, és a gyártók továbbra is inkább kapacitástöbblettel bírnak. Magyarország abban a sajátos helyzetben van, hogy Kelet-Európában nálunk a legjelentősebb a gyártói kapacitás, ami persze azt is jelenti, hogy a szereplők jelentős nemzetközi vevőkörrel is rendelkeznek.

Várható-e idén a beruházások élénkülése?

– A válság előtt a legtöbben két- három műszakban termeltek, ma ez egy műszakra korlátozódik. Sokan vannak azok is, akik a túlélés érdekében akár több gyáregységet is bezártak átmenetileg. 2016 a korábbi üzemméret visszaállításáról fog szólni. Ez azonban nemcsak a kereslet függvénye, hanem a megfelelően képzett szabad munkaerő megtalálásáé is. Jelentős tartalékok vannak tehát, így beruházások élénkülésére nem számítok. Az innováció fellendülésére viszont igen, amit az új építésű ingatlanok piacának fellendülése hajthat. A hazai gyártók ugyanis némileg lemaradtak nyugat-európai versenytársaikhoz képest, ahol már jelen vannak azok az innovatív megoldások – például a hő- és fényvisszaverő cserepek, a széles körben elterjedt szarufa feletti szigetelések –, amelyek a házak energiahatékonyságát javítják. Úgy vélem, az ilyen irányú fejlesztések lassan itthon is elindulnak, hiszen ma már nem csak passzív házakról beszélünk. A technológiai fejlődésnek köszönhetően a közeljövőben egy-egy épület akár aktív energiatermelővé, úgynevezett minierőművé is válhat.

2016: a fiókban heverő fejlesztések éve
A Terrán a válság alatt az exportpiacokra koncentrált a túlélés érdekében, így ma a tetőcserépgyártó cég árbevételének a háromnegyedét a külpiacok – elsősorban Szlovákia, a volt jugoszláv tagállamok és Románia – adják. – A hazai piac élénkülésével a korábbi termelési volumeneink elérése a cél, talán a válság idejére a fiókba tett tervünket – egy romániai termelőegység kiépítését – is elővesszük. De legelőször a két hazai gyárunk százszázalékos kihasználtságát szeretnénk elérni – mutat rá Gódi Attila, aki idén két számjegyű növekedést remél. Mivel az elmúlt években a felújítások jelentették a piacot, a termékfejlesztésben is inkább a funkcionalitáson volt a hangsúly, némileg háttérbe szorítva az innovatív, trendalkotó megoldásokat. Most ebben is lesz változás, hiszen az új építésű ingatlanok tervezőinek fantáziáját kell kiszolgálni. Újra szerephez jut a dizájn, egyre inkább teret nyer a minimalista, a Bauhausra hajazó stílus, a letisztultabb forma- és színvilág. A Terrán a kollekcióiban is hangsúlyosabbak lesznek a sík, egyenes vágású cserepek, szürke és a sötétebb árnyalatokban. A fejlesztések pedig az energiahatékonyabb megoldásokra irányulnak, például a tetőtéri lakásokat nyáron hűvösebbé tevő különleges felületű cserepekre, vagy a 21. századi műszaki elvárásokat kiszolgáló kiegészítő termékekre: szigetelőfóliákra, vihar- és csapadékálló rendszerelemekre.
 

 

Véleményvezér

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo