Hogyan hat a koronavírus-járvány az e-kereskedelemre?

A pandémia nyomán hozott korlátozó intézkedések a gazdaság számos területét érintik hátrányosan. Az egyik kivétel az online értékesítés - de amíg egyes termékcsoportok e-kereskedelmi forgalma hatványozottan megugrott, másoké radikálisan visszaesett.

Kép: pixabay.com

Az e-kereskedelem a járvány nyertese a világban... 

A fizikai vásárlások visszaesése - az FMCG-szektort kivéve -, és az online vásárlások növekedése globális trend, ami Magyarországon is érezhető. A Bazaarvoice hétről hétre követi nyomon a globális e-kereskedelmi trendeket.

Adataik szerint 2020 márciusában 21%-kal nőtt az online kereskedelemben a rendelések száma az előző évhez képest. Különösen kiugró az emelkedés március 11-től, amikor a WHO világjárvánnyá minősítette a COVID-19-et.

Hasonló tendenciák érhetők tetten az egyes országokban is. A QuantumMetric adatai szerint például az USA-ban március közepéig 52%-kal bővült az online rendelések állománya. Az internetes vásárlók száma pedig 8,8%-kal nőtt a járvány kezdete óta.

Kép: pixabay.com

A Nielsen adatai szerint Európában is hasonló a helyzet:

  • Olaszországban 162%-kal nőtt az online kiskereskedelem értékbeli forgalma (YoY) a 13. héten (március 23-29. között).
  • Franciaországban február 10 és március 15. között 90%-kal ugrott meg az e-kiskereskedelmi megrendelések értékbeli forgalma.
  • Spanyolországban három hét alatt közel 60%-kal lőtt ki az e-kiskeredelem értéke.
...és Magyarországon is

Az online kiskereskedelem látványos bővülése Magyarországon is jellemző. Az Euronews ágazati szakértőkre és szereplőkre hivatkozva a hazai piac 30-40 százalékos bővüléséről ír 2020 márciusában. Ezen belül is kiemelkedik az FMCG-szektor, amely a Nielsen adatai alapján háromszámjegyű növekedést produkált március 23. és április 5. között.

Ezt alátámasztja az Ipsos kutatása is, amely szerint a megkérdezettek 29%-a gyakrabban vásárol online, 34%-a pedig gyakrabban rendel meleg ételt az interneten április 1. óta, mint azt megelőzően.

Kép: pixabay.com

Az e-kereskedelemre általában jellemző bővülés azonban nem minden termékcsoportot érint egyformán. Sőt, olyan termékek is vannak, amelyekből kevesebb fogy online a járvány kezdete óta. Most tekintsük át, mely áruféleségek tartoznak az egyik, és melyek a másik csoportba.

Termékek, amelyeknél csökkent az online értékesítés nagysága

A járványnak, illetve a nyomában kibontakozó válságnak még az online kereskedelem területén is vannak vesztesei.

Globálisan, a Bazaarvoice adatai alapján az alábbi termékcsoportok forgalma esett vissza márciusban az egy évvel korábbihoz képest:

  • ruhák és kiegészítők 4%-kal;
  • bőröndök és utazótáskák közel 40%-kal,
  • utóbbiak április első három hetében további 23 százalékkal.
Az USA-ban ugyancsak a bőröndök és az utazáshoz szükséges táskák, valamint az aktatáskák online eladása csökkent leginkább: 77%-kal. Ez a Stackline e-kereskedelmi szolgáltató cég adataiból derült ki, ahogyan az is, hogy további, az utazással, vakációzással kapcsolatos termékek iránti kereslet is csökkent. Fényképezőgépből például 64%-kal kevesebbet adtak el online, és ugyanennyivel csökkent a férfi úszónadrágok eladása is.

De az esküvőket is el kellett halasztani: a menyasszonyi ruhákból 63%-kal kevesebb fogyott az Egyesült Államokban. Szabadtéri buliból, kerti partiból is kevesebb van: erre utal, hogy rendezvény- és bulikellékekből 55%-kal kevesebbet vásároltak az amerikaiak. Az egyre terjedő home office-nek köszönhetően pedig a férfiak munkahelyi öltözékéhez szükséges ruhadarabokból is kevesebbet adtak el: itt 62%-os a csökkenés.

Annak ellenére, hogy a személyes találkozások minimalizálásával a mobiltelefon vált az egyik legfőbb kapcsolattartó eszközzé, ebben a szegmensben is jelentősen csökkent az online értékesítés. Az Egyesült Államokban 38%-kal kevesebbet vásároltak belőlük online 2020 márciusában. De itthon is megcsappant a kereslet az interneten, legalábbis erre utal, hogy az Árukereső felmérése szerint 20%-kal csökkent az ilyen oldalak látogatottsága.

Nillkin Wireless Magic Disc III vezeték nélküli töltő - fotó: etuo.hu

Miből fogy még kevesebb Magyarországon az interneten? 

A felmérés szerint a fényképezőgépek iránt a magyar vásárlók is elveszítették az érdeklődésüket: a látogatások száma 40%-kal esett vissza. Pontosan ennyivel csökkent az okosórák iránti érdeklődés is, a televízióknál pedig 10%-kos visszaesést mért az Árukereső.

A Shoprenter adatai szerint ugyanakkor több mint 4000 hazai webáruház forgalmi adatai alapján a megrendelések száma 3,5%-kal, összértéke pedig 28,43%-kal nőtt március 9-15 között az előző héthez képest. Nézzük meg, milyen termékcsoportokat érintett ez a növekedés itthon - illetve elsőként külföldön.

Termékek, amelyekből jóval többet vásárolnak online a pandémia kezdete óta

A Bazaarvoice adatai szerint a sportszerek online eladása bővült leginkább 2020 márciusában:

Az áprilisi adatsorban már magasan lekörözte a sportszereket a hardver termékcsoport:

Érdemes ezeket az adatokat összevetni a Stackline hasonló rangsorával, amely az USA-ra vonatkozik:

A grafikonokból látható, hogy az otthoni munkavégzéssel, illetve a különféle kijárási korlátozásoknak köszönhetően több otthon eltöltött idővel kapcsolatos termékek online forgalma megnőtt. Ide sorolható a home office elterjedésével megugró laptopvásárlások, a kertészkedéssel összefüggő árucikkek, de a sportszerek és a játékok növekvő forgalma is.

A járványhelyzetben érthető módon egészségügyi termékekből, gyógyszerekből, fertőtlenítőkből és eldobható gumikesztyűkből is több fogy. A harmadik pedig, amiből egyértelműen többet rendelnek az emberek online, az az élelmiszerek termékcsoportja. Ennek oka, hogy a járvány terjedésével a legtöbben amennyire lehetséges, nem mozdulnak ki, igyekeznek az élelmiszereket is online beszerezni.

A magyar vásárlók laptopból és fertőtlenítőből is többet vettek online

Magyarországon hasonló tendenciák jellemzőek az Euronews beszámolója szerint. A higiéniai termékek, az ételek és az otthoni munkavégzéshez szükséges eszközökből itthon is a járvány előtti volumennél nagyságrendekkel többet vásárolnak az emberek. A sporteszközök és a kertészkedéshez szükséges cikkek iránt ugyancsak megugrott a kereslet.

A laptopok esetében például megduplázódott, a különböző wifi-eszközök, routerek körében pedig megháromszorozódott az Extreme Digital és az Emag forgalma - közölte Várkonyi Balázs ügyvezető igazgató. Jelentős, másfélszeres emelkedést regisztráltak a tévék eladásánál is.

Kép: pixabay.com

 

A járvány leküzdéséhez, a fertőzés megelőzéséhez szükséges árucikkek online kereslete szintén megélénkült Magyarországon. Március 11-e után a kézfertőtlenítőknél 110-szeres, a munkavédelmi maszkoknál pedig 17-szeres, míg a lázmérők esetében ötszörös volt a keresletnövekedés az Árukereső felmérése szerint.

A home office-szal összefüggő termékek közül a webkamerákkal kapcsolatos oldalak látogatottsága 15-szörösére emelkedett, de a laptopokat árusító webáruházak oldalai iránt is 70%-kal nőtt az érdeklődés. A megnövekedett szabadidő otthoni eltöltését segítő termékek közül a játékkonzolok (+90%) és a puzzle-játékok (+70%) hozták leginkább lázba a vásárlókat.

Mi várható a járvány után?

A szakértők szerint a pandémiának köszönhetően nagynon sok olyan vásárló is rákapott az online vásárlásra, aki korábban nem, vagy csak ritkán rendelt az internetről.

Az emberek jelentős része a rendkívüli kapcsán rájött, hogy az e-kereskedelem révén:

  • egyszerűen és gyorsan vásárolhat,
  • számos olyan terméket is, ami korábban eszébe sem jutott,
  • a vásárlásnak mára ez éppen olyan megbízható módja, mint a hagyományos bevásárlás.
A prognózisok szerint valószínű, hogy az internetes vásárlók többsége a járvány után is kitart az online rendelés mellett. Így azok a kereskedők, akik megteremtették az ehhez szükséges infrastruktúrát, online környezetet és logisztikát, behozhatatlan előnybe kerülnek azokkal szemben, akiknek erre nincs lehetőségük, vagy nem éltek vele.

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo