Az e-kereskedelem a járvány nyertese a világban...
A fizikai vásárlások visszaesése - az FMCG-szektort kivéve -, és az online vásárlások növekedése globális trend, ami Magyarországon is érezhető. A Bazaarvoice hétről hétre követi nyomon a globális e-kereskedelmi trendeket.
Adataik szerint 2020 márciusában 21%-kal nőtt az online kereskedelemben a rendelések száma az előző évhez képest. Különösen kiugró az emelkedés március 11-től, amikor a WHO világjárvánnyá minősítette a COVID-19-et.
Hasonló tendenciák érhetők tetten az egyes országokban is. A QuantumMetric adatai szerint például az USA-ban március közepéig 52%-kal bővült az online rendelések állománya. Az internetes vásárlók száma pedig 8,8%-kal nőtt a járvány kezdete óta.
A Nielsen adatai szerint Európában is hasonló a helyzet:
- Olaszországban 162%-kal nőtt az online kiskereskedelem értékbeli forgalma (YoY) a 13. héten (március 23-29. között).
- Franciaországban február 10 és március 15. között 90%-kal ugrott meg az e-kiskereskedelmi megrendelések értékbeli forgalma.
- Spanyolországban három hét alatt közel 60%-kal lőtt ki az e-kiskeredelem értéke.
Az online kiskereskedelem látványos bővülése Magyarországon is jellemző. Az Euronews ágazati szakértőkre és szereplőkre hivatkozva a hazai piac 30-40 százalékos bővüléséről ír 2020 márciusában. Ezen belül is kiemelkedik az FMCG-szektor, amely a Nielsen adatai alapján háromszámjegyű növekedést produkált március 23. és április 5. között.
Ezt alátámasztja az Ipsos kutatása is, amely szerint a megkérdezettek 29%-a gyakrabban vásárol online, 34%-a pedig gyakrabban rendel meleg ételt az interneten április 1. óta, mint azt megelőzően.
Az e-kereskedelemre általában jellemző bővülés azonban nem minden termékcsoportot érint egyformán. Sőt, olyan termékek is vannak, amelyekből kevesebb fogy online a járvány kezdete óta. Most tekintsük át, mely áruféleségek tartoznak az egyik, és melyek a másik csoportba.
Termékek, amelyeknél csökkent az online értékesítés nagysága
A járványnak, illetve a nyomában kibontakozó válságnak még az online kereskedelem területén is vannak vesztesei.
Globálisan, a Bazaarvoice adatai alapján az alábbi termékcsoportok forgalma esett vissza márciusban az egy évvel korábbihoz képest:
- ruhák és kiegészítők 4%-kal;
- bőröndök és utazótáskák közel 40%-kal,
- utóbbiak április első három hetében további 23 százalékkal.
De az esküvőket is el kellett halasztani: a menyasszonyi ruhákból 63%-kal kevesebb fogyott az Egyesült Államokban. Szabadtéri buliból, kerti partiból is kevesebb van: erre utal, hogy rendezvény- és bulikellékekből 55%-kal kevesebbet vásároltak az amerikaiak. Az egyre terjedő home office-nek köszönhetően pedig a férfiak munkahelyi öltözékéhez szükséges ruhadarabokból is kevesebbet adtak el: itt 62%-os a csökkenés.
Annak ellenére, hogy a személyes találkozások minimalizálásával a mobiltelefon vált az egyik legfőbb kapcsolattartó eszközzé, ebben a szegmensben is jelentősen csökkent az online értékesítés. Az Egyesült Államokban 38%-kal kevesebbet vásároltak belőlük online 2020 márciusában. De itthon is megcsappant a kereslet az interneten, legalábbis erre utal, hogy az Árukereső felmérése szerint 20%-kal csökkent az ilyen oldalak látogatottsága.
Miből fogy még kevesebb Magyarországon az interneten?
A felmérés szerint a fényképezőgépek iránt a magyar vásárlók is elveszítették az érdeklődésüket: a látogatások száma 40%-kal esett vissza. Pontosan ennyivel csökkent az okosórák iránti érdeklődés is, a televízióknál pedig 10%-kos visszaesést mért az Árukereső.
A Shoprenter adatai szerint ugyanakkor több mint 4000 hazai webáruház forgalmi adatai alapján a megrendelések száma 3,5%-kal, összértéke pedig 28,43%-kal nőtt március 9-15 között az előző héthez képest. Nézzük meg, milyen termékcsoportokat érintett ez a növekedés itthon - illetve elsőként külföldön.
Termékek, amelyekből jóval többet vásárolnak online a pandémia kezdete óta
A Bazaarvoice adatai szerint a sportszerek online eladása bővült leginkább 2020 márciusában:
Az áprilisi adatsorban már magasan lekörözte a sportszereket a hardver termékcsoport:
Érdemes ezeket az adatokat összevetni a Stackline hasonló rangsorával, amely az USA-ra vonatkozik:
A grafikonokból látható, hogy az otthoni munkavégzéssel, illetve a különféle kijárási korlátozásoknak köszönhetően több otthon eltöltött idővel kapcsolatos termékek online forgalma megnőtt. Ide sorolható a home office elterjedésével megugró laptopvásárlások, a kertészkedéssel összefüggő árucikkek, de a sportszerek és a játékok növekvő forgalma is.
A járványhelyzetben érthető módon egészségügyi termékekből, gyógyszerekből, fertőtlenítőkből és eldobható gumikesztyűkből is több fogy. A harmadik pedig, amiből egyértelműen többet rendelnek az emberek online, az az élelmiszerek termékcsoportja. Ennek oka, hogy a járvány terjedésével a legtöbben amennyire lehetséges, nem mozdulnak ki, igyekeznek az élelmiszereket is online beszerezni.
A magyar vásárlók laptopból és fertőtlenítőből is többet vettek online
Magyarországon hasonló tendenciák jellemzőek az Euronews beszámolója szerint. A higiéniai termékek, az ételek és az otthoni munkavégzéshez szükséges eszközökből itthon is a járvány előtti volumennél nagyságrendekkel többet vásárolnak az emberek. A sporteszközök és a kertészkedéshez szükséges cikkek iránt ugyancsak megugrott a kereslet.
A laptopok esetében például megduplázódott, a különböző wifi-eszközök, routerek körében pedig megháromszorozódott az Extreme Digital és az Emag forgalma - közölte Várkonyi Balázs ügyvezető igazgató. Jelentős, másfélszeres emelkedést regisztráltak a tévék eladásánál is.
A járvány leküzdéséhez, a fertőzés megelőzéséhez szükséges árucikkek online kereslete szintén megélénkült Magyarországon. Március 11-e után a kézfertőtlenítőknél 110-szeres, a munkavédelmi maszkoknál pedig 17-szeres, míg a lázmérők esetében ötszörös volt a keresletnövekedés az Árukereső felmérése szerint.
A home office-szal összefüggő termékek közül a webkamerákkal kapcsolatos oldalak látogatottsága 15-szörösére emelkedett, de a laptopokat árusító webáruházak oldalai iránt is 70%-kal nőtt az érdeklődés. A megnövekedett szabadidő otthoni eltöltését segítő termékek közül a játékkonzolok (+90%) és a puzzle-játékok (+70%) hozták leginkább lázba a vásárlókat.
Mi várható a járvány után?
A szakértők szerint a pandémiának köszönhetően nagynon sok olyan vásárló is rákapott az online vásárlásra, aki korábban nem, vagy csak ritkán rendelt az internetről.
Az emberek jelentős része a rendkívüli kapcsán rájött, hogy az e-kereskedelem révén:
- egyszerűen és gyorsan vásárolhat,
- számos olyan terméket is, ami korábban eszébe sem jutott,
- a vásárlásnak mára ez éppen olyan megbízható módja, mint a hagyományos bevásárlás.