Az econet.hu Média, Telekommunikációs és Vagyonkezelő NyRt. 100 százalékos tulajdonában álló leányvállalata, az EST Media Group Kft. (EMG) 2007. november 27-én üzletrész adásvételi szerződést kötött a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. 100 százalék mértékű üzletrészének megvásárlására. (Az egyik alapító, Müller Péter Sziámi augusztusban kiszállt, helyére egy pénzügyi befektető került. A másik alapítónak, Gerendai Károlynak 55, Takács Gábor ügyvezetőnek 30 százaléka lett az üzlet nyélbeütése után.)
4 milliárdért
A Sziget Kft. hosszú évek óta nyereséges vállalkozásként működik, ami önmagában a jelenlegi működés változatlan fenntartása mellett is fenntartható állapot, illetve a meglévő erőforrások gazdaságosabb és ésszerűbb kihasználása organikus növekedési lehetőségeket is kínál. Ezt fejezi ki a megvásárlási program akkor, amikor az eladónak annál nagyobb vételárat biztosít, minél erőteljesebb EBITDA növekedést mutat fel a Sziget Kft. Az eladó ennek megfelelően akkor jut a lehető legmagasabb (5 részletben fizetendő) vételárhoz, azaz összesen 4,95 milliárd forinthoz, ha a cég a 2011. évben már 600 millió forint, az azt megelőző 3 évben pedig összesítve majd 1 milliárd forint EBITDA-t termel. Az EMG tulajdonrészének évenkénti növekedésével (26%, 51%, 76%, 88%, 100%) az adott évek nyereségéből is részesedik (első alkalommal a 2007. éviből), várhatóan összesen mintegy 700-800 millió forint mértékben, s ezáltal a ténylegesen fizetendő vételár 4 milliárd forint körüli összegre csökken.
Visszalépés
Az elmúlt hetek során a sajtóban is nagy nyilvánosságot kapott birtokháborítási ügyben fennállhat az elvi esélye annak, hogy a bíróság jogerős ítélete folytán ellehetetlenül a Sziget Fesztivál megrendezése. Ez esetben az EMG elállhat a szerződéstől és az addig kifizetett vételárat teljes egészében visszakapja.
Ha azonban - ahogy 15 éve mindig - ezután is lesz Sziget Fesztivál, akkor minél eredményesebben kerül az - és a nem elhanyagolható egyéb rendezvények (Volt Fesztivál, Balaton Sound, stb.) - megrendezésre, úgy az EMG annál többet, de legfeljebb az 1. pontban írt összeget fizeti az egyre értékesebb Sziget Kft-ért. Ha esetleg többé nem lehet Sziget Fesztivált tartani, az EMG visszakaphatja a pénzét és azt más portfolió-elemek fejlesztésére, illetve egyéb akvizíciókban hasznosíthatja.
Perek
A Sziget Fesztivállal - egyébként általában minden, nagy hatású, sokszázezer embert érintő eseménnyel - kapcsolatban korábban is voltak, és gyaníthatóan a jövőben is lesznek különféle jogi és peres eljárások. Ezek az ügyek éppen azért, mert maga az esemény sok embert mozgat meg, a sajtóban kitüntetetett, talán az érdemi jelentőségükön is túlmutató bemutatást kapnak. Az ilyen ügyek és perek ellenére az elmúlt 15 évben a Sziget Fesztivált mindig gond nélkül meg lehetett rendezni. Addig, amíg ezt konkrét és végleges bírósági döntés nem tiltja meg, a Sziget vezetőinek, munkatársainak nyilvánvalóan azért kell dolgozniuk, hogy a 2008-as Sziget Fesztivál egy vonzó programot nyújtó, sikeres és nyereséges rendezvény legyen. Éppen ezt a célt szolgálja a napokban ismertetett 5+1 napos rendezés is, melynek fő célja a még erősebb, soha nem látott programkínálat lehetőségének megteremtése és a kedvezményes karácsonyi jegyvásárlási akció.
Ha nem lenne Sziget...
A Sziget kft. szerint a perrel történő ellehetetlenítés valós eredménye nem a vélt érdeksérelmek megszűnése volna, hanem elsősorban az, hogy rövid időn belül multinacionális fesztiválszervező cégek kapnának lehetőséget arra, hogy a Sziget Fesztivál esetleges kiesése miatti űrt a régióban máshol megrendezendő - jelenleg pontosan a Sziget Fesztivál léte miatt gazdaságilag nehezen értelmezhető - hasonló nagyságrendű programmal töltsék ki. Ha erre nem Magyarországon, hanem - akár a Sziget Kft. rendezésében - egy környező országban kerülne sor (ez a német, holland, francia és egyéb külföldi vendégek szempontjából szinte indifferens), akkor a magyar fiatalok elesnének attól a lehetőségtől, hogy hazájukban élvezhessenek egy európai rangú zenei fesztivált. Ráadásul a Sziget Fesztiválok idején megnövekedett vendégforgalom miatt érdemben mérhető nemzetgazdasági előnyök is elvesznének. Ezen előnyök ráadásul messze túlmutatnak a rendezvényhez konkrétan köthető idegenforgalomi bevételeken, hiszen a Sziget egyértelműen pozitívan befolyásolja hazánk nemzetközi megítélését, image-ét. - írja a cég közleményében.
A Piac és Profit Magazinban elolvashatja a Gerendai Károllyal készült interjút.
(A Hajógyári szigetre az önkormányzat és a Plaza Centers 400 milliárdért építene Álomszigetet...)