Mit csinál nyáron a Mikulás?

Szezonális vállalkozást üzemeltetni egészen különleges életforma. Az üzlet ritmusának köszönhetően a megfeszített munkatempójú, pihenés nélküli időszakok után jut némi idő a lazításra, majd jön a következő szezonra való felkészülés – ha sikerül elég tartalékot felhalmozni. Van, aki több, különböző szezonban futó profil váltogatásában találta meg a megoldást.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem lehet lábat lógatni –  Kép:SXC

A szezonális vállalkozások működtetésének két alapvető módszere az lehet, hogy a tényleges szezonon kívül felfüggeszti a működést – így nem kell fizetni az alkalmazottakat és egyéb költségeket –, vagy több, egymás kiegészítő szezonális témára szakosodik. A klasszikus példa szerint aki nyáron füvet nyír, azt télen várja a hótakarítás, a síoktató pedig jól teszi, ha a búvárképesítést is megszerzi, a nyári szezonban érdeklődők kiszolgálása érdekében.

Amiről feltétlenül gondoskodni kell egy időszakos üzlet esetében, az egyrészt a tudatos cash-flow-gazdálkodás, vagyis a felkészülés a nehezebb időszakokra, a másik pedig az alkalmazottakról való gondoskodás. A jó alkalmazottak ugyanis alapvetőek ahhoz, hogy amikor kell, az üzlet az első naptól gördülékenyen menjen. Ha előre tervezünk, és a munkatársakkal megbeszéljük, mikortól meddig számítunk rájuk a következő időszakban, akár évekre előre, nagyobb az esély, hogy újra és újra visszatérjenek hozzánk. A szezonális üzletekben ugyanakkor jó munkaerők lehetnek a diákok és a nyugdíjasok is. Előbbiek természetesen az iskolaszünethez igazodva mozgósíthatóak, utóbbiak pedig lehet, hogy akár sokéves tapasztalattal rendelkeznek a nekünk szükséges területen, viszont már sem erejük, sem kedvük egész évben dolgozni. Néhány hónapnyi munkára azonban szívesen vállalkoznak.

Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehetne építeni. Az inc.com szerint január különösen jó az egészségügyi szolgáltatások szempontjából – feltételezzük, hogy az újévi fogadalmak is szerepet játszhatnak ebben. Februárban, ami egyébként az év leglassabb hónapja, a Valentin-nap az, amire építeni lehet. Márciusban a templomok látogatottsága és a vallási tevékenység ugrik a szokásosnál magasabbra. Áprilisban kezdődik a tavaszi nagytakarítás és az otthonok felújításának időszaka. Májusban az anyák napja az aranytojást tojó tyúk, júniusban a családi ünnepeké – esküvők, ballagások hozhatnak üzletet. Július ideális minden nyári termék értékesítésére, augusztusban elsősorban az utazásokra érdemes koncentrálni – ekkor mennek a legtöbben szabadságra. Szeptemberben az iskolakezdésre érdemes építeni, októberre pedig marad a nálunk épp csak éledező halloween. Végül, de elsősorban november és december minden kereskedő évének legcsillogóbb időszaka.

Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehetne építeni.
Speciális problémák

Bizonyos szezonális bizniszek inkább csak kiegészítésként szolgálnak a „nyolcórás” munka mellett. Tipikusan idetartozik a már emlegetett Mikulás – kizárólag ebből nem lehet megélni – mondta el a Budapest Business Meetup legutóbbi rendezvényén a bohócként dolgozó Toroczkai Zsuzsi. A gyerekszórakoztatás területén ugyan az igazán erős szezon alig néhány nap egy évben – Mikulás, gyereknap elsősorban – erre ugyebár nem lehet üzletet építeni.  Aki mégis szeretne, annak több területen is jelen kell lennie, komplex szolgáltatást nyújtva. Így az egész évben megrendezett céges és családi rendezvények, fesztiválok hidalják át a holtszezonokat. Ebben az esetben viszont a legtöbben már nem maguk öltik fel a jelmezt a vállalkozók közül, hanem a szervezésben, koordinálásban játszanak szerepet, az egyes programokat – vagyis a Mikulást magát – pedig alvállalkozók oldják meg. A szolgáltatási paletta olyan fokig szélesedhet, hogy például az eredetileg csak kiegészítő szolgáltatásként kínált gyermekfotózás válik a cég fő eltartójává. A szezonális szolgáltatások esetében különösen fontos az internetes jelenlét és a jól megcsinált, a keresőkben jó helyen futó weboldal is, hiszen a csúcsidőszakokban rengetegen keresnek rá az adott témára, hatalmas a verseny.

Sebesvári Bence, az Erasmus Student Network Corvinus képviseletében a legnagyobb megoldandó problémaként a saját csapat folyamatos fenntartását és motiválását emelte ki. (Vannak olyan motivációs módszerek, amihez nem igazán van szükség pénzre.) A szervezet tevékenysége (a külföldi diákok integrálódásának segítése) tulajdonképpen kétszer két hónapra korlátozódik a szemeszterek elején. Ilyenkor szinte mindennap szerveznek programokat, van feladat, tehát rengeteg embert kell mozgósítaniuk, akikkel aztán hónapokig szinte teljesen megszakad a kapcsolat. Csapatépítő együttlétekkel, levelezőlistákkal igyekeznek fenntartani az érdeklődést, hogy amikor kell, egyik napról a másikra rendelkezésre álljon a munkaerő.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo