Bezár a kormány egy kiskaput a fuvarozásban

Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely jövőre az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálja a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben. Ezzel lényegében a fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszerítik arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A személyautók matricás rendszerével ellentétben a teherautóknak és – ettől az évtől – már a buszoknak is használatarányosan kell fizetniük, amikor gyorsforgalmi- vagy főúton közlekednek. A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van és azt saját maguk vezetik.

Bezárták a kiskaput
Bezárták a kiskaput
Fotó: Depositphotos

A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is.

„Az interneten is megvásárolható viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja” – mondta az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell operatív elnöke.

Farkas Károly telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató.

„Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre – ennek azonban jövőre vége” – hangsúlyozta a telematikai szakértő.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo