Egy friss kutatás szerint az Egyesült Királyságban jelen lévő cégek 34 százaléka szerint a dolgozóik több mint fele már otthonról végezheti el a feladatait 2020-ban. Ez nem csak a munkavállaló és a munkáltató számára jelent előnyt, de többek között csökkenti a városok közlekedési hálózatának terhelését is. (Ez a foglalkoztatási forma óriásit dob a hatékonyságon!) A nemzetközi példákhoz hasonlóan Magyarországon is egyértelműen pozitív tapasztalatok fűződnek a távmunkához, a cégvezetők között viszont sokan még tartanak annak bevezetésétől – hangsúlyozták a szakemberek Profession.hu által második alkalommal megrendezett Távmunka Meetupon.
Kifizetődött a bizalom
Az Invitel Csoportnál 2016 áprilisában vezették be a távmunka lehetőségét. Egy külső tanácsadók bevonásával készült hatástanulmány alapján 1200 munkavállalóból több mint 600 esetében találták úgy, hogy alkalmas a pozíciója otthoni munkavégzésre. Budai J. Gergő vezérigazgató-helyettes szerint a kollégákba vetett bizalom kifizetődött: átlagban nőtt a hatékonyság, és plusz juttatásként tekintenek a lehetőségre, így elhivatottabbak is lettek a céggel kapcsolatban. A hat hónapos próbaidőszakot követően a távmunkát fókuszcsoportos felmérésekkel, valamint online kitölthető kérdőívvel értékelték. A vezetőktől és a munkavállalóktól beérkezett pozitív visszacsatolások alapján úgy döntöttek, megemelik a távmunkával tölthető napok számát, és további 30 százalékkal bővítik azon beosztások körét, amelyek otthonról is elvégezhetőek.
Major Sándor, a LogMeIn mérnöke öt pontban határozta meg az eredményes távmunkához szükséges feltételeket: legfontosabbnak a kölcsönös bizalom meglétét tartja, de szintén lényeges személyes találkozások biztosítása az akár eltérő kontinenseken dolgozó munkavállalók számára is. A jelenleg rendelkezésre álló alkalmazásoknak köszönhetően pedig a láthatóság, a távolról dolgozók munkájának elismerése, valamint a közös vízió megteremtése és fenntartása elé sem gördül akadály. A távmunka gördülékenységét negyedéves, 360 fokos vizsgálatok is biztosítják.
Nem lehetőség, hanem elvárás
„Az IBM minden dolgozója számára természetes a távoli munkavégzés, és a cég olyan eszközöket bocsát rendelkezésükre, amelyek bárhol használhatóak” – mondta Mészáros Tamás, a vállalat együttműködési megoldásokért felelős szakértője. Technológiai értelemben a munkavégzésre közösségi tevékenységként tekintenek, és ezért egy, a közösségre épülő multifunkcionális rendszerben is dolgoznak. A munkavállalók az összes fontos dokumentumot és programot visszakereshetően egy felületen belül találják meg. Ezzel a módszerrel a több százezer dolgozó nemcsak vállalaton belül, de partnereivel is sokkal hatékonyabban működhet együtt, mint bárhol máshol.
Mindenki jól járna vele
A távoli munkavégzés számos munkaerő-piaci probléma megoldását jelenthetné, hiszen a kereslet és kínálat közötti strukturális különbségekre és a nők a férfiakéhoz képest alacsonyabb foglalkoztatási rátájára, valamint a megváltozott munkaképességűek munkaerő-piaci integrációjára is megoldást kínál. Ráadásul hosszú távon a munkaadók számára is jól mérhető előnyökkel járna – vélekedtek egyöntetűen a szakemberek a rendezvényen.