Ha valakit kedvelnek, könnyebben halad előre a karrierútján, több állásajánlatot kap, jobban megbocsátják, ha hibázik. Szerencsére a szerethetőség nem függ a külsőtől, nem feltétele, hogy valaki kifejezetten okos legyen, és még csak az sem, hogy rendszeresen eljárjon a beosztottjaival szórakozni. Ennél sokkal könnyebb kedveltté válni. A szerethetőkre jellemző alábbi 7 szokás gyakorlásával bárki javíthat a megítélésén.
Kedveseket mondanak másokról
Amikor pozitív dolgokat mondunk másokról, a szavak visszahullnak ránk. Az emberek öntudatlanul hozzánk társítják azokat a tulajdonságokat, amiket másokról mondunk nekik – mondja Keith Rollag, az amerikai Babson Főiskola professzora. Ha arra panaszkodunk, hogy a munkatársunk öntelt balfék, a hallgatóságunk önkéntelenül eltávolodik tőlünk, mert úgy véli, mi is ilyenek vagyunk. Ha azt állítjuk valakiről, hogy kedves és törődő, ránk is úgy fognak gondolni, mint ilyen főnökre.
Odafigyelnek, ha más beszél
A figyelem köt össze bennünket – hangsúlyozza Lou Solomon, egy vezetőkre specializálódott kommunikációs tanácsadó iroda, az ofInteract alapító-igazgatója. Nem vonzó, ha valaki nézelődik, miközben beszélnek hozzá, elkalandozik a figyelme beszélgetés közben, vagy egy értekezleten. A telefonunkra pillantani sem ildomos, amikor mások a jelenlétünkre számítanak.
Hitelesek
A szerethető emberek ugyanolyanok a színpadon és a színpad mögött is, vagyis összhangban vannak önmagukkal, nem próbálnak meg másnak látszani – mondja Karen Friedman kommunikációs coach. Még akkor sem játsszák meg magukat, ha éppen kellemetlen, kevésbé népszerű dolgot kell, mondjanak.
Az olyanok, akik a kapcsolatokat értékelik, és nem a hatalmat tartják elsődlegesnek, sokkal megbízhatóbbnak és szerethetőbbnek tűnnek, mint azok, akik csak a státuszra figyelnek. Solomon szerint máshogy állnak a beosztottak ahhoz a főnökhöz, akihez bármikor be lehet jutni, és aki nyíltan a munkatársai szemébe néz. Mindenki észreveszi a valódi tekintet és a felületes pillantás közti különbséget!
Megnyitja az embereket
Hogy valakit mennyire kedvelnek, az is befolyásolja, hogy képes-e beszédre bírni másokat. Solomon szerint ehhez alapvetően kíváncsinak kell lenni a másikra, kérdéseket kell feltenni, és meg kell hallani a válaszokat. Mindezt pedig alapvetően pozitív előítélettel. Viselkedéskutatók felfedezték, hogy azok a dinamikus emberek, akiket valóban érdekel az, amit mások mondanak, karizmatikusak, és sikeresebben tárgyalnak, vagy jobb előadók, míg azok, akik egyáltalán nem kíváncsiak a másikra, komoly handicappel indulnak a beszélgetésben.
Megosztják a reflektorfényt
A szerethető emberek keresik a lehetőséget, hogy megosszák a jutalmakat a kollégáikkal. Ha megdicsérik őket, vagy valamiért jutalmat kapnak, megfordulnak, és rámutatnak a többiekre, akik bevonhatók az eseménybe – emeli ki Friedman.
Nem félnek attól, hogy sebezhetők lehetnek
A személyes történetek a kapcsolatok motorjai. Solomon tréningezett egyszer egy vállalkozót, aki elveszítette a lábát a katonai szolgálata során. A művégtagot mindig hosszúnadrág takarta, mert az érzései azt diktálták, hogy az életének ezt a részét rejtenie kell. Csak az üzleti tapasztalatairól beszélt. Aztán kiderült, hogy ha a munkatársait beavatja az életének ebbe a részébe is, jelentősen több emberi kapcsolatot tud kialakítani.