Kevesebb lesz idén az ajándék – de laposabb a pénztárca

2015. november 06. péntek - 20:05 / piacesprofit.hu
  •    

Kevesebb ajándék vásárlását tervezik a tavalyinál az internetezők, miközben az egy ajándékra szánt összeg közel 12%-kal emelkedett. A karácsonyi ajándékvásárlás így akár 50 ezer forinttal is megterhelheti egy 4 fős háztartás büdzséjét. Ebben nincsenek benne az ünnepi menü vagy éppen a karácsonyfa kiadásai. – derül ki az Árukereső.hu 2 340 fő részvételével készített hazai online felméréséből.

Az aktív internetezők idén karácsonykor jellemzően 5-6 főnek terveznek ajándékot venni. Idén karácsonykor az ajándékozás főként a családról szól, hiszen hiába jelentik a barátok ajándékozás tekintetében a harmadik legnagyobb csoportot, csupán minden hetedik aktív internetező tervezi a barátok megajándékozását, azaz összességében minden ajándékozóra átlagosan fél baráti ajándék fog jutni. A munkatársak ajándékozását az aktív internetezők mindössze 4%-a tervezi.  Egy átlagos – 4 fős – család idén karácsonykor jellemzően 8 ember (családtag, barát, munkatárs) számára fog ajándékot vásárolni.

vásárlás infografika

Kattintson a nagyobb képért!

Sokba kerül az ajándékozás

Az aktív internetezők számára a karácsonyi ajándékozás sokba kerül, átlagosan közel 30.000 forint értékben vásárolnak ajándékokat a fa alá. Egy 4 fős család esetében – ha figyelembe vesszük a közös gyerekeket – a karácsonyi ajándékvásárlás akár 50.000 forinttal is megterhelheti a háztartás büdzséjét. Ebben természetesen nincsen benne az ünnepi menü, vagy éppen a karácsonyfa kiadása.

Idén karácsonykor kevesebb embert lepünk meg, de értékesebb ajándékokat veszünk

2014-hez képest átlagosan másféllel kevesebb ajándék vásárlását tervezik a válaszadók, miközben az egy ajándékra szánt összeg közel 12%-kal emelkedett. A szűk családon kívül szinte minden körben csökkent azok átlagos száma, akiknek karácsonykor ajándék vásárlását tervezik. A legnagyobb visszaesés a tág család, azaz a nagyszülők, keresztgyerekek, unokatestvérek, stb. körében figyelhető meg, esetükben csaknem felére esett vissza a megajándékozni tervezettek átlagos száma.

A karácsony nem csak a műszaki cikkekről szól

Az internetet aktívan használó vásárlók karácsonykor jellemzően 3-4 féle különböző termékkörből fognak ajándékot választani, ebből 1-2 termék biztosan a ruházati cikkek, kozmetikumok, illetve a könyvek közül fog kikerülni. Szórakoztató elektronikai cikkeket az aktív internetezők 28%-a, míg mobiltelefonokat és számítástechnikai eszközöket hozzávetőleg egyötödük fog ajándékként vásárolni.

Ha internet, akkor keresők és ár-összehasonlítók

Hazánkban a karácsonyi ajándékok kapcsán az elsődleges ötletforrást az internet jelenti, 10-ből 6 aktívan internetező az ajándékötleteket is részben a világhálóról gyűjti be. Az internetes felületen való ötletgyűjtés azért tud ilyen népszerű lenni a karácsonyi vásárláskor, mert a különböző keresők, ár-összehasonlító oldalak nagymértékben felgyorsítják a tájékozódást és az információgyűjtést. Az online keresések alkalmával a legnépszerűbb csatornát a keresők jelentik (75%), ugyanakkor az ár-összehasonlító oldalak szerepe évről-évre növekvő tendenciát mutat (67%), mely a webáruházak kínálataiban megtalálható termékek összevetésénél fontos szempontként jelenik meg az internetes vásárlás és a webáruház kiválasztásánál. (Itt mutatunk néhány szempontot, amire mindenképp érdemes figyelni netes vásárláskor.)

Ha karácsony, akkor internet vagy bevásárlóközpont

A karácsonyi ünnepek alkalmával a rendszeresen internetező vásárlók jellemzően két helyen szerzik be az ajándékokat. Az internetes vásárlás terjedését jól jelzi, hogy a válaszadók 74%-a tervezi, hogy a vásárlás során internetes boltból is rendelni fog. A második legnépszerűbb vásárlási helyszínnek a nagy bevásárlóközpontok számítanak (56%). Az online vásárlás és a plázák együttes sikere abban rejlik, hogy a termékkínálat mértéke ezeken a helyeken nagymértékben lecsökkenti az ajándékvásárlással eltöltött időt, és amellett, hogy gyorssá, még kényelmessé is teszi azt.

Aki nem készíti fel megfelelően a webáruházát az ünnepi rohamra, az komoly bevételtől eshet el. Szakértőnk segít, mit kell tenni!

Webáruházak kiválasztása: nem pusztán az ár számít

Az internetes vásárlás helyének kiválasztásakor négy fő szempont határozza meg az online vásárlók döntését a konkrét bolt tekintetében. A legerősebb választási szempont a termék ára, majd a bolt megbízhatósága, valamint a választható kiszállítási, átvételi módok köre. Az aktív internetezők vásárlásaikkor nagyfokú tudatosságról tesznek tanúbizonyságot, hiszen az ár mellett számos minőségi, kényelmi szempont is komoly szerepet játszik az online vásárlás helyének meghatározásakor.

Ha kedvezőbb és itthon nincs, akkor külföldről rendelünk

Áfa szabályok
Az EU-n kívüli rendelés magánszemélyek esetében 22€ felett már ÁFA köteles, azaz a rendelés költsége 27%-kal magasabb lesz a folyamat végén. 150€ érték felett az ÁFA mellett már a vám díját is meg kell fizetni, nem beszélve a vámkezelés díjáról. Forrás: https://www.posta.hu/vam

A külföldről történő internetes vásárlás a hazai online vásárlók körében kevésbé elterjedt, hiszen 10-ből 6-an még nem vásároltak külföldi webshopból. Rendszeres külföldi vásárlóknak az online vásárlók csupán negyede tekinthető. A külföldi áruházból való vásárlás legnagyobb mozgatórugója az elérhető széles választék mellett a belföldinél esetenként sokkal kedvezőbb árfekvés. A külföldi webáruházak körében a világszinten legnagyobb boltok közül az Ebay és az Amazon ismertsége a legnagyobb a rendszeresen online vásárlók körében, miközben vásárlás tekintetében második helyezettként az Aliexpress szorítja háttérbe az Amazont.

Vásárlás az EU-n kívül

Az Európai Unión belülről és kívülről érkező áruk vonatkozásában eltérő vám és ÁFA szabályok vannak érvényben (ld keretes írásunkat). A külföldről történő online vásárlás esetén kiemelten fontos, hogy rendelés előtt tisztában legyünk a vonatkozó szabályokkal, hiszen a rendelés kiszállítása során így elkerülhetőek a nem várt plusz költségek, amik esetenként a belföldi rendelésnél magasabb árat eredményeznek. A magyar online vásárlók esetében a külföldi boltból már rendelők körében nagyfokú tudatosság figyelhető meg, hiszen háromnegyedük a külföldi rendelés előtt tájékozódott a vonatkozó szabályokról. 16%-uk jelezte, hogy nem volt tisztában azzal, hogy az ÁFA- és vámszabályok növelhetik a rendelés költségét, míg 9%-uk nem foglalkozott ezzel a kérdéssel. Utóbbi két csoport esetében a nagy többség azon szerencsések közé tartozik, akik számára a szabályok nem ismerete nem járt plusz költséggel, azaz vagy Unión belül rendeltek, vagy a rendelt termék értéke nem érte el azt a határt, ami felett már ÁFA-, illetve vámfizetési kötelezettség merült volna fel. 11%-uk, azaz a külföldről már rendelők kevesebb mint 3%-a jelezte, hogy okozott problémát a szabályok nem ismerete, igaz, nagy többségük esetében csak egy alkalommal.