Így karácsonyozunk mi

A karácsonyi időszak nem csak a családi összejövetelekről és a szépen feldíszített karácsonyfáról szól. Az ünnepet megelőző hetek anyagilag is megterhelik a családi költségvetést, hiszen az ajándékok mellett az ünnepi fogásokra és olykor elegáns ruhára is többet kell szánni.

Picodi elemzői arra voltak kíváncsiak, mennyit és mire költenek a magyarok, valamint mennyit szánnak a karácsonyi fogásokra. Felmérésünkből kiderül, mely ajándékokat részesítik magyarországon a vásárlók előnyben, mikre vágynak a leginkább és melyek azok az ajándékok, amiket érdemes elkerülni.

Karácsonykor mindenki boldoggá szeretné tenni családtagjait és barátait. A megkérdezettek 90%-a azt mondta, vesz valamit a rokonainak, 44% pedig megragadja az alkalmat és barátainak kedveskedik. A felmérésből kiderült, a magyaroknak mindössze 11%-a kívánja munkatársait megajándékozni, viszont 8% jótékonysági akciókon is résztvesz vagy külön összeget különít el erre a célra.

Mit vesznek leginkább ajándékba? A legnépszerűbb kategóriák a játékok (42%), ruhák (35%), parfümök (30%), könyvek (30%) és az édességek (26%).

Mikor kezdik a karácsonyi vásárlást? Érdekesség, hogy a magyar vásárlók többsége (59%) már novemberben megkezdi az előkészületeket. A Black Friday akciózási láz, valamint a karácsonyi dekorációk a plázákban igen korán vásárlásra készteti az embereket. A megkérdezettek 7%-a még ennél is korábban, azaz szeptemberben és októberben már a karácsonyi ajándék beszerzésén gondolkodik.

Amikor az ajándék kiválasztására kerül sor, a magyarok túlnyomó többsége (89%) azon töri a fejét, mire vágyik valójában a megajándékozott fél. Mindössze 11% szeretne “túl lenni” a dolgon és kapkodva vesz le – szinte bármit – a polcról.

Felmérésünkből kiderült, a legvonzóbb ajándék kategóriába a ruhák (33%), elektronikai eszközök (27%), parfümök (27%) és a könyvek (25%) tartoznak. A legrosszabb meglepetések közé sorolták a megkérdezettek az édességet (38%), játékokat (37%), az alkoholt (37%) és a karácsonyi üdvözlőlapot (28%). Átlagosan 38 700 forintot költenek a magyarok ajándékokra.

A magyarok többsége (92%) otthon tölti a karácsonyt, 6%-uk barátoknál és mindössze 2% utazik külföldre az ünnepek alatt.

A magyar családok a hagyományos boltokat részesítik előnyben, ha az ételekről van szó: 76%-uk kisközértben vagy a hentesnél, személyesen szerzi be a menühöz valót. 9% online vásárol, 15% pedig e fenti két módot ötvözi. Egy átlagos vásárló 33 600 forintot hagy a kasszánál ilyenkor.

Vajon kötelező-e új, tipp-topp szettet vásárolni karácsonyra? A megkérdezettek 54%-a véli úgy, hogy nincs szüksége új ruhákra és inkább a már meglévő darabokat használják, 31% viszont inkább újat vesz. A válaszadók 15%-a kiegészítőkre és ékszerekre szán valamennyit, de nem komolyabb összeget.

Átlagosan 86 200 forintot költenek fejenként a magyarok karácsony alkalmából. Ennek 45%-át ajándékokra, 39%-át ételre és 16%-át ruhákra.

A magyar vásárlók mellett több ország fogyasztási szokásait is górcső alá vettük. Az eredmények 34 európai ország összehasonlításán alapulnak, valamint Ázsia, Amerika, Afrika és Ausztrália figyelembevételével. Ezekben az országokban ugyanis a karácsony többé-kevésbé hasonlóan telik és ugyanabban az időszakban tartják.

A korábban említett 86 200 forint körülbelül 267 eurónak felel meg, amivel Magyarország a lista közepén helyezkedik el. Csehország vezeti a listát 463 euróval, míg a németek “csak” 252 eurót költenek. Nagy-Britanniában ez az összeg körülbelül 440 euró.

A meglepetés a lényeg, nem a pénz
Sokba kerülnek az ünnepek, de nem veszünk fel emiatt hitelt. Átlagosan majdnem 50 ezer forintot költünk a karácsonyi kiadásokra, amit a legtöbben havi jövedelmükből fedeznek – derül ki egy friss kutatásból.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo