Plasztik helyett itt a gyapjú- és bambuszalapú csomagolás

Pizzát, ásványvizet és mirelit termékeket is műanyag nélküli csomagolással igyekeznek megoldani a környezettudatos cégek. Gyapjúból, bambusznádból, alumíniumból és cukornádból készülnek a legújabb alternatívák.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy átlagamerikai évente 167 műanyag italos palackot használ el, ennek 77 százaléka végzi a szeméttelepeken.

Alumínium

A PATHWater nevű cég olyan könnyű alumíniumpalackot dolgozott ki, mely felválthatja az egyszer használatos, eldobható ásványvizes PET palackokat.

Ha hinni lehet a vállalkozás állításának, terméküket kétszer nagyobb valószínűséggel hasznosítják újra, mint a plasztikot, továbbá minden egyes megvásárolt alumíniumpalackkal 5 plasztik társuk szeméttelepre kerülését előzik meg.

A cég egyébként szemételtakarító akciókban is részt vesz tengerpartokon, iskolákkal szövetségben a diákok szemeteléshez fűződő szemléletváltását is elősegíti, továbbá Kalifornia olyan megyéivel is együttműködik, melyek betiltották az egyszer használatos műanyag palackok használatát.

Pizzadoboz bambuszból és cukornádból

A World Centric vállalkozás az elvitelre használt ételesdobozok gyártását reformálja meg. A PizzaRound nevű pizzadoboza kör alakú, és 80 százaléka cukornádból, 20 százalékban bambuszból áll, vagyis előállításukhoz nem vágnak ki fákat. A cukornádnak azt a részét használják fel a gyártásához, amit az aratás után félredobnak, és eddig mindig a hulladékhegyekben végezte.

A World Centric elismeri, hogy a doboza drágább, mint a hagyományos papíralapú, négyzet alakú dobozok, de van egy előnye, s ez a kör alak, ami helytakarékos megoldás (elvégre a pizza kerek). A helytakarékosság azért fontos, mert a drágán bérelt helyiségekben működő éttermeknél a nyereségességet négyzetméterenként mérik, s szó szerint minden négyzetméter számít. A raktártér ergonomikus kihasználásánál sincs ez másképpen.

A hagyományos karton pizzadobozokat hajtogatni kell, ezt viszont nem, ezzel időt és erőforrást spórol meg a cég, amely az új dobozt használja. A doboz állítólag segít megőrizni a pizza ropogós állagát 120 órás hőmegőrző tulajdonsága miatt. Ha már nincs szükségünk rá, a doboz 90 nap alatt komposztálható. A doboz multifunkciós, alját 232 Celsius-fokos hőmérsékletig lehet használni melegítésre is, tetejét pedig tálként.

Gyapjúcsomagolás

2009-ben az angliai Woolcool olyan csomagolási megoldást talált ki, amely hőérzékeny, és 100 százalékban gyapjúalapú, s elsősorban élelmiszerek és más hőmérsékletérzékeny (értsd: romlandó) termékek csomagolására használják.

A gyapjú 100 százalékban biológiailag lebomló, és a nyírásnál keletkező maradékból gyártják, miután átöblítették, kimosták és perforált polietilén csomagolásban helyezték. Újrahasznosítása épületek szigetelőanyagaként, autók szigeteléseként vagy háziállatalomként lehetséges.

A gyapjú voltaképpen a polisztirént, a légbuborékos műanyagot és egyéb nem újrahasznosítható anyagokat váltja ki. A Woolcool csomagolásait független bevizsgálásnak is alávetették, s ennek köszönhetően gyógyszergyárak is használják életmentő védőoltások szállítására. Ezeknél fontos a hőmérséklet bizonyos szinten tartása.

A cég szigetelt tasakokat, borítékokat, bevásárlószatyrokat, béléseket és díszdobozokat is gyárt. A gyapjúalapú csomagoláshoz olyan vállalatok is folyamodtak már, mint a Unilever, a Fortnum & Mason ajándéktárgyakat gyártó cég, a John Lewis áruhlázlánc vagy a Pharmacy2U online gyógyszertár.

A Woolcoolba egymillió fontnyi tőkét fektetett a brit kormány Innovate UK nevű innováció ügynöksége. A cég úgy kalkulálta, évente 75 olimpiai úszómedence kiterjedésének megfelelő polisztirénmennyiség használatát és szeméttelepre kerülését előzi meg a gyapjúalapú csomagok gyártásával. A vállalkozást Erzsébet királynő is elismerte díjjal (Queen's Award for Enterprsie in Innovation). Nem mellesleg a brit uralkodónő betiltotta a Buckingham Palotában az egyszer használat után eldobható műanyag eszközöket.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo