Cégvezető is lehet környezettudatos

2018. augusztus 21. kedd - 19:01 / KlimaBlogger
  •    

Zöldíteni egy vállalkozás üzleti tevékenységét nem egyszerű dolog, akkor sem ha az ember a cégvezető, pláne akkor, ha a ranglétra alsóbb fokán áll. Egy amerikai szakértő sorra vette, milyen tulajdonságok jellemzik a haladó, környezettudatos vezetőt, aki átalakítja cégét.

Bob Langert harminc éve dolgozik a fenntartható üzleti gyakorlatok elterjesztésén, hamarosan könyvvel rukkol elő a McDonald’s zöldüléséről, mely januárban jelenik majd meg Amerikában. Langert listába szedte, milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy cégét megreformáló üzleti döntéshozónak, hogy céljait elérhesse. (Az alábbi értékek, tulajdonságok felsorolása nem tükröz fontossági sorrendet.)

Bátorság: Fogadd el és szeresd a kihívást, hogy a fenntarthatóság „apostolának” lenni azt jelenti, hogy ellenállással is fogsz találkozni. Talán a retorika szintjén több vállalat vállalja fel a zöld filozófiát, de amikor arról van szó, hogy mire költünk a céges büdzséből, sokszor máshol van a prioritás. Ahhoz, hogy kiharcold a pénzeket, erősnek kell lenned.

A társadalmi haszon is lekönyvelhető?
A vállalatoknál egyre fontosabb a küldetéstudat, ami meghatározza a cégfilozófiát, a márka kommunikációját és társadalmi felelősségvállalását is. A B vállalatoknál már törvényileg kötelező annak számosítása és könyvelése, hogy a cég hogyan teljesít a küldetéstudatához mérten.

Meggyőződés, elkötelezettség: A fenntarthatósági reformokat a cégen belül csakis úgy viheti véghez az ember, ha szíve mélyén meg van győződve róla, hogy az ügy, amit képvisel, jogos és helyénvaló. Ez a meggyőződés tüzelheti az elhivatottságát. Ráadásul csak az tud másokat is meggyőzni az igazáról, és elterjeszteni a zöld nézeteit, aki valóban hisz bennük. Enélkül nincs dominóhatás és mások bevonása.

Értelem, okosság: A reformernek okosnak és ravasznak is kell lennie. Egyúttal képesnek kell lennie a meggyökeresedett és megcsontosodott üzleti közhelyeken kívül gondolkodni, innovatívnak lenni. A fenntarthatósági megoldások szinte mindig újszerű megközelítést kívánnak.

Ellenkezés, különcködés: Mivel a fenntarthatóvá válás egyet jelent a status quo megdöntésével és a változással, az átalakítással, az ellenkezni tudás pozitív tulajdonság egy zöld vezetőnél. Ahogy az USA egykori elnöke, Woodrow Wilson mondta: „Ha ellenségeket akarsz szerezni, próbálj valamit megváltoztatni.” Ehhez erő kell. És elszántság.

Tulajdonképpen ellentmondásosnak tűnik, hogy míg egy zöld vezetőt az elkötelezettség, az elvhűség és meggyőződés és az ellenkezni tudás jellemzi, mégis képes változásokat elérni és emberek maga mögé állítani, illetve az ügynek megnyerni. (Ennek valószínűleg az lehet az oka, hogy az ember többsége felismertek, a fenntartható gazdaság nélkül az emberiség sorsa megpecsételődött.)

Együttműködés: Ellenkezés ide vagy oda, bizonyos pillanatokban félre kell dobni a lázadó hozzáállást, hogy hatékonyan tudjuk menedzselni a változást, és több ember együttes erővel legyen képes eredményeket elérni. Ehhez elengedhetetlen a képesség, hogy a vezető meg tudja hallgatni munkatársait, és ténylegesen meg tudja fontolni mások érveit. Alkalmazkodni is tudnia kell, nyitottnak lennie a változásra.

főnök és alkalmazottak egy asztal körül

Kép: Freestock

Vidámság: Bolygónk és társadalmunk jövője nagyon is komoly téma, mégis a fenntarthatóságot is el kell adni. Emberarcú, vidám üzenettel és nem utolsósorban optimizmussal. Az optimizmus a legjobb mágnes, ami vonzza magához a többi embert, és képes támogató részvételt kiváltani belőlük.

Karizma: Nem lehet definiálni, milyen a karizmatikus vezető. Sokféle lehet: mind személyiségben, mind viselkedésben számtalan típus tűnhet ki a tömegből karizmatikus alakként. De a karizmát sem a dominancia szolgálatába kell állítani. A karizma eszköz arra, hogy egy vezető figyelmet keltsen (saját maga, cége, termékei, céges filozófiája számára), s ezzel megbecsülést vívjon ki célközönségénél, valamint kollégái körében. Ez a bizalom alapja. Bizalom nélkül pedig nincs siker. Karizma nélkül aligha lehet befolyásolni másokat, hatással lenni rájuk.

Etikus vállalati kultúra: tenni is kell érte
Az etikus működés, a felelős gondolkodás hatása egy vállalat eredményességére nehezebben ragadható meg, mint mondjuk a bankszámlán található egyenleg. Ez azonban csak első pillantásra tűnik így – figyelmeztet szakértőnk.

Ráadásul ma olyan zajos, üzenetekkel telített világban élünk, hogy kell az a plusz, az a személyes erő, amivel ki lehet tűnni ebből a hangzavarból.

Szerénység, alázat: Nem szabad, hogy a világmegváltó hév vagy üzleti siker a fejébe szálljon az embernek, és elszaladjon vele a szekér. Langert azt tapasztalta, hogy azon üzletemberek többsége, akiket meginterjúvolt, kényelmetlennek érezték a figyelmet, amit maguk körül keltettek, hiszen tudják, hogy a nagy horderejű változást sosem egy személy generálja, stakeholderek, együttműködők, kollégák tucatjaival, százaival vagy akár ezreivel érnek el eredményeket.

Nem szabad, hogy ennek tudata elhomályosuljon a vezetőben, és minden dicsőséget a sajátjának tudjon be. A szerénység e tekintetben nem hiba vagy gyengeség, hanem erény és erősség. A kimagasló és példaértékű zöld vezető azért teszi azt, amit tesz, mert tetőtől talpig azonos az üggyel, meg van róla győződve, hogy jót tesz a társadalomnak, s mint ilyen ember, nem hajlamos arra, hogy mások erőfeszítését elorozza, inputjukról elvegye a figyelmet, s megfossza őket a dicsőségtől.

(GreenBiz)

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.