Fair trade után itt a fair tea

A víz után a második legnagyobb mennyiségben fogyasztott ital a világon. 7,2 milliárd ember évente 3 milliárd csészényi hörpint fel belőle. A legtöbbet Kínában. A kávéból csak feleannyi fogy, mint a teából. A gyártók végre kidolgozzák az etikus működés és beszerzés alapelveit.

A teakortyolgatásban a japánok, a törökök, az oroszok és az amerikaiak járnak élen. A Businessgreen híradása szerint a kereslet kielégítésére évente 4,8 tonna teafüvet dolgoznak fel, csomagolnak és értékesítenek.

A teatermesztés azon mezőgazdasági munkák egyike, amely a leginkább ki van téve a klímaváltozásnak. India egyik legfontosabb teatermesztő régiójában, Assamban az elmúlt 60 évben 20%-kal csökkent a csapadékmennyiség éves átlaga. Kenyában elhúzódóban van a teaültetvények övezete, de Sri Lankán is jelentős változások tapasztalhatók az esős és száraz évszakok időtartamában.

A teaipar -akárcsak a kávéipar- köztudottan a szegény országokban lévő beszállítókból él. Ahol a termőföldek és a vízkészletek védelmére sem igen van anyagi forrás. Márpedig a növekvő kereslet nagyobb terhet ró e természeti erőforrásokra. (A kávé, a csokoládé és más termékek esetében a fair trade mozgalom próbál változtatni a mostoha körülményeken. Itt olvashat erről részletesen.)

kép: sxc

Az elhúzódó, elmozduló égövek miatt a foglalkoztatás is módosul. Itt termelők vesztik el megélhetésüket, ott emberek jutnak álláshoz. Az Ethical Tea Partnership (ETP) azért jött létre, hogy ezeket a problémákat kezelje. Tagjai teaóriáscégek, melyek közös agyalással dolgozzák ki a fenntartható termelés módszerét és teszik átláthatóvá az értékláncot. Elképzelhető, hogy idővel a tömörülés önálló szervezetté válik, amely független szervként felügyeli a szektort és biztosítja annak hosszú távú életképességét.

A cél az, hogy minden tea, amely piacra kerül, fenntartható módon termesztett és gyártott áru legyen. Jó példa már van előttük: a Sustainable Shipping Initiative-nek az áruszállítás zöldítésén munkálkodik és ma már önálló szervezetként működik, mely 2040-ig fogalmazott meg és ütemezett be elérendő célokat.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo